اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

رنگرز: کشتی فرنگی در اقلیت بوده و از آن رنج می‌برد/ یکی از شروط ما ماندن سوریان بود

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: امیدوارم سوریان برای رفتن تجدیدنظر کند، من قول گرفته بودم او تا المپیک بماند و این یکی از شروط ما بود.

رنگرز: کشتی فرنگی در اقلیت بوده و از آن رنج می‌برد/ یکی از شروط ما ماندن سوریان بود

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، حسن رنگرز در نشست خبری امروز که در محل فدراسیون کشتی برگزار شد اظهار داشت: من هم به نوبه خودم حادثه تروریستی شیراز و حرم شاهچراغ (ع) را محکوم می‌کنم و امیدوارم دیگر در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. نمی‌خواهم این نشست خیلی شکل مطبوعاتی داشته باشد و می‌خواهم بیشتر با اصحاب رسانه حرف بزنیم و من هم به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی باید پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه باشم. 

*کشتی فرنگی در اقلیت بوده و از آن رنج می‌برد

وی در ادامه گفت: کشتی فرنگی ایران همیشه از یک اتفاق رنج می‌برده و آن هم در اقلیت بودن است. کمیت حداقلی کشتی فرنگی در مقایسه با آزاد همیشه آزاردهنده بوده و کیفیت محدودی هم قابل استخراج است. پشتوانه‌های بسیار خوبی در رقابت‌های امیدهای جهان نشان دادند قابلیت سرمایه‌گذاری دارند و تیم ملی هم با ۳ نشان جهانی بلگراد را تمام کرده. کار بسیار سختی داریم، کم‌تر از ۲ سال تا المپیک ۲۰۲۴ زمان داریم و شرایط نگران‌کننده‌ای در برخی اوزان هست و حجم متکثری برنامه فنی هم داریم. به ۴ تا ۸ سال زمان برای موفقیت در المپیک نیاز است و هر زمان به مربیان در هر رشته‌ای زمان داده‌ایم، نتیجه گرفته‌ایم.

* داشته‌های فنی ما اظهرمن‌الشمس است

وی با اشاره به بحث پشتوانه سازی در کشتی فرنگی گفت: داشته‌های فنی ما اظهرمن‌الشمس است و امسال ۲۰۱۳ هم سال خاصی داریم. ظرف ۶۰ روز یعنی از ۲۵ شهریور تا ۵ آذر، ۵ رویداد رسمی جدی پیش‌رو داریم. قهرمانی جهان که سهمیه المپیک هم هست را در ابتدا داریم که متفاوت است. سپس بازی‌های آسیایی را داریم که برای ورزش ایران مهم است و ۲ هفته بعد امیدهای جهان، سپس داخل سالن و ۲ هفته بعدتر هم جام جهانی در تهران. حلقه مفقوده کشتی فرنگی ما پشتوانه‌سازی است. امیدها نشان داده‌اند واجدشرایطند و نکته تکمیلی این است که برای سال آتی باید دست به اقدام بزرگ ۲ تیم در تراز فنی نزدیک به هم ایجاد کنیم تا حضوری موثر در این رقابت‌ها داشته باشیم.

* جهانی ۲۰۲۱ نروژ یک اتفاق بوده و المپیک ۲۰۱۲ هم تمام شده

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به جام جهانی بیان کرد: اولین اولویت ما این بوده که در رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی در باکو بدون حضور مدال‌آوران و با تغییرات ۷۰، ۸۰ درصدی برویم. جوان‌های ما در رقابت‌های رسمی و درجه ۲ مثل جام جهانی یا قهرمانی آسیا میدان می‌بینند تا زمینه حضور در رقابت‌های بزرگ‌تر فراهم شود. بحث چرخه هم در این مسابقات هست و جهانی سال آتی به مراتب از ۲۰۲۲ سخت‌تر خواهد بود. افتخاری به دست آمد اما درباره امروز حرف بزنیم. جهانی ۲۰۲۱ نروژ یک اتفاق بوده، المپیک ۲۰۱۲ هم تمام شده و اکنون قابل قیاس با گذشته نیست.

*قول گرفته بودم سوریان تا المپیک بماند و این یکی از شروط ما بود

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در خصوص استعفای سوریان تاکید کرد: درباره سوریان ما هم شوکه شدیم اگر چه او در ۱.۵ سال گذشته مکرر استعفا داده، دبیر هنوز استعفای او را نپذیرفته و از حمید خواهش می‌کنم بازگردد چون کشتی فرنگی به او نیاز دارد. تجارب و ارتباطات او برای کادرفنی ضرورت و فرصت است. امید دارم او تجدیدنظر کند، من قول گرفته بودم او تا المپیک بماند و این یکی از شروط ما بود.

*  المپیک اولویت ماست و سپس قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی

رنگرز درباره برنامه‌اش برای رقابتهای جهانی 2023 گفت: رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۲ درست است پنجم شدیم اما شایستگی ما بیش از این اتفاق بوده. پتانسیل ایستادن بر سکوی ۳گانه امری بدیهی و در دسترس است اما مجموعه‌ای از اتفاقات رقم خورد و محقق نشد. در عین حال جهانی ۲۰۲۳ را نمی‌شود با سال‌های قبل قیاس کرد.‌ برای بهبود جایگاه تیمی و کسب حداقل یک نشان طلا و حداکثر سهمیه، ۳ مدال‌آور در اوج شایستگی داریم. مجموعه‌ای از ملی‌پوشان بدون مدال داریم و جوان‌هایی که‌می‌توانند خلا فنی را پر کنند؛ برنامه داریم پس از بالغ بر ۱۰ تورنمنت، از داشته‌های موجود بهره بگیریم که در چرخه انتخابی دیده‌ایم. تیم ایران جزو ۳ تیم خوب دنیاست و با یک برنامه مدون تا روز رقابت‌های جهانی، در وهله اول المپیک اولویت ماست و سپس قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی و جام جهانی سال آتی در تهران که قهرمانی می‌خواهیم. به همین علت در جام جهانی پیش رو تیم جوان می‌فرستیم.

* ۳ رکن موفقیت خارج از فضای فنی داریم

وی با تاکید بر لزوم حضور روانشناس در تیم های ملی گفت: ۳ رکن موفقیت خارج از فضای فنی داریم، یکی روانشناس ورزشی است، دیگری پزشک تغذیه و مربی بدنساز. تلاش داریم از ۳ مهره قابل اطمینان استفاده کنیم. در حوزه تغذیه و روانشناس عزیزانی باید باشند که وقت بگذارند و در کنار تیم ملی تمام وقت بمانند. قبلا هفته منتج به رقابت‌ها یک روانشناس می‌آمد و تدریس تکنیک می‌کرد که این مسئله جواب نمی‌دهد. باید کنار تیم باشند. برای المپیک شاخص‌های آمادگی جسمانی در یک تراز است، وجود روانشناس رنگ مدال را تغییر می‌دهد. در کشور خیلی کم این روانشناس‌های ورزشی با تجربه ملی را داریم.

* آنالیزور هم مثل روانشناس باید در کنار تیم باشد

رنگرز با اشاره به بحث آنالیز عنوان کرد: آنالیز خیلی ویژه است و خیلی موثر. در رقابت‌های جهانی برای از کشتی‌گیران ما خوب آنالیز شده بودند. صرفا بگوییم کشتی‌گیر  شگرد دارد یا چیز دیگر، کمک نمی‌کند. آنالیز بخشی از ماموریت کادرفنی است و مربی تخصصی وزن باید پیگیر باشد. او هم مثل روانشناس باید در کنار تیم باشد.

*هر قهرمان جهان و المپیکی الزاماً نمی‌تواند مربی خوبی باشد

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره همکاری با مربیان استانی و قهرمانان قدیمی تصریح کرد: هر قهرمان جهان و المپیکی الزاماً نمی‌تواند مربی خوبی باشد، شاید مدیر خوبی باشد و شاید هم نه. این که در اردوها و اعزام‌ها از حضور مربیان سازنده‌ای که کشتی‌گیر را از نونهالی تحویل گرفته‌اند و ارتباط عاطفی دارند بهره بگیریم، فرصتی برای ماست. خیلی از کشورها این کار را می‌کنند، ما از قهرمانان جهان و المپیک هم استقبال می‌کنیم تا به بهترین شکل در محضرشان باشیم تا هم انتقال تجربه بدهند و هم روی فنون شگردشان صحبت کنند. چیزی که در المپیک رخ بدهد، برآیند تمام مجموعه کشتی کشور است و ما استقبال می‌کنیم. خواهش می‌کنیم دریغ نکنید.

وی درباره اینکه با تغییر کادر کشتی فرنگی پزشک تغذیه در کادر او حضور خواهد داشت یا نه، گفت: امیرساسان برای قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی می‌آمد، با ایشان مذاکره مفصلی خواهیم داشت تا شرایط را ارزیابی کنیم اما از نیروهای بسیار خوب و باتجربه ارزنده‌ای هستند.

*درهای اردوی تیم ملی برای همه باز است

وی در پاسخ به سئوالی درباره بازگشت قهرمانان قدیمی و کهنه کار به تشک برای حضور در تیم ملی و یا در کنار تشک در کنار تیم ملی اظهار کرد: درباره کشتی‌گیرانی که الان به هر دلیلی نیستند، اگر اراده برگشت به دنیای قهرمانی داشته باشند طبق این چرخه تیم ملی می‌توانند حضور پیدا کنند و از قهرمانی کشور شروع کنند. انتقاداتی که دارند، آنها صاحب‌نظرند و میراث‌دار کشتی فرنگی ایران. ما با آغوش باز و آرامش خاطر این فرمایشات را می‌پذیریم و درهای اردوی تیم ملی برای همه باز است. زمینه حضور عزیزان برای همه فراهم است. برای ورودشان در حوزه فنی هم خودم خیلی کوچک بعد از عمر ورزش قهرمانی در فضای مربی‌گری ورود کرده‌ام. عزیزان در باشگاه‌ها و رده‌های پایه شروع به کار کنند. مربیگری هم مدارجی دارد و باید طی بشود. قطعا در وهله اول خود قهرمانان آسیب می‌بینند.

* علی ارسلان باز می‌گردد؟

سرمربی تیم ملی در خصوص اینکه آیا امکان بازگشت علی ارسلان وجود دارد یا خیر گفت: موضوع مهاجرت مربوط به فقط ما نیست و ابعاد مختلفی دارد. علی ارسلان قهرمان خوب و دارای شخصیت حرفه ای ارزشمندی است اما طبق قوانین اتحادیه جهانی، تغییر تابعیت به صربستان داده و برای بازگشت به ایران ۲ سال زمان نیاز دارد و شاید اصلا او نخواهد برای ایران کشتی بگیرد. مهاجرت در دنیای ورزش قهرمانی امری رایج است و مختص ما نیست.

* هر جا بحث کمک به کشتی بود با افتخار آمدم

رنگرز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پذیرش سرمربیگری تیم ملی برای او یک تهدید نیست و چه تضمینی وجود دارد که فدراسیون پای او بماند، گفت: باید خود دبیر درباره این مسئله چاسخ بدهد اما من از زمانی که کشتی را کنار گذاشتم، هر جا بحث کمک به کشتی بود با افتخار آمدم. به عنوان سرمربی تیم ملی، نایب‌رئیس فدراسیون، سرپرست تیم ملی و سخنگوی فدراسیون آمدم. الان هم که آمدم، ۴ روز با بنا و بستگان او مصرا پیگیر بودم که او از تصمیم خود عدول کند اما در نهایت شرایط به نحوی گذشت که آسمان بار امانت نتوانست کشید. آمدم با این نگاه که هر چیزی که هست و نیست برای کشتی است و عزت ما از کشتی است. کشتی خط قرمز همه قهرمانان ماست و منهای جایگاه اداری، هر جایی که کشتی به خدمت امثال من نیاز دارد، باید با افتخار لبیک بگوییم حتی اگر این موضوع یک روز یا یک هفته باشد. چون نظام ارزیابی در ورزش ایران مختص به مدال است، هیچ مربی عاقبت به‌خیر نشده! بنا سال پیش مربی قرن شد و امسال شرایط متفاوتی داشت. حاشیه امنی برای مربی‌گری نیست و شاید یکی از دلایل ثبات نتایج دوره بنا، همین ثبات زمانی باشد. نمی‌شود بگویم تا تیرماه آینده هستم یا نه ولی انصافا در همین مدت کوتاه، همه‌گونه حمایت از سمت فدراسیون دیده‌ام. مدیریت بر فدراسیون کشتی با این‌حجم مطالبات و جنس مدال‌آوری چه‌قدر سخت است، چه برسد کار در حوزه ابنیه و ساخت‌وساز. حمایت دبیر را به شکل اعلی داشته‌ایم.

* کسب ۳ نشان جهانی بلگراد به منزله شکست نیست

وی با اشاره به کمیت و کیفیت  مدال‌های تیم کشتی فرنگی امید نسبت به جهانی بلگراد گفت: وقتی که موفقیتی حاصل شده، مجموعه‌ای از دلایل دارد و شکست هم دلایلی زیادی دارد. هر چند که کسب ۳ نشان جهانی بلگراد به منزله شکست نیست در رشته ای که ۲ دهه پیش برهوت مدال داشتیم. باید یک کادرفنی هم‌دل، هم‌وزن و با شرایط متقابل باشیم که تلاش کردیم این اتفاق رقم بخورد‌. از این حیث به نظر صمیمیت خوبی وجود دارد. تا زمانی که در کشتی هستم، هیچ‌وقت خودم نه سکویی می‌روم و نه فضایی ایجاد می‌کنم. در امیدهای جهان یک مربی سازنده به نیابت از همه مربیان سازنده روی سکو رفت. کار بسیار سختی برای آن‌هاست که افتخارات کشتی محصول دسترنج آنها است.

* یزدانی و سوریان در اردوها هیچ امتیاز خاصی برای خود قائل نشده‌اند

رنگرز با تاکید بر بحث چرخه انتخابی تیم ملی تصریح کرد: کشتی فرنگی ما بزرگانی دارد و داشته که همه ما باید در چارچوب‌های ترسیمی حرکت کنیم. حضور مجدد در اردو، شروع یک فصل جدید برای کشتی‌گیر است و هر چه گذشته، تاثیری ندارد. برای بهبود مدال باید در چارچوب کشتی‌گیری حرکت کرد و غیر از این به خودش و مجموعه تیم آسیب می‌زند. در چرخه همه‌چیز را تبیین کرده‌ایم، چه کسی که قهرمان جهان بوده و چه کسی که مدال نگرفته‌. با حفظ حرمت و افتخارات، در فضای اردویی همه با یک چشم هستند و ‌به کشتی‌گیران قدیمی خیلی بیش‌تر کمک می‌کند. اگر رویه حسن یزدانی یا حمید سوریان را ببینید، چون در اردوها هیچ امتیاز خاصی برای خود قائل نشده‌اند.

* چرخه انتخابی به عنوان نقشه راه ملی‌پوشان است

وی درباره اینکه در این چرخه آیا همانند آزاد برای برخی ها امتیاز خاصی در نظر گرفته می شود یا خیر، گفت: برای بنا، سوریان و بزرگان احترام ویژه‌ای قائلم. بنا هم چرخه‌ای برای تیم ملی داشت هر چند غیرمکتوب و با ابهام. قطعا او می‌تواند فرآیند را پاسخ بدهد اما چیزی که برنامه ما است، چرخه به عنوان نقشه راه ملی‌پوشان است. یکی، دو موضوع خاص داریم که وضعیت ما با کشتی آزاد متفاوت است و قیاس مع‌الفارق داریم. مدال‌آوران و قهرمانان را از گام نخست معاف کردیم چون این چارچوب تاکنون مبنا نبوده و هر تغییری یک زمان را می‌طلبد‌. جوان‌گرایی هزینه دارد و نمی‌شود تیغ را گرفت و جراحی اساسی کرد. توقع مدال در نقطه خودش قابل تاکید است اما جوان‌گرایی هم هست. انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود و مفاد مندرج در شیوه‌نامه اجرایی می‌شود. به عنوان گام نخست این که نقشه راه مشخص شده، اتفاق مبارکی است. هر سندی که مصوب شد، در اجرا ایراداتی دارد اما گام نخست برداشته شده. پای قانونی شدن انتخاب ملی‌پوشان می‌ایستیم. حتی اگر در کوتاه‌مدت به لحاظ کسب نتیجه به مشکل بخوریم، قانون بد از بی‌قانونی بهتر است و مجری قانون باید پای اجرای آن ثابت‌قدم بماند.

*فاصله برخی مدال‌آوران ما با نفرات دوم و سوم، معنادار است

سرمربی تیم ملی با اشاره به این که نباید تمرکز بر روی نتیجه گیری باشد، گفت: نباید به این سمت برویم که در جام جهانی یا قهرمانی آسیا نتیجه بگیریم. سرمایه‌های ما محدود هستند و فاصله برخی مدال‌آوران ما با نفرات دوم و سوم، معنادار است. گرایی سرمایه بی‌نظیر ماست، نباید امثال او را بدون منطق و دلیل فنی مستهلک کنیم. همیشه فشار کسب نتیجه در افکار عمومی متوجه کادرفنی فرنگی بوده، حتی برای یک تورنمنت. باور ما این است که در جام جهانی امسال اصلا به دنبال کسب نتیجه نیستیم و پشتوانه‌های فنی ما باید یک محک فنی جدی بخورند. آذربایجان از ۵۵ تا ۱۳۰ کیلوگرم ۱۰ مدال آور جهان و المپیک را دارد، همین‌طور ترکیه. همه با همه ظرفیت آمده‌اند ولی اتحادیه جهانی از ایران به عنوان گروه استعدادها یاد کرده. سال آینده وقتی میزبانیم، باید از کیان کشتی خود دفاع کنیم.

* توقع دارم این اختلاف بین آزاد و فرنگی به حداقل برسد

رنگرز درباره لیگ برتر کشتی فرنگی عنوان کرد: تجربه حضور در لیگ را داشته‌ایم؛ با توجه به شرایط خاص این رقابت‌ها یک فرصت بی‌نظیر است و با ورود حامیان مالی، شرایط قراردادی خوب است اما توقع دارم این اختلاف بین آزاد و فرنگی به حداقل برسد. یک مقدار لیگ با تاخیر شروع شد و چرخه را از یک دی‌ماه باید استارت بزنیم. برگزاری لیگ ظرف ۳۰ روز که گریزی هم نیست، وجودش یکی از ویژگی‌های ممتاز برای کشتی ماست.

* کشتی با سایر رشته‌ها فرق می‌کند

سرمربی در پایان تیم ملی کشتی فرنگی درباره تداخل کار تیم های باشگاهی با تیم ملی کشتی فرنگی خاطر نشان کرد: ۶ ماه نخست سال حجم عجیبی از انتخابی‌های تیم ملی را داریم، مربیان هم باید کشتی‌گیران را در اختیار داشته باشند. این امکان‌پذیر نیست و کشتی با سایر رشته‌ها فرق می‌کند. باید یک بار فکر عاجلی برایش کنیم، می‌شود با همراهی کادرهای فنی و سازمان لیگ، به نقطه اشتراکی رسید. اگر رسانه ملی پای کار بیاید، نظر اسپانسر هم جلب خواهد شد، در شرایطی که یک تیم برای قهرمانی بین ۶ تا ۷ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول