اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

چه کسانی پشت پرده تحریم ایران هستند؟/ مهسا امینی؛ کلیدواژه افزایش تحریم‌ علیه کشور

تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران غربی به هر بهانه‌ای دنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند؛ این بار نام مهسا امینی به کلمه رمزی تبدیل شده تا از بستر آشوب‌ها، تحریم جدید و افزایش فشار بین‌المللی را صید کنند.

چه کسانی پشت پرده تحریم ایران هستند؟/ مهسا امینی؛ کلیدواژه افزایش تحریم‌ علیه کشور

گروه ویژه فارس - دو روز قبل از انتقال مرحومه امینی به مقر پلیس، آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت آمریکا خواست تا تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند و از سازمان ملل نیز دعوت کرد تا با وی در ایجاد چارچوبی مفهومی برای سازو کارهای جبران خسارت، غرامت و اصلاح آسیب قربانیان نقض حقوق بشر ناشی از اقدامات قهری یک‌جانبه همکاری کند.

دوهان می‌گوید[1] اقدامات یک‌جانبه علیه ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی، بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال شده و نباید آن‌ها را به‌عنوان اقدام متقابل یا اقدام تلافی‌جویانه مطابق با قوانین بین‌المللی توجیه کرد. این تحریم ها بر اقتصاد کشور، وضعیت انسانی و زندگی مردم، از جمله دسترسی به کالاها، خدمات و زیرساخت‌های اساسی تأثیر گذاشته است.

دوهان خطاب به طراحان تحریم می‌گوید: از همه ذی‌نفعان می‌خواهم که استفاده از ادبیات تحریم‌ را به‌عنوان ابزار سیاسی یا ابزاری جهت کسب منافع اقتصادی متوقف نموده و برای حل‌وفصل هرگونه اختلاف بر اساس هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل به گفت‌وگو بپردازند.

از بیانیه گزارشگر ویژه سازمان ملل چند گزاره مهم را می‌توان استخراج کرد:

تحریم‌ها علیه ایران، بدون مجوز شورای امنیت و غیرقانونی است.
این تحریم‌ها ابزاری سیاسی و ابزاری جهت کسب منافع اقتصادی است.
تحریم‌ها مستقیما به مردم ایران آسیب می زند.

کریستوفر فرتلند، استاد دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه اسلو در کتاب[2] خود ثابت می‌کند تحریم ها بـر تولیـد ناخالص ملـی کشـورها اثـر منفـی می گذارد. در ادامه این اثر، کاهـش اشـتغال و افزایـش جمعیـت زیـر خـط فقـر روی می‌دهد.

همچنین غرب نشان داده برای رسیدن به اهدافش، از قربانی کردن چندصدهزار کودک هم دریغ نمی‌کند. سال ۲۰۰۰ مجـری تلویزیـون از مادلیـن آلبرایـت، وزیـر امـور خارجـه وقـت ایــالات متحــده پرســید آیــا فکــر نمی‌کنیــد کــه مــرگ نیـم میلیـون کـودک عراقـی [حاصـل از تحریـم در عـراق]، هزینـه ســنگینی بــوده اســت؟ آلبرایــت پاســخ[3] داد: ایــن انتخــاب ســختی اســت، امــا مــا فکــر می‌کنیــم ارزشــش را داشــت.

بعد از شروع اعتراضات به رویدادهای مرتبط با مرحومه مهسا امینی، بهره‌برداری از بستر ایجاد شده برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران (تحریم‌هایی که ابزار سیاسی و ابزار کسب منفعت اقتصادی است) در چند سطح آغاز شد:

تصمیم‌سازان آکادمیک که با دستکش‌های مخملی، از فرصت ایجاد شده نسخه[4] خود را برای افزایش تحریم‌ها، مسدودکردن مسیر مذاکرات هسته‌ای، جلوگیری از دستیابی ایران به ذخایر ارزی خود، ایجاد کمپین معرفی، شرمساری و تحریم مقامات جمهوری اسلامی، حمایت بیانی از معترضین، دسترسی به اینترنت بدون فیلتر، تشدید اجرای تحریم‌های فعلی و حمایت مالی برای آغاز اعتصاب کارگری به مراکز تصمیم سازی و رسانه‌ای ارائه می‌کردند.


دستورالعمل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها برای حمایت از آشوب‌ها

تصمیم‌گیران و مجریان افزایش تحریم‌ها علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید [اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و کانادا]، همزمان حمایت بیانی[5] مجریان از معترضین، تلاش برای دسترسی به اینترنت بدون فیلتر و ..... را آغاز کردند.

در همین ایام جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی[6] را به نام «قانون مهسا امینی» برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران به کنگره ایالات متحده ارائه کرده است. به گزارش واشنگتن فری بیکن[7] تلاش برای تصویب این قانون، بخشی از تلاش بزرگ‌تر رهبران جمهوری‌خواه در کنگره برای تدوین طیفی از تحریم‌ها علیه ایران است که به بهانه نقض حقوق بشر تصویب خواهد شد.

دیدار مسئولین غربی با مجریان عملیات روانی شناخته‌شده در افکار عمومی از چند طیف مختلف [نازنین بنیادی[8]، رویا حکاکیان، شری حکیمی] و فعال شدن فعالین به اصطلاح حقوق بشری [کاوه شهروز و حامد اسماعیلیون، مسیح علینژاد] از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است. شاید بتوان گفت یکی از اهداف این دیدارها و تمرکز رسانه‌ای روی این عروسکان خیمه‌شب‌بازی مرتبط با لابی‌های صهیونیستی و ایجاد تجمعات بزرگ در شهرهای اروپایی با حضور گروهک‌های تجزیه‌طلب، اثرگذاری بر دیگر تصمیم‌گیران دولتی و مردمی جلوه‌دادن اقدامات ضدمردمی خود (اِعمال تحریم) در چشم ناظران دنیا و افکار عمومی کشور خود است.


دیدار وزیر خارجه آمریکا با نازنین بنیادی، رویا حکاکیان، شری حکیمی


دیدار نازنین بنیادی با معاون اول رئیس جمهور آمریکا


دیدار نازنین بنیادی با مشاور امنیت ملی کاخ سفید

فعال کردن رسانه‌های فارسی‌زبان و موسسات ضدایرانی جنگ طلب چون موسسه توانا با محوریت پوشش گسترده اعتراضات، پررنگ کردن هنر اعتراضی، این‌همانی آشوب‌ها با رویدادهای پاییز و زمستان ۵۷ برای مخاطبین و تلاش برای حفظ و تداوم فضای التهاب در ذهن مخاطب (گاهی حفظ فضا فقط در فجازی اتفاق می‌افتاد)، مشروع جلوه‌دادن کشتار نیروهای انتظامی در خیابان با کلیدواژه "دفاع از خود"، دوگانه‌سازی‌های کاذب و گاهی مشروعیت بخشیدن به جنگ خیابانی[9].


تیتر گزارش تایمز لندن : «از ایران [به کردستان عراق] فرار کردم و روسری‌ام را با یک کلاشنیکف عوض کردم»!

مهناز افشار و علی کریمی در مجموع نزدیک به ۳۰ میلیون مخاطب اینستاگرام خود را در اختیار موسسه توانا قرار دادند تا مطالب این موسسه از این صفحات منتشر شود. موسسه توانا را خانم مریم معمارصادقی بنیانگذاری کرده و در مواضع خود تا مرز درخواست حمله نظامی به ایران را خواستار شده است و بمب‌های ناتو را منجی زندگی مردم می‌داند. او در نطقی جنگ‌طلبانه گفت: جنگ باعث شروع زندگی بهتر برای مردم و رسیدن به کرامت انسانی می‌شود!


مریم معمارصادقی

 

یکی از اقدامات این جریان تحریم‌طلب، راه‌اندازی طومار[10] اینترنتی درخواست «اخراج دیپلمات‌های ایرانی» از کشورهای عضو گروه هفت و سازمان‌های بین‌المللی است. طوماری که بواسطه کاوه شهروز راه اندازی شد و حامد اسماعیلیون از آن حمایت کرد و مشخصا با هدف خنثی‌سازی تلاش دستگاه سیاست خارجی ایران برای رفع تحریم‌ها ایجاد شده است.


حامد اسماعیلیون


کاوه شهروز در کنار مسیح علی‌نژاد

 

کاوه شهروز، وکیل ساکن کانادا، بعد از اعتراض‌های گسترده به تهمت‌ها و حملاتش علیه روزنامه‌نگاران و فعالان ایرانی-آمریکایی در فضای مجازی، مجبور به کناره گیری از هیئت مدیره سازمان آمریکایی «مرکز اسناد حقوق بشر ایران» شد.[11]

در توئیت‌های[12] کاوه شهروز نام فردی خاص دیده می‌شود که از او به عنوان مرشد و مربی نام می‌برد: "اروین کاتلر"


اروین کاتلر


کاوه شهروز در کنار اوین کاتلر

 

اروین کاتلر، وزیر اسبق دادگستری کانادا، مشاور موشه[13] یعلون وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و مشاور گروه ضد ایرانی اتحاد علیه ایران هسته‌ای، وکیل همسر کاووس سید امامی[14] و وکیل سازمان منافقین[15] برای خروج از سازمان های تروریستی است. او از پیشنهاددهندگان تحریم ایران در کنگره کانادا است.


اروین کاتلر در کنار مریم رجوی


اروین کاتلر در کنار مریم معمارصادقی

 


کاتلر در کنار علی‌نژاد و شجری‌زاده

 

کاتلر همچنین در سال ۲۰۱۷ همراه با نماینده سازمان وابسته به منافقین در کمیته روابط خارجی سنای کانادا[16] حاضر شد تا از لایحه «تحریم های غیر هسته ای علیه ایران» حمایت کند.

دادزن‌هایی چون کاوه شهروز و حامد اسماعیلیون، نه تنها هدایتگر و لیدر نیستند، بلکه خود عروسکانی تحت مدیریت لابی‌های صهیونیستی هستند. مدیریتی که نتیجه‌ای جز تحریم ایران، به بن‌بست کشاندن سیاست خارجی کشور و افزایش فشار بر مردم در بر ندارد.

اندرو کوریبکو، نویسنده کتاب جنگ هیبریدی و از اعضای هیئت‌علمی موسسه مطالعات استراتژیک و آینده‌پژوهی در دانشگاه دوستی روسیه در پاسخ به فارس‌پلاس درباره نقش تحریم‌ها در جنگ هیبریدی علیه ایران این‌گونه پاسخ داد: تحریم‌ها همیشه برای بدترکردن رنج مردم ایران با هدف تسهیل پذیرش پیشنهادات ضدحکومتی است. نیت پشت افزایش تحریم‌ها، پخت و پز شرایط اجتماعی-اقتصادی برای یک عملیات رژیم چنج از نوع انقلاب رنگی است.


[1]- https://irna.ir/xjKx7F

[2]- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57619/KristofferFO_master.pdf

[3]- https://www.theguardian.com/world/2001/oct/10/iraq.socialsciences

[4]-https://nationalinterest.org/blog/middle-east-watch/how-biden-can-stand-iranian-people-205189

[5]-https://edition.cnn.com/2022/10/21/politics/white-house-musk-starlink-iran-protests-ukraine/index.html

[6]- https://freebeacon.com/wp-content/uploads/2022/10/BANKS_224_xml.pdf

[7]-https://freebeacon.com/national-security/this-bill-would-sanction-irans-leaders-for-human-rights-crimes-not-a-single-democrat-supports-it/

[8]- https://twitter.com/NazaninBoniadi/status/1581053053444100096

[9]-https://www.thetimes.co.uk/article/i-fled-iran-and-swapped-my-headscarf-for-a-kalashnikov-3vpkm9xh5

[10]-https://www.change.org/p/g7-leaders-expel-iran-s-diplomats-demand-that-political-prisoners-be-freed

[11]- https://icjournal.ca/post/kaveh-shahrooz-resigned-from-ihrdc-board-of-directors/

[12]- https://twitter.com/kshahrooz/status/1229379923627958272

[13]- https://www.jpost.com/Israel-Elections/Ex-Canadian-ministers-daughter-running-with-Yaalon-Gantz-580268

[14]- https://ir.voanews.com/a/iran-canada-seyed-emami/4460030.html

[15]- https://www.jpost.com/International/Pro-Israel-voices-want-MEK-off-US-terror-list

[16]-https://icjournal.ca/post/irwin-cotler-issues-joint-statement-against-icc-investigation-on-israel-alleged-crimes-farsi/

پایان پیام/./ ت 59

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول