اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

خودروهای خارجی کی به کشور وارد می‌شود؟

در حالی که آئین‌نامه واردات خودرو اعلام شده و ثبت سفارش واردات خودرو نیز انجام شده، اما زمان دقیق واردات خودرو مشخص نیست و به گفته مسئولان وزارت صمت این موضوع بستگی به اقدام شرکت‌های واردکننده خودرو دارد.

خودروهای خارجی کی به کشور وارد می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،  یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای تحول در صنعت خودرو که اسفندماه سال گذشته صادر شد، به رفع ممنوعیت واردات خودرو اشاره داشت. 

* دستور رئیس جمهور برای رفع موانع قانونی واردات خودرو

براین اساس در بند 4 فرمان 8 ماده‌ای رئیس جمهور ذکر شد که به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو درسال 1401، حداکثر ظرف 3 ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و  قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد. 

پیرو این موضوع  مباحثی برای آزاد شدن واردات خودرو بعد از 4 سال توقف مطرح شد و در نتیجه سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در 21 اردیبهشت امسال اعلام کرد که واردات خودرو در دولت به تصویب رسید.

بعد از مصوب شدن واردات خودرو نیز باید شرایط واردات خودرو مشخص می‌شد که مشخص شدن شرایط واردات خودرو بستگی به آئین‌نامه واردات خودرو داشت که این آئین‌نامه نیز بعد از چند ماه گفت‌وگو در دولت و مجلس در نهایت در تاریخ 26 مرداد ماه به تصویب هیئت وزیران رسید و در تاریخ 3 شهریور ماه از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. 

* ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو

مطابق آئین‌نامه واردات خودرو، واردات این کالا بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع اعلام شد و سقف واردات خودرو 20 هزار یورو تعیین شد، ضمن اینکه در آئین‌نامه اولویت واردات خودرو با خودروهای زیر 10 هزار یورو تعیین شد و سقف منابع ارزی برای واردات خودرو نیز حداکثر یک میلیارد یورو تعیین شد. 

همچنین براساس آیین‌نامه مقرر شد که کلیه خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود و واردات خودروهای اقتصادی تا 10 هزار یورو در صورت تولید و ساخت داخل مشمول مشوق‌های اقتصادی شود.

اما  مدتی پس از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو رئیس مجلس شورای اسلامی در مورخ 18 مهر ایرادات سه‌گانهای بر مصوبه دولت در مورد واردات خودرو را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد و در نهایت نیز مصوبه مذکور اصلاح و در تاریخ 7 آبان ابلاغ شد. 

* شیوه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی

در آئین‌نامه نهایی واردات خودرو آمده است که خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود، همچنین در این آئین‌نامه شیوه قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده بطوری که نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش (فوب) با تصویب وزرای عضو کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده 19 آیین‌نامه داخلی هیأت دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

* اسامی 12 شرکت واردکننده خودرو

به گزارش فارس با توجه به لزوم واردات خودرو توسط شرکت‌های مختلف وزارت صمت اعلام کرد که شرکت‌های متقاضی واردات خودرو می‌توانند تقاضای واردات را به وزارت صمت ارسال کنند تا در صورتی که شرکتی واجد شرایط لازم برای واردات خودرو شناخته شد مجوز واردات برای آن شرکت صادر شود. 

بنابراین پس از بررسی‌های توسط وزارت صمت در ابتدا اسامی 7 شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان خودرو و خودروسازی فردا به عنوان شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو اعلام شد و پس از آن نیز امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اسامی 5 شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه کرد. 

وی در رابطه با اعلام 12 شرکت وارد کننده خودرو بیان داشت: هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کند، به فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو اضافه می‌شود.  

* خودروهایی که در محدوده قیمت 10 هزار یورو به کشور وارد می‌شود

قالیباف با بیان اینکه واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌شود، گفت: خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن 3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده قیمت حدود 10 هزار یورو قرار دارند.

به گزارش فارس بنابراین بعد از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو و مشخص شدن چگونگی واردات و همچنین اعلام 12 شرکت واردکننده خودرو این سوال مطرح بود که خودروهای وارداتی چه زمانی به کشور وارد می‌شود؟ 

* خودروهای وارداتی احتمالا تا سه ماه دیگر به کشور وارد می‌شوند

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرو وزارت درباره زمان ورود خودروهای وارداتی به کشور گفت: این مساله به سرعت عمل واردکنندگان بستگی دارد. شرکت‌ها مشغول به انجام امور مربوط به فرآیند واردات هستند و نمی‌توان زمان دقیقی را برای واردات اعلام کرد زیرا واردات خودرو بستگی به ارتباط شرکت های وارد کننده با خودروساز و همچنین فرآیند واردات خودرو دارد اما  پیش بینی می شود تا سه ماه آینده واردات خودرو انجام شود. 

* ثبت سفارش واردات خودرو آغاز شده است

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با زمان واردات خودروها اظهار داشت: دولت آیین‌نامه و شرایط لازم  برای واردات خودرو را فراهم کرده است.

وی افزود: 4 سالی بود که ساز و کار واردات خودرو تعطیل شده بود. قانون مجلس هم قیدی دارد با این عنوان که واردات خودرو باید با فناوری پیوند بخورد و باید مقدمات این کار فراهم شود.

وزیر صنعت، معدن تجارت در ادامه تاکید کرد: از هفته قبل ثبت سفارش واردات خودرو آغاز شده و شرکت های خارجی نیز باید در این زمینه ورود کنند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول