اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

نبود قانون مشخص، قیمت فیش حج تمتع را نجومی کرد

با داغ شدن بازار خرید و فروش فیش حج تمتع در برخی از استان‌ها به دلیل کم بودن متقاضی واگذاری فیش حج نسبت به خریدار، قیمت فیش‌های حج تمتع ِدارای اولویت، نجومی شده و حتی به حدود 200 میلیون تومان رسیده است.

نبود قانون مشخص، قیمت فیش حج تمتع را نجومی کرد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، افزایش تقاضا برای انتقال فیش حج تمتع در روزهای اخیر موجب بالا رفتن قیمت فیش حج شده است؛ تا جایی که در برخی از استان‌های کشور فیش حج تمتع با قیمت بالای حدود ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 

مسجدالحرام در روزهای اخیر

هیچ سازمان و نهادی نقشی در قیمت‌گذاری فیش‌ حج تمتع ندارد

این امر در حالی است که هیچ سازمان و نهادی به صورت رسمی نقشی در خرید و فروش فیش‌های حج تمتع ندارد و فقط سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام در سال‌های گذشته به منظور ساماندهی متقاضیان خرید یا واگذاری فیش حج، سامانه تشرف را راه‌اندازی کرد تا ضمن برقراری ارتباط متقاضی خرید و واگذاری فیش حج، افراد بتوانند در چارچوب قانونی اقدام کرده و به نوعی از سوءاستفاده برخی افراد جلوگیری شود. (اینجا بخوانید)

قیمت فیش حج نجومی شد/ ورود دوباره دلالان به بازار زیارت

با این وجود، بسیاری از متقاضیان خرید یا واگذاری فیش حج تمتع بدون مراجعه به سامانه تشرف، اقدام به خرید و فروش فیش حج می‌کنند و از طرفی هم برخی افراد در استان‌های مختلف با خرید فیش متقاضیان واگذاری اولویت حج تمتع، آن را در ایام ثبت‌نام حج با قیمت بالاتری به متقاضیان عرضه می‌کنند و همین امر موجب شده تا دیگر قیمت فیش حج تمتع نجومی شود و دلالی به بخش زیارت هم ورود پیدا کند.

چه شد قیمت فیش حج از ۳۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان رسید؟

این امر در حالی است که با بسته شدن راه زیارت خانه خدا به دلیل شیوع کرونا در ۲ سال گذشته، فیش حج کم‌تر از ۳۰ میلیون تومان بود. اما اکنون با باز شدن مسیر زیارت خانه خدا در حج تمتع و همچنین افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت حج تمتع، بازار خرید و فروش فیش حج داغ شده و بسیاری هم در این بین به فکر سودجویی از زائران هستند؛ تا جایی که در برخی استان‌ها شاهد عرضه فیش حج تمتع با قیمت حدود ۲۰۰ میلیون تومان هستیم.

علاوه بر این، با توجه به اینکه امکان انتقال فیش حج تمتع از استانی به استان دیگر وجود ندارد و در برخی از استان‌ها تعداد متقاضیان خرید فیش حج بیش از متقاضی واگذاری است، سودجویان با خرید فیش‌های ودیعه‌گذاران درصدد بالا بردن قیمت آن هستند و از طرفی هم برخی که استطاعت مالی و جسمی دارند و می‌خواهند به این سفر معنوی مشرف شوند، مجبورند تا با قیمت‌های مختلف این فیش را تهیه کنند.

به طور مثال در برخی از استان‌های مرزی برخی حاضرند فیش حج را تا حدود ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کنند، اما کسی فیش حج نمی‌فروشد و به دلیل اینکه فیش حج قابل انتقال به استان دیگر نیست، باید متقاضیان تشرف به حج منتظر بمانند تا کسی با هر قیمتی هم که شده فیش حج عرضه کند تا آنها بتوانند آن را خریداری کنند.

البته در برخی از استان‌ها این روند متفاوت است؛ به طوری که تعداد متقاضی واگذاری فیش حج بیش از تعداد متقاضیان خرید است و همین نبود متقاضی، موجب پایین آمدن قیمت فیش حج در بعضی از استان‌ها شده است.

قیمت‌گذاری ناعادلانه در سایه نبود نظارت بر انتقال فیش‌های حج تمتع

بر اساس بررسی خبرنگار فارس و گذری در خیابان‌ها و حتی برخی از سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی می‌توان به نابسامانی در وضعیت فیش حج تمتع پی برد؛ به طوری که فیش حج تمتع در یک سال و حتی یک ماه را برخی افراد ۶۰ میلیون و برخی دیگر تا حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند و کسی هم امکان اعتراض نسبت به این امر ندارد.

این قیمت‌گذاری ناعادلانه و البته بدون نظارت، در حالی است که اگر سازمان و نهادی متولی تعیین قیمت فیش حج تمتع بود، شاهد چنین رقم‌های نجومی برای انتقال فیش حج نبودیم و فیش حج با قیمت متعارفی عرضه می‌شد.

سازمان حج و زیارت دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری فیش حج ندارد

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری فیش حج نداریم، می‌گوید: خرید و فروش فیش حج توافقی بین متقاضی خرید و واگذارکننده فیش است. از طرفی ما قانونی نداریم که اجازه دهد تا کف یا سقف قیمتی برای فیش حج تمتع در نظر بگیریم.

وی با اشاره به وضعیت خرید و فروش فیش حج تمتع می‌افزاید: فیش حج تمتع، همچون سندی است که هم‌اکنون به صورت توافقی منتقل می‌شود. البته سازمان حج و زیارت برای ساماندهی فیش حج، سامانه تشرف را راه‌اندازی کرده تا خریدار و واگذارکننده فیش حج را با هم ارتباط دهد.علاوه بر این، اگر تعیین قیمت فیش حج مغایر قوانین بالادستی نباشد، ما توانایی بررسی این موضوع را داریم.

اعزام ودیعه‌گذاران حج تمتع در حالت عادی بیش از ۱۴ سال دیگر طول می‌کشد

اما اکنون هیچ قانونی برای نظارت بر خرید و فروش فیش حج تمتع نیست و همین نبود نظارت موجب نجومی شدن فیش حج تمتع شده است؛ تا جایی که اگر فیش حج به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان هم عرضه شود و کسی با توجه به داشتن استطاعت مالی و جسمی، اقدام به خرید فیش حج با این قیمت کند، برای حاجی شدن جدای از این هزینه، باید قیمت اصلی حج در همان سال را نیز بپردازند. یعنی اگر به طور مثال حج امسال ۱۲۰ میلیون تومان باشد، این زائر برای تشرف به سرزمین وحی ۲۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

علاوه بر این، از سال ۸۶ تاکنون دیگر ثبت‌نام حج تمتع صورت نگرفت و به گفته معاون سازمان حج و زیارت هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار تشرف به حج تمتع هستند که البته بیش‌تر آن‌ها از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ برای حج تمتع ثبت‌نام کرده‌اند. 

حال اگر تا ۱۵ سال آینده هم حج تمتع با روال عادی برگزار شود و سهمیه ایران هم ۸۵ هزار نفر در هر سال باشد، حدود بیش از ۱۴ سال برای تشرف این افراد به سرزمین وحی زمان نیاز است؛ به طوری که تا سال ۱۴۱۵ این افراد عازم حج تمتع خواهند شد.

چرا برخی ودیعه‌گذاران حج، فیش خود را می‌فروشند؟

حسینی که سال ۸۶ برای حج تمتع ثبت‌نام و یک میلیون تومان به عنوان ودیعه حج تمتع در بانک ملی سپرده‌گذاری کرده و فیش حج خود را ۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است، می‌گوید: در آن سال من ۳۲ ساله بودم و همسرم هم ۳۰ ساله که با هم برای حج تمتع ثبت‌نام کردیم. اما همچنان نوبت ما نشده است و اگر هم امسال قرار بر این باشد که امسال در اولویت اعزام قرار بگیریم، دیگر استطاعت مالی برای تشرف به این سفر معنوی نداریم. چرا که اگر با تلاش دولت قیمت حج تمتع از ۱۲۰ میلیون تومانی که اعلام شده هم کم‌تر باشد، من توان پرداخت آن را ندارم و بر همین اساس، ترجیح می‌دهم که فیش حج را بفروشم.

افزایش حدود ۴۰ میلیون تومانی قیمت فیش حج در کم‌تر از ۴ ماه

از طرفی بسیاری از افراد که در آن سال‌ها از ثبت‌نام حج تمتع جامانده‌اند یا تازه مستطیع شده‌ و قصد سفر به سرزمین وحی را دارند، به دلیل نابسامانی در خرید فیش حج دچار سردرگمی شده‌اند؛ به طوری که سلیمانی، یکی از متقاضیان خرید فیش حج تمتع می‌گوید: من از مرداد امسال پیگیر خرید فیش حج هستم، اما با توجه به اینکه قیمت‌های مختلفی را از افراد گرفتم، نتوانستم هنوز برای خرید فیش تصمیم‌گیری کنم. مردادماه امسال قیمت فیش حج ۶۸ میلیون تومان بود که اکنون این مبلغ به ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است. چطور ممکن است در کم‌تر از چهار ماه حدود ۴۰ میلیون تومان فیش حج رشد پیدا کند؟

وی با انتقاد از نبود نظارت بر قیمت عرضه فیش حج تمتع می‌افزاید: باید نهادی این مسؤولیت را بر عهده بگیرد تا حداقل قیمت فیش حج تا این اندازه به یک باره افزایش پیدا نکند.

به گزارش فارس، ثبت‌نام حج تمتع از سال ۱۳۸۶ متوقف شده است و با توجه به مشکلات در اعزام‌ زائران به حج تمتع، تعداد زائران اعزامی به سرزمین وحی برخلاف تصور مسؤولان بوده است؛ چرا که بر اساس برنامه‌ریزی اولیه قرار بود تا نیمه دهه ۱۴۰۰ همه متقاضیان حج تمتع به سرزمین وحی اعزام شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول