اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیوزیلند در دفاع از «حقوق بشر» گفت‌وگوهای حقوق بشری با ایران را تعلیق کرد!

دولت نیوزیلند با این ادعا که حقوق اولیه انسانی در ایران نقض می‌شود، اعلام کرد که گفت‌وگوهای رسمی دوجانبه حقوق بشری با ایران را تعلیق کرده است.

نیوزیلند در دفاع از «حقوق بشر» گفت‌وگوهای حقوق بشری با ایران را تعلیق کرد!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت نیوزیلند دوشنبه (۳۱ اکتبر/نهم آبان) اعلام کرد گفت‌وگوهای رسمی دوجانبه حقوق بشری با ایران را تعلیق کرده و مدعی شد با توجه به این‌که حقوق اولیه انسانی در ایران نقض می‌شود، رویکردهای دوجانبه دیگر قابل ادامه یافتن نیست. 

«نانایا ماهوتا» وزیر امور خارجه نیوزیلند در بیانیه‌ای در این خصوص مدعی شد: این تصمیم سیگنالی قوی می‌فرستد مبنی بر این‌که رویکردهای دوجانبه در مورد حقوق بشر با ایران زمانی که آن‌ها حقوق اولیه بشر را انکار کرده و به شکلی خشونت‌آمیز اعتراضات کسانی را که در مقابل آن‌ها می‌ایستند، سرکوب می‌کنند، قابل حفظ کردن نیست. 

وی در ادامه این اتهام‌زنی، عنوان کرد: خشونت علیه زنان، دختران یا هر عضو دیگری از جامعه ایران برای جلوگیری از اعمال حقوق بشر جهانی غیرقابل قبول است و باید پایان یابد. 

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: نیوزیلند و ایران گفت‌وگوی حقوق بشری را در سال ۲۰۱۸ با امید به پیشبرد مسائل و نگرانی‌های حقوق بشری آغاز کردند. اولین جلسه در سال ۲۰۲۱ برگزار شد و دومین  نشست نیز قرار بود اواخر امسال برگزار شود. 

طبق این گزارش، مقامات نیوزیلند هفته گذشته تایید کردند که دو نیوزیلندی که چند ماه در ایران در بازداشت بودند آزاد شده‌اند. دولت نیوزیلند همچنین چهارشنبه هشدار سفر به ایران را بروزرسانی کرد و از اتباع نیوزیلندی‌ مستقر در ایران خواست که این کشور را ترک کنند. 

وزیر خارجه نیوزیلند در ادامه بیانیه اتهام‌آمیز و مداخله‌جویانه خود اعلام کرد که نام خود را به فهرست بیانیه مشترک وزرای خارجه زن ۱۲ کشور در محکومیت «اقدامات خشونت‌باری که به مرگ مهسا امینی منجر شد»، اضافه کرده و نخست‌وزیر این کشور هم نامه سرگشاده تعدادی از زنان از جمله میشل اوباما و هیلاری کلینتون که از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهند ایران را از کمیسیون مقام زن حذف کند، امضا کرده است.

پیش‌تر و در ادامه تلاش‌ها در حمایت از اغتشاشات در ایران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه (۳۰ اکتبر) خود نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرد که در آن برخی چهره‌های زن شناخته شده مثل هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شده بودند. 

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه امروز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات نیوزیلندی در خصوص به تعلیق درآوردن گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری با ایران هم گفت: اینکه ما با نیوزیلند گفت‌وگوهای دوجانبه داشته باشیم، جزو اولویت‌های ماست. با همه کشورهای علاقه‌مند به داشتن رابطه سازنده مبتنی بر احترام متقابل گفت‌وگو و همکاری کنیم، به این موضوع علاقه‌مند هستیم. در عین حال رفتارهای شتاب زده و احساسی و ناشی از تصمیمات متاثر از جریان سازی‌های خارجی را غیرمسئولانه و غیرسازنده می‌دانیم و امیدواریم دولت نیوزیلند در این خصوص به منافع و مصالح دوجانبه و روابط خوب دو کشور نگاه کند و مبتنی بر منفعت و مصلحت مشترک رویکرد‌های سازنده‌ای را اتخاذ کند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول