اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

سردار جلالی: نظام دیده‌بانی پدافند زیستی نیازمند به‌روزرسانی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، تهدیدات زیستی را جزو پنج تهدید بزرگ جهان عنوان کرد و گفت: نظام دیده‌بانی پدافند زیستی کشور نیازمند به‌‌روزرسانی است.

سردار جلالی: نظام دیده‌بانی پدافند زیستی نیازمند به‌روزرسانی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور امروز در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت که با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان شهید رجایی برگزار شد با اشاره به اینکه هدف غایی پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت کاهش تلفات انسانی و کاهش خسارات در بخش اقتصادی و تاسیساتی است، اظهار کرد: بنابر این تعریف ۵۰ درصد رسالت سازمان پدافند غیرعامل کشور در وزارت بهداشت عملیاتی خواهد شد چراکه جلوگیری از تلف شدن انسان‌ها بر اثر هر حادثه‌ای مهمترین هدف این سازمان است.

سردار جلالی با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته، تهدید زیستی و بیولوژیکی جزو پنج تهدید بزرگ جهان است، افزود: در کنفرانس امنیتی مونیخ در حوزه پدافند زیستی چند توصیه مطرح شد، نخست اینکه سامانه کنترل مراقبت و نظارت بر بیماری‌ها به صورت جهانی با تاکید بر نقاط ضعیف گسترش یابد، دوم اینکه کشور‌ها ذخایر بزرگی از واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی داشته و همچنین در پاسخ به تهدیدات زیستی همچون ارتش آمادگی جدی داشته باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: سند راهبردی پدافند زیستی در حوزه بهداشت تدوین و تصویب شد، اما با شیوع کرونا این سند مغفول ماند و کشور در چند حوزه دچار آسیب شد؛ سیستم دیده‌بانی اولیه بیماری ناموفق بود؛ بنابراین در انتخاب راهبرد مقابله با تهدید و کمبود تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی غافلگیر شدیم.

وی با اشاره به اینکه ساختار دفاع زیستی باید دائمی و مدرن باشد و در هر شرایطی رصد و کنترل را در پیش بگیرد، تصریح کرد: دفاع زیستی در حوزه بهداشت و درمان بدون «واکسن» ممکن نیست و با توجه به اینکه نظام واکسن حاکمیتی بوده در این راستا باید زیرساخت‌های حاکمیتی نیاز است تا با سازوکار منظم در این حوزه بتوان با تهدیدات مقابله کرد.

سردار جلالی گفت: مجلس شورای اسلامی سالانه بودجه‌ای را برای ذخایر کشور در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت غذایی و ذخایر امدادی در شرایط بحرانی اختصاص می‌دهد که با توجه به ضرورت مقابله با تهدیدات زیستی و اهمیت این حوزه در شرایط کنونی باید اقلام دارو و تجهیزات پزشکی نیز در بودجه ذخایر کشور لحاظ شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بازنگری در سازوکار دیده‌بانی دفاع زیستی را ضروری دانست و گفت: تشخیص پیش‌دستانه در مقابله با تهدید نقش بسزایی دارد که در حوزه پدافند زیستی باید از ظرفیت خانه‌های بهداشت برای شناسایی بیماری‌ها استفاده شود و موضوع شبکه سازی مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها با هدف افزایش بهره‌وری و تشخیص پیش‌دستانه تهدید قبل از وقوع، در اولویت است.

وی اقتصاد را یکی از ارکان مهم در الگو‌های مقابله با تهدیدات زیستی برشمرد و گفت: در ایام کرونا بسیاری از مشاغل دچار آسیب شدند؛ بنابراین ایجاد الگوی منظمی از پدافند زیستی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار ندهند، باید در اولویت باشد تا بخش اقتصاد کمتر آسیب را متحمل شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: آموزش عمومی، قرنطینه، بهداشت حرفه‌ای و توجه به زیرساخت‌های حیاتی کشور از دیگر عوامل موثر بر الگو‌های پدافند زیستی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ نظام عملیاتی پدافند زیستی گفت: تعریف جنگ زیستی در این نظام اصلاح و راهکار‌های مقابله با تهدیدات این حوزه نیز به‌روزرسانی شد. تدوین الگوی مشترک بین وزارت بهداشت و ستاد کل نیرو‌های مسلح در زمان وقوع جنگ زیستی نیز امری حیاتی و مهم بوده و باید در اولویت قرار گیرد.

سردار جلالی با اشاره به ضرورت توجه به امنیت غذایی در سه مقوله کمیت، کیفیت و سلامت، بیان کرد: امروز یکی از تهدیدات بزرگ کشور سقوط آبشاری در حوزه کاهش جمعیت است که ۲ موضوع تغییر فرهنگ و الگوی غذایی در بروز این تهدید نقش دارند؛ بنابراین سهل‌انگاری در بررسی کیفیت و سلامت غذا باید به سخت‌گیری و اطمینان‌آوری تبدیل شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول