اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

وزیر صمت: 6 ماه اول امسال 13 درصد رشد صادرات داشتیم/ رشد سرمایه‌گذاری 5.8 درصد شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه استیضاح و در دفاع از عملکرد خود گفت: در بهار امسال شاهد 5.8 درصد رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و ماشین آلات بودیم، در 6 ماه اول امسال نیز 13 درصد رشد صادرات داشتیم.

وزیر صمت: 6 ماه اول امسال 13 درصد رشد صادرات داشتیم/ رشد سرمایه‌گذاری 5.8 درصد شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی امین،‌وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در روند بررسی استیضاح و پس از قرائت پیام رئیس جمهور،گفت: دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی و کمک به یکدیگر مشکلات کشور را حل کنند؛ من ضعف‌ها را می‌پذیرم و پاسخ‌هایی دارم.

وی توضیح داد: اول باید بگوییم که ما چه چیزی تحویل گرفته‌ایم در دولت قبل ظرف چهار سال، پنج وزیر و سرپرست در وزارت صمت مدیریت داشتند این نشان می‌دهد که این حوزه پرچالش و پردردسر است. چالش‌های انبوهی که باعث تعدد حضور مدیران در این وزارتخانه شده بود. ما با مشکلات انباشته شده مواجه بودیم که باید برای آن اولویت‌بندی می‌کردیم. اعتراف می‌کنم و قبول دارم که هنوز مسائل وجود دارد، اما ما برای برداشته شدن مشکلات اولویت‌بندی کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که خبرهای خوبی دارم، به موضوع خودرو اشاره کرد و گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است من، شما، مردم و رهبری از وضعیت خودرو راضی نیستیم، شما جای من بودید چه می‌کردید؟ دو راه پیش‌رویم بود کنار بایستم و فقط نقض کنم، راه دیگر این‌که زیر بار مسئولیت رفته و موضوع را پیگیری نمایم؛ من مسیر دوم را انتخاب کردم.

فاطمی امین با تاکید بر این‌که باید وضعیت خودروسازی اصلاح شود، ادامه داد: حرکت مناسبی در این مدت شروع شده و ما به دنبال اصلاح روند هستیم، البته که راضی نیستیم و وضعیت را هم قابل دفاع نمی‌دانیم، اما نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه خودرو در وزارت صمت اتفاق افتاده، گفت: در مهرماه سال گذشته سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارشی تهیه کرد و انتقادات جدی به بحث تولید خودرو وارد بود که صد و هفتاد هزار خودرو کف پارکینگ بود یک سپر نداشته که چراغ نداشت اما حالا این مورد صفر است یعنی مدیریت شد.

وزیر صمت افزود: خودرو کالایی است که روزی پنج  هزار تا از آن تولید می‌شود و اگر قطعه ارزان تولید نشود یعنی خودرو کف پارکینگ است و الان این مورد حل شده‌است.

فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: مشکل نقدینگی بدون یک ریال کمک از بانک مرکزی حل شده‌است ما 300 درصد رشد تولید خودرو کامل داشتیم ما 300 درصد افزایش تولید وانت و 450 درصد افزایش تولید و 78 درصد افزایش تولید اتوبوس و کابین کشنده داشته‌ایم همین اتفاقات باعث شد که دو هفته قبل ما فرایند قرعه‌کشی برای فروش خودرو را حذف کردیم. 

وی همچنین با بیان اینکه انشالله سایر موارد نیز به کمک شما و مدد الهی حل خواهد شد، تصریح کرد: زمانی‌ در سال گذشته خودروسازان برای فروش خودرو منت می‌گذاشتند اما حالا به فکر فروش قسطی خودرو هستند و این یعنی تولید اضافه شده‌است.

وی افزود: ما تا زمانی‌که تولید را اضافه نکنیم هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود و الحمدلله در اولین هدف‌گذاری به رشد خودرو رسیدیم.

وزیر صمت با بیان اینکه اگر اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد بسته‌اند استعفا می‌دهم، اظهار داشت: این حرف را نمی‌‎بخشم و از آقای قالیباف می‌خواهم پیگیری قضایی شود.

فاطمی امین با اشاره به بحث واگذاری خودرو تصریح کرد: همه شما از هپکو و هفت تپه خاطره دارید. اگر واگذاری ایران خودرو و سایپا به همان روش انجام شود، هزاران هپکو ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ما برای اینکه هیچ شائبه ای نباشد،‌ قیمت گذاری ایران خودرو و سایپا را به کانون وکلا سپردیم و بلافاصله پس از قیمت گذاری، برای هر دو آگهی دادیم و تنها یک مشتری برای ایران خودرو و دو مشتری برای سایپا آمد. طبیعتا با یک پیمانکار نمی توان مناقصه برگزار کرد. پس ما روش واگذاری را تغییر دادیم و به این سمت رفتیم که زیرمجموعه ها تغییر کند.

وزیر صمت اضافه کرد: بخشی از مشکلات خودرو به دولت بر می گشت به طوری که در ابتدای اینکه من مسئولیت را پذیرفتم شاهد تحصن در مقابل وزارتخانه بودیم اما حالا با اصلاح قوانین،‌تحصن ها رفع شد. معوقات خودرو کاهش پیدا کرده،‌گارانتی خودرو به سه سال افزایش پیدا کرد و..

فاطمی امین با ابراز تاسف بابت تصادفات جاده ای گفت: من به سهم خودم خطاهای موجود را می پذیرم و در تلاش برای برطرف کردن آن هستم.

وی در رابطه با موضوع معدن نیز، توضیح داد: ما در معدن عقب ماندگی های بسیاری داریم، نخستین کاری که باید در حوزه معدن اتفاق بیافتد اکتشاف است چرا که ما به شدت در حوزه اکتشاف عقب هستیم به همین دلیل نخستین اقدام ما در زمینه شناسایی و پی جویی است. در عرض یکسال نتایج اکتشاف در خراسان جنوبی انجام شد کاری که قبلا سه ساله انجام می شد و خوشبختانه ذخایر ارزشمندی مانند طلا و مس در خراسان جنوبی پیدا شد.

وزیر صمت ادامه داد: ما در بحث زمین شناسی و شناسایی ذخایر تمرکز کردیم ضمن آنکه 320 مصوبه داشتیم که گاها با هم متناقض بوده و سبب رانت شده لذا همه را ابطال کردیم و به 80 صفحه دستورالعمل تبدیل و کاملا شفاف شد و دیگر هیچ رانتی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: یکی از بزرگ ترین اقدامات صورت گرفته این است که ما در مزایده معادن الزام کردیم که صلاحیت فنی باید مورد توجه قرار گیرد در حالی که قبلا صرفا هر که پول داشت در این مزایده برنده می شد و آنقدر بالا گذاشته بود که نمی توانست بهره برداری کند و معدن معطل می ماند یا وارد دلالی می شد و تولیدکننده دستشان زیر سنگ واسطه گری می ماند لذا ما برای نخستین بار امتیاز فنی را در بحث مزایده معادن اضافه کردیم. این سبب شده که یک تولیدکننده کارخانه آن به لحاظ سرمایه امتیاز مالی بگیرد و اولویت پیدا کند این کار بسیار بزرگی بود.

فاطمی امین در رابطه با بحث ماشین آلات نیز، گفت: از ابتدای سال تا به امروز 100 درصد تولید ماشین آلات معدنی افزایش پیدا کرده و ماشین آلاتی که ساخت داخلی نداشته در 6 ماه نخست سال به اندازه تمامی سال پیش واردات تخصیص داده شده است، این یعنی فعالیت معادن، افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری، تدوین بسته های سرمایه گذاری (ما 30 بسته سرمایه گذاری در مزایده اعلام و عرضه کردیم)، مجوز بهره برداری 5 هزار معدن در پاییز عرضه  و مزایده می شود. 10 هزار مزایده دیگر در بهمن امسال و خرداد سال آینده واگذار خواهد شد و تمام این ها یعنی حرکت بخش معدن.

فاطمی امین در ادامه افزود: سه هزار معدن داشتیم که نامعلوم بود و مشخص نبود این معادن دست چه کسانی است و چقدر از آنها برداشت می‌شود. سه هزار معدن نامعلوم به 300 معدن رسیده و این به معنی مبارزه با فساد است. همچنین بر روی حقوق دولتی تمرکز کردیم، سال گذشته در بودجه 10 هزار میلیارد تومان تعهد ما بود اما 19 هزار میلیارد تومان وصول کردیم و امسال این مبلغ به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است. تمام رانت‌های مطرح از 2 و 3 سال قبل را بررسی و با آنها مبارزه کردیم. محاسبه‌نامه‌ها به طور کامل الکترونیکی شدند و برداشت از معادن را با پهپاد بررسی کردیم و این را به سامانه تجارت و بارنامه‌ها متصل کردیم که حقوق ملت ضایع نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مباحث مرتبط با فولاد گفت: فولاد یکی از محورهای استیضاح بود؛ گفته شده که انحصار دولتی در فولاد وجود دارد. ما 94 واحد فولادی داریم که از این میان وزارت صمت، ایمیدرو تنها در یکی از این فولاد یعنی فولاد مبارکه سهام دارد. فولاد مبارکه 19 درصد ظرفیت کشور را دارد و ما 17 درصد در این بخش سهم داریم، یعنی وزارت صمت در 94 واحد فولادی که 45 میلیون تن ظرفیت دارد؛ ما 3 درصد سهم داریم، آیا این به معنی انحصار است.

وی اظهار کرد: یکی از افتخارات ما در وزارت صمت شفافیت است، در 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماه اول سال گذشته 42 درصد عرضه فولاد، 400 درصد سنگ آهن و 800 درصد آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش یافته است و این به معنای شفافیت است، همه موافقند که بورس کالا شفاف‌ترین ساز و کار برای معاملات را دارد و ما خوشبختانه تمامی معاملات در زنجیره فولاد را وارد این بخش کردیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در فولاد افتاده است، گفت: امروز ورق 20 درصد ارزان‌تر شده و میلگرد ارزان‌تر و در برخی اقلام حداکثر معادل قیمت سال قبل فروخته می‌شود. در اسفند ، فروردین و اردیبهشت ماه که تحولاتی اتفاق افتاد، توانستیم کاملا قیمت فولاد را مدیریت کنیم به گونه‌ای که در فروردین امسال قیمت میلگرد در ترکیه 50 درصد بالاتر از ایران بود، اگر بازار مدیریت نمی‌شد قیمت به راحتی جهش پیدا می‌کرد.

فاطمی امین با اشاره به بحث بازار به عنوان یکی از موضوعات مورد نظر استیضاح کنندگان گفت: بازار مفهوم بسیار گسترده‌ای دارد و ما مسئول اقلامی مانند لبنیات، گوشت و مرغ، برنج و تخم‌مرغ نیستیم، این اقلام زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و در کالاهای زیرمجموعه وزارت صمت اتفاقات خوبی افتاده است، به عنوان مثال در مورد سیمان پشت همین تریبون در شهریور 1400 اعلام کردم که قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند، خیلی از افراد به ما خرده گرفتند و گفتند آقای فاطمی امین در ایران زندگی نمی‌کند و نمی‌داند کالایی که گران شود دیگر ارزان نخواهد شد اما پس از گذشت یک ماه قیمت سیمان کاهش پیدا کرد و به 50 هزار تومان رسید و امروز قیمت سیمان 48 هزار تومان است و سیمان در بورس کالا 35 هزار تومان عرضه می‌شود، این قیمت‌ مدت‌هاست که ثابت مانده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یادآور شد: امسال 50 درصد تولید تراکتور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این سبب شده قیمت تراکتور در برخی مدل‌ها مانند مدل سراسب صد میلیون کاهش پیدا کند، این یعنی تنظیم بازار، ما بازار را با تولید و عرضه مناسب باید تنظیم کنیم نه با کار تعزیراتی، بگیر و ببند زمانی نتیجه می‌دهد که شکاف بسیاری به وجود آمده باشد. ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اصلاح ساختارها تمرکز کردیم.

 

 

وی ادامه داد: یک شاخصی به اسم شاخص تورم تولیدکننده وجود دارد که مرکز آمار آن را اندازه‌گیری می‌کند، تورم تولیدکننده هر چقدر افزایش یابد، 3 الی 4 ماه بعد بر روی افزایش تورم مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد و وزارت صمت مسئول کنترل تورم تولیدکننده است. در تورم تولیدکننده در تابستان سال گذشته از 58.9 درصد به 49 درصد رسیدیم، تورم صنعت نیز از 62 درصد در تابستان سال گذشته به 46 درصد در بهار سال جاری رسیده است؛ تورم بخش معدن از صد درصد در تابستان سال گذشته به 27 درصد در بهار امسال رسیده است، این عملکرد همه فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مباحث مرتبط با قاچاق و تقلب گفت: قاچاق و تقلب همیشه به عنوان معضلات مطرح وجود داشته است اما امروز بیش از 800 هزار کالا شناسه گرفته‌ و 7 میلیارد کد رهگیری صادر شده است. در حوزه لوازم یدکی خودرو 30 درصد تقلب و قاچاق داریم. امسال بیش از 230 میلیون کد رهگیری فقط برای لوازم یدکی خودرو صادر شده است. ما تا امروز 5 هزار و 800 فروشگاه را به سامانه جامع تجارت متصل کردیم؛ یعنی هر شب می‌دانیم که در فروشگاه‌ها چند قلم کالا موجودی دارند و به چه تعدادی فروخته شده است؛ این مبارزه اصلی با گرانفروشی است البته در وزارت صمت قانون پیشنهادی در خصوص مالیات مازاد دنبال می‌کنیم که به این مسئله کمک خواهد کرد.

فاطمی امین در ادامه یادآور شد: موضوعاتی مانند فساد و فامیل‌بازی عنوان شد که درست نیست، دوبار شایعه شده که آقای فاطمین امین برادر همسرش را در فولاد گماشته است اما باید بگویم که من برادر همسر ندارم  و برادر همسر من در تصادف جاده‌ای فوت کرده است. بنده اولین مدافع مبارزه با فساد هستم و با آقای رئیسی عهد و پیمان بستیم، آقای دکتر رئیسی اسطوره و نماد مبارزه با فساد است، مگر می‌شود در دولت ایشان فساد وجود داشته باشد. اگر باشد من به شدت با آن برخورد خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مباحث مرتبط با پولشویی که برخی از استیضاح کنندگان در صحن مطرح کردند، گفت: اتهاماتی در این زمینه مطرح شد که حتما باید پیگیری شود به خصوص اتهاماتی که در محضر عموم مطرح شد.

وی همچنین اظهار کرد: محور اقتصاد، تولید است و اگر تولید رشد داشته باشد بقیه مسائل قابل حل است. تولید را مرکز آمار گزارش می‌دهد، در سه ماه اول امسال رشد تولید 3.8 درصد بوده و رشد بخش صنعت 5.1 بوده است. فولاد 10 درصد رشد داشته و در اکثر اقلام بحث قاچاق کاملا منتفی شده است، در بحث سرمایه‌گذاری نیز در بهار سال 1400 عموما منفی یا نزدیک به صفر بوده است اما در بهار امسال شاهد 5.8 درصد رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و ماشین آلات بودیم که این یعنی فعالان اقتصادی به آینده کشور امیدوار شدند.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در طول یک سال گذشته 6 هزار هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه کردیم و این به معنای سرمایه‌گذاری و اشتغال است. با توجه به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول رصد اشتغال در کشور است، وزارت صنعت رتبه یک اشتغالزایی را در کشور دارد، ما 108 هزار شغل در کشور ایجاد کردیم.

فاطمی امین در بحث صادرات گفت: در 6 ماه اول امسال 13 درصد رشد صادرات داشتیم و خبر مهمتر اینکه شرکت‌های بورسی که تولیدکننده هستند و 50 درصد تولید کشور را انجام می‌دهند در خرداد سال جاری 2.5 درصد، در تیر ماه 5.8 درصد، در مرداد ماه 6.7 درصد و در شهریور 6.5 درصد رشد داشتند، این یعنی تولید در تابستان امسال به مراتب بالاتر از 5.1 خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: در نامه‌ای که 70 تشکل واردکننده و تولیدکننده و بازاری زدند می‌توان امید را مشاهده کرد، امیدواریم با کمک شما این امید افزون‌تر و ما شاهد رونق و پیشرفت ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه باشیم.

سیدرضا فاطمی امین اظهار کرد: استیضاح حق نمایندگان مجلس است ما باید پاسخگو باشیم و به مردم پاسخ دهیم و به نمایندگی از مردم باید به شما پاسخگو باشیم. از استیضاح کنندگان تشکر می‌کنم که به نکات خوبی اشاره کردند که بحث را باز میکند البته برخی موارد جزئی است. امروز قیمت سیمان نصف قیمت شهریور ۱۴۰۰ است، نباید قیمت‌های امروز را با قیمت های سال ۹۲ مقایسه کرد مدت زمان مسئولیت بنده از شهریور ۱۴۰۰ است.

وی با اشاره به صنعت مس گفت: ما برنامه‌ای تنظیم کرده‌ایم که در شش سال آینده تولید مس به یک میلیون تُن برسد، در این رابطه باید مدیران سابق پاسخگو باشند. یکسان سازی قیمت ارز در واردات انجام شد که کار بزرگی است که به اتفاق هم انجام دادیم. ما در آذر و دی ماه گذشته ما سهمیه‌بندی فولاد را برداشتیم و تولید کننده می تواند بر اساس نیاز بازار فولاد تولید کند.

وزیر صمت بیان کرد: نباید موضوع صادرات را کیلویی محاسبه کرد و باید ارز حاصل را ارزیابی کرد. ما در سال گذشته ۴۰ درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشتیم. در پیمان اوراسیا اتفاق بزرگ رخ داده است؛ در دولت قبل فقط پنج دور مذاکره شد اما در این یک سال نه دور مذاکره شده است و به زودی در چند ماه آینده ما به این پیمان اضافه می شویم.

وی تصریح کرد: پیمان شانگهای هم اتفاق خوبی بود؛ متاسفانه پیمان شانگهای باز نشد و کشورهای عضو شانگهای ۴۰ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند و یک سوم رشد اقتصادی دنیا در این کشورها وجود دارد. اگر ۴۰ درصد از جمعیت دنیا مبادله کالا با دلار را کنار بگذارند چه اتفاقی می‌افتد؟ باید این اخبار خوب را در کشور گسترش دهیم.

فاطمی امین افزود: در تامین مالی زنجیره ای حداقل ۴۰ درصد بهره وری منابع افزایش پیدا می‌کند؛ در چند ماه گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان به روش تامین مالی زنجیره تامین مالی شده است اینها کار مشترک وزارت صنعت اقتصاد بانک مرکزی است.

وی افزود: ما از داخل وزارتخانه غافل نشده ایم اینکه می گوییم اقتصاد باید دانش بنیان باشد باید ابتدا خود وزارتخانه دانش بنیان باشد.

وزیر صمت به ناترازی های اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما تمرکز خود را بر اصلاح ساختار ها گذاشته ایم و اینکه می‌گویم تولید رشد بسیار مطلوبی دارد و صادرات روند رو به رشد و مطلوبی دارد مثلاً رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا همه اینها اتفاقاتی هست که در این وزارت خارجه در این دوره رقم خورده است.

فاطمی امین اشاره کرد: ما در وزارت صنعت از سال گذشته ۱۴ هزار مگاوات احداث نیروگاه ها را آغاز کرده‌ایم که فراتر از حوزه کاری خودمان است چرا چون صنعت به این نیازمند است.

وی ادامه داد: ما در حوزه مس یک غفلت تاریخی داشتیم ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و یک درصد از ذخایر سنگ آهن دنیا را داریم اما ۷ درصد از ذخایر مس دنیا را داریم که ما روی این غفلت متمرکز شدیم که ۳۴ پروژه برای آن تعریف شده که ظرفیت تولید مس از ۲۸۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

فاطمی امین با اشاره به اظهارات نمایندگان موافق استیضاح مبنی بر روی خودروها گفت: اگر ما خودروها را برای افزایش قیمت دفاع کردیم سازمان بازرسی گزارش بدهد.

وزیر صمت خاطر نشان کرد:  تصمیم با شماست ما در نیمه راه قرار داریم؛ بیش از ۱۰۰ پروژه تعریف شده است و همه پروژه ها رصد می‌شود. امیدوارم با اجرای این پروژه ها بسیاری از مسائلی که در کشور وجود دارد به ویژه در بخش صنعت معدن تجارت حل شود.

فاطمی امین تصریح کرد: این جایگاه ها برای ما افتخار است که فرصت پیدا کردیم در عصر جمهوری اسلامی ایران زندگی کنیم و تحت رهبری رهبر حکیم و فرزانه قرار داریم و رهنمودهای ایشان را مثل یک سرباز پیگیری می کنیم.

فاطمی امین عنوان کرد: دولت مردمی دولت رفاه نیست دولت مردمی در کف میدان است من جلسات بسیاری با مردم داشته اند در یک سال گذشته بنده از ۱۵۰ واحد تولیدی بازدید کردم کم و بیش از ۶۰ جلسه هم اندیشی با نخبگان داشتم.

وی افزود: امیدواریم حمایت و همراهی شما ضعف های ما را پوشش دهد خود را می‌پذیریم؛ اما با اطمینان می‌گویم که ما در این مسیر روز شب نشناختیم. این تصمیم با شماست و این استیضاح حق نمایندگان است اگر ما توفیق داشته باشیم قطعا به همراهی شما برای ادامه راه نیازمندیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول