اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نگاهی به سریال «آقای قاضی»/ اثری ماندگار و تحسین برانگیز در موضوع قضاوت

مشکلات قضایی و حقوقی جزو مشکلات فراگیری هستند که عموم مردم کم یا زیاد در طول زندگی خود با آنها مواجه می‌شوند. رکن اصلی کثرت پرونده‌های قضائی، به‌دلیل عدم اطلاعات مردم است یعنی جهل‌ مردم به قانون موجب افزایش وقوع جرم و جنایت می‌شود

نگاهی به سریال «آقای قاضی»/ اثری ماندگار و تحسین برانگیز در موضوع قضاوت

خبرگزاری فارس-گروه هنر: مشکلات قضایی و حقوقی جزو مشکلات فراگیری هستند که عموم مردم کم یا زیاد در طول زندگی خود با آنها مواجه می‌شوند. رکن اصلی کثرت پرونده‌های قضائی، به‌دلیل عدم اطلاعات مردم است یعنی جهل‌ مردم به قانون موجب افزایش وقوع جرم و جنایت می‌شود، افرادی که از یکسو نمی‌دانند چه اعمال و رفتاری در مقابل اتفاقی که برای‌شان افتاده است، داشته باشند و از سوی دیگر از حقوقی که در مواجهه با قراردادها برخوردارند بی اطلاع اند.

مدتی است شبکه دوم سیما با پخش سریال «آقای قاضی» به کارگردانی سجاد مهرگان و تهیه کنندگی احمد شفیعی درباره بسیاری از پرونده‌های حقوقی و قضائی ریشه‌یابی کرده است. این سریال مجموعه‌ای از اپیزود‌های مجزاست که ماجرای پرونده‌های مختلف قضایی را در یک صحنه دادگاه نشان می‌دهد. در هر اپیزود دو فرد یا گروه شاکی و متشاکی وارد دادگاه می‌شوند و بعد از بیان مطالبشان قاضی حکم را صادر می‌کند. موارد شکایت موضوعات مختلفی مثل سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین، درگیری بر سر جای پارک و امثال این‌ها را شامل می‌شود.

سریال «آقای قاضی» ترکیبی از مستند و تله‌تئاتر است. موضوع داستان‌ها پرونده‌های واقعی است اما فضای داستان یعنی صحنه دادگاه شبیه به واقعیت نیست. فیلمساز برای باورپذیر کردن داستان‌ها از یکسو با هوشمندی از بازیگران جدید و ناشناخته استفاده کرده است و از سوی دیگر شخصیت آقای قاضی را بسیار ملموس و دوست داشتنی به تصویر کشیده است. قاضی داستان شخصیتی شجاع، قوی، با علم بالا، دلسوز، پیگیر و قاطع و مهمتراز همه یک انسان واقعی است؛ شوخی می‌کند، عصبانی می‌شود اما عدالت دارد و برای رسیدن به عدل و حکم دادن در چهارچوب قانون، خیلی از اوقات احساساتی که آقای قاضی نشان می‌دهد بعد از دادن حکم است. گرچه  قضاتی با چنین مشخصاتی در دستگاه قضایی کشور کم نیستند اما عملا حجم انبوه پرونده‌های قضائی مانع می‌شود تا قضات مثل آقای قاضی داستان انقدر صبورانه و با طمأنینه به پرونده‌ها رسیدگی نمایند.در واقع فیلمساز برای تفهیم کافی و کامل مسائل قضایی به عموم مردم شخصیت قاضی را اینگونه به نمایش در آورده است تا بتواند به جزئیات یک پرونده و بیان قوانین حقوقی بپردازد.

در پایان باید گفت به‌رغم برخی از اشکالات حقوقی این مجموعه که گاه بخاطر جنبه هنری و نمایشی اثر نادیده گرفته شده‌اند، «آقای قاضی» یکی از بهترین و ماندگارترین آثار نمایشی در موضوع قضاوت و دادگاه در تلویزیون است و باید به عوامل تولید آن یک خسته نباشید جانانه گفت!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول