اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نامه ایران به اعضای سازمان ملل درباره تلاش آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر این سازمان، اعلام کرد که آمریکا صلاحیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برگزاری نشست درباره شرایط داخلی ایران را ندارد.

نامه ایران به اعضای سازمان ملل درباره تلاش آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر سازمان ملل متحد با ارائه گزارش مختصری از روند تحولات جاری در ایران، اهداف آمریکا از برگزاری نشست ضد ایرانی علیه ایران در سازمان ملل متحد را تشریح کرد.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نامه با اشاره به درخواست برگزاری نشست غیررسمی (آریا فرمولا) از سوی آمریکا تحت عنوان «اعتراضات جاری در ایران» تأکید کرد: آمریکا با به راه انداختن جنگ روانی و عملیات فریب ادعا دارد که این جلسه هدفش حمایت از حقوق زنان ایران است. اما این امر کاملا ناشی از نفاق آمریکا بوده و سوءاستفاده از مفهوم ارزشمند حقوق بشر محسوب می‌شود.
این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به ده‌ها سال دشمنی آمریکا نسبت به مردم ایران افزود: برخلاف اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات حقوق بشری در چارچوب حقوق بین‌الملل است.

وی تصریح کرد: حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز توسط قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره بر بهره مندی از این حق توسط  مردم تأکید کرده و نمونه بارز این امر برگزاری تجمعات مسالمت آمیز در سراسر ایران است.
سفیر و نماینده دائم ایران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هر دولتی از جمله دولت ایران مسئول حمایت از مردم خود در مقابل اقدامات خشونت آمیز نظیر خرابکاری (وندالیسم) و تخریب اموال خصوصی و عمومی مانند آتش زدن آمبولانس‌ها، وسائل حمل و نقل عمومی، بانک‌ها و مراکز خدمات عمومی و فراتر از آن اقدامات تروریستی نظیر حادثه اخیر که به شهید شدن ۱۳ نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر از شهروندان از جمله زنان و کودکان توسط عناصر داعش در یک مکان مذهبی در شیراز انجامید، است.
امیرسعید ایروانی تصریح کرد: مکانیسم‌هایی  برای رصد، ارتقاء و حفظ شرایط حقوق بشر در کشورها در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد که یکی از این مکانیسم‌ها، بررسی دوره‌ای جهانی یا UPR است که مکانیسمی جهانی و شفاف برپایه همکاری، دیالوگ و رفتار برابر همه دولت‌هایی که مورد بررسی قرار می‌دهد، ایجاد می‌کند و ایران هم به طور مداوم همکاری‌های داوطلبانه و سازنده‌ای در چارچوب UPR و ارتقاء ارائه گزارش دوره‌ای داشته است.

*  رویکرد سیاسی و گزینشی آمریکا نسبت به حقوق بشر
سفیر و نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: پرداختن به مسائل داخلی دولت‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل از طریق ایجاد یک ارتباط ساختگی بین این موارد و صلح و امنیت بین‌المللی نه فقط غیرسازنده است، بلکه مکانیسم‌های موثر موجود را  تضعیف کرده و برخلاف اصول و اهداف سازمان ملل مندرج در منشور ملل متحد  در مورد اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت‌هاست.
وی افزود: براین اساس تلاش‌ها برای برگزاری جلسه فوق الذکر توسط آمریکا، نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل بوده و رویه خطرناکی را ایجاد می‌کند که دولت‌های عضو نباید آن را قبول کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه آمریکا نگرانی واقعی و صادقانه در مورد شرایط حقوق بشر در ایران و یا هر کجای دیگر را ندارد، اظهار داشت: آمریکا ادعا می‌کند که از زنان ایرانی دفاع می‌کند، زنانی که به طور جدی از ده‌ها سال تحریم غیرانسانی آمریکا صدمه دیده‌اند. جنگ واقعی اکنون در مورد غذا و دارو است و این امر حتی از استاندارد دوگانه فراتر بوده و ضمن اینکه یک رویکرد سیاسی و گزینشی نسبت به حقوق بشر است، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

ایروانی اضافه کرد: در شرایطی که ده‌ها سال زنان ایرانی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا صدمه دیده‌اند، این کشور صلاحیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برگزاری جلسه در مورد شرایط داخلی ایران را ندارد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان از اعضای سازمان ملل متحد خواست تا از هر اقدامی که به برگزاری این جلسه و ایجاد رویه خطرناککمک کند، خودداری شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول