اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بررسی مشکلات درمانی نایین؛ از کمبود پزشک متخصص تا پرستار/ بهره‌برداری از بیمارستان افضلیان تا سال 1402

کلنگ بیمارستان افضلیان نایین ۱۰ سال پیش‌بر زمین‌خورده است و همچنان نایینی‌ها چشم‌انتظار افتتاح آن و حل مشکلات بهداشت و درمان این شهرستان هستند.خبرنگار فارس موضوع را از مسؤولان پیگیری کرده است.

بررسی مشکلات درمانی نایین؛ از کمبود پزشک متخصص تا پرستار/ بهره‌برداری از بیمارستان افضلیان تا سال 1402

به گزارش خبرگزاری فارس از نایین، امروزه توجه به بهداشت، برقراری و ارتقاء کیفی سلامت افراد جامعه و پیشگیری از بروز بیماری‌ها، علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های کلی نظام سلامت نقش بسزایی در بهبود شاخص‌های سلامت جامعه از جمله امید به زندگی ایفا می‌کند. در این میان بیمارستان‌ به عنوان یکی از مراکز اصلی مراجعه مردم برای دریافت خدمات درمانی، مهم‌ترین نهاد اجتماعی بوده که در بحرانی‌ترین شرایط، حیات و سلامت انسان‌ها به آن وابسته است و این سلامتی زیربنای پیشرفت پایدار و سرمایه اجتماعی بوده که می‌تواند دستخوش عملکرد مطلوب یا نامطلوب این مراکز درمانی قرار گیرد.

بیمارستان حشمتیه حبیبیان نایین که مرکز مهم درمانی شرق اصفهان محسوب می‌شود، در سال ۱۳۶۸ توسط خیر مرحوم حاج فتح الله حبیبیان نایینی با مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع به عنوان زایشگاه در دو طبقه بنا شده و در سال‌های بعد گسترش یافته است که هم اکنون شامل بخش‌های اورژانس، داخلی، جراحی چشم، سی سی یو، آی سی یو، اطفال-نوزادان، زایشگاه، جراحی عمومی، MMT و دیالیز بوده و خدمات پاراکلینیکی، الکتروکاردیوگرافی، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی و سی تی اسکن را ارائه می‌نماید.

اما مدت زمان زیادی است که بخش اورژانس، درمانگاه و اتاق احیاء بیمارستان حشمتیه در یک ساختمان واقع شده است و این یعنی در یک فضای کوچک با نیروی درمانی محدود باید به بیماران بسیاری از نایین، چوپانان، انارک، نیستانک، ورزنه و کوهپایه و مصدومین تصادفات جاده‌ای شرق اصفهان خدمات درمانی ارائه شود.

 

کمبود جمعیت مشکل اساسی شهرستان نایین

برای بررسی مشکلات مطرح‌شده از سوی مردم به سراغ سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین رفتیم.

عبداله قاسمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین با اشاره به بازسازی و توسعه ساختمان سابق اورژانس و افزایش تعداد تخت‌های بستری، بیان کرد: با حمایت یک خیر، سیستم هواساز ساختمان اورژانس در آبان ماه نصب و تا آخر آذرماه اورژانس بیمارستان در ساختمان جدید مستقر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای درمانگاه و اورژانس کاملاً جدا هستند، افزود: از ۱۴۴۰ ساعت شیفت کاری در طول یک ماه، ممکن است پزشک ۵۰ ساعت بین اورژانس و درمانگاه مشترک باشد و این امر همیشگی نیست.

 

قاسمی گفت: اگر بنا باشد بخش تزریقات از اورژانس جدا شود در ۴ شیفت شبانه‌روز نیاز به ۸ پرستار آقا و خانم داریم که کار تزریقات به‌درستی انجام شود و این امر هیچ‌وقت محقق نخواهد شد چون ما حتی نیروی پوشش بخش‌ها را هم نداریم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین اضافه کرد: آموزش تزریقات به‌صورت عمومی از طرف دستگاه‌های متولی این امر همچون هلال‌احمر و یا حتی از طریق بخش خصوصی که علاوه بر ایجاد اشتغال باتربیت نیروهای توانمند می‌تواند این مشکل را حل کند که سالیان زیادی است در شهرستان نایین برگزار نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه رسالت قانونی بیمارستان فقط تأمین داروهای بیماران بستری است و برای استقرار داروخانه هیچ مسؤولیتی ندارند، بیان کرد: ما خارج از وظیفه قانونی و برای سهولت دسترسی مردم و بیماران سرپایی داروخانه بیمارستان را راه‌اندازی کرده و تا جایی که بتوانیم شبانه‌روزی اداره می‌کنیم ولی در  یک ماه گذشته دو نفر از ۴ نفر نیروی داروخانه استعلاجی رفته و با کمبود نیرو مواجه شده‌ایم.

قاسمی تصریح کرد: با توجه به فضای کم داروخانه، داروهای معمول و پرمصرف بیماران بستری را تأمین و همه دارویی را نمی‌آوریم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین خاطرنشان کرد: بیمارستان حشمتیه در یک شیفت یک متخصص داخلی داشته که باید کلینیک، اورژانس و بیماران بخش داخلی و دیالیز را پوشش دهد و اگر احیاناً در یک بخش کار بیمار طول بکشد بیمار بخش دیگر معطل می‌شود ولی این‌ یک روند ثابت نیست.

نایین با ۳۹ هزار جمعیت ۲ متخصص داخلی دارد

وی تصریح کرد: نایین با ۳۹ هزار جمعیت دو متخصص داخلی دارد که هر فرد ۱۵ شبانه‌روز شیفت است در حالی‌ که استاندارد این جمعیت یک متخصص است.

قاسمی با توجه به کمبود متخصص در بسیاری از رشته‌ها از جمله رادیولوژی، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، اورولوژی و قلب، گفت: به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخواست نیرو می‌دهیم و آن‌ها با توجه به نیروی ورودی دانشگاه و شاخص‌های معین از جمله جمعیت، متخصصین را بین شهرستان‌ها تقسیم می‌کنند به همین دلیل در نایین متخصصین فقط در برخی از روزهای هفته حضور دارند.

پرسنل اورژانس و درمان با تمام توان خدمت می‌کنند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین با اشاره به اینکه شهرستان نایین در بخش خصوصی توانمند نیست و تمام بار درمان بر دوش بخش دولتی بوده که بضاعت آن محدود است، افزود: مراجعه مردم به شهرهای اطراف نوعاً به مطب و بخش خصوصی است و در بیمارستان‌های دولتی میبد و اردکان هم تمام تخصص‌ها ۲۴ ساعته وجود ندارد، از طرفی این شهرها دو برابر جمعیت داشته و قطعاً دو برابر متخصص وجود دارد.

وی مشکل اساسی این شهرستان را کمبود جمعیت عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات درمانی به مکان، تجهیزات، منبع مالی و نیروی انسانی وابسته است که بخش زیادی از این شاخص‌ها به جمعیت بستگی داشته و باعث شده نه‌تنها در بخش درمان بلکه در تمام حوزه‌ها شهرستان با مشکل مواجه باشد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان نایین بیان کرد: با وجود تمام کمبودها و مشکلات، پرسنل اورژانس و درمان صادقانه و با تمام توان خدمت می‌کنند و با انتقال به بیمارستان افضلیان و ایجاد تغییرات در چارت نیروی انسانی، ارتقای خدمات به آن صورتی که مدنظر مردم است رخ خواهد داد.

 

در سال ۱۴۰۲ بزرگ‌ترین بیمارستان شرق اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

الهام آزاد نماینده شهرستان‌های نایین و خوروبیابانک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه موقعیت جغرافیایی نایین نیاز این شهرستان را به نیروی انسانی و مکانی بیشتر کرده است، اظهار کرد: پیگیر راه‌اندازی کلینیک خیرساز مادر هستیم که هم‌اکنون تجهیزات آن با حمایت خیرین خریداری‌شده و با رفع مشکل سیستم سرمایشی و گرمایشی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: بیمارستان افضلیان نیز در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد که بزرگ‌ترین بیمارستان شرق استان اصفهان خواهد بود.

آزاد خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته چند پزشک متخصص و طب اورژانس به بیمارستان اضافه شدند اما پیگیر افزایش نیروی انسانی و کادر درمان برای خدمت‌دهی بهتر به مردم شهرستان هستیم.

 

چشم انتظاری مردم نایین برای افتتاح بیمارستان افضلیان

محمد کریمی سرپرست فرمانداری شهرستان نایین که در اولین اقدام با حضور سرزده در بیمارستان به بررسی میدانی مسائل پرداخت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به تشدید بیماری آنفلوآنزا و کمبود آنتی بیوتیک، از بخش‌های مختلف بیمارستان بازدید کردیم تا ضمن تشکر از پرسنل درمان، مشکلات مطرح شده از سوی مردم را بررسی کنیم.

وی ضمن تشکر از زحمات رییس شبکه بهداشت، افزود: در قدم اول در دسترس قرار گرفتن و به تعادل رسیدن آنتی بیوتیک در سطح شهرستان را در برنامه قرار داده و آن را اجرا کردیم.

کریمی با تأکید بر اینکه بیمارستان حشمتیه نایین یکی از بهترین بیمارستان‌های منطقه از لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی است، بیان کرد: تجهیز ساختمان جدید بیمارستان برای رسیدن به یک استاندارد نسبی در حوزه ساختمان و جذب اعتبارات لازم برای بهره‌برداری از بیمارستان افضلیان از دیگر برنامه‌هایی است که پیگیری خواهیم کرد. 

به گزارش فارس، ارتقای خدمات سلامت و درمان مهمترین مطالبه مردم نایین است که انتظار دارند پس از یک دهه به همت دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد، هر چند فرماندار شهرستان نایین هم در بدو ورود به این شهرستان با بازدید سرزده از بیمارستان نشان داد در جریان مشکلات درمانی شهرستان قرار دارد و برای حل آن‌ها تلاش خواهد کرد تا گره‌های درمانی باز شود.

انتهای پیام/۶۳۰۲۵/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول