اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

سهمیه ایران در حج تمتع سال آینده 2 برابر شد/ هزینه 120 میلیون تومانی برای هر زائر

نماینده ولی‌ فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به افزایش سهمیه حج ایران در سال آینده گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در حج سال آینده هر زائر ایرانی باید حدود ۱۲۰ میلیون تومان برای حج خود در نظر بگیرد.

سهمیه ایران در حج تمتع سال آینده 2 برابر شد/ هزینه 120 میلیون تومانی برای هر زائر

به گزارش خبرگزاری فارس، حج تمتع امسال با حضور ۳۹ هزار و ۶۳۵ ایرانی برگزار شد و با توجه به وضعیت کرونا سهمیه کشورهای مختلف حدود ۴۵ درصد سهمیه همیشگی بود.

اما امسال به نظرمی‌رسد که با عادی شدن وضعیت درمسجدالحرام، سهمیه حج تمتع به حالت عادی بازگردند و به این ترتیب حدود ۸۵ هزار نفر به حج تمتع سال آینده مشرف شوند؛ تا جایی که حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌و‌گویی با اشاره به افزایش ۲ برابر سهمیه حج کشورمان در سال آینده نسبت به امسال، تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش ۲ برابری سهمیه زائران ایرانی در مقایسه با تعداد افراد اعزام شده به حج تمتع امسال، ‌مکاتبات و پیگیری مسئولان ایرانی و نیز برداشته شدن شرایط سخت کرونایی در عربستان است.

وی درباره اینکه چرا نمی‌توان بیش از ۲۵ درصد از زائران متقاضی و واجد شرایط بالای ۶۵ سال را به حج تمتع اعزام کرد، گفت: محدودیت ایجاد شده توسط عربستان با هدف ارائه خدمات هرچه بیشتر و جلوگیری از کاهش سرعت ارائه خدمات به حجاج است.‌

اولویت اعزام حج تمتع سال آینده با چه کسانی است؟

حجت‌الاسلام نواب با تأکید بر اینکه در اعزام سال آینده اولویت با زائرانی است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه سفر خود اقدام کرده باشند، افزود‌‌:‌ این عده که به هر دلیل نتوانستند در حج تمتع امسال اعزام شوند در اولویت اعزام سال آینده هستند و مابقی اعزام ث‌‌ها براساس قاعده و روال همیشگی نوبت بندی در صورت دارا بودن شرایط اعزام خواهند شد.

عملیات اجرایی برای حج ۱۴۰۲ در حال انجام است

‌وی با تأکید بر اینکه آموزش و برنامه ریزی برای زائران حج ۱۴۰۲ به دو روش حضوری و غیر حضوری انجام خواهد شد، ادامه داد:‌ آموزش‌های لازم به زائران قبل از اعزام در زمانبندی مشخص شده به انجام خواهد رسید.

حجت‌الاسلام نواب با انتقاد از افزایش هزینه‌ها توسط حج و زیارت عربستان گفت:‌ مسئولان عربستان که خود را خادم زائران مسلمان می‌دانند باید با کاهش هزینه‌ها سبب بهره‌مندی هرچه بیشتر مسلمانان از این امر واجب شوند.

وی‌ اظهار داشت: افزایش هزینه‌های حج و زیارت توسط عربستان در امسال سبب شد از یک میلیون پیش‌بینی این کشور برای حضور در حج چیزی حدود ۸۰۰ هزار نفر راهی عربستان شوند،‌ زیرا که مابقی از پس این افزایش هزینه‌ها بر نیامده و سفر خود را منتفی کردند.

حج ۱۴۰۲ گران‌ترین حج تاریخ است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت:‌ با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌ها از سوی مسئولان حج عربستان پیش‌بینی می‌کنیم حج ۱۴۰۲ گران‌ترین حج در طول تاریخ اعزام‌ها باشد.

هر زائر باید روزی ۴ میلیون تومان هزینه کند 

وی ادامه داد: برهمین اساس پیش‌بینی می‌کنیم در حج سال آینده هر زائر ایرانی باید حدود ۱۲۰ میلیون تومان را برای حج خود در نظر بگیرد یا به عبارتی هر زائر باید روزانه برای هر روز اقامت در عربستان مبلغ ۴ میلیون تومان پرداخت کند.

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: تا پیش از حج امسال هزینه ارزی برای هر زائر حدود سه تا سه هزار و ۲۰۰ دلار از سوی عربستان تعیین شده بود در حالی که در حج ۱۴۰۱ این کشور به یکباره هزینه حج را ۱۴۰۰ دلار افزایش داده و از طرف دیگر ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده را به این رقم اضافه کردند که در نهایت رقم بسیار سنگینی برای زائران تلقی می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حج ایران ارزان‌ترین حج در بین کشورهای مسلمان به شمار می‌رود اما دامنه هزینه‌های آن به حدود ۵ هزار دلار برای هر زائر هزینه خواهد داشت.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: امیدواریم سال آینده سال خوبی برای زائران حج باشد و شاهد کاهش هزینه‌ها برای این عزیزان باشیم،‌ زیرا که شعار عربستان این است که خادم زائران حج هستیم بنابراین مسوولان این کشور باید برای رفاه حال زائران هزینه‌ها را کاهش دهند.

‌به گزارش فارس، سهمیه کشورها برای حج تمتع بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی یک هزارم جمعیت هر کشور است که با توجه به جمعیت ۸۵ میلیونی کشورمان، باید سهمیه ایران ۸۵ هزار نفر باشد که در حج امسال با توجه به شرایط کرونایی سهمیه همه کشورها کاهش یافت و حدود ۹۰۰ هزار نفر از کشورهای مختلف حاجی شدند.

پایان پیام/ ت 10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول