اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

هنر سفالگری «ریشتان» در ازبکستان + تصاویر

با همت کارآفرینان استان فرغانه، هنر سفالگری «ریشتان» که گردشگران کشورهای مختلف را با زیبایی خود مجذوب کرده، به شهرت جهانی رسیده است.

هنر سفالگری «ریشتان» در ازبکستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، هنر سفالگری «ریشتان» در استان «فرغانه» توسط کارآفرینان فعال این منطقه توسعه یافته و گردشگران کشورهای مختلف را با زیبایی خود مسحور کرده و امروز شهرت جهانی کسب کرده است.

اکنون در نتیجه توجه رئیس جمهور ازبکستان و کمک‌های همه جانبه استانداری «فرغانه» در منطقه «ریشتان» که از قدیم سرزمین سفالگران بوده، هنر سفالگری با سرعت توسعه می‌یابد.

به خصوص در منطقه صنعتی اختصاصی «ریشتان» 37 واحد کارخانه تولید ظروف چینی و سفالی با شکل و نقش‌های مختلف به ارزش 6 میلیون و 807 هزار دلار ایجاد شده است.

امروز در کارخانه تولید ظروف چینی و سفالی Porcelain که توسط «مهیا ستاراوا» ایجاد شده است، بیش از 100 زن اشتغال دارند. به گفته نماینده این کارخانه، برنامه ریزی شده در سال جاری میلادی به ارزش یک میلیون دلار ظروف چینی و سفالی به خارج از کشور صادر شود.   

همچنین توسط شرکت خانوادگی «مینگ باشی سرامیک» به سرپرستی «شاکرجان احمدجان اف» بر اساس یک طرح سرمایه گذاری به ارزش 898 هزار دلار یک تعاونی بزرگ سفالگری تشکیل شده است که در این کارخانه 100 نفر مشغول کارند.

این کارخانه سفالی در سال جاری میلادی در مورد صادرات ظروف چینی و سفالی به شهر «یکاترینبورگ» روسیه یک قرارداد به ارزش 5 میلیون دلار امضا کرده است.

شرکت «مینگ باشی سرامیک» امروز محصولات خود را نزدیک به 10 کشور آسیای مرکزی و اروپا صادر می‌کند. چند روز پیش این کارخانه در مورد صادرات ظروف سفالی خود به آمریکا یک قرارداد امضا کرده است.

مراحل تولید ظروف چینی و سفالی در این کارخانجات بسیار جذاب بود. ظروف سفالی در مرحله اول فقط به شکل یک ظرف سفالی گلی است اما بعد از طی مراحل به یک ظروف چینی و سفالی زیبا تبدیل می‌شوند.

در ‌این کارخانجات بیشتر زنان و دختران فعالیت می‌کنند. وقتی تولید ظروف به مرحله نهایی رسید، یکی این ظروف را بررسی می‌کند تا لب پریدگی و شکستگی نداشته باشد. در نهایت ظروف چینی و سفالی بسته بندی و برای صادرات به خارج کشور آماده می‌شود.

هم اکنون با همکاری مسئولین استان «فرغانه» چنین شرکت‌هایی در مناطق دیگر این استان نیز راه  اندازی می‌شود که باعث توسعه آن منطقه و هم موجب اشتغال‌زایی جوانان شود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول