اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

شاهدی که کابوس غرب شد!/ دلیل اتهامات غربی‌ها در استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین چیست؟

رئیس‌جمهور اوکراین در یک گزافه‌گویی جدید ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به اوکراین را تکرار کرده است. بهانه‌ای که این روزها به ابزاری برای معطل نگه داشتن برجام از سوی امریکا تبدیل شده است.

شاهدی که کابوس غرب شد!/ دلیل اتهامات غربی‌ها در استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین چیست؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در یک گزافه‌گویی جدید ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به اوکراین را تکرار کرده است. بهانه‌ای که این روزها به ابزاری برای معطل نگه داشتن برجام از سوی امریکا تبدیل شده است.  زلنسکی، طی سخنرانی در همایشی که توسط روزنامه صهیونیستی هاآرتص برگزار می‌شد ادعا کرد که روسیه حدود ۲ هزار پهپاد از ایران سفارش داده است. او در ادامه گفت: «صدای نفرت‌‌انگیز پهپادهای ایرانی هرشب در آسمان ما شینده می‌شود. طبق اطلاعات ما، روسیه حدود ۲ هزار پهپاد شاهد از ایران سفارش داده است.»

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها ادعاهایی درباره ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است. «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش گفت: «ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است.» اما دولت آمریکا که پیشتر اغتشاشات را برای معطل گذاشتن مذاکرات رفع تحریم‌های وین بهانه کرده بود این بار به توجیه جدیدی برای انفعال خود در خصوص این گفت‌وگوها متوسل شده است. همچنان‌که مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته: کاخ سفید به دلیل آنکه ایران اقدام به تأمین پهپاد برای روسیه کرده در حال حاضر تلاش برای مذاکراه با تهران در خصوص برنامه هسته‌ای را کنار گذاشته است.

حال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که عصر دوشنبه دوم آبان‌ماه، میزبان مدعوین هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) بود، مجددا با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفت: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

امیرعبداللهیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجیگری و خاتمه جنگ در اوکراین و تداوم این تلاش‌ها تصریح کرد: ما با روسیه همکاری‌های متنوعی از جمله در حوزه دفاعی داریم و خواهیم داشت و در این راستا در گذشته امکانات و تسلیحاتی را در قالب دفاعی از روسیه دریافت کرده و یا به این کشور تحویل داده‌ایم. با این وجود در راستای سیاست ثابت و اصولی خود، قویا مخالف جنگ اوکراین و تسلیح هر یک از طرفین بوده‌ایم. لذا هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم. وی ادامه داد: پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با آقای بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی گفتم که آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و نیز آمادگی داریم از طرف اوکراین هرگونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی‌تفاوت نخواهیم بود.

مواضع صریح ایران در مورد اتهامات امریکا و اروپا

همچنین روزگذشته سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادعاهای سه کشور اروپایی و آمریکا مبنی بر فروش پهپاد به روسیه را قویاً رد کرد و تحقیقات سازمان ملل در این‌باره در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را غیرقانونی خواند. ایروانی با ارسال نامه‌ای مستدل به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان که رونوشت آن به تسهیل‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ (ایرلند) نیز ارسال شده است، مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران در مورد اتهامات و ادعاهای بی‌اساس وارد شده از سوی تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان ،انگلیس،فرانسه) و آمریکا در مورد استفاده از پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین را تشریح کرد.  

امیرسعید ایروانی در این نامه تصریح کرده که طعنه‌آمیز است که آمریکا و سه‌کشور اروپایی در نامه‌های خود ایران را به نقض بند خاصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم می‌کنند، در حالی که آنها خود به نقض فاحش همه تعهدات حقوقی تحت همان قطعنامه ادامه می‌دهند. مثال بارز این نقض تعهد، خروج غیرقانونی ایالات متحده از توافق هسته‌ای و تداوم این نقض تعهد در زمان حال به عنوان اهرمی برای چانه زنی است. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد آمره حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می‌شود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در این نامه تأکید کرده، آمریکا و تروئیکای اروپا تلاش کرده‌اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست، مطالب غیرمستند ،گمانه زنی‌های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خودسرانه و ناقص از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادهای بی اساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران توجیه کنند.

گفتنی است، از ابتدای بحران اوکراین، جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی را برای حل سیاسی این بحران صورت داد و علاوه بر رایزنی‌های تلفنی حسین امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه و اوکراین (دو طرف درگیر) دو بار نیز حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روسیه بود. از سوی دیگر در سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه، امیرعبداللهیان حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین برای روسیه بود.

روسیه از بامداد دوشنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهرماه) چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. این حملات به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است. حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.
 

 

نگرانی غرب از وارد شدن ایران به مارکتینگ بین‌المللی

در همین زمینه «منصورحقیقت‌پور» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فروش تجهیزات نظامی ایران به سایر کشورها، عنوان کرد: کشورهای غربی که این روزها از فروش تسلیحات متعارف ایران ناراحت هستند، باید پرسید، مگر خودشان تسلیحات نظامی به سایر کشورها نمی‌فروشند؟ غربی ها چه بخواهند یا نخواهند، ما وارد این مارکتینگ بین المللی شدیم. برایشان سخت است تا قبل از انقلاب اسلامی، هزاران مستشار آمریکایی در ایران سلاح های خودشان را تبلیغ و می فروختند اما امروز ما به مارکتینگ بین‌المللی تبدیل شدیم.

وی ادامه داد:  این برایشان قابل تحمل نیست. البته، منع رطب که نمی‌توان کرد. مگر فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا تجهیزات تسلیحاتی به اوکراین نمی فرستند.

حقیقت‌پور، با اشاره به اینکه چه اشکالی دارد ایران سلاح‌های متعارف به سایر کشورها بفروشد، افزود: غربی ها و ناتو بزرگی ما را تحمل نمی‌کنند. افراشته شدن قد ایران را نمی بینند. این موضوع در پیشرفت موشک ها، ماهواره ها هم داریم. ما مصرتر هستیم تا توان علمی خود را افزایش دهیم. باید بپذیرند که جمهوری اسلامی بزرگ شده است.
 


ناتو دلیل محکمه‌پسندی برای استفاده پهپادهای ایران در جنگ اوکراین ندارد

«حسن عابدینی» کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا فروش سلاح و تجهیزات نظامی ایران به سایر کشورها، آیا جرم است؟ عنوان کرد: داستان استکبار با ایران، روز به روز جذاب‌تر می شود و برای هر ژورنالیستی در جهان سیاست، مورد تحلیل واقع می شود. از روزی که ایران در جنگ تحمیلی نیاز به سیم خاردار غربی ها داشت و نمی فروختند، تا الان که ناتو آمده و تلاش می‌کند تا جلوگیری کند از فروش پهپاد ایرانی به یک طرف جنگ که از دید آنها می تواند جنگ را مغلوب کند و به ضرر ناتو تمام شود. خود این قضیه از شگفتی‌های تاریخ ایران اسلامی که می توان به آن پرداخت. کل ناتو، یعنی تنها بلوک نظامی دنیا که ابرقدرت های نظامی و دارنده سلاح اتمی هستند و مجموع سرمایه‌گذاری دفاعی و نظامی آنها بالغ بر هزار میلیارد دلار است، الان آمدند و بر این پافشاری می کنند که چگونه مانع دستیابی یک قدرت دیگر در مقابل ناتو باشند که پهپادهای ایران به دست آنها نرسد. چرا که می‌تواند معادله جنگ را تغییر دهد.

این کارشناس مسائل جهان بین‌الملل، افزود: فی نفسه این موضوع هم ژورنالیستی است و هم موضوع طنز تلخی است برای استکبار جهانی. ایران به صراحت اعلام کرده است که هرگز قصدی برای دخالت در جنگ دو طرف اروپایی (روسیه و اوکراین) ندارد و بارها  این موضوع را مطرح کرده  و گفته هیچ سلاحی برای طرفین در جنگ اوکراین و روسیه نمی‌فروشد.

بر اساس قوانین بین‌المللی ایران حق فروش جنگ افزار متعارف را دارد

این کارشناس ارشد رسانه با اشاره به اینکه ایران بر اساس قوانین بین المللی وحقوق بین الملل حق فروش جنگ افزار متعارف دارد، تصریح کرد: ایران مثل هر کشور دیگری حق فروش جنگ افزار متعارف را دارد. مگر امروز آمریکا یی ها و انگلیس، آلمان یا فرانسه و دیگر اعضای ناتو به یک طرف این جنگ که اوکراین باشد، کمک نمی‌کنند؟ الان پیشرفته ترین سلاح های نظامی دنیا از طرف  آمریکا در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد وحتی ابایی ندارند. آیا وقتی سلاح های آمریکایی در اختیار داعش قرار می دهند، ایران را متهم می کنند که سلاح متعارف نفروشد. از جهت قوانین بین المللی منعی برای فروش وجود ندارد. سلاح متعارف است. پهپاد، موشک ضدهوایی و سامانه دفاعی موشکی و موضوعات جنگ افزارهای نظامی رادار و سامانه‌های پدافند هوایی از موضوعات جنگ افزارهای متعارفی هستند که در هیچ جای دنیا و قوانین بین المللی فروش آنها منع نشده که در اختیار کشوری قرار نگیرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی بین المللی، ادامه داد: مگر غربی‌ها سلاح‌هایی که در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می دهند و جنگی که با مردم لبنان یا غزه قرار می گیرد، مگر پل هوایی نمی زنند و تجهیزات نظامی در اختیار صهیونیست‌ها قرار می دهند. چرا خودشان پای‌بند به این نوع مقولات و نگاه‌ها نیستند؟ اینها پرسش‌هایی است که نظام بین اللمل از غربی‌ها دارد. غربی ها چون معیارهای دوگانه ای دارند پاسخی نمی‌دهند.

بهانه تراشی‌های غرب برای مغلوب شدن در جنگ است

غربی ها یاد گرفتند که برای حرکت از پله دوم استفاده می‌کنند بجای اینکه بگویند چرا خودشان شعله این جنگ در اوکراین را شعله ور کردند و خودشان خواستند اوکراین به ناتو بپیوندد، الان که نتوانستند به اهداف خودشان برسند دیگر کشورها را متهم به فروش یا ارسال سلاح می‌کنند، تا بگویند علت شکست ناتو در جنگ روسیه سلاح های ایران است. این ها که می‌گفتند سلاح های ما فتوشاپ است و نقطه زن نیست همین ها برای پهپادهای ایرانی گفتند این ها موتور ندارد. چه چیزی باعث نگرانی اینها شده است که رسانه های خودشان را برای این موضوع سوق می دهند. با همه این تفاسیر ایران به صراحت اعلام کرده پهپادی برای شرکت در جنگ اوکراین به روسیه نداده است.

برجسته سازی امپراتوری رسانه غرب از وجود پهپاد در اوکراین به دلیل شکست ناتو در جنگ است

این کارشناس ارشد رسانه در تحلیل سخن وزیرخارجه کشورمان که گفته است "اگر برای ما ثابت شود که از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین علیه مردم استفاده می‌شود، نباید بی‌تفاوت بمانیم، تاکید کرد: در مورد اینکه ایران و روسیه همکاری داشتند تردیدی نیست کما اینکه در مبارزه با گروههای تروریستی داعش نقش تعیین کننده داشتند، شکی نیست. حتی بر علیه گروههای تفکیری تروریستی در سوریه هم اقداماتی کردند. تردیدی نیست. اما آنچه مسلم است اکنون هیچ دالی یا دلیلی بر اینکه مناطق مسکونی اوکراین مورد حمله توسط پهپاد قرار گرفته باشد، گزارشی نرسیده است.  از سویی دیگر، خود روسیه هم  پهپاد دارد و قدرت بزرگی نظامی است  و نمی توان کتمان کرد. زرادخانه روسیه در دوران جنگ سرد بسیار قوی بوده و روسیه مثل امریکا دارای سلاح اتمی است و تجهیزات دوربرد و استراتژیک دارد. واقعیت قضیه این است که وزیر خارجه کشورمان آقای عبداللهیان اعلام کرده که چنین چیزی نیست. چرا که اگر یک مورد استفاده از پهپاد در مناطق مسکونی بود همه امپراتوری رسانه غرب این را برجسته سازی می کردند. چیزی ندیدیم. ممکن است مناطق نظامی توسط روسیه منهدم شده باشد اما چه ارتباطی با ایران دارد و ایران نقشی در آن ندارد که متهم شود.

عابدینی، یادآور شد: اگر ایران در سوریه هم ورود کرده تنها کمک های مستشاری بوده است، سوریه از دوران گذشته تسلیحات داشت و تنها کمک های مستشاری می شد و نیازی به تجهیزات نظامی ایران نبود. اگر چه مبارزه با گروه تروریستی داعش موضوع دیگری بود که از همه ظرفیت های متحد استفاده می شد. اکنون هیچ دلیل محکمه پسندی ناتو ارایه نکرده که پهپاد ایران در مناطق مسکونی اوکراین مورد استفاده واقع شده است.

منبع: روزنامه صبح نو

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول