اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

فصل جدید مرمت کهن‌دژ کوه خواجه در هامون

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از فصل جدید مرمت کهن‌دژ کوه خواجه در شهرستان هامون خبر داد.

فصل جدید مرمت کهن‌دژ کوه خواجه در هامون

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، مجتبی سعادتیان اظهار کرد: فصل جدید مرمت کهن‌دژ کوه خواجه هامون از اواخر شهریورماه امسال آغاز شده و با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: این عملیات با اعتباری بالغ‌بر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون آغاز شده است.

وی به اقداماتی از جمله پی‌یابی و خاک‌برداری، اجرای دیوار خشتی و برچیدن بخش‌های فرسوده خشتی روی دیوار اشاره کرد و گفت: مرمت بخش‌های فرسوده خشتی در سطوح مختلف، دوخت و دوز و استحکام‌بخشی دیوارهای فرسوده بنا، اجرای طاق خشتی و اجرای اندود کاهگل در کهن‌دژ کوه‌خواجه از سایر اقداماتی است که در این فصل از مرمت این اثر انجام می‌شود.

سعادتیان خاطرنشان کرد: این مجموعه تاریخی در سال ۱۳۴۵ با شماره ۵۴۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گفتنی است؛ کوه خواجه یا کوه اوشیدا تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر زابل در شهرستان هامون واقع شده و مجموعه‌ای از آثار مربوط به دوره‌های اشکانی و ساسانی و اسلامی در دامنه و اطراف آن واقع شده که از جمله آنها مجموعه کاخ‌ها، قلعه کهک کهزاد و قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی هستند.

پایان پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول