اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: منتظر توافق نمی‌مانیم/ اروپا دست به ماشه تحریم ببرد، اقدام متقابل می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به فارس با بیان اینکه کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد، گفت: منتظر توافق برای تامین منافع و مصالح خود نمی‌مانیم و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهیم زد.

کنعانی: منتظر توافق نمی‌مانیم/ اروپا دست به ماشه تحریم ببرد، اقدام متقابل می‌کنیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

* آنهایی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را جنگل نشین توصیف می‌کنند زبان به کام گرفته‌اند

وی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به جنایت تروریستی تلخ رخ داده در حرم مطهر شاهچراغ گفت: از جانب خودم و همه خدمتگزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی بار دیگر این حمله تروریستی و جنایتکارانه را محکوم می‌کنم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این حادثه تلخ و شهادت جمعی از فرزندان ایران زمین را به محضر مقام معظم رهبری و آحاد ملت شریف ایران و به ویژه خانواده‌های داغدار این عزیزان تسلیت می‌گویم و از خداوند برای خانواده‌های داغدار صبر و اجر، برای عزیزان از دست رفته علو درجات و برای مجروحان این حادثه تروریستی و تلخ شفای عاجل مسئلت می‌کنم.

کنعانی خاطرنشان کرد: قلب همه ایرانیان این روزها با خانواده شهدای این حادثه تروریستی است و نماد این همدلی و ابراز همدردی و محبت با آرتین است به عنوان مظهر مظلومیت این روزها تبلور یافته است. کودک معصومی که در اوج مظلومیت با چشمان معصوم و کودکانه خودش در این جنایت مرگبار شاهد از دست دادن پدر، مادر و برادر ۱۱ ساله‌اش بوده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه آنهایی که خودشان را مدعی باغ نشینی و دیگران را جنگل نشین توصیف می‌کنند در این روزها زبان به کام گرفته و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق زن، حقوق بشر و کودک را که همواره مدعی ان هستند را به فراموشی سپرده‌اند و با واژه‌های دوگانه و مزورانه مطالبی را اظهار و از کنار آن به سادگی عبور می‌کنند و نقش خودشان را در دامن زدن به خشونت، اغتشاش، تحریک و ایجاد زمینه برای اینگونه اقدامات تروریستی و تلخ به فراموشی می‌سپرند و مسئولیت خود را در این زمینه نادیده می‌گیرند.

کنعانی به روح پرفتوح شهید سردار حاج قاسم سلیمانی درود و سلام فرستاد و گفت: اگر نقش برجسته ایران و این سردار نامدار در مبارزه با تروریسم سیاه تکفیری و داعشی نبود قطعا جامعه جهانی و همه دولت‌های مدعی حقوق بشر تا این زمان درگیر جنایات ناشی از این جریان تروریستی بودند و قطعا نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران و نقش این سردار بزرگ ایرانی در دور کردن این تهدید بزرگ از روی سر جامعه جهانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آزادگان جهان و همه آنهایی که با نگاه منصفانه به تحولات جهانی نگاه می‌کنند، حتما نقش ایران و این سردار ایرانی را به یاد خواهند سپرد.

*  اظهارات مداخله جویانه و توأم با نفاق و دروغگویی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مداخلات کشورهای غربی در اوضاع داخلی ایران و بیانیه ۱۲ وزیر خارجه غربی و کانادا بیان کرد: متاسفانه در طول تحولات اخیر در جمهوری اسلامی ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه بودیم که عملا درخواست‌های مسالمت جویانه بخشی از اقشار جامعه فهیم ایرانی را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خودشان به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کردند که حتی زمینه برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگا‌ه‌های انتقادی مسالمت آمیز بودند را تغییر دادند و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان و اغتشاشگران فراهم کردند. مبنای این مداخلات را حمایت از حقوق زن و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند.

وی گفت: در جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارد و اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی هستند. اجزای اصیل جامعه بزرگ ایرانی هستند. از حقوق زنان و دفاع از این حقوق صحبت می‌کنند. اولاً این گونه اظهارات مداخله جویانه است و ثانیاً اینگونه اظهارات توأم با نفاق، دروغگویی و دورویی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی پرسید: آنهایی که از حقوق زنان صحبت می‌کنند، چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی اطاعت پذیر اروپا از این تحریم‌ها، توجه نکردند که تحریم‌های بدون تبعیض علیه فرد فرد ملت ایران شامل زنان، دختران و کودکان ایرانی شده‌ است. در کجای این تحریم‌های طولانی و بی سابقه دولت آمریکا، مقامات اروپایی که الان در امور داخلی ایران مداخله می‌کنند و از حقوق زنان صحبت می‌کنند، در کجا اشاره کردند که در این تحریم‌های بدون تبعیض، زنان و کودکان ایرانی هم در معرض همین تحریم‌ها هستند و بیماران ایرانی نیز در معرض این تحریم‌ها هستند.

کنعانی افزود: ادعاهای امروز آنها توأم با نفاق است. ثالثاً اظهارات آنها درباره زنان و اقوام ایرانی، غیرواقع بینانه و منطبق با حقایق ایران نیست. جایگاه زنان در ایران و حقوق زنان و بانوان و دختران و مادران در ایران نه فقط برخاسته از قوانین، بلکه منبعث از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی است.

به گفته کنعانی در فرهنگ ایرانی و اسلامی، زنان جایگاه متمایز و برجسته دارند و این جایگاه لزوما برخاسته از قوانین نیست و برخاسته از فرهنگ، تمدن و تاریخ ایرانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اظهارات آنها غیرواقع بینانه هم هست. نگرانی این کشورها و مداخلاتشان نسبت به حقوق بنیادین زنان در ایران با نحوه اقدامات اخیرشان و اظهارات مداخله جویانه آنها که باعث شده مطالبات مسالمت آمیز تبدیل به اقدامات خشونت آمیز و اغتشاش شود و از طریق ایجاد فضای نامناسب و فضای تخریب باعث شدند که صدای مسالمت آمیز منتقدان شنیده نشود، باز اقدام مخربی بود. بنابراین به هیچ وجه این اقدامات سازنده نبود و حتی در حمایت از حقوق زنان نبود بلکه زمینه تشویش، تحریک و ناآرامی را فراهم کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: آنچه کشورهای غربی در ایام اخیر انجام دادند نه تنها تامین کننده حقوق قانونی زنان نشد، حتی حق حیات را از شهروندان ایرانی سلب کرد که نتیجه آن را در حادثه تروریستی شاهچراغ دیدیم که با ایجاد آشوب و بلوا زمینه‌ای را فراهم کردند که یک عنصر تروریستی داعشی زمینه‌ای را فراهم ببیند که با اقدام ناجوانمردانه و مسلحانه در یک حرم امن و مکان مذهبی جان ده‌ها نفر از فرزندان ایرانی از جمله زنان و کودکان را در معرض خطر قرار داده و آنها را قربانی اهداف شوم خود کند.

کنعانی عنوان کرد: اقدامات و مواضع مداخله جویانه کشورهای غربی نه سازنده و نه قانونی بلکه تحریک آمیز و غیرمسئولانه بوده و قطعا اینگونه اقدامات در ایجاد شکل گیری فضای آشوب و اغتشاش نقش داشت و حتما در حادثه تروریستی این گونه اقدامات غیرسازنده، زمینه ساز و کمک کننده بود.

* توصیه به دولت آلمان/ سپاه نهاد نظامی رسمی ایران است

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان برای تحریم سپاه گفت: این اظهارات در صورت مبادرت به چنین اقدامی، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشورها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و ناشی از ادامه رویکرد غلط اینها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.

کنعانی تصریح کرد: سپاه پاسداران نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و چنین اقدامی کاملا غیرقانونی است.

وی افزود: امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها که در این زمینه احیانا قصد اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به صورت خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زوگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

* عملکرد دولت استرالیا در قبال پناهجویان

وی درباره ممانعت استرالیا از بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه سازمان ملل از بازداشتگاه‌های پناهجویان نیز اظهار داشت: این را در اخبار دیدیم. متاسفانه دولت استرالیا که همواره جزو کشورهای مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به اتفاقات سایر کشورها از جایگاه یک کشور مدعی و مداخله‌جو اظهارنظر می‌کند، سال‌هاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی تفاوت است و آن را نقض می‌کند. در ارتباط با بومیان استرالیا نیز این وضعیت وجود دارد و گزارش‌های عدیده‌ای در این زمینه وجود دارد. در یک دهه گذشته گزارش‌های رسمی درباره نقض حقوق بشر در ارتباط با پناهجویان در بازداشتگاه‌های این کشور منتشر شده است.

کنعانی اظهار داشت: این نشان می‌دهد که شعارها با عمل‌ها همخوانی ندارد و تفاوت در گفتار و عمل را در تعداد قابل توجهی از کشورهای مدعی حقوق بشر می‌بینیم که معمولا از حقوق بشر به عنوان ابزار برای تحمیل دیدگاه‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند.

* نشست غیررسمی در شورای امنیت درباره ایران

وی درباره برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع داخلی ایران و واکنش ایران نیز بیان کرد: نشست موسوم به «آریا فرمولا» است که یک نشست غیررسمی در شورای امنیت است و جلسه آن هم به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت برگزار می‌شود و هدف اصلی آن هم اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله جویانه مشخصا دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریف و وارونه نمایی حقایق مرتبط با ایران تلاش می‌کنند فضای سیاسی را برای شکل گیری این نشست‌ها و رویکردهای سیاسی علیه ایران فراهم کنند و نکته جالب هم این است که از یکسری افراد معلوم الحال با هویت ایرانی می‌خواهند در این نشست دعوت کنند تا علیه ایران صحبت کنند. افرادی که به رغم هویت و تابعیت ایرانی خودشان در سالیان طولانی گذشته و در شرایطی که مردم ایران و هموطنان آنها و زنان و کودکان ایرانی در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها تحت تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بودند و حتی تامین واکسن برای شهروندان ایرانی در زمان شیوع کرونا به دلیل تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا مهیا نبود و حتی امکان تامین پانسمان‌ها برای کودکان پروانه‌ای ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا فراهم نبود و این افراد معلوم الحال به ظاهر ایرانی هیچ صدای و موضعی در هیچ تریبونی نداشتند، الان قرار است از سوی دولت آمریکا به آن تریبون دعوت شده و علیه ایران از آن تریبون صحبت کنند.

وی گفت: رویکرد ضد ایرانی جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در این زمینه بی تاثیر نیست و متاسفانه سایه سنگین رویکردهای سیاسی بر موضوعات حقوق بشری و انسانی سایه افکنده است و حقوق بشر به ابزاری برای پیگیری منافع سیاسی این کشورها از جمله دولت آمریکا تبدیل شده است.

*  ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار ان.اچ.کی ژاپن مبنی بر اینکه آیا در ماه‌های اخیر ایران تجهیزات نظامی شامل پهپاد به روسیه صادر کرده است؟ گفت: بارها مواضع ایران به صورت رسمی در عالی‌ترین سطح اعلام و دیدگاه‌های ایران روشن است. جمهوری اسلامی ایران صادرکننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست. جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، افغانستان، یمن و ... است و معتقد به ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات است.

وی ادامه داد: یک طرف جنگ در موضوع اوکراین نیست و نخواهد بود. همه تلاش‌های دیپلماتیک ایران از ابتدای شکل گیری این بحران تا الان، بر خلاف کشورهای مدعی که علیه ایران فرافکنی می‌کنند و میلیاردها دلار تجهیزات و تسلیحات به یک طرف جنگ صادر می‌کنند، ایران از ابتدای بحران رویکردش تلاش سیاسی برای پایان دادن به جنگ و استفاده از مکانیسم سیاسی برای حل و فصل این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد.

* مواضع کشورها از دید ایران پنهان نمی‌ماند

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مداخله جویانه در مسائل داخلی ایران و اینکه با سعودی‌ها چه برخوردی شده است، گفت: ایران در ارتباط با تحولات اخیر در ایران، مواضع و رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود به صورت آنی و فوری واکنش نشان دهد، دستگاه دیپلماسی این اقدام را انجام داده است و همچنان این رویکردها را رصد می‌کند. مواضع و عملکرد دیگر کشورها درباره تحولات جاری ایران از دید ملت ایران پنهان نمی‌ماند و ایران در مناسبات خود به نوع عملکرد و مواضع این کشورها توجه خواهد کرد و آن را مبنای عمل و تصمیم گیری قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در مورد دولت عربستان این موضوع قطعا مصداق دارد و ایران به ویژه از کشورهایی که در حوزه منطقه‌ای مشترک هستند و جزو همسایگان منطقه‌ای ایران هستند انتظار دارد با نگاه توأم با همسایگی و منافع مشترک و منافع همسایگی به تحولات نگاه کنند و در ارتباط با مسائل داخلی کشورها از جمله ایران مسئولانه و مستقلانه عمل کرده و مشترکات تاریخی و منافع مشترک دوجانبه و منطقه‌ای را مدنظر قرار دهند.

* کره نمی‌تواند به ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد

وی درباره واکنش ایران به حادثه هالووین و موضع خلاف عرف کره جنوبی در پی اقدام تروریستی در شاهچراغ و اظهارات مداخله جویانه این کشور گفت: ما یک واکنش مسئولانه و برخاسته از دیدگاه انسانی نشان دادیم. ما مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. در طول سالیان گذشته رابطه بسیار خوبی با این کشور داشتیم و متاسفانه در نتیجه تاثیرپذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصا دولت آمریکا در ارتباط با ایران در طول سال‌های اخیر به ویژه در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در ارتباط با تحولات داخلی ما هم موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه‌ای داشته است.

کنعانی بیان کرد: در این کشور در اجرای یک جشن و برنامه مفرح و شاد با سوء تدبیری که به خرج دادند، قریب به ۲۰۰ نفر قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت شدند و ده‌ها نفر هم مصدوم شدند. این کشور نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت یک اغتشاشی که یک طرف آن جریان‌ها و دولت‌های خارجی هستند، به جمهوری اسلامی ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد. اگر مدیریت بلد بودند، باید آن جشن را مدیریت می‌کردند.

وی افزود: متاسفانه در این حادثه پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انساندوستانه بود و مبتنی بر نگاه انسانی موضع گرفته و تسلیت گفتیم و اظهار همدردی کردیم.

کنعانی گفت: به خانواده‌های داغدار پنج شهروند ایرانی تسلیت گفته و برای آنها صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم. امیدوارم دولت کره با حسن تدبیر به وضعیت مجروحان رسیدگی کند و آمار دقیقی از قربانیان حادثه ارائه کند. ما از اولین ساعاتی که از خبر مطلع شدیم از طریق سفارت در سئول پیگیری کرده و به وظایف کنسولی خود عمل کردیم و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.

* دولت نیوزیلند به منافع و مصالح دوجانبه نگاه و رویکردهای سازنده‌ای را اتخاذ کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات نیوزیلندی در خصوص به تعلیق درآوردن گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری با ایران بیان کرد: این اقدامات غیرمسئولانه و احساسی و رویکرد سیاسی است. اینکه مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوهای دوجانبه قربانی مسائل سیاسی و رویکردهای سیاسی و تصمیمات احساسی شود.

وی ادامه داد: اینکه ما با نیوزیلند گفت‌وگوهای دوجانبه داشته باشیم، جزو اولویت‌های ماست. با همه کشورهای علاقه‌مند به داشتن رابطه سازنده مبتنی بر احترام متقابل گفت‌وگو و همکاری کنیم، به این موضوع علاقه‌مند هستیم. در عین حال رفتارهای شتاب زده و احساسی و ناشی از تصمیمات متاثر از جریان سازی‌های خارجی را غیرمسئولانه و غیرسازنده می‌دانیم و امیدواریم دولت نیوزیلند در این خصوص به منافع و مصالح دوجانبه و روابط خوب دو کشور نگاه کند و مبتنی بر منفعت و مصلحت مشترک رویکرد‌های سازنده‌ای را اتخاذ کند.

* عملکرد شبه رسانه ایران اینترنشنال شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی

وی درباره عملکرد شبکه تروریستی ایران اینترنشنال از ناآرامی‌های اخیر در ایران و اینکه در گفت‌وگوها با عربستان این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت؟ گفت: اخیرا با عربستان گفت‌وگوی دوجانبه‌ای صورت نگرفته است که این موضوع به صورت مستقیم مطرح شود ولی به طور قطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خودش را به طرف عربستانی اعلام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عملکرد این شبه رسانه عملکرد یک اتاق جنگ و اتاق عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن عملا شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و جمهوری اسلامی ایران تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی با این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

*  ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس درباره اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و اینکه آیا ایران می‌خواهد به رویارویی با اتحادیه اروپا رو بیاورد؟ نیز بیان کرد: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات اخیرشان در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران بود و در استمرار سیاست‌های غلط گذشته آنها در ارتباط با ایران است.

به باور کنعانی اینکه هر موضوعی را بهانه‌ای قرار دهند برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت و ملت ایران، تکرار سیاست‌های غلط گذشته است.

وی گفت: در مقطعی با درک واقع بینانه از بی اثر بودن تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفت‌‌وگو و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران شدند. ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند و وارد روند مذاکرات شد. در روند مذاکرات باز به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که احیاناً رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد، دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خودشان در پیگیری روند گفت‌وگو و تفاهم با ایران شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اکنون نیز با نگاه توأم با محاسبات غلط دست به ابزار و سلاح ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌زنند. این اقدامات را سالیان سال تجربه کردند و نتیجه آن چه شد؟غیر از اینکه منافع و مصالح خودشان را در ارتباط با ایران از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: ایران مایل نیست به یک رویارویی مشخصا با اتحادیه اروپا روی بیاورد و وارد روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود. موضع ایران گفت‌وگو از مبدا تساوی، احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک است.

* اروپا منافع خود را به آمریکا گره نزند

کنعانی افزود: تکلیف آمریکا معلوم است. توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به منافع دولت آمریکا گره نزند و منافع خودش را در ارتباط با ایران به صورت مستقل ببیند و راجع به موضوعات مرتبط با ایران احساسی عمل نکند و روی تحولات داخلی ایران که موضوع متعلق به ملت و دولت ایران است، شرط بندی غلط نکند و مسیر تعامل و همکاری سازنده را در پیش بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: قطعا ایران پاسخش به رفتار توأم با احترام و سازنده، رفتار متقابل و احترام متقابل و تعامل سازنده خواهد بود و به صورت متقابل اگر دست به ماشه تحریم ببرند، همانطور که ایران در هفته اخیر به صورت متقابل اقدام کرد، ایران از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: استفاده از روش‌های قهری و روش‌های تجربه شده قبلی تامین کننده منافع اروپا و آمریکا نخواهد بود و تنها متضرر ایران نخواهد بود، بلکه آنها هم ضرر کننده اساسی خواهند بود و حتما در روند پیگیری تحولات مرتبط با روابط خارجی ایران مشخصا تحولات سال گذشته نتیجه این رفتارهای غیرسازنده را دیدند و طعم آن را چشیدند و آنها را به رفتارهای سازنده و واقع بینانه در قبال تحولات داخلی ایران ترغیب می‌کنیم.

* ایران و آژانس

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه ایران را به انجام تعهداتش فراخوانده است و اینکه سیاسی کاری نمی‌کند، گفت: قطعا اگر آژانس سیاسی کاری نکند، ایران معتقد است مبتنی بر رویکرد فنی و همکاری‌های فنی و مذاکرات فنی و تخصصی کارشناسی بین ایران و آژانس، حتما مسائل بین دو طرف قابل حل و فصل خواهد بود.

* سفر معاون وزیر خارجه قطر به تهران

وی درباره سفر معاون وزیر خارجه قطر به ایران و پیام وزیر خارجه قطر گفت: با قطر رابطه بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داریم و قطر همواره جزو کشورهایی بود که در قضایای مرتبط با مسائل ایران و طرف‌های مذاکره کننده خارجی در موضوعات فنی کشور شریک و همکار ما بوده است. هم سفر گذشته و هم تماس‌های منظم بین وزارت خارجه ایران و قطر و در سطوح عالی بین دو کشور برقرار است هم موضوعات دوجانبه مطرح است و هم موضوعات مورد اهتمام دو کشور در دستورکار است.

وی گفت که قالیباف بزودی به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سیاسی شدن ورزش اظهار داشت: برخی رویکردهای سیاسی در حوزه ورزشی زمینه ساز ایجاد خلل در مناسبات ورزشی بین کشورهاست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره افتتاح خط آهن خواف - هرات نیز اظهار داشت: این راه آهن جزو اولویت‌های ایران برای تسهیل همکاری‌های دو کشور بوده ولی به دلیل شرایط داخلی افغانستان اجرای پروژه‌های از قبل تعریف شده دچار خلل و نقصان است. امیدوارم شرایطی شکل بگیرد که این پروژه را تکمیل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره توقیف یک نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق نیز اظهار داشت: در جریان این خبر قرار نگرفتم. قاچاق سوخت موضوع جدیدی نیست و یکی از معضلات و مشکلات است.

* ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در خصوص ورود کماندوهای افغانستان تحت تعلیم آمریکا به ایران و اینکه قرار است ایران اینها را به روسیه برای جنگ در اوکراین اعزام کند، گفت: ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست. ایران جزو کمپین صلح است. اینکه عده‌ای سعی می‌کنند با هر وسیله‌ای زمینه توجه اذهان را به سمت ایران فراهم کنند تلاشی است ناشیانه برای اینکه نقش مستقیم خود را که یک طرف جنگ هستند پنهان کنند و اذهان عمومی را به سمت طرف دیگر معطوف کنند. این خبر سندیت ندارد و با انگیزه‌های سیاسی است.

وی درباره سفر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به روسیه گفت: شانزدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و روسیه در گروزنی در حال برگزاری است و فرصتی است برای تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت همکاریهای اقتصادی و تجاری و زمینه‌ای برای پیگیری آخرین وضعیت اجرای توافقات دو گذشته و انعقاد یادداشت تفاهم‌های جدید در سطوح مختلف بین دو کشور است.

* سیاست ایران در قبال لبنان

وی در پاسخ به سؤالی درباره لبنان گفت: سیاست اصولی ایران حمایت از رویکردهای ملی مبتنی بر ایجاد ثبات و استقرار و آرامش و شکل گیری دولت قوی در این کشور است به گونه‌ای که هم بتواند منافع ملت لبنان را تامین کند و هم بتواند ثبات و استقرار را در این کشور تحکیم ببخشد و به تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی لبنان کمک کند. لبنان جزو کشورهای دوست و از همسایگان خوب منطقه‌ای ایران است و ایران همواره در طرف سازنده تحولات سیاسی لبنان بوده و از ظرفیت‌ها و توان خود در مشورت با طرف‌های لبنانی برای تحکیم روند سیاسی در این کشور استفاده کرده است. امیدواریم جامعه لبنان و گروه‌ها و جریانات سیاسی در این کشور مبتنی بر منافع ملی زمینه شکل گیری دولت قوی در این کشور را فراهم کنند.

وی درباره عقب نشینی روسیه از توافقنامه صادرات غلات هم گفت: استمرار جنگ در اوکراین تاثیراتش در حوزه انرژی و غذایی است وتهدید برای امنیت غذایی و انرژی است. اظهار امیدواری می‌کنیم که طرفین بتوانند راهکار سیاسی را برای پایان دادن به این بحران پیدا کنند.

* اظهارات فرافکنانه رابرت مالی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه ایران باید فروش سلاح را قطع و به مشکلات داخلی خود بپردازد، گفت: اظهارات آن فرافکنانه است و ایران برخلاف آمریکا یک طرف جنگ نیست. مذاکرات برجام ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد. اگر آمریکا اراده سیاسی برای توافق دارد، جمهوری اسلامی ایران یک شریک برای توافق است. دولت آمریکا می‌تواند مسئولانه عمل کرده و تصمیم بگیرد.

* پیام ایران به همسایگان

وی در پاسخ به اظهارات غیرسازنده الهام علی اف نیز گفت: پیام ما به همسایگان صلح و دوستی و رعایت اصول و مناسبات همسایگی توأم با احترام متقابل است و این رویکرد نه فقط اعلامی و سیاسی بلکه رویکرد عملی ایران در ارتباط با همه همسایگان است و انتظار دارد طرف‌های مقابل در همین چارچوب و مبتنی بر حسن نیت ایران پایبند به اصول همسایگی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر باشند. هر رویکردی غیر از این باشد غیرسازنده و بر خلاف مصالح ملت‌ها و دولت‌هاست و زمینه را برای سوء استفاده فراهم می‌کند.

* سیستم مالی دوجانبه ایران و روسیه

سیستم مالی دوجانبه ایران و روسیه در چه مرحله‌ای است سؤالی بود که در این نشست پرسیده شد که وی گفت: پیشرفت‌های بسیار خوبی مبتنی بر توافق دوجانبه داشتیم که از شبکه پرداخت متقابل در سیستم بانکی شهروندان دو کشور استفاده کنیم. مشکلات تکنیکی و فنی کوچکی وجود داشت و طرفین در تلاش برای حل و فصل موضوع بودند. از آخرین وضعیت خبر دقیق ندارم. پیشرفتها بسیار خوب بوده و می‌تواند یکی از توقیفات دو کشور در حوزه اقتصادی بوده است. 

* دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال دیدگاه‌ها درباره برجام نیستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید که گفته آمریکا به دنبال مذاکره درباره برجام نیست و هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات انجام نمی‌شود، اظهار داشت: هم مواضع سیاسی که اتخاذ می‌کنند یک چیز است، پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود، چیز دیگری است. در مجموع کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد و دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال دیدگاه‌ها نیستیم. ولی اینکه این روند به نتیجه برسد، همان است که گفتیم و معتقدیم اراده سیاسی دولت آمریکاست که می‌تواند برای بحث پیشبرد برجام و شکل گیری توافق کمک کند. این به اراده سیاسی آمریکا برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ما منتظر توافق برای تامین منافع و مصالح خود نمی‌مانیم و جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهد زد.

* تبادل زندانیان با آمریکا

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص اقدام متقابل آمریکا در بحث تبادل زندانیان نیز اظهار داشت: در بحث تبادل زندانیان قبلا تاکید کردیم مذاکره تبادل زندانی با آمریکا از طرق طرف‌های ثالث در جریان بوده و توافقاتی صورت گرفته ولی اجرای آن هنوز عملی نشده است. حسن نیت خود را قبلا در مذاکرات نشان دادیم و در اجرای تعهد با نگاه به مسائل انسانی و رویکرد انساندوستانه یک گام در این زمینه برداشتیم. ولی آمریکا در این زمینه اقدام عملی مثبتی تا الان انجام نداده است و امیدواریم مبتنی بر آنچه که در مواضع سیاسی اعلام می‌کنند در عمل از موضع انساندوستانه عمل کنند و توافق تبادل زندانیان اجرا شود. 

* آتش بس در یمن

سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش بس در یمن نیز اظهار داشت: طرفدار آتش بس از نوع آتش بسی که منجر به شکل گیری روند سیاسی و حل ریشه‌ای بحران شود، هستیم. ایران مشوق و کمک کننده برای شکل گیری و پایداری آتش بوده است. آتش بس شرایطی دارد و دو طرف آتش بس باید به شرایط و التزامات آن پایبند باشند. دوره آتش بس سپری شده و تجدید نشده است. 

وی ادامه داد: اینکه آتش بس دوباره شکل بگیرد و روند سیاسی فعال شود به دو طرف بستگی دارد. طرف یمنی شروط و درخواست‌‌هایی دارد که تاکنون طرف مقابل به آن پاسخ نداده است. چنانچه اراده سیاسی در طرفین درگیری در یمن وجود داشته باشد، حتما ایران یک پای ثابت برای کمک به تجدید آتش بس و شکل گیری روند سیاسی برای حل ریشه‌ای بحران یمن است. ما طرفدار آتش بس و طرفدار حل و فصل سیاسی ریشه‌ای بحران یمن هستیم و امیدواریم این روند شکل بگیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول