اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جایگاه روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی در پازل امنیتی آسیای مرکزی

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند حل اختلافات تنها با تعامل نزدیک امکان‌پذیر بوده و تنها مسکو و سازمان پیمان امنیت جمعی می‌توانند حمایت واقعی از امنیت منطقه‌ای برای کشورهای آسیای مرکزی داشته باشند.

جایگاه روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی در پازل امنیتی آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، میزگرد «نقش قرقیزستان در فرآیندهای ادغام منطقه‌ای پیمان امنیت جمعی» با تمرکز بر حل اختلافات مرزی بیشکک و دوشنبه برگزار و تاکید شد که اختلافات تنها با تعامل نزدیک حل و فصل می‌شود.

«ایگور شستاکوف» کارشناس علوم سیاسی در این میزگرد اظهار داشت: اجلاس‌های بین‌المللی در آستانه، عوامل و بردارهای همکاری کشورهای منطقه با شرکای سیاست خارجی و سازمان‌های بین‌المللی که حامی توسعه پایدار آسیای مرکزی هستند، را نشان داد. تصادفی نیست که نشستی در قالب «آسیای مرکزی - روسیه» در پایتخت قزاقستان برگزار و مذاکرات سه جانبه با حضور رؤسای جمهور قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان در مورد حل و فصل مناقشه و اختلافات برگزار شد.

شستاکوف تاکید کرد که با کمک سازمان پیمان امنیت جمعی توانستیم وضعیت قزاقستان را تثبیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری که از نظر ژئوپلیتیک سال پر تنشی را داشتیم، متوجه شدیم که جایگزینی برای این سازمان در منطقه ما وجود ندارد.

این کارشناس علوم سیاسی یادآور شد: ترکیه و پروژه نظامی " توران " می‌توانند تعهداتی را برای امنیت در منطقه بپذیرند اما این موضوع بیشتر از گفت‌وگو پیشرفت نکرده است. آنکارا با قرار دادن خود به عنوان یک شریک کلیدی در سیاست خارجی، تا حد زیادی از اقدامات ژئوپلیتیکی غرب کپی برداری می‌کند. در نتیجه، طرف ترک حاضر است حتی از شراکت‌ها و تعهدات برای تقویت مواضع منطقه‌ای خود غفلت کند، اما این مربوط به حل مشکلات واقعی نمی‌شود.

شستاکوف ادامه داد: بنابراین، ترکیه در تلاش است که هر چه بیشتر در آسیای مرکزی ادغام شود ولی تاکنون هیچ جایگزینی را برای سیستم امنیتی فعلی پیدا نکرده تا در راستای منافع اقتصادی آن باشد، در واقع آنکارا آن سیستم را ندارد.

به گفته این کارشناس، این امر در مورد کشورهای غربی نیز صدق می‌کند که در درجه اول به دنبال اجرا و تحمیل برنامه سیاسی خود هستند که تنها نظر واشنگتن وجود دارد. 

شستاکوف افزود: دیدار مقامات ارتش آمریکا از منطقه باتکن بیشتر به احتمال زیاد برای نظارت بر وضعیت است تا اینکه بخواهند کمکی به قرقیزستان داشته باشند، در حالی که دوشنبه از وزارت امور خارجه کمک نظامی دریافت کرده و می‌کند.

 «اصیل بیک کوژوبیکوف» معاون سابق کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان نیز در این میزگرد گفت: اکنون ما مشکلاتی در مرز با تاجیکستان داریم، بنابراین باید سازمان تأثیرگذاری را پیدا کنیم که بتواند واسطه شود و به ما در حل این مسائل کمک کند. هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. من با اظهارات وزیر دفاع جمهوری قرقیزستان موافق هستم که معتقد است سازمان پیمان امنیت جمعی می‌تواند این ماموریت را بر عهده بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: نظراتی درباره ترکیه و پیوستن به توران مطرح شد، اما نباید فراموش کرد که این کشور عضو بلوک ناتو است. مردم ما آگاهی کاملاً متفاوتی دارند.

به گفته معاون سابق کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، اکنون جهان به وضوح تقسیم شده است. ما باید تصمیم بگیریم با چه کسی باشیم. نمی‌توانیم روی هر دو صندلی بنشینیم. اگر ما به سیاست چند بردار ادامه دهیم، عملا کشور تنها خواهد ماند.

کوژوبیکوف افزود: امروز MI6 در حال تبدیل شدن به یک جنگ افروز در آسیای مرکزی است. این موضوع تنها مربوط به امور داخلی نیست، این اجرای طرح‌های بزرگ ژئوپلیتیک است. در چنین شرایطی ما باید چه کنیم؟ ما نیاز فوری به توسعه ایده ملی خود داریم، زیرا جریان‌های مهاجرت به کشور ما به شدت وجود دارد و ما در نهایت می‌توانیم هویت خود را از دست بدهیم.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول