اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ویروس خطرناک‌تر از کرونا!

روانشناس به سرایت سریع جلوه‌های بیرونی خشم اشاره کرد و گفت: جلوه‌های بیرونی و درونی خشم جزء هیجانات است و سرعتی به مراتب بیش‌تر از ویروس کرونا دارد.

ویروس خطرناک‌تر از کرونا!

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،کامران شیوندی، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه مثبت سلامت در پاسخ به این سوال که «چرا گاهی به اصطلاح از کوره در می‌رویم و مرز بین عکس‌العمل طبیعی و غیر طبیعی چیست؟»، گفت: همه ما اگر در یک موقعیت غیرقابل‌پیش‌بینی قرار بگیریم، عکس‌العمل‌هایی از خود نشان می‌دهیم که با پیامدهای خوشایند و ناخوشایند همراه خواهد بود.

این روانشناس متذکر شد: در ذهن همه ما مرکزی وجود دارد که به این نوع هیجانات اختصاص دارد و اگر ما از قبل ذهن آگاهی داشته باشیم و آینده نگری کرده باشیم به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

وی گفت: قبل از شکل گیری رشته عصب شناسی، خشم را جزو هیجانات منفی نامگذاری می‌کردند اما امروز خشم را جزو هیجانات تقریبی می‌دانند؛ یعنی اگر فردی در موقعیتی قرار بگیرد و کاری انجام دهد که در ما خشم ایجاد شود، ما به منبع اصلی خشم در مغز نزدیک می‌شویم و جلوه هیجانی خود را بروز می‌دهیم. جلوه بیرونی خشم همان دعوا کردن و بد و بیراه گفتن و تهمت زدن است، اینها همه پیامدهای بیرونی خشم هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که «آیا این رفتارها طبیعی است؟»، گفت: افراد در مورد صحنه منفی فکر می‌کنند و سناریویی طراحی می‌کنند که هنگام قرار گرفتن در موقعیت آن را بروز می‌دهند، تقریبا ۷۰ درصد سناریوهایی که ذهن ما می‌سازند، در عالم واقع اجرا می‌شوند، به همین دلیل است که می‌گویند مواظب افکارتان باشید زیرا به عمل شما تبدیل خواهد شد.

 شیوندی تصریح کرد:همه انسانها دارای خشم هستند. به طور طبیعی یک سوم مردم زمینه بروز خشم را دارند که باید با ذهن آگاهی و دانش بیشتر ارتباط برخورد مناسب با خشم را پیدا کنند.

وی گفت: افراد باید با ساختن سناریوهای ذهنی و نوسانات منفی که امکان دارد در آینده کسب کنند، از طریق گفت‌وگو، داستان، سریال و یا حتی تصویر سازی ذهنی، پاسخ های مناسب را تصویرسازی کنند و از این طریق مهارت‌های لازم در برخورد با خشم را در خود افزایش دهند. 

شیوندی ابراز کرد: به میزان دانش و داشته‌های ذهنی، می‌توانیم خشم خود را مدیریت و تنظیم کنیم، این مهارت‌ها نیاز به آموزش دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز کرد: به میزانی که افراد از آموزش هوش اخلاقی بهره مند باشند، در دام خشم و هیجانات منفی نخواهد افتاد.

کارشناس برنامه گفت: به میزانی که هوش اخلاقی رشد پیدا می‌کند، میزان خشم کاهش خواهد یافت به میزانی که محبت و احترام به دیگران، مهربانی و خویشتنداری را یاد بگیریم، به همان میزان در هر موقعیتی می‌توانیم بروز خشم را کنترل کنیم.

کارشناس برنامه، وراثت و الگو برداری‌های غلط از محیط را از دیگر دلایل موثر در بروز خشم دانست،  و گفت: مادرانی که در دوران بارداری ناآرام بوده‌اند و محیط‌های پر تنش را تجربه کردند با احتمال بیشتری با فرزند مبتلا به تکانه‌های خشم مواجه خواهند بود.

شیوندی در پاسخ به این سوال که «آیا دهه‌های مختلف سنی تفاوت‌های چشمگیری در بروز خشم دارند؟»،گفت: به این گونه رفتارها اثر هم دوره‌ای می‌گویند که متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی دارای نوسان خواهد بود.

وی متذکر شد: در چند دهه اخیر به دلیل حضور فضای مجازی، افراد فرصت گفت‌وگو با یکدیگر را از دست می‌دهند، به میزانی که فرد فرصت گفت‌وگوی حضوری را از دست بدهد و اطرافیان را به صورت حقیقی درک نکند، ذهن این افراد دچار تحریف شناختی خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت:در خانواده‌هایی که گفت‌وگویی صورت نمی‌گیرد،خشم بیشتری تولید می‌شود. هیجانات، احساسات و عواطف نیاز به شناسایی دارند، بدون گفت‌وگو نمی‌توان به احساسات و نوسانات عاطفی کودک پی برد. افراد اگر نمی‌توانند نسبت به هیجانات یکدیگر شناخت پیدا کنند، نیاز به آموزش بیشتری خواهند داشت.

دکتر شیوندی در پاسخ به این سوال که «چه کنیم که حرف‌هایمان در طرف مقابل نفوذ داشته باشد؟»، گفت: ما باید در ذهن خود مدام مرور کنیم؛ نیازهای او نیازهای من است، او از من بهتر است، هدف او هدف من است، آن موقع است که گفت‌وگوها نفوذ زیادی خواهد داشت.

این روانشناس تاکید کرد:مواظب باشیم پایگاه خانواده را امن نگه داریم، به میزان امنیت روانی که در خانواده وجود داشته باشد، خشم کاهش خواهد یافت.

وی به سرایت سریع جلوه‌های بیرونی خشم اشاره کرد وگفت: جلوه‌های بیرونی و درونی خشم جزو هیجانات هستند و سرعتی به مراتب بیشتر از ویروس کرونا دارند. خانواده‌ها توصیه می‌کنم با آموزش و کسب مهارت بر این هیجانات، غلبه کنند.

شیوندی در پاسخ به این سوال که «دعوا چیست؟»،گفت: دعوا از جلوه‌های بیرونی هیجان خشم محسوب می‌شود. منشاء دعوا، بی‌عدالتی است. برخی از پدر و مادرها حتی در نگاه کردن به فرزندان تفاوت قائل می‌شوند که این بی عدالتی تبدیل به خشم خواهد شد.

وی افزود: قابل ذکر است قضاوت، تنبیه و سرزنش نیز تبدیل به خشم می‌شوند، این خشم‌ها در کودکان نهفته می‌ماند و در سن بلوغ با کوچکترین تحریک، تبادلات و مکانیسم‌های غیر عقلانی اتفاق می‌افتد.

این روانشناس تاکید کرد: فرزندان دارای نیازها و اهداف متفاوتی هستند؛ تعارض منافع فرزندان را برطرف کنید و همچنین نیاز به استقلال، توجه و محبت فرزندان را پاسخگو باشید.

پایان پیام/ ت 38

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول