اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

پاشینیان: آماده گشایش سرکنسولگری در تبریز هستیم

نخست وزیر ارمنستان در دیدار امیرعبداللهیان از آمادگی این کشور برای گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خبر داد.

پاشینیان: آماده گشایش سرکنسولگری در تبریز هستیم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ارمنستان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در پاسخ به دعوت رسمی «آرارات میرزویان» وزیر خارجه جمهوری ارمنستان به ایروان سفر کرده، در ادامه دیدارها با مقامات این کشور پیش از ظهر امروز (شنبه)‌ ۳۰ مهر ماه با نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه و اوضاع منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان پس از تصدی این سمت است. 

 

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار اهمیت توسعه روابط با همسایگان از جمله ارمنستان در سیاست خارجی دولت، حمایت جمهوری اسلامی ایران از برقراری صلح دائم بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و حل و فصل اختلافات مرزی و تثبیت مرزها و همچنین تمامیت ارضی کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد و ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی درون منطقه‌ای به منظور تقویت همسایگی را یادآور شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان را در جهت توسعه روابط دو کشور به ویژه تجارت و حمل و نقل و ترانزیت خواند و از افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز هم استقبال کرد.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۹ مهر ماه با حضور وزرای خارجه ایران و ارمنستان در شهر قاپان در استان سیونیک ارمنستان رسما افتتاح شد.

امیرعبداللهیان در دیدار با پاشینیان با اشاره به میزان هفتصد میلیون دلاری مبادلات تجاری دو کشور و وجود ظرفیت در حوزه‌های تجاری، انرژی،کشاورزی و تهاتر برق و گاز عنوان کرد: در مرحله اول می‌بایست این میزان را به یک میلیارد دلار افزایش داد و تلاش کرد تا در گام بعدی این میزان، تا سه میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تأکید بر لزوم حفظ و توسعه کریدور شمال - جنوب از مسیر ارمنستان افزود: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و تغییر در مرزهای منطقه مخالف است.

وزیر امور خارجه همچنین مخالفت ایران با حضور نیروهای بیگانه در منطقه را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم به کارگیری و استفاده از فرصت‌های درون منطقه از جمله سازوکار ۳+۳ تأکید کرد و گفت: مشکلات منطقه می‌بایست توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

* آمادگی ارمنستان برای گشایش سرکنسولگری در تبریز

نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه و کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز، آمادگی این کشور برای توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران را مورد تأکید قرار داد.

پاشینیان همچنین با تایید مواضع منطقی کشورمان در گفت‌وگوها برای بازگشت همه طرف ‌ها به برجام، افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان را تبریک گفت و راه اندازی آن را نشانگر اراده دو کشور در توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه خواند.

 

نخست وزیر ارمنستان از آمادگی جمهوری ارمنستان برای گشایش سرکنسولگری این کشور در تبریز نیز خبر داد و گفت: دو ملت ایران و ارمنستان به دلیل داشتن فرهنگ مشترک، توریسم و گردشگری را به طور فزاینده‌ای افزایش داده‌اند.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان صبح امروز نیز با رئیس مجلس ملی ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی روز پنجشنبه و در پاسخ به دعوت آرارات میرزویان همتای ارمنستانی و در رأس هیأتی وارد ایروان شد و پس از ورود در محل وزارت خارجه جمهوری ارمنستان با وزیر خارجه این کشور دو دور گفت‌وگو داشت و پس از آن در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت و به سؤالات پاسخ داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول