اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان خبر داد: اعزام هیأتی از ایران برای گفت‌وگو با آژانس در روزهای آینده

وزیر امور خارجه گفت که به منظور شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده هیأتی از ایران به وین اعزام خواهد شد و دقایقی دیگر هم با بورل تلفنی گفت‌وگو می‌کند.

امیرعبداللهیان خبر داد: اعزام هیأتی از ایران برای گفت‌وگو با آژانس در روزهای آینده

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) ۱۱ آبان ماه در تهران میزبان «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه بود بعد از دیدار و گفت‌وگو در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای سوری گفت: گفت‌وگوهای متنوعی را در خصوص پیگیری مناسبات دوجانبه به ویژه درباره همکاری‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری داشتیم. در مقایسه با یک سال گذشته حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش قابل توجهی داشته است. رفت و آمد هیأت‌های تجاری و اقتصادی در بخش خصوصی به صورت ویژه چشمگیر است.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در هماهنگی با کشور دوست و برادر سوریه از مواضع مشترکی برخوردار است. درباره چگونگی افزایش و روان سازی همکاری‌های تجاری و اقتصادی امروز مشورت‌های لازم را به عمل آوردیم.

 

* کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در آینده نزدیک در تهران

وزیر خارجه ادامه داد: توافق داریم در آینده نزدیک کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را با حضور نخست وزیر سوریه و میزبانی آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور در تهران برگزار کنیم. برگزاری این کمیسیون عالی فرصت خوبی است که بتوانیم در همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه موضوعات را مورد پیگیری قرار دهیم و شتاب بیشتری به همکاری‌های دو کشور ببخشیم.

امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد:‌ با فیصل المقداد درباره نشست دوستان منشور سازمان ملل متحد که روز شنبه هفته آینده با مشارکت ۱۸ کشور در سطح معاونان وزرای خارجه در تهران گفت‌وگو کردیم. این نشست که به مدت یک روز در تهران برگزار خواهد شد، موضوعات مهمی همچون آثار تحریم‌ها و راه‌های برون رفت از آن، مقابله با یکجانبه گرایی و همکاری‌‌های متنوع کشورهای عضو را در بر خواهد گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: این فرمت بخشی از فرمت موجود در نشست سال جاری سازمان ملل در نیویورک است که میزبانی آن برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

* اعزام هیأتی ایران به وین برای گفت‌وگو با آژانس/ با بورل تماس خواهم داشت

وی همچنین اعلام کرد: ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده هیأتی را از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق نظر وجود دارد و امیدوار هستیم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم، نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط این سازمان علیه ایران اقدام کرده و بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌‌های فنی عبور کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: طبعا به موازات این اقدام، در خصوص رسیدن به گام‌های پایانی توافق به رغم برخی از اظهارات متناقض برخی از مقامات آمریکایی، تبادل پیام‌هایمان همچنان ادامه دارد و به موازات اقداماتی که در وین انجام می‌شود، نسبت به باز تنظیم جدول زمانبندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین، تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.

وزیر خارجه گفت: تا دقایقی دیگر با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تماس خواهم داشت و درباره آخرین وضعیت و آخرین هماهنگی‌ها گفت‌وگو و رایزنی خواهم داشت.

 

* پیشرفت‌های چشمگیر در حجم تبادل تجاری ایران و سوریه

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات تشویقی به منظور حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه نیز افزود: در چند سال گذشته شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حجم تبادل تجاری دو کشور هستیم. در نشست امروز راهکارهای مختلف برای تشویق صاحبان صنایع و تجار و بازرگانان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. بخش‌های اقتصادی و سیستم‌های بانکی دو کشور ایده‌‌هایی را مورد بررسی قرار دادند که در نشست آتی کمیسیون عالی همکاری‌های دو کشور نهایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: تمامی گفت‌وگوها و توافقات و برنامه‌ها ناظر بر این است که با توجه به ظرفیت‌های دو کشور بتوانیم بخش خصوصی و بخش دولتی را در حوزه‌های تجاری و اقتصادی بیش از گذشته تشویق کنیم که بتوانند در راستای بی اثر کردن تحریم‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود دو کشور در صحنه عمل بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و دولت ملت ایران و سوریه از نتایج این نشست‌‌ها، گفت‌وگوها و توافقات سود ببرند.

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول