اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

یک امام جماعت: می‌شود مناظره‌هایی مثل «برنامه شیوه» را در مساجد راه انداخت

امام جماعت مسجدالنبی تهرانسر گفت: برای نقش‌آفرینی مساجد در شرایط کنونی باید سراغ برگزاری مناظره با حضور 2 طیف و نظر مختلف رفت و باید از اشخاصی هم استفاده کرد که توان جذب را داشته باشند تا اقشار مختلف را به مسجد بکشانند؛ مثل برنامه «شیوه».

یک امام جماعت: می‌شود مناظره‌هایی مثل «برنامه شیوه» را در مساجد راه انداخت

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، در اغتشاشات و آشوب‌های این روزهای کشور و زمانی که عده‌ای از مردم اعتراض داشتند، بسیاری این سوال را مطرح می‌کردند که چرا مساجد ما منفعل شده‌اند و در این زمینه‌ها حرکتی نمی‌کنند. مسجد در گذشته محل حضور و سخنرانی مسئولان مختلف و همچنین محل برگزاری جلسات تبیینی و پرسش‌ و پاسخ بزرگانی مانند آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری، مرحوم طالقانی و ... بوده است. اما این روزها کمتر شاهد این برنامه‌ها در مساجد هستیم. در این زمینه با حجت‌الاسلام ناصر نظم‌ده امام جماعت مسجدالنبی (ص) تهرانسر که تجربه برگزاری دیدار مردمی مسئولان مختلف در مسجد را داشته‌اند، گفت‌وگویی داشتیم.


مسجدالنبی (ص) تهرانسر

مسئولان بدون هیچ بودجه‌ای می‌توانند در مساجد با مردم گفت‌وگو کنند

حجت‌الاسلام ناصر نظم‌ده امام جماعت مسجدالنبی (ص) تهرانسر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: در شهریورماه و همزمان با هفته دولت، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در مسجد ما برای ارتباط با مردم و سخنرانی حضور پیدا کرد. این مقام دولتی بسیار باحوصله بود و ساعت‌ها در مسجد با مردم صحبت کرد که موجب رضایتمندی مردم شد.

وی با اشاره به اینکه حضور مسئولان کشوری در رده‌های مختلف در مساجد و ارتباطشان با مردم بسیار خوب و اثرگذار است، گفت: مساجد بستری دارند که این مسئولان بدون هیچ هزینه و بودجه‌ای می‌توانند با مردم کف جامعه ارتباط بگیرند و صحبت داشته باشند.


حضور حجت الاسلام حکمت‌علی مظفری، رئیس دیوان اداری در مسجدالنبی و ارتباط حضوری با مردم

مسئولان در مساجد حرف شعاری نزنند و بیش‌تر شنونده باشند

نظم‌ده با اشاره به اینکه در طرح ریزی برای برگزاری این برنامه‌ها باید به این نکته توجه داشت که نباید به دنبال طرح مباحث و حرف‌های شعاری بود، گفت: به جز وزیر دادگستری در مقاطعی ما پذیرای مسئولان دیگری از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بودیم که متاسفانه با رویکرد خوبی حضور پیدا نکرده بودند و گاهی هم وعده‌هایی می‌دادند که اصلاً در حیطه اختیارات و وظایف آنان نبود. حضور برخی از مسئولین در مساجد متاسفانه نمایشی است و این‌ها آسیب می‌زند.

امام جماعت مسجدالنبی (ص) تهرانسر گفت: مسئولان اگر در میان مردم از جمله مساجد، حضور پیدا می‌کنند اولاً باید سعه صدر داشته باشند و شنوای حرف‌های مردم باشند و از همه مهم‌تر این شجاعت را داشته باشند که در صورت وجود خطا و اشتباهات، اعتراف کنند و بعد هم تلاش‌ها و برنامه‌های خود را تبیین و تشریح کنند. 


حضور امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری همزمان با هفته دولت در مسجدالنبی (ص)

فرهنگسازی کنیم تا ظرفیت شنیدن حرف مخالف ایجاد شود

وی ادامه داد: مسئولانی که در میان مردم حضور پیدا می‌کنند نباید خارج از حیطه خود حرفی بزنند و وعده‌ای دهند. آن‌ها در حوزه‌های غیرکاری خود تنها باید شنوای مطالب مردم باشند و مباحث را به مسئول مربوطه ارجاع دهند. به طور مثال اگر مدیرعامل یک کارخانه خودروسازی در مسجد حاضر می‌شود، نمی‌تواند وعده رفع مشکل حقوق معلمان را بدهد!

نظم‌ده با اشاره به اینکه باید فرهنگسازی صورت گیرد تا مردم، تحمل شنیدن حرف مخالف را داشته باشند، گفت: متاسفانه در مساجد به راحتی نمی‌توان مناظره میان دو ایده و نظر برگزار کرد. روحیه و جو حاکم بر مساجد این است که تا حرفی مخالف نظر زده می‌شود، شعار مرگ بر منافق و ... سرداده می‌شود؛ در صورتی که باید سعه صدر در کشور ایجاد شود تا مردم شنوای حرف مخالف باشند.

معترضین این روزها که به مسجد نمی‌آیند

امام جماعت مسجدالنبی (ص) تهرانسر در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی کشور که جمعی از مردم اعتراض‌هایی دارند، مساجد چه نقشی می‌توانند ایفا کنند، گفت: مساجد ما امروز محل حضور یک طیف خاص شده است و شاید بخش اعظمی از معترضان در مساجد حاضر نشوند؛ برای همین برگزاری سخنرانی و یا دیدار با نمازگزاران در چنین شرایطی پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: برای نقش‌آفرینی مساجد در شرایط کنونی باید سراغ برگزاری مناظره با حضور دو طیف و نظر مختلف رفت و باید از اشخاصی هم استفاده کرد که توان و جذبه لازم را داشته باشند تا اقشار مختلف را به مسجد بکشانند.

رویکردی مانند برنامه «شیوه» در مساجد ایجاد شود

نظم‌ده در پایان خاطرنشان کرد: این روزها از شبکه چهار تلویزیون برنامه‌ای به نام «شیوه» پخش می‌شود که نمایندگانی از دو طیف مختلف حضور پیدا کرده و بدون هیچ واهمه و سانسوری نظرات خود را بیان می‌کنند. این برنامه یک الگوست که باید در بسترهای دیگر مانند مساجد هم این مناظره‌ها برپا شود.

پایان پیام/ ت 11

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول