اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازخوانی جنایات ائتلاف سعودی در یمن؛ کشوری که هرگز به گذشته بازنمی‌گردد

ائتلاف سعودی برای نابودی هر آن‌چه رنگ زندگی و ایستادگی داشت، به یمن یورش برد و اکنون در هشتمین سال جنگ، با کوهی از جنایات، به دنبال راه خروج می‌گردد.

بازخوانی جنایات ائتلاف سعودی در یمن؛ کشوری که هرگز به گذشته بازنمی‌گردد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفت سال و هفت ماه و هفت روز (۲۷۷۹ روز) از تجاوز و محاصره همه جانبه ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه یمن می‌گذرد، هرچند از شدت درگیری‌ها در هفت ماه گذشته با سه دوره آتش‌بس کاسته شده است، اما محاصره و درد و رنج‌های مردم یمن ادامه دارد.

با بررسی اجمالی رویدادهای سیاسی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به روشنی چرایی آغاز تهاجم همه جانبه سعودی-آمریکایی به یمن را متوجه می‌شویم. 

انقلاب سال ۲۰۱۱ مردم یمن بیش از ۲۰۰۰ کشته و ۲۲۰۰۰ زخمی بر جا گذاشته بود، اما پس از پیروزی انقلاب، در عمل جز کنار رفتن «علی عبدالله صالح» و گرفتن مصونیت، هیچ چیزی تغییر نکرد، در اصل باید گفت که انقلاب ۲۰۱۱ از سوی آمریکا و عربستان سعودی مصادره شد و «عبد ربه منصور هادی» مهره وابسته‌تر، جای عبدالله صالح را گرفت.

فساد حکومتی، دخالت خارجی و بی کفایتی همانی بود که قبل از انقلاب بود، در این شرایط سرانجام افزایش قیمت گازوئیل بار دیگر اعتراضات را در مرداد ۱۳۹۳ شعله‌ور کرد. دهها هزار نفر در اطراف صنعاء تحصن کردند و جنبش انصارالله رهبری اعتراضات را در دست گرفت و بزرگترین تظاهرات تا آن روز در ۲۷ مرداد به دعوت عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله در صنعاء برگزار شد. سرانجام تحصن کنندگان در ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) پایتخت و ساختمان رادیو و تلویزیون یمن را تصرف کردند و مذاکرات میان گروههای یمنی برای تغییر قانون اساسی و تشکیل دولت آغاز شد.

تهاجم به یمن در حالی اتفاق افتاد که به اذعان «جمال بن عمر» نماینده سازمان ملل در صحن شورای امنیت، گروههای یمنی در حال رسیدن به یک توافق جامع بودند، توافقی که خبری از دخالت ریاض و واشنگتن نبود. به این معنا که گروههای یمنی در یک قدمی تشکیل کشوری منسجم و پویا بودند که سر و کله جنگنده‌های سعودی و اماراتی پیدا شد. سعودی‌ها تحمل تشکیل یمنی مستقل و همسو با جبهه مقاومت در همسایگی جنوبی خود را نداشتند. یمنی که بر مهم‌ترین آبراه جهان یعنی «باب المندب» احاطه دارد و سرشار از منابع نفتی است.


سخنرانی سید عبدالملک الحوثی، دو روز پس از ورود کمیته‌های مردمی به صنعاء

بنابراین بی تردید می‌توان گفت که مردم یمن در هفت سال گذشته به دلیل تلاش برای استقلال و آزادی کشورشان متحمل تهاجم و محاصره‌ شده‌اند و بهای آن را نیز با افتخار پرداخته و با مقاومت خود اکنون دست برتر را در میدان نظامی و دیپلماتیک دارند.

گرسنگی، فقر گسترده، آوارگی، نبود سوخت به دلیل محاصره که موجب از کار افتادن تجهیزات بسیاری بیمارستان‌ها و درمانگاهها شده و کامیون‌های حمل مواد غذایی را زمین‌گیر کرده است. نبود سوخت همچنین موجب تعطیلی بسیاری تصفیه خانه‌ها شده و نبود آب آشامیدنی سالم شیوع بیماری‌های واگیردار به خصوص وبا را موجب شده است. علاوه بر این جنگنده‌های سعودی در سال‌های گذشته بیش از ۲۸۵۰ ایستگاه آبرسانی و تصفیه آب را نیز منهدم کرده‌اند.

طبق آماری که در ماه آوریل از سوی مؤسسه «عین الانسانیه» یمن منتشر شد، در طول هفت سال و نیم گذشته ۱۷۷۷۵ نفر به شهادت رسیده و ۲۸۵۹۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند. از میان کشته شدگان ۴۰۲۸ نفرشان کودک و ۲۴۴۰ زن هستند.

با نگاهی به تصویر زیر متوجه می‌شویم که ائتلاف سعودی هر آن‌چه که نشانی از آبادانی داشت را در یمن هدف قرار داده است، از دانشگاه و مراکز درمانی تا تأسیسات آبرسانی، اماکن ورزشی و بازار و مزارع پرورش طیور همه در معرض بمباران‌های جنگنده‌های سعودی بوده‌اند.


آمار تلفات و خسارات یمن مربوط به ماه آوریل

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که برای سعودی‌ها و آمریکایی‌ها، کنار رفتن و نابودی «حوثی‌ها» و نیروهای نظامی و سیاسی هم‌پیمان با آن‌ها کافی نیست و هدف اصلی آن‌ها ویران کردن و وابسته‌تر کردن هرچه بیشتر یمن بوده است تا بار دیگر در یک نقطه از تاریخ نتواند روی پای خود بایستد و مطالبه استقلال و شرافت داشته باشد.

جدال زندگی و امید با اهریمن

ائتلاف سعودی وارد یمن شد تا به آن‌ها بگوید که تا انتهای تاریخ باید وابسته و فقیر بمانند، اکنون بعد از هفت سال و نیم، صحنه‌های در یمن مشاهده می‌شود که گویا مردمانی بعد از قرن‌ها خود را پیدا کرده و آن‌گونه که دوست دارند زندگی می‌کنند.

اگر فردی شرایط اجتماعی، امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی در مناطق تحت کنترل دولت صنعاء را با مناطق تحت اشغال ائتلاف سعودی مقایسه کند، به خوبی نشانه‌های سرزندگی و حیات و نشاط را در مناطقی که ارتش و انصارالله بر آن‌جا کنترل دارند، می‌بیند.

بر خلاف خواسته  هدف ائتلاف سعودی-آمریکایی، زندگی با تمام سختی‌های محاصره، اما با نشاط ادامه دارد، امنیت در مناطق شمالی با مناطق جنوبی قابل مقایسه نیست و در  همه این سال‌‌ها به ندرت خبری از بمب‌گذاری و اقدام تروریستی در مناطق تحت تسلط دولت صنعاء بوده است.

در شرایطی که گروههای مختلف در مناطق تحت اشغال ائتلاف سعودی علیه یکدیگر اسلحه می‌کشند و شاهد بمب‌گذاری‌ها و ترور اشخاص مختلف هستیم، در مناطق شمالی مراسم میلاد پیامبر اکرم اسلام (ص) برگزار می‌شود و به طول یک هفته همه شهرها مملوء از نور سبز رنگ و جشن‌های خیابانی است.

اداره زکات یمن تاکنون دهها مراسم ازدواج دسته‌جمعی در شهرهای مخحتلف برگزار کرده تلاش دارد رسم ازدواج آسان را دوباره در یمن پایه‌گذاری کند. همین امروز قرار است بیش از ده هزار عروس و داماد در شهر صنعاء مراسم ازدواجشان برگزار شود و شخص «عبدالملک الحوثی» نیز برایشان سخنرانی خواهد کرد. خبری از چنین صحنه‌های در عدن و حضرموت هرگز نیست.

 

همه این صحنه‌ها نشان از رسوخ فرهنگ مقاومت در همه ابعاد زندگی یمنی‌ها است، برای همین مقاومت بود که تناه بعد یک سال از جنگ، یمنی‌ها از فاز تدافعی خارج شده و شروع به موشک‌باران مواضع نظامی ائتلاف سعودی کردند و بی نظیرترین حملات پهپادی را علیه تأسیسات نفتی آرامکو در قلب عربستان ترتیب دادند.

اکنون سعودی‌ها در مذاکرات خود تنها دنبال این هستند که به هر صورتی شده به شکل نسبتا آبرومندانه از باتلاق یمن بیرون آیند، آن‌ها برای نابودی حیات یمنی‌ها لشگرکشی کرده بودند، اکنون برای بقای خود چانه‌زنی می‌کنند.

پایان پیام /م/ ت 25

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول