اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات قیمت‌گذاری و تحویل خودروهای وارداتی‌/ ‌خودرو اقتصادی داخلی سال 1402 وارد بازار می‌شود‌

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه خودرو اقتصادی داخلی نیمه دوم 1402 وارد بازار می‌شود‌ و سالانه 300 هزار دستگاه تولید خواهد شد، گفت: نمی‌توان زمان مشخصی را برای واردات خودرو تعیین کرد اما تلاش می‌کنیم 90 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا پایان امسال وارد کشور شود.

جزئیات قیمت‌گذاری و تحویل خودروهای وارداتی‌/ ‌خودرو اقتصادی داخلی سال 1402 وارد بازار می‌شود‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت، روز گذشته با حضور در خبرگزاری فارس، ضمن بازدید از تحریریه‌ خبرگزاری، با‌ خبرنگاران حوزه‌ةای خبری مختلف‌ گفت‌‌وگو کرد.

وی ‌در این بازدید خبری، به آخرین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش‌های مختلف نظیر خودرو، صنعت و تجارت پرداخت.

قالیباف در این گفت‌وگو به واردات خودروهای اقتصادی در محدوده قیمت خودروهای اقتصادی اشاره کرد و همچنین از عملکرد مثبت وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی گفت. 

در ادامه متن کامل مصاحبه سخنگوی وزارت صمت را با فارس می‌خوانید:

 

* تولید خودروهای قدیمی ‌و پلت‌فرم‌های کهنه به تدریج حذف می‌‌شود

فارس: یکی از مباحث مهم در حوزه خودرو، کیفیت است، وزارت صمت در  یک سال گذشته اقداماتی را در حوزه خودرو انجام داده و موفقیت‌هایی را نیز در بخش کمیت خودرو به‌دست آورده است، لطفا بفرماید تازه‌ترین برنامه وزارت صمت در خصوص ارتقای کیفیت خودرو چیست ؟ 

قالیباف: در سال جاری تولید چند خودرو کم کیفیت از جمله تیبا و سمند متوقف شد و پس از این نیز اینگونه خواهد بود، یعنی خودروهای کهنه و پلت‌فرم‌های قدیمی را حذف می‌کنیم و به سمت تولید خودروهای جدیدتر حرکت می‌کنیم اما نمی‌توانیم این کار را به یکباره انجام دهیم زیرا بازار خودرو دچار شوک عرضه می‌شود،  بنابراین باید در یک فرآیندی این کار انجام شود.

در مقابل نیز شاهد عرضه خودروهای خوبی مانند شاهین و تارا در بازار هستیم و حتی تا چند وقت دیگر خودرو آریا و چند مدل دیگر به بازار عرضه خواهد شد البته این خودرو همچنان روی بن سازه و پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شود اما خودروهای با کیفیت‌تری خواهند بود. 

* افزایش سهم عرضه خودروسازان خصوصی/ ‌‌خودرو اقتصادی داخلی نیمه دوم 1402 وارد بازار می‌شود‌

فارس: ‌تولید خودروهای اقتصادی به کجا رسید؟

قالیباف: اقدام دیگری که در خصوص ارتقا کیفیت خودرو توسط وزارت صمت در حال انجام است، اجرای یک پروژه از سال 1402 تا 1404 است که براساس این پروژه ایجاد پلت‌فرم‌های جدیدی در دستور کار دارد و در اولین گام نیز یک خودروی مشترک با مشخصات خودرو اقتصادی در تیراژ 300 هزار دستگاه در سال، توسط ایران خودرو و سایپا تولید می‌شود که انتظار می‌رود اوایل نیمه دوم سال آینده شاهد حضور این خودرو در بازار باشیم.

به موازات اقداماتی که در وزارت صمت انجام شده است، سهم تولید خودرو توسط خودروسازی‌های خصوصی نیز افزایش یافته است به‌طوری که سهم خودروسازهای خصوصی در بازار سال گذشته 7 درصد بود اما اکنون سهم این خودروسازان به 15 درصد رسیده است بنابراین تولید خودرو توسط خودروسازان خصوصی در حال افزایش است و این خودروسازان نیز به دنبال این هستند که یک پلتفرم مشترک داشته باشند. اساسا هم رمز موفقیت تولید خودروی موفق این است که خودروسازان با یکدیگر شراکت در سرمایه‌گذاری داشته باشند و با همگرایی یک خط تولید واحد ایجاد کنند و از آنجا که ایجاد زنجیره تولید، توزیع و فروش هر کدام هزینه‌بر است لذا با همگرایی بین خودروسازان، هزینه‌ها به شدت‌ کاهش می‌یابد. 

* آخرین جزئیات واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

فارس: یکی از دلایلی که برای  پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی توسط دو خودروساز بزرگ کشور مطرح می‌شود، مدیریت دولتی این خودروسازها است، ‌دو خودروساز دارای زیان انباشته هستند و این زیان نیز به‌طور مستمر در حال افزایش است لذا در سال‌های اخیر یکی از راه‌های مطرح شده برای جلوگیری از زیان و ارتقا کیفیت و بهبود خودروسازی، واگذاری سهام خودروسازان ‌است، لطفا در رابطه با آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با واگذاری سهام خودروسازان توضیحاتی را  بفرمایید و اینکه این موضوع در چه مرحله‌ای است؟

قالیباف: برای واگذار سهام، در پله اول باید سهام های تودلی شرکت‌های ایران خودرو سایپا واگذار شد که سهام تودلی شرکت سایپا 40 درصد و سهام تودلی ایران خودرو 19 درصد است. بنابراین قرار است در این بخش واگذاری انجام شود و اقدامات زیادی نیز در راستای واگذاری انجام شده است اما مهمترین کار‌هایی تاکنون صورت گرفته تجدید ارزیابی دارایی‌های دو شرکت و انتشار آگهی آن است. 

همچنین قرار است به‌زودی یک تفاهمنامه و توافقنامه بین وزرای صمت و اقتصاد امضا شود تا وارد بحث در رابطه با عرضه بلوکی سهام شوند و بنابراین این لایه از سهام یعنی سهام تودلی شرکت‌ها قرار است واگذار شود اما همچنان دولت در شرکت‌های ایران خودرو کمتر از 5 درصد و در شرکت سایپا نیز حدود 17 درصد سهام مستقیم دارد. 

*  فهرست خودروهای وارداتی در محدوده قیمت 10 هزار یورو

فارس: جناب آقای قالیباف‌ در موضوع واردات 90 هزار دستگاه خودرو پیش از این اسامی 7 شرکت به عنوان واردکننده خودرو اعلام شده و 5 شرکت هم به تازگی اضافه شده است، ‌شرایط لازم برای واردات خودرو توسط شرکت‌های متقاضی چیست؟ 

قالیباف: بعد از اینکه آئین‌نامه واردات خودرو ابلاغ و متعاقب آن نام 7 شرکت برای واردات خودرو اعلام شد این شائبه به‌وجود آمد که شاید وزارت صمت واردات خودرو را در انحصار همین 7 شرکت قرار داده است،  این در حالی است که هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود. 

براین اساس فعلا اسامی 5 شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو که شرایط لازم برای واردات خودرو  را بر اساس آئین‌نامه احصا کرده‌اند به فهرست 7 شرکت واردکننده خودرو که قبلا اسامی آنها اعلام شده بود، اضافه شد. بنابراین فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو اکنون به 12 شرکت رسیده است ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط  لازم در آئین‌نامه واردات خودرو را احراز کند به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود. 

خودروهای وارداتی از برنده‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خواهد بود و خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن 3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده خودروهای اقتصادی و محدوده قیمت حدود 10 هزار یورو قرار دارند.

* ساز‌‌و‌کار قیمت‌گذاری و تحویل خودروهای وارداتی‌

فارس: خودروهای وارداتی چگونه و با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟ 

قالیباف: در آیین‌نامه قید شده است که خودرو وارداتی توسط هر کدام از شرکت‌هایی واردکننده خودرو که مجوز واردات دارند باید با قیمت پایه در بورس کالا عرضه‌ و وارد تابلو بورس شود. بنابراین خودروی وارداتی در بورس کالا رقابت می‌خورد و کشف قیمت می‌شود لذا  حقوق ورودی و سود بازرگانی و کسورات طبق قانون از اختلاف قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس کالا کسر می‌شود، اما مصرف‌کننده‌ای که روی تابلو رقابت را برنده شده و خودرو را با قیمت کشف شده بر روی تابلو بورس خریداری می‌کند باید خودرو را از نمایندگی شرکت واردکننده خودرو تحویل بگیرد. 

* رشد 30 درصدی تحویل خودروهای داخلی در 7 ماه از سال جاری

قالیباف: در مورد خودروهای داخل هم  باید بگویم که در 7 ماهه امسال 30 درصد رشد تحویل خودرو داشتیم و در همین مدت در مجموع 7 ماهه علاوه بر اینکه خودروی کامل را تولید کردیم و رشد آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 300 درصد بوده 12 درصد هم رشد اسمی و یا رشد دستگاه خودرو داشتیم 

بنابراین صنعت خودروسازی داخل هم در شرایط خوبی به سر می‌برد و به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده رشد تولید خودرو در خودروسازی داخلی افزایش هم پیدا کند.

 

* آغاز ثبت سفارش واردات خودرو / واردات 90 هزار دستگاه خودرو در سال جاری

فارس: از زمانی که بحث واردات خودرو مطرح شد بازار به شدت در انتظار خودروهای وارداتی است. حتی فعالان بازار معتقدند که بخشی از رکود حاکم بر بازار خودرو به دلیل انتظار برای خودروهای وارداتی است، لطفا بفرمایید با توجه به اینکه اکنون فرآیند واردات خودرو آغاز شده و حتی تاکنون 12 شرکت واردکننده خودرو مشخص شده است، واردات خودرو چه زمانی محقق می‌شود؟ و بالاخره اولین خودروهای وارداتی چه زمانی به کشور وارد می شود و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد؟ 

قالیباف: با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده است شرکت‌های متقاضی واردات خودرو که شرایط لازم را داشته و مجوز واردات خودرو را اخذ کرده‌اند می‌توانند ثبت سفارش را انجام دهند البته باید گواهی استاندارد و محیط زیست را نیز اخذ کنند. بنابراین مرحله ثبت سفارش در حال انجام است اما نمی‌توان زمان دقیقی برای واردات خودرو مشخص کرد زیرا زمان واردات خودرو بستگی به یک سری مسائل دارد از جمله اینکه دستگاه‌های دیگر مانند بانک مرکزی چه زمانی تامین ارز را انجام دهند‌. 

‌به صورت دقیق نمی‌توان زمان واردات را مشخص کرد اما با توجه به فضای مثبتی که در همه فرآیند واردات خودرو حاکم است فکر نمی‌کنم واردات خودرو خیلی طول بکشد و در مجموع وزارت صمت به دنبال آن است که واردات 90 هزار دستگاه خودرو در سال جاری انجام شود. 

زمان واردات خودرو را به طور دقیق نمی‌توان معین کرد اما وزارت صمت به دنبال آن است که واردات 90 هزار دستگاه خودرو در سال جاری انجام شود.

* برنامه وزارت صمت برای ارتقا کیفیت لوازم خانگی

فارس: بعد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا در سال 97 برخی از صنایع کشور از جمله لوازم خانگی دچار شوک شد، اما با همت وزارت صمت و به‌خصوص تولید‌کنندگان بعد از مدتی اقدامات موثری در این حوزه اتفاق افتاد و تولید کنندگان کاستی‌های این بخش را تا حدود زیادی جبران کردند ولی همچنان یکی از موضوعات مهم ما در حوزه لوازم خانگی کیفیت است به‌طوری که کیفیت تولیدات لوازم خانگی هنوز به طور کامل نتوانسته است نظر مردم را تامین کنند، برنامه وزارت صمت برای ارتقا کیفیت داخلی لوازم خانگی چیست؟ 

قالیباف: معمولا کیفیت از رقابت ایجاد می‌شود، یعنی اگر بخواهیم برای رسیدن به کیفیت در تولید یک محصولی مرحله‌بندی انجام دهیم، باید در بازار لوازم خانگی یا هر کالای دیگر به مرحله رقابت برسیم و تولید‌کنندگان زیادی برای تولید یک محصول با هم رقابت کنند و بعد از دل این رقابت برای ارتقا کیفیت سیاستگذاری کنیم. این اتفاق در حوزه لوازم خانگی افتاده است و الان حدود 200 شرکت تولید‌کننده لوازم خانگی در کشور وجود دارد که خوب کار می‌کنند و محصول به بازار عرضه می‌کنند اما بعد از تولید و عرضه شرکت‌ها به دنبال رقابت در کیفیت هستند و لذا وزارت صمت به‌عنوان دستگاه سیاستگذار یکی از کارهایی را که در دستور کار قرار داده است بازنگری قطعات لوازم خانگی به لحاظ استاندارد است همچنین استفاده از هوش مصنوعی در لوازم خانگی در دستور کار است. 

از جمله اقدامات دیگری که وزارت صمت در راستای افزایش ارتقا کیفیت لوازم خانگی انجام داده است این است که تولید کننده را مکلف کرده است که گارانتی محصولات را از 2 به 5 سال افزایش دهد و همین موضوع موجب می‌شود که تولید‌کننده نسبت به کیفیت اهتمام بیشتری داشته باشد. 

فارس: در حال حاضر به چه کشورهایی صادرات لوازم خانگی داریم؟

قالیباف: صادرات لوازم خانگی ما به کشورهای منطقه و همسایه از جمله عراق و آذربایجان انجام می‌شود و بیشتر نیز کالایی مانند یخچال فریزر و ماشین‌لباس‌شویی صادر می‌شود. 

* رشد 25 درصدی صادرات غیرنفتی در مهر‌ نسبت به شهریور امسال/‌ تجارت خارجی‌ امسال از 60 میلیارد دلار گذشت

فارس: آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور چگونه است؟ 

قالیباف: در 2 ماه گذشته تا اندازه‌ای صادراتمان دچار شیب نزولی شده بود اما در مهرماه با یک شیب تند، صادرات غیرنفتی کشورمان افزایش یافته است به‌طوری که در صادرات غیرنفتی در مهر امسال نسبت به شهریور امسال شاهد رشد 25 درصدی بودیم که تقریبا این میزان رشد صادرات در کل سال 1401 بی‌سابقه بوده است. 

‌واردات هم در مهرماه  نسبت به شهریور ماه 30 درصد رشد داشته است و در مجموعه تجارت خارجی کشور در 7 ماهه امسال از مرز 60 میلیارد دلار گذشت. 

اگر بخواهم به جزئیات بیشتری از وضعیت تجارت خارجی کشور اشاره کنم باید بگویم که در مهرماه امسال 4 میلیارد و 150 میلیون دلار صادرات و 5 میلیارد و 700 میلیون دلار واردات داشته‌ایم که ‌در مجموع صادرات و واردات در این ماه نسبت به شهریور ماه از رشد برخوردار بوده است. 

رشد 25 درصدی صادرات و رشد 30 درصدی واردات حاکی از آن است که اقتصاد ساز و کارهای خود را انجام می‌دهد و حتی رشد واردات تبدیل به رشد اقتصادی شده است و بعد از اینکه آمارهای جدید رشد اقتصادی منتشر شود خواهید دید که رشد اقتصادی 3 ماه دوم کشور از سه ماهه اول سال جاری بیشتر خواهد بود. 

فارس: چشم انداز وزارت صمت برای توسعه بازارهای صادراتی چیست؟ 

قالیباف: سیاست دولت سیزدهم تجارت با کشورهای منطقه، همسایه و کشورهای عضو پیمان‌های همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اروپا بوده است و براساس همین برنامه‌ نیز در حال حرکت هستیم. با توجه به رشدی که در تجارت خارجی کشور داشته ایم می‌توان گفت که سیاست دولت سیزدهم در خصوص تجارت خارجی جواب گرفته‌ایم. 

البته درخصوص تجارت خارجی فقط به همین حوزه‌های تجاری اکتفا نکرده‌ایم و در حال ارتباط با کشورهای آفریقایی و سایر بازارها  هستیم به‌طوری صادرات ما به آفریقا 200 درصد رشد داشته است و در همین راستا 5 رایزن بازرگانی به کشورهای آفریقایی فرستاده شده و دو مرکز تجاری و دو نمایشگاه بین‌المللی نیز تا پایان سال در دو کشور آفریقایی خواهیم داشت. 

عضویت کامل ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای فرصت استفاده از بازارهای عضو این پیمان را به ما می‌دهد ضمن اینکه در تعاملات تجاری ما بازارمان را نیز در اختیار این کشورها قرار می‌دهیم؛ در مجموع  نگاه ما توسعه بازارهای تجاری است، رئیس نمایشگاه‌های بین‌المللی (‌رازدار) به تازگی سفری به کشور ژاپن برای پیگیری مسائل مربوط به برگزاری اکسپوی 2025 داشت اما متاسفانه حاشیه‌هایی درباره این سفر ایجاد شد در حالی که هیچکدام از مسائل مطرح شده از جمله بلیت فرست کلاس و غیره واقعیت نداشته و این سفر براساس وظیفه محوله انجام شده است. 

* شرکت‌ها هم خوب تولید می‌کنند هم فروش و صادرات خوبی دارند/ کارنامه وزارت صمت قابل قبول است

فارس: شما پیش از این خبرنگار و در جایگاه مطالبه‌گر بودید، به عنوان یک خبرنگار و نه سخنگوی‌ وزارت صمت، بفرمایید عملکرد فعلی وزارت صمت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قالیباف: من فکر می‌کنیم عملکرد وزارت صمت و رشدی که در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی و معدنی در یک سال اخیر ایجاد شده به اندازه کافی گویای عملکرد مثبت وزارت صمت بوده است، گزارش‌های مراکز علمی و پژوهشی مانند پژوهشکده پولی و بانکی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رشد تولید صنایع معدنی - بورس در آخرین شهریور را 40.15 درصد نشان می‌دهد و رشد خوبی نیز در بخش صنعت داشته‌ایم و این رشدها در حالی است که نرخ  رشد میانگین اقتصادی کشور در سه ماه اول سال 3.8 بوده است.

با توجه به اینکه شرکت‌ها خوب تولید می‌کنند و فروش و صادرات خوبی دارند به نظرم کارنامه وزارت صمت قابل قبول است به‌خصوص با توجه به تغییر ریلی که در بحث بهبود کیفیت حکمرانی و سیاستگذاری در وزارت صمت شاهد هستیم.

همچنین از  طریق سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت و سامانه پایش، می‌توان به راحتی رصد تولید، واردات و توزیع را انجام داد و در سامانه پایش می توان وضعیت یک رشته فعالیت صنعتی را در لحظه داشت در مجموع عملکرد وزارت صمت در یک سال اخیر خوب بوده است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول