اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

طلبه جهادی: ریشه بیکاری را در روستا خشکاندیم و پای درددل مردم نشستیم+عکس

طلبه جهادی می‌گوید: مردم روستای ما اگر حرف و اعتراضی هم داشته باشند، به مسجد می‌آیند و آن‌جا طرح می‌کنند. آن‌ها یاد گرفته‌اند مسائل‌شان را بگویند و جوابش را بگیرند. البته قبل از این‌ها ریشه بیکاری را خشکاندیم.

طلبه جهادی: ریشه بیکاری را در روستا خشکاندیم و پای درددل مردم نشستیم+عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: سابقه ۲۰ سال کار تبلیغی دارد و مدتی در سپاه پاسداران در حوزه تعلیم و تربیت و حلقه‌های صالحین مشغول به کار بوده است. در استان گلستان هم معاون تبلیغ بوده است و می‌گوید تمام تجربه‌های تبلیغی این سال‌هایش را ۴ سال است که در روستای حسن‌آباد شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی که ۲ هزار نفر جمعیت دارد، به کار گرفته است. این بخش ابتدایی صحبت‌های من با حجت‌الاسلام محمدرضا علی‌نژاد امام روستای حسن‌آباد است.


حجت‌الاسلام علی‌نژاد با جلسات پرسش و پاسخ در مسجد و مدرسه به جهاد تبیین می‌پردازد

هر شب جلسه پرسش‌ و پاسخ مسائل روز در مسجد داریم

این طلبه ۴۲ ساله، از چهار سال پیش امام جماعت مسجد جامع روستای حسن‌آباد شده است. او هر شب در مسجد جلسه تفسیر قرآن دارد و تلاش می‌کند با بهره‌گیری از آیات قرآن و روایات معصومین در این سخنرانی خود مسائل روز را هم برای مردم تبیین کند. شاید این کارش مشابه اقدامات دیگر ائمه جماعت باشد، اما یک تفاوت دارد. او می‌گوید: «این جلسه بنا نیست رویکرد متکلم‌ وحده‌ای داشته باشد و در پایان آن، امکان پرسش نمازگزاران فراهم است و آن‌ها می‌توانند در خصوص مسائلی که مطرح شد، به صورت عمومی سوال کنند و اگر شبهه‌ای دارند، مطرح سازند و پاسخ بگیرند. این رویه موجب شده تا بسیاری از شبهات اهالی روستا که گاهی در فضای مجازی با آن روبرو می‌شوند، پاسخ داده شود.»


او هر شب جلسه تفسیر قرآن با رویکرد پرسش‌ و پاسخ در خصوص مسائل روز در مسجد دارد

ماجرای نان گندمی که شفا بود!

بسیار شنیده می‌شود که برخی برای اعتراض به اتفاقات این روزهای کشور حرف از گلستان بودن دوران پهلوی می‌زنند و شبهه ایجاد می‌کنند. این ماجرا در میان جوانان روستای حسن‌آباد هم گاهی وجود دارد و در فضای مجازی حرفی می‌شنوند و آن را در مسجد می‌گویند. این طلبه یک ابتکار به خرج داده و می‌گوید: «در خصوص کمبودها و مشکلات و ظلم‌های دوران پهلوی برای جوانان در این جلسه بارها سخن گفته‌ام، اما گاهی هم از اهالی روستا کمک می‌گیرم. در روستای ما پیرمردهایی هستند که زمان پهلوی را درک کرده‌اند و آن دوران را به خوبی به خاطر دارند. آن‌ها از آن دوران برای جوان‌ترها در مسجد می‌گویند. یکی از اهالی روستای ما متولد سال ۱۳۱۴ است و الحمدلله سلامتی خوبی هم دارد که یک مرتبه در مسجد برای جوان‌ترها از دوران پهلوی و نحوه امرار معاش در آن دوران سخن گفت. او خاطره جالبی گفت که نان گندم در آن دوران نداشتند و تنها نان جو می‌خوردند. روزی مادرش تکه‌ای نان گندم تهیه می‌کند که همسایه‌ها سراغش می‌آیند و می‌گویند نان گندم شفاست، تکه‌ای هم به ما بده!»

 

همخوانی یک نوحه توسط نوجوانان مسجد در روز ششم ماه محرم

برگزاری جلسه «فرهنگ روستا» هر هفته برای بررسی مسائل فرهنگی

علاوه بر این جلسه که هر شب برگزار می‌شود، جلسه‌ای نیز با عنوان «فرهنگ روستا» در مسجد برگزار می‌شود که قشر فرهنگی‌تر حضور دارند و در خصوص مسائل و شبهات فرهنگی با هم صحبت می‌کنند. علی‌نژاد می‌گوید: «پایگاه بسیج مسجد نیز فعالیت گسترده‌ای در زمینه معرفت‌افزایی در روستا دارد. روستای ما بیش‌ترین آمار بسیجی فعال را در گردان امام حسین (ع) دارد.»


پیگیری مسائل و مشکلات روستا از مسئولان مربوطه

در روستای ما خبری از اغتشاش و شعارنویسی نبود

در روزهای اخیر که شهرهای مختلف کشور درگیر آشوب‌ها و اغتشاشات بسیاری بود، روستای حسن‌آباد در امنیت و آرامش کامل بود. علی‌نژاد می‌گوید: «مردم روستای ما اگر حرف و اعتراضی هم داشته باشند، به مسجد می‌آیند و آن‌جا طرح می‌کنند. در این روزها که در محله‌های مختلف شاهد شعارنویسی روی دیوار یا اعتراض خیابانی یا شعارهای شبانه بودیم، در روستای ما اصلاً خبری نبود. کار ضربتی یا برخوردی هم نداشتیم، بلکه کار فرهنگی کردیم و به سوالات مردم پاسخ دادیم. برای همین در روستای ما کسی به بهانه فوت مهسا امینی آشوب نکرد. در روستای ما قشر مذهبی حضور دارند که اعتقادات قوی دارند.»


ساخت مدرسه دخترانه شهید کریمی در مدت یک سال

در روستا، بیکار نداریم؛ برای همین اعتراض هم نیست

مشکلات اقتصادی و معیشتی که برخی از مردم کشور از آن گلایه دارند در روستای حسن‌آباد جایی ندارد. علی‌نژاد در خصوص دلیل این ماجرا می‌گوید: «در روستای ما جوان بیکار نداریم و الحمدلله اکثر اهالی در زمینه کشاورزی یا دامداری مشغول به کارند. در مسجد هم تلاش شده همواره در سخنرانی‌ها نسبت به موقعیت کشور بحث داشته باشیم و قدردان این جایگاه و ظرفیت باشیم. گاهی در فضای مجازی از رفاه و آسایش دیگر کشورها گفته می‌شود که تلاش دارم در مسجد با پخش مستندها و ارائه مطالبی مستند وضعیت واقعی معیشت کشورهای مختلف را تشریح کنم. این ماجراها موجب شده تا الحمدلله مردم روستای ما قدردان زندگی خود در انقلاب اسلامی باشند و بدانند اگر مشکلی هم هست به دلیل فشارهای بیرونی بر کشور، طبیعی است.»


این طلبه‌ ارتباط نزدیکی با اهالی روستا دارد و با آن‌ها اردوهای زیارتی هم می‌رود

چه شد که مردم به حرف‌های شما اعتماد دارند؟

قطعاً طرح این مسائل و پذیرش آن از سوی مردم نیازمند برقراری ارتباطی از جنس انس و الفت و محبت و اعتمادسازی است. از حجت‌الاسلام علی‌نژاد می‌پرسم که چطور این اعتماد میان مردم و شما برقرار شده است و او می‌گوید: «تجربه ۲۰ سال کار تبلیغی خود را به میدان آوردم و تلاش کردم با مردم رفیق باشم. اگر امام جماعت صرفاً در مسجد به خواندن نماز بسنده کند، نه او با مردم و نه مردم با او کاری نخواهند داشت. اما اگر بنا باشد کار کند، محدوده کاری وسیعی در اختیار خواهد داشت. من تلاش کردم در برنامه‌های مختلف روستا حضور جدی داشتم و طرح‌های عمرانی بسیاری در روستا پیش برده‌ام. در مدت حضور یک مدرسه در روستا در مدت یک سال ساختم. یک باشگاه بدنسازی برای جوانان راه اندازی کردم.»


طبخ غذای نذری برای کمک به نیازمندان روستا

به داد مردم رسیدم، اعتماد کردند

علی‌نژاد ادامه می‌دهد: «ما گروه جهادی فعالی در روستا داریم و تلاش می‌کنیم به نیازمندان کمک‌‌رسانی کنیم و در امر محرومیت‌زدایی نیز تلاش داشته باشیم. من با مسئولان شهرستان از نماینده مجلس، فرماندار و ... ارتباط خوبی دارم و مردم نیز زمانی که این اقدامات را می‌بینند، پذیرای سخنان من هستند. وقتی اهالی دیدند من که اهل این روستا نیستم، برای امور آن‌ها اینگونه تلاش می‌کنم و حرص می‌خورم، علاقه و محبت بیشتری به من پیدا کردند و امروز نتیجه‌اش این است که حرف من را قبول دارند.»


ساخت گلزار شهدا برای تکریم از شهدای روستا

این روزها که اغتشاشات در کشور رخ داده است، بسیاری از مساجد انتقاد کردند که کم‌کاری‌های آنان است که موجب این اعتراضات و اغتشاشات شده است. این گزارش نمونه‌ای است که صحه بر این ادعا می‌گذارد که اگر مسجد و امام جماعت، جایگاه و کارکرد اصلی خود را داشته باشند، بسیاری از سوالات و مشکلات مردم در محیط مسجد برطرف می‌شود و کار به اعتراض خیابانی کشیده نمی‌شود.

دیگر مطالب خبرگزاری فارس در پرونده ظرفیت‌های جهاد تبیین مساجد را بخوانید:

ذاکر: مسئولان از ظرفیت مساجد برای حل مشکلات غافلند/ لزوم برپایی میز دائمی خدمت

یک امام جماعت: می‌شود مناظره‌هایی مثل «برنامه شیوه» را در مساجد راه انداخت

میرمحمدیان: مساجد در جهاد تبیین کم‌کاری کردند/ مسجد ضعیف شده که اغتشاش به پا می‌شود

یک امام جماعت: با «تریبون آزاد» در مسجد، افراد را به شرکت در انتخابات راغب کردیم

پایان پیام/ ت 6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول