اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تعاملات تجاری با کشورهای همسایه راهبرد دولت سیزدهم/ جزئیات مثبت‌ شدن ‌‌تراز تجاری کشور‌ در سال 1402

از اقدامات مهم دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی حضور در بازارهای بکر و نوظهور، رفع موانع پولی، بانکی و لجستیکی و توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و همسو است.

تعاملات تجاری با کشورهای همسایه راهبرد دولت سیزدهم/ جزئیات مثبت‌ شدن ‌‌تراز تجاری کشور‌ در سال 1402

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از راه‌های اساسی برون رفت از وابستگی به نفت، توسعه تجارت خارجی کشور است در این راستا دولت سیزدهم نیز از زمان آغاز به کار با تاکید بر توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسو و همسایه اقداماتی را انجام داده است و تلاش می‌کند تا با برقراری ارتباط با این کشورها تجارت خارجی کشور توسعه یابد. 

براین اساس مبادلات تجاری کشور در 7 ماه اول سال جاری با 81 میلیون و 30 هزار تن به ارزش 60 میلیارد و 133 میلیون دلار رسید که این میزان تجارت خارجی به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 10 درصد افزایش افزایش یافته است. 

* وزیر صمت: تراز تجاری کشور در پایان سال 1402 مثبت می‌شود

در این‌باره سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و ششمین سالروز صادرات اعلام کرد با روند فعلی تجارت خارجی، تراز تجاری کشور در پایان سال آینده مثبت می‌شود، بنابراین با اعلام این موضوع این سوال مطرح است که این مهم چگونه و براساس چه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی حاصل خواهد شد؟ 

* رئیس سازمان توسعه تجارت: 300 اقدام زیرساختی برای توسعه تجارت خارجی

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره وضعیت توسعه تجارت کشور و اقدامات و راه‌کارهای قابل پیگیری در دولت سیزدهم برای جهش و تحول در حوزه صادراتی، می‌گوید: این اقدامات در دو بخش انجام می‌شود که یکی از مهمترین بخش‌ها، مانع‌زدایی بوده است‌، بنابراین در رابطه با مانع‌زدایی، تصمیمات و سیاست‌هایی که مانع جدی بر سر راه توسعه تجارت و صادرات بود را برطرف کردیم و درباره مشکلاتی که بازگشت ارز ایجاد کرده بود با روش‌های مختلف از جمله واردات در مقابل صادرات در همه گروه‌های کالایی به چند گروه محدود، تسریع در اعاده و کاهش قوانین متزاحم توانستیم راه را برای تجار باز کنیم. 

* برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای بکر و نوظهور

وی با اشاره به برنامه برای حضور در بازارهای بکر و نوظهور مانند آفریقا، اوراسیا و جنوب شرق آسیا، افزود: از ابتدای سال 40 هیأت تجاری از آفریقا به ایران آمده‌اند که این قبیل اقدامات و گفت‌وگو بین طرف‌های تجاری می‌تواند زمینه توسعه همکاری‌ها را فراهم کند.‌

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اقداماتی که در حوزه رفع موانع پولی و بانکی و لجستیکی انجام شده، بیان داشت: با توافقنامه‌های تجاری مانند اوراسیا که مغفول مانده بود و در دولت سیزدهم پیگیری و به نتیجه رسیده است، می‌توان بازارهای جدید را با قابلیت رقابت برای کالای ایرانی ایجاد کرد. توافقات تجاری با اندونزی، پاکستان، ترکیه و سایر کشورهای دیگر نیز در حال انجام و احیا است.

پیمان‌پاک با بیان اینکه 300 اقدام زیرساختی توسط سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده است، گفت: این اقدامات موجب شده تا صادرات کشور در سال 1400 نسبت به 1399 میزان 40 درصد رشد داشته باشد.

سخنگوی وزارت صمت: رشد 200 درصدی صادرات به آفریقا

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با اقدامات دولت برای توسعه خارجی کشور گفت: سیاست دولت سیزدهم تجارت با کشورهای منطقه، همسایه و کشورهای عضو پیمان‌های همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اروپا بوده است و براساس همین برنامه‌ نیز در حال حرکت هستیم. با توجه به رشدی که در تجارت خارجی کشور داشته ایم می‌توان گفت که از سیاست دولت سیزدهم در خصوص تجارت خارجی جواب گرفته‌ایم. 

وی افزود: البته درخصوص تجارت خارجی فقط به همین حوزه‌های تجاری اکتفا نکرده‌ایم و در حال ارتباط با کشورهای آفریقایی و سایر بازارها  هستیم به‌طوری صادرات ما به آفریقا 200 درصد رشد داشته است و در همین راستا 5 رایزن بازرگانی به کشورهای آفریقایی فرستاده شده و دو مرکز تجاری و دو نمایشگاه بین‌المللی نیز تا پایان سال در دو کشور آفریقایی خواهیم داشت. 

قالیباف بیان داشت: عضویت کامل ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای فرصت استفاده از بازارهای عضو این پیمان را به ما می‌دهد ضمن اینکه در تعاملات تجاری ما بازارمان را نیز در اختیار این کشورها قرار می‌دهیم؛ در مجموع  نگاه ما توسعه بازارهای تجاری است. 

* مهمترین اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی کشور

به گزارش فارس از مهمترین اقداماتی که در دولت سیزدهم در راستای توسعه تجارت کشور انجام شده است می توان به توسعه روابط تجاری با کشورهای همسو و همسایه در منطقه اشاره کرد به طوری که از بهار امسال به طور میانگین هر هفته یک هیات تجاری اقتصادی به کشورهای هدف اعزام و یا از دیگر کشورها به جمهوی اسلامی ایران سفر کرده اند. 

 همچنین نهایی شدن موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا دستاورد مهم دولت سیزدهم است.

یکی دیگر از اقدامات بسیاری مهم در دولت سیزدهم نهایی شدن موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا و انعقاد 8 موافقتنامه و تفاهم نامه با کشورهایی همسایه و منطقه بوده است. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول