اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

کسب درآمد میلیاردی گیلانیان از «شاه‌بج»

برداشت راتون از ۵۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار تن راتون به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از شالیزارهای گیلان برداشت شود.

کسب درآمد میلیاردی گیلانیان از «شاه‌بج»

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده: راتون یک روش عملی برای افزایش تولید برنج در واحد سطح و در واحد زمان با توانایی تولید جدید بعد از برداشت محصول اصلی و اولیه است. 

استفاده از راتون نسبت به سایر کشت‌های دوم در برنج، آسان‌تر و کاربردی‌تر است و طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان سطح زیر کشت گیاه راتون برنج در سال‌های اخیر بالاترین سطح زیر کشت را به‌ عنوان کشت دوم در مقایسه با سایر کشت‌های دوم نظیر شبدر، ترب و کلزا داشته است.

پتانسیل قابل توجـه‌ای بـرای افـزایش تولید محـصول برنج از طریق استحصال راتون در شـمال کـشور وجـود دارد کـه می‌بایـست بـا اسـتفاده از تحقیقات و مطالعات بیشتر، مدیریت بهینه برای تولیـد بیـشتر راتـون را مـشخص کرد.

امسال نیز راتون‌پروری و برداشت آن در استان گیلان در دستور کار مسؤولان جهاد کشاورزی و البته با استقبال کشاورزان روبرو شده و اکنون با گذشت مدت کوتاهی، زمان برداشت شاه برنج از اراضی تحت پرورش استان، آغاز شده است.

بنا بر اعلام صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، برداشت راتون از ۵۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان آغاز شده و پیش‌بینی‌شده ۵۰ هزار تن راتون به ارزش بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از شالیزار‌های گیلان برداشت شود.

علی ضیابری، کشاورز اهل صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: کشت موفق راتون به مقدار زیادی، هزینه‌های کل تولید را کاهش می‌دهد اما مشکلاتی نظیر پایین بودن عملکرد نسبت به کشت اصلی و نبـود رقـم زودرس مناسـب، باعـث شده تا این نوع تولید برنج چنـدان مورد توجه و پـذیرش کـشاورزان قـرار نگیرد.

جان‌نثار سمیع‌زاده، کشاورز شفتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: پرورش راتون نیازمند همکاری و مشارکت همه مسؤولان به‌ ویژه دهیاران و شوراها است.

او معتقد است بسیاری از اهالی، احشام خود را پس از برداشت برنج در اراضی شالی‌کاری رها می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود تا فرصت برای برداشت راتون از بین برود.

محمدباقر رمضانی، از دیگر کشاورزان گیلانی اهل آستانه‌اشرفیه نیز که خود یک پروش دهنده راتون است، می‌گوید: پرورش شاه‌بج بیش از همت کشاورز که خود خواهان پرورش راتون و افزایش تولید است، نیازمند ویژه به مسائل فنی کاشت، داشت و برداشت محصول اصلی است.

او می‌گوید کشاورز باید آموزش ببیند تا از کنار این آموزش صحیح علاوه بر افزایش تولید ملی، خود نیز سود ببرد.

بالا بودن کیفیت محصول، کوتاه بودن دوره رشد، ارگانیک بودن محصول، نیاز نداشتن به آبیاری و پایین بودن هزینه تولید از مزایای پرورش راتون است که رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان به آن اشاره می‌کند.

در همه‌ شهرستان‌های گیلان کشت دوم انجام می‌شود که به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان، سایر محصولات کشاورزی شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده‌ای و شبدر به‌ عنوان کشت دوم در شالیزار‌های استان پرورش داده می‌شود اما شالی‌کاران استان گیلان، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات کشاورزی در شالیزار‌ها باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می‌شوند. 

راتون دارای دوره رشد کوتاهی بوده و رسیدن آن تنها در ۳۵ تا ۶۵ درصد زمان لازم برای محصول اصلی صورت می‌گیرد و بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های موجود در کشورهای مختلف، عملکرد راتون در دامنه ۰.۶۸ تا ۳.۵ تن در هکتار و در بعضی موارد تا ۷.۵ تن در هکتار هم گزارش‌ شده است.

کیفیـت پخـت و خـوراک بـرنج راتـون در منـاطق شمالی کشور بهتر از کیفیت پخت محصول اصلی اسـت که محققان تأثیر محـسوس دمـای محـیط در تظاهر ژن‌های کنترل‌کننده آمیلوز را در عطروطعم برنج  مؤثر می‌دانند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول