اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من| اقدام متناسب و متقابل ایران در قبال اقدام غیرسازنده انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به رفتار غیرسازنده انگلیس در قبال اغتشاشات اخیر در ایران و میدان دادن به برخی جریان‌ها برای تعرض به سفارت ایران و تحریم مقام‌ها و نهادهای ایرانی، گفت: هفته گذشته اقدام متقابل انجام دادیم و تحریم کردیم.

فارس من| اقدام متناسب و متقابل ایران در قبال اقدام غیرسازنده انگلیس

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رویکرد مداخله جویانه این روزهای انگلیس در پی اغتشاشات اخیر در ایران و اعمال تحریم‌ها علیه نهادها و مقامات ایرانی برای سومین بار به احضار «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه انجامید. شرکلیف بار اول در دوم مهر ماه به خاطر فضاسازی‌های رسانه‌های فارسی زبان معاند مستقر در این کشور به وزارت خارجه ایران احضار و در آن دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به خاطر میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به سفیر این کشور در تهران ابلاغ و تأکید شد که این امر به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه حاکمیت ملی کشور تلقی می‌شود. 

سفیر بریتانیا در تهران سه شنبه ۱۲ مهر ماه هم برای بار دوم به وزارت امور خارجه احضار شد، این بار به خاطر بیانیه‌های مداخله جویانه مقامات این کشور در خصوص اوضاع داخلی ایران و به وی گفته شد که جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک آمیز را مردود دانسته و قویا محکوم می‌کند. 

در همین خصوص جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی با بیان این‌که «در طول تاریخ هیچ کشوری به اندازه انگلیس خبیث به مردم این سرزمین ظلم و ستم نکرده و هنوز عداوت و دشمنی آن‌ها با ایران و ایرانی ادامه دارد برای جلوگیری از هرگونه فتنه و خاموش شدن فتنه‌های کنونی که با شانتاژ رسانه‌های لندن‌نشین پیش می‌روند»، خواستار تعطیل شدن سفارت انگلیس در تهران شدند. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه دوم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران در پاسخ به اقدامات و مداخله جویی‌های برخی از کشورهای اروپایی، اخراج برخی از سفرای اروپایی را در دستورکار دارد؟ اظهار داشت: ایران همواره اعلام کرده در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی و مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای برجسته اتحادیه اروپایی واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد. اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متناسب و متقابل در مقابل اقدام غیرسازنده آنها. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دولت انگلستان این کار را انجام داده است. رسما هم اعلام شد که ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهادها و شخصیت‌های ایرانی اقدام متقابل و متناسب را انجام می‌دهد و آن را رسما اعلام کردیم. 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت که متاسفانه دولت انگلیس در قبال تحولات داخلی ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است. به برخی جریان‌ها و افراد و گروه‌های اغتشاشگر و آشوب طلب که به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کنند، میدان دادند. این اقدام کاملا مخالف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی دولت انگلستان در حفاظت از اماکن دیپلماتیک است. در ثانی اقدام غیرسازنده در اعمال تحریم‌ علیه برخی شخصیت‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. در هفته گذشته اقدام متقابل انجام دادیم و وزارت خارجه نهادها و شخصیت‌های تندرو دولت انگلیس که هم در حمایت از جریان‌ها، گروه‌ها و اقدامات تروریستی علیه ایران نقش داشتند را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و هم علیه برخی از رسانه‌ها نماهایی که اسم رسانه دارند، ولی فعالیت و رفتار تروریستی از خودشان نشان می‌دهند، اعمال تحریم کردیم. هم بی.بی.سی فارسی و هم رسانه موسوم به ایران اینترنشنال که عملا به عنوان بازوی رسانه‌ای تروریستی گروه‌های اغتشاشگر و آشوب طلب و گروه‌های تروریستی علیه ایران عمل می‌کند.

وی با اشاره به تحریم مرکز ملی امنیت سایبری دولت انگلیس و ... که در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه ایران قرار گرفتند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده، اقدام متناسب و متقابل انجام خواهد داد.

گفتنی است وزارت امور خارجه چهارشنبه شب ۲۷ مهر ماه در بیانیه‌ای چند نهاد و شخص انگلیسی (بریتانیایی) را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا؛ ستاد ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ) شرکت‌های ولانت مدیا، گلوبال مدیا و دی ام ای مدیا و بی.بی.سی فارسی و ایران اینترنشنال به عنوان شبکه‌های تحت پوشش آنها و همچنین تام توگنهات ، معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا؛ دان مک کینون ، فرمانده نظامی بریتانیا در خلیج فارس؛  استیو مک کیب ، رئیس گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب کارگر درمجلس عوام بریتانیا؛  استیفن کراب ، رئیس گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب محافظه کار در مجلس عوام بریتانیا؛  استوارت پولاک، رئیس افتخاری گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب محافظه کار در مجلس اعیان بریتانیا؛ باب بلکمن ، نماینده مجلس عوام؛ ترزا ویلیرز، نماینده مجلس عوام و وزیر پیشین محیط زیست؛ آنته آ مک اینتایر ، سیاستمدار بریتانیایی ژنرال مارک کارلتون-اسمیت ، رئیس پیشین ستاد نیروهای مسلح (در زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی) در این فهرست قرار گرفتند.(اینجا بخوانید)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول