اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اغتشاشات روی سفره ایرانی‌ها چه تأثیری گذاشته است؟

در این ۴۰روزه اخیر که خیابان‌های ایران شاهد اغتشاشات است بسیاری از صنوف متحمل آسیب و زیان‌های فراوانی شده‌اند.

اغتشاشات روی سفره ایرانی‌ها چه تأثیری گذاشته است؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در این ۴۰روزه اخیر که خیابان‌های ایران شاهد اغتشاشات است بسیاری از صنوف متحمل آسیب و زیان‌های فراوانی شده‌اند. هر چند این آسیب‌ها متاثر از آشوب‌های خیابانی است اما تاثیرات این زیان‌های اقتصادی صرفا محدود به حضور آنها در خیابان نبوده و گاهی دلایل معطوف به این اغتشاشات هم باعث خالی‌تر شدن سفره جامعه ایرانی شده است. فصل مشترک تلخ گفته‌های روسای اتحادیه صنوف مختلف ایران در گفت‌وگو با روزنامه جام‌ جم در یک نکته همپوشانی دارد و آن هم کاهش فاحش فروش آنها در همه این ۴۰روز اخیر است. هرکدام از صنوف مختلف آن‌طور که به جام‌جم گفته‌اند درصد قابل‌توجهی متضرر شده‌اند.

۲۵ درصد
محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان فانتزی

بیشترین فروش صاحبان واحدهای فروش نان‌های فانتزی در زمان عصرگاه است و به همین دلیل اغتشاشات اخیر منجر به تعطیلی اجباری بسیاری از این فروشگاه‌ها می‌شود. به طوری که در ۴۰ روز گذشته نزدیک به ۲۵درصد از فروش کلی این صنف کاهش داشته است. از آنجا که صنوف مختلف به نوعی به یکدیگر وابسته هستند این کاهش فروش روی اقتصاد صنف‌های دیگر هم چنین تاثیری به همراه دارد.

۹۰ درصد
مجید نامی، نایب‌رئیس اتحادیه پوشاک

هم‌اکنون به دلیل ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر طی یک ماه گذشته فروش پوشاک در کشورمان صفر شده‌است! فروش اینترنتی پوشاک به صفر درصد و فروش حضوری در مغازه‌ها و عمده‌فروشی‌ها تا بیش از ۹۰‌درصد کاهش یافته است. فارغ از بستن تحمیلی واحدها، اعتمادی هم به این بازار دیده نمی‌شود. چون مردم از ترس اغتشاشات اخیر به بازار مراجعه نمی‌کنند و فروشگاه‌ها نیز عمدتا یا در برخی ساعات واحدهای خود را تعطیل می‌کنند.

۲۰ درصد
فریدون نصیری، عضو اتحادیه لوازم خانگی

هر ساله از مهرماه به بعد و با توجه به افزایش آمار ازدواج، خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه روی به خرید لوازم آشپزخانه می‌آوردند این در حالی است که با توجه به ناامنی ایجادشده در سطح جامعه به علت اغتشاشات، اوضاع امسال فرق کرده است. اغتشاشات اخیر حداقل ۲۰درصد میزان فروش لوازم آشپزخانه را کاهش داده که امیدواریم هر چه سریع‌تر آرامش در بازار و جامعه حکمفرما شود تا فروشندگان و تولیدکنندگان بتوانند در این فضا به فعالیت خود ادامه دهند.

۱۵ درصد
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر

نوسانات بازار طلا در ۱۰ روز اخیر کمتر از گذشته بود اما ماه گذشته این اتفاق چشمگیرتر بود و به‌دلیل اغتشاشات در خیابان بسیاری از واحدها به‌دلایل امنیتی مجبور به تعطیلی فروشگاه‌های خود می‌شدند. به گواه مشاهدات و گزارش‌های رسیده طی یک‌ماه گذشته حدود ۱۵ درصد از فروش واحدهای طلا و جواهر در ایران کاسته شده است.

۴۰ درصد
ابوالفضل رجب‌زاده، رئیس اتحادیه خشکشویی

طی یک ماه گذشته نزدیک به ۴۰درصد از درآمد صنف خشکشویی کاهش داشته است. به این معنا که در روزهای شلوغی از ساعت ۱۰ صبح با فرض باز بودن مغازه‌ها هم هیچ مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد. این موضوع در همین زمان کوتاه باعث بیکاری برخی از کارکنان این واحدها شده و تلخ‌تر این‌که این صنف تازه داشت پس از محدودیت‌های کرونایی رونق می‌گرفت. 

۷۰ درصد
علی محمدپور، دبیر میز کتاب دیجیتال مرکز ملی فضای مجازی

میزان فروش الکترونیکی کالاهای فرهنگی در بسترهای داخلی، در یک ماه گذشته به نصف کاهش یافته است، در این میان، فروش کتاب فیزیکی روی پلتفرم‌های داخلی بین ۵۰ تا ۷۰درصد کاهش داشته است. در حوزه الکترونیک نیز در نیمه نخست یک‌ماه گذشته فروش‌ها نصف شد اما به‌مرور میزان فروش به وضعیت سابق برگشت، این تجربه‌ای است که ناشران الکترونیک عنوان کرده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول