اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان خواستار تحکیم همکاری متقابل با اتحادیه اوراسیا شد

نخست وزیر ازبکستان گفت: ازبکستان به عنوان یک کشور ناظر خواستار توسعه و تحکیم شراکت سودمند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

ازبکستان خواستار تحکیم همکاری متقابل با اتحادیه اوراسیا شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان در چارچوب نشست شورای بین دولتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ازبکستان به عنوان یک کشور ناظر خواستار توسعه و تحکیم شراکت سودمند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

وی تاکید کرد: هم اکنون با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با وجود بحران جهانی، وظایف دشوار توسعه پایدار اجتماعی-اقتصادی به طور مستمر پیگیری می‌شود. هم زمان با توسعه روابط تجاری، به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، همکاری صنعتی، لجستیک حمل و نقل، تامین امنیت غذایی و انرژی توجه خاص می‌شود.

عارف اف اظهار داشت: در نتیجه حمایت‌های متقابل و تلاش‌های مشترک می‌توانیم حجم مبادلات بازرگانی را افزایش دهیم. از جمله مبادلات بازرگانی خارجی ازبکستان با کشورهای عضو اتحادیه در 9 ماه گذشته با 41 درصد افزایش به 12 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که یک سوم کل تجارت کشورمان است.

نخست وزیر ازبکستان ادامه داد: ما با همکاران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا طرح‌های همکاری صنعتی قابل توجهی را اجرا و زنجیره‌های موثر بر ارزش افزوده را ایجاد می‌کنیم. امروز در ازبکستان تعداد شرکت‌های با مشارکت سرمایه کشورهای عضو به طور قابل توجهی افزایش یافته است که تعداد آنها امروز به 4 هزار و 500 واحد رسیده است.

به گفته وی، اجرای اصلاحات گسترده در همه حوزه‌های دولتی و توسعه اجتماعی ادامه دارد. شاخص‌های اقتصاد کلان رشد می‌کند. از جمله نرخ درآمد ناخالص ملی در 9 ماه گذشته سال جاری میلادی در ازبکستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.8 درصد افزایش یافته است.

نخست وزیر ازبکستان عنوان کرد: در این میان، با توجه به چالش‌ها و ریسک‌های جهانی، تقاضا و هماهنگی تلاش‌های مشترک و افزایش کارایی بین کشورهای ما در قالب چندجانبه رو به افزایش است. با توجه به این امر، تلاش‌های مشترک خود را بر تعمیق شراکت متمرکز می‌کنیم. ما خواستار تنظیم مشترک قراردادها در زمینه تنظیم فنی هستیم که برای رفع موانع فنی و به رسمیت شناختن متقابل گواهی نامه‌های محصولات بین ازبکستان و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک کند.

به گفته وی، این شرایط لازم را برای رفع محدودیت‌های تجاری و افزایش مبادلات بازرگانی ایجاد خواهد کرد.

عارف اف در پایان اظهار داشت: ازبکستان افزایش سطح همکاری‌های صنعتی بین منطقه‌ای و تولیدی را که برای توسعه فناوری‌های پیشرفته، تحکیم فرآیندهای بومی سازی و ایجاد محصولات جایگزین واردات کمک می‌کند، بسیار ارزشمند می‌داند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.   

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول