اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

محموله «آنتی‌بیوتیک» در راه کشور است

رئیس جمعیت هلال‌احمر از واردات آنتی‌بیوتیک مورد نیاز به کشور خبر داد.

محموله «آنتی‌بیوتیک» در راه کشور است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، چند روز است که تولید و عرضه برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها در کشور کاهش داشته و بازار دارویی را با چالش روبرو کرده است. این در شرایطی است که آنفلوآنزا نیز این روزها با سرعت زیاد به راه افتاده و بسیاری از افراد در سنین مختلف را روانه مراکز درمانی کرده است.

عدم برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت را عامل کمبود آنتی‌بیوتیک

در این راستا، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران عدم برنامه‌ریزی صحیح وزارت بهداشت را عامل کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور دانست و گفت: به محض اینکه طرح دارویار اجرایی شد کارخانه‌های تولید آنتی‌بیوتیک نسبت به قیمت‌های اعلامی سازمان غذا و دارو اعتراض کردند و گفتند که این قیمت‌ها را نمی‌پذیرند و برخی نیز تولید خود را کم کردند یا متوقف کردند و دو ماه تولید آنتی‌بیوتیک کم شد و نتیجه آن این شد که امروز با افزایش شیوع بیماری آنفلوآنزا نیازمند شدید آنتی‌بیوتیک هستم و امروز سازمان غذا و دارو قیمت آنتی‌بیوتیک ها را درحالی بالا برده است که کشور با چالش تامین دارو مواجه است و این یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب!

وی با اشاره به اینکه عادی شدن شرایط دارویی کشور نیازمند زمان چندماهه است، گفت: فاصله تولید دارو تا توزیع به داروخانه‌ها یکی دو روزه نیست و تحمل کمبود دارو برای مردم دشوار است. دیر رسیدن آنتی‌بیوتیک می‌تواند مشکلات جدی برای بیماران ایجاد کند.

فاطمی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز به موضوع کمبود دارو ورود کرده است توضیح داد: وی خواستار برخورد با اهمال‌کاران شده است، دیر اعلام کردن افزایش قیمت دلیل این مشکلات است. تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک‌ها بارها اعلام کردند که با این قیمت‌ها نمی‌توانیم تولید کنیم و مسوولان وزارت بهداشت به این موضوع بی‌توجه بودند.

این داروساز با بیان اینکه در زمان اجرای طرح دارویار پیش‌بینی می‌شد کمبودهای دارویی ظرف دو ماه رفع شود تصریح کرد: متاسفانه امروز این اتفاق رخ نداد و می‌بینیم که به دلیل عدم برنامه‌ریزی با مشکل کمبود دارو مواجه هستیم هرچند ممکن است عده‌ای از شرکت‌های پخش به بهانه انتظار برای بالا رفتن قیمت دارو، دست به احتکار زده باشند.

 رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: وزارت بهداشت باید به این موضوع توجه کند که وقتی قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۲۷ هزار تومان افزایش می‌یابد سهم مالیات ارزش افزوده ۹ درصد فشار زیادی به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، درحال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون دلار مواد اولیه در گمرکات موجود است که شرکت‌ها نمی‌توانند آن را ترخیص کنند به دلیل اینکه نقدینگی کافی ندارند.

وی یادآور شد: برخی از کارخانه‌ها مواد اولیه کافی دارند اما به دلیل قیمت پایین تولید انجام نمی‌دهند، از سوی دیگر مالیات ۹ درصدی صنعت دارو ۱۶ درصد بر قیمت دارو اثر می‌گذارد که مجلس تلاش دارد مالیات ارزش افزوده مواد اولیه دارو از ۹ درصد به یک درصد برسد. از سوی دیگر دولت تلاش می‌کند با واردات کمبود دارو را مرتفع کند که می‌توانست این اقدامات را از دو ماه قبل انجام دهد.

فاطمی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های پخش داروها را نگه داشتند که پس از گرانی دارو اقدام به توزیع دارو کنند، رییس جمهور اظهار داشتند که در این قضیه اهمال صورت گرفته است و باید سازمان بازرسی و قوه قضاییه تلاش کنند تا برخورد لازم با افراد خاطی صورت گیرد.

این در حالی است که پیرحسین کولیوند،رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: با هماهنگى سازمان غذا و دارو، محموله‌ای شامل 8 قلم آنتی ‎بیوتیک سوسپانسیون مناسب برای گروه سنی کودکان خریداری شده که طی روزهای آتی وارد کشور می شود.

یادآور می‌شود در پی کمبود انواع آنتی ‎بیوتیک‌ در داروخانه‌های کشور، جمعیت هلال ‎احمر بعد از هماهنگی با سازمان غذا و دارو، اقدام به واردات آنتی بیوتیک کرده است.

پایان پیام/ ت 111

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول