اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فرصت‌ها و کلیدهای موفقیت دولت جدید عراق چیست؟

رئیس مرکز مطالعاتی عربی-اروپایی سیاست‌ها و تقویت توانمندی‌ها، با انتشار یادداشتی ضمن بررسی شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی روی کار آمدن دولت جدید عراق، فرصت‌ها و کلیدهای موفقیت دولت محمد شیاع السودانی را برشمرد.

فرصت‌ها و کلیدهای موفقیت دولت جدید عراق چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جواد الهنداوی» از دیپلمات‌های سابق عراق و رئیس مرکز مطالعاتی عربی - اروپایی سیاست‌ها و تقویت توانمندی‌ها با انتشار یادداشتی به بررسی فرصت‌های موفقیت دولت «محمد شیاع السودانی» در عراق پرداخت.

در این یادداشت که در روزنامه «رأی الیوم» منتشر شد، آمده است: «در عراقِ امروز، توافق بر سر معیاری که بتوان از آن برای تمییز میان موفقیت و شکست استفاده کرد، دشوار است، نه به دلیل کثرت نظرات و مفاهیم، ​​بلکه به دلیل تعدد منافع و عدم حل شدن این منافع در منافع عالی ملی و کشور. با این وجود، موفقیت را می‌توان با آن‌چه واقعاً برای شهروند و  کشور محقق می‌شود، سنجید. شهروند منتظر ارتقای سطح معیشتی و خدمات است، کشور نیز منتظر جایگاه، اعتبار و حاکمیت است و جامعه منتظر قانون و عدالت است».

فرصت‌های السودانی برای موفقیت در دولت

 به اعتقاد این دیپلمات سابق عراقی، در مقابل نخست‌وزیر جدید عراق چندین فرصت وجود دارد نه یک فرصت.

وی می‌نویسد: « نخست‌، این‌که او در شرایط مثبت سیاسی، به لطف هماهنگی و تفاهم بین نخست وزیر و ریاست جمهوری، حکومت خواهد کرد و همکاری نزدیکی بین رئیس جمهور و نخست وزیر وجود خواهد داشت و این ارتباط با حضور معاون رئیس جمهور، یعنی آقای نوری المالکی که از روابط متمایز با رئیس جمهور برخوردار است، تقویت خواهد شد. نخست وزیر به دلیل غیاب جریان صدر با اجماع پارلمانی که از نخست وزیر حمایت می کند، ممانعتی در پارلمان ندارد».

در ادامه این یادداشت مبارزه السودانی با فساد و گام‌هایی که وی در این خصوص برخواهد داشت، فرصت دیگر دولت او شمرده شده و در آن آمده است: «عراق و جهان درگیر اختلاس یا اختلاس‌های قرن است که در دوران آقای الکاظمی، چند روز قبل از قدرت گرفتن السودانی برملا شد، گویی آمدن آقای السودانی، به منظور اصلاح فسادی که عراق شاهد آن بود، صورت گرفت و هر قدمی که آقای السودانی در مسیر اصلاح و مبارزه با فساد برمی‌دارد ملموس و مورد استقبال مردم خواهد بود».

فرصت دیگر السودانی از نظر الهنداوی این است که وی در مقایسه با شرایطی که دولت‌های عراق از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ با آن روبرو بودند و با دوران تروریسم و ​​توطئه، اشغال آمریکا و حضور نیروهای چند ملیتی و عدم همکاری عربی با عراق همزیستی داشتند، در زمان گشایش عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال عراق، بر روی کار آمده است.

لذا می‌توان گفت که شرایط سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی اجازه مداخله سنگین و مضر در امور عراق را نخواهد داد، البته به شرطی که احزاب و جناح‌های سیاسی از معامله با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای منافع مادی یا سیاسی به ضرر منافع دولت عراق پرهیز کنند.

نگارنده تصریح کرد: «آقای سودانی در حالی روی کار آمده است که جهان بیشترین نیاز را به انرژی و عراق بیشترین نیاز را به سرمایه‌گذاری برای توسعه منابع انرژی و صنایع مرتبط به آن دارد.. عراق اکنون گزینه مستقلی برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها با کشورهای بزرگ دارای صلاحیت و جایگاه دارد. این به نفع عراق است که منابع سرمایه‌گذاری خود را متنوع کند و با همه در هر کجا که منافع اقتصادی و سیاسی عراق ایجاب می‌کند، همکاری کند، به‌ویژه که جهان از شر سیاست تک قطبی رهایی یافته و کشورهای منطقه ما در این خصوص تغییر کرده‌اند و سیاست‌های خود را بر همین اساس اتخاذ می‌کنند».

الهنداوی فرصت دیگر نخست‌وزیر جدید عراق را این‌گونه بیان می‌کند: « آقای السودانی در شرایطی بر روی کار آمد که شرایط بین‌المللی این‌گونه ایجاب می‌کند که یک متحد و یک دوست را نه بر اساس قدرت نظامی یا رابطه تاریخی‌اش، بلکه بر اساس سازگاری او با منافع هر کشور ارزیابی می‌شود. معتقدم که مواضع دولت پادشاهی عربستان سعودی در قبال ایالات متحده آمریکا در زمان حاضر، بهترین شاهد مثال این امر است. چرا که با وجود رابطه تاریخی طولانی‌مدت میان دو کشور، ولی‌عهد سعودی علیرغم تندی و مخالفت ایالات متحده آمریکا از اتخاذ مواضع سیاسی و اقتصادی که مصلحت کشورش آن را ایجاب می‌کرد، دریغ نکرد».

در بخش دیگری از این یادداشت، آمده است که السودانی در برنامه دولت خود از خدمات، دستاوردها و مبارزه با فساد سخن گفت. خدمات و دستاوردها مستلزم ورود با قدرت سرمایه‌گذاری خارجی (اروپایی، چینی، آمریکایی و منطقه‌ای) است و این ورود مستلزم اصلاحات قانونی و اقدامات سریع برای غلبه بر موانع و افزایش اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاران است.

الهنداوی در خاتمه نوشت: «موفقیت آقای السودانی نیز به حُسن "مدیریت و استفاده بهینه از زمان" بستگی دارد، او و مشاوران حرفه‌ای و کارآمدش، تنها ۱۸ ماه فرصت خواهند داشت».

تشکیل دولت عراق یک سال پس از انتخابات

۱۳ اکتبر گذشته، پس از گذشت یک سال و سه روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و با وجود کشمکش‌های طولانی میان دو حزب اصلی کُرد، سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان برگزار شد و پس از شمارش کلیه آراء اخذ شده در دور دوم رأی‌گیری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید موفق شد ۱۶۲ رای را به خود اختصاص دهد و برهم صالح را با ۹۹ رای از دور رقابت خارج کند. او بلافاصله پس از انتخاب شدنش، محمد شیاع السودانی نامزد فراکسیون بزرگتر پارلمان برای نخست‌وزیری را مامور تشکیل کابینه جدید در عراق معرفی کرد.

چند روز پیش، در ۲۷ اکتبر گذشته، نمایندگان پارلمان عراق در جلسه‌‌ای به کابینه پیشنهادی السودانی رأی اعتماد دادند. نخست‌وزیر جدید عراق وعده داده که دولتش که با چالشهای پیش روی عراق مقابله کند و در راستای خدمتگزاری به مردم این کشور و بهبود وضعیت معیشتی و خدماتی آنان کار کند.

سرفصل‌های برنامه دولت السودانی

اصلاح قانون انتخابات ظرف سه ماه و برگزاری انتخابات زودهنگام ظرف یک سال در سرفصل برنامه دولت مدنظر السودانی نخست وزیر مکلّف عراق آمده است.

به نوشته «العالم»، سرفصل‌های برنامه دولت السودانی که در خبرگزاری رسمی عراق (واع) منشتر شده، عبارت است از: «مقابله با فقر و بیکاری، مبارزه با فساد مالی و اداری، رسیدگی به بحران برق، حمایت از اقشار ضعیف جامعه، مبارزه با بیکاری، ایجاد فرصت‌های شغلی، فعال کردن نقش متولیان سرمایه گذاری، ارتقای صنعت، تسریع در بازسازی مناطق آزاد شده، تکمیل پرونده آوارگان، بهبود خدمات بهداشتی برای شهروندان، بهبود بخش ساخت و ساز و خدمات شهری، مبارزه با فساد و هدر رفتن پول ملی، افزایش حمایت از تولیدات کشاورزی، بهبود بخش صنعتی، بازگرداندن اعتماد به محصول و تولیدات عراقی، توسعه صنعت نفت، بازسازی ساختار عمومی، مدیریت پول ملی برای کاهش فشار بر مصرف کنندگان، بهبود کیفیت خدمات مخابراتی، توسعه بخش حمل و نقل، دستیابی به یک نظام آموزشی متعهد به ارزش‌ها، فراهم کردن فرصت‌های آموزش برابر برای همه با کیفیت بالا، بهبود سرمایه‌گذاری و گسترش افق‌های آن، فعال کردن بخش گردشگری برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور، اتخاذ سیاست کنترل جمعیت، کنترل تغییرات در ساختار جمعیتی، فعال کردن مسائل حقوق بشر، توانمندسازی زنان، ارتقای سطح حاکمیت رسمی عراق، تقویت زیرساخت های نظامی و امنیتی، اصلاح قانون انتخابات مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام ظرف یک سال».

پایان پیام/م/ ت 28

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول