اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دورهمی بزرگ فعالان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در مصلای تهران/ مار و پله با طعم عناب و مویز!

ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی از 9 تا 13 آبان، با حضور شرکت‌های مختلف این حوزه در مصلای تهران برگزار شد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، میزبان این نمایشگاه بود.

دورهمی بزرگ فعالان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در مصلای تهران/ مار و پله با طعم عناب و مویز!

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس- مائده زمان فشمی؛ ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی، روز سه شنبه با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی سیف سهندی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران، سید جواد ساداتی نژاد،‌وزیر کشاورزی و برخی مسئولان کشوری، فناوران و فعالان عرصه گیاهان دارویی طب ایرانی کشور افتتاح شد.

در این نمایشگاه شرکت‌هایی در حوزه های مختلف گیاهان دارویی و طب سنتی ایران از جمله کشاورزی و غذایی، اسانس ‌و عصاره، ماشین‌آلات و تجهیزات، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، آرایشی و بهداشتی حضور دارند. سیف سهندی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی  در آیین افتتاحیه گفته بود این نمایشگاه پس از یک وقفه طولانی به دلیل همه گیری کرونا، امسال حضوری برگزار شده است. 

معاونت علمی نقش تسهیل گری برای شرکت‌ها را برعهده دارد

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه،‌ روح الله دهقانی فیروزآبادی، به جمع خبرنگاران آمد و خبرهای خوبی برای دانش بنیان ها داشت. او گفت: معاونت علمی در ستاد توسعه فناوری‌های طب مکمل و گیاهان دارویی، عزم جدی برای توسعه بازار گیاهان دارویی دارد و از همه شرکت‌های دانش‌ بنیان، اساتید دانشگاه‌ها و مردم دعوت می‌کنم که به این فرصت جدی در کشور توجه کنند. سلامت حوزه ای است که هیچ وقت تعطیل نمی‌ شود و در سال‌های اخیر نیز نشان داده که رویکرد مردم به طب مکمل و محصولات گیاهی به شدت در حال افزایش است.

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

دهقانی با تاکید بر اینکه این حوزه آینده روشنی دارد، افزود: در این راستا بزرگترین اقدام حمایتی برای شرکت‌های دانش بنیان، بازارسازی است که ما می‌توانیم در این قالب بازارهای داخلی و خارجی را توسعه دهیم و همچنین نیاز است برای این بازار تسهیل گری کنیم. صدور مجوزها، آماده کردن زیر ساخت‌هایی چون پالایشگاه گیاهان دارویی، کشت گیاهان دارویی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حوزه‌هایی است که نیازمند تسهیل‌گری دارد. معاونت علمی نیز نقش تسهیل گری را دارد و اگر همه دستگاه‌ها مرتبط در کنار هم قرار گیرند، بازار گسترده‌ای ایجاد می‌شود و در این میان وزارت امور خارجه نیز می‌تواند در توسعه این بازار کمک کند.

او درباره استاندارد سازی، گفت: سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت متولی استاندارد سازی هستند و معاونت علمی نیز برنامه های کیفی در این زمینه تعریف می‌کند که شامل آموزش، کمک به گرفتن استاندارد و تعامل با دستگاه‌های مربوط است. ما یقین داریم که محصول دانش‌بنیان، محصولی است که هم از یک علم و فناوری برجسته برخوردار است و هم از نظر کیفی، درجه اول است و این برنامه جدی معاونت علمی است.

آقای وزیر، جلوی واردات نمونه خارجی محصولات دانش بنیان را بگیرید!

پس از صحبت بامعاون علمی رئیس جمهوری، مراسم افتتاح نمایشگاه با حضور ساداتی نژاد برگزار شد. ساداتی نژاد پس از قیچی ربان، شروع به بازدید از غرفه ها کرد. با تیم خبرنگاران، همراه وزیر کشاورزی شدم تا شاهد صحبت های غرفه داران و فعالان حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی باشم.

در مسیر خانمی که خودش را مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان معرفی کرد، از وزیر خواست تا به حرف هایش گوش کند. خانم مدیرعامل گفت شرکت دانش بنیان آنها در حوزه زیست فناوری و بیوتکنولوژی فعالیت دارد. او در ادامه گفت شتابدهنده ای داریم که از دل آن اولین بار واکسن های آبزیان تولید و بازار عرضه شده است. او ازین گلایه مند بود که به محض ورود محصول به بازار، درهای کشور برای وارادات نمونه خارجی این محصول باز شده است. خانم مدیرعامل گفت: ما سالانه هزار میلیارد تلفات آبزیان را داریم،‌ چون واکسن آنها را تزریق نمی کنیم. نکته بعدی این است که استفاده از این واکسن ها می تواند هم جلوی تلفات را بگیرد و هم مصرف آنتی بیوتیک را پایین بیاورد. او از وزیر خواست تا جلوی واردات نمونه های مشابه محصولاتی که شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف تولید می کنند را بگیرند زیرا رقابت با شرکت های چندملیتی بسیار سخت است.

بازدید جواد ساداتی نژاد از ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی

محصولی که می‌تواند گره گشای مشکل نهاده‌های دامی در کشور شود

همراه وزیر به غرفه دیگری رسیدیم که محصولی متفاوت تولید می کرد و به ساداتی نژاد اینطور توضیح داد: ما در حوزه فرآوری دانه های غلات و حبوبات کار می کنیم و دستگاهی را ثبت اختراع کرده‌یم که می تواند ذرت و جو را طوری فرآوری کند که بازدهی بیشتری در زمان استفاده در بدن دام داشته باشد. وزیر از او می پرسد آیا محصولات خودشان را می فروشند؟‌ خانم مدیر گفت: خط صنعتی داریم و محصولات را در سراسر کشور به فروش می رسانیم و در سال چیزی حدود 300 تن تولیدات داریم.

موضوع نهاده های دامی در کشور یکی از دغدغه هاست و توجه به اینگونه تولیدات می تواند برخی از این مشکلات را حل کرده و حتی قیمت محصولات دامی مانند گوشت و مرغ را کمتر کرد، البته اگر به این تولیدات توجه شود.

از تیم همراه وزیر جدا می شوم و به تنهایی شروع به گشتن در نمایشگاه می کنم. از استان های مختلف کشور در این نمایشگاه حضور دارند، با لباس های محلی مختص آن خطه و محصولاتی که فقط برای همان اقلیم خاص است آمده اند تا ظرفیت های استان خودشان را به دیگران نمایش دهند.

سیاه چادری با حضور عشایر بختیاری

در قسمتی از نمایشگاه، غرفه استان چهارمحال و بختیاری را می بینم که شبیه به سیاه چادر عشایر تزئین شده است. غرفه داران با لباس خاص آن منطقه در مصلی تهران حاضر شدند و محصولات خودشان که از گیاهان دارویی گرفته تا دمنوش های خاص را ارائه می کنند.

غرفه استان چهارمحال و بختیاری در ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی

به داخل این سیاه چادر می روم و سراغ مسئول غرفه را می گیریم. در غرفه رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری را می بینم. از او درباره حضور در این نمایشگاه و کارهایی که برای توسعه حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در این استان شده می پرسم. می گوید: ما در این نمایشگاه ظرفیت هایی که در حوزه گیاهان دارویی داریم و فعالیت های علمی که در این حوزه برای توسعه، کشت و افزایش ارزش افزوده انجام شده، را معرفی کرده ایم. او درباره حمایت های معاونت می گوید که فعالیت ها در استان ما بیشتر در قالب پارک های علم و فناوری است و این پارک ها از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنند اما باتوجه به ظرفیت بزرگ گیاهان دارویی در استان که می تواند باعث ایجاد شغل و درآمد برای مردم شود، حمایت ها باید بیشتر شود. او چالش مهم پیش روی شرکت ها را بحث نقدینگی می داند و می گوید مسئولین کشور باید به این باور برسند که صنعت گیاهان دارویی خیلی مهم هستند و اگر به این باور برسند حتما حمایت ها بیشتر می شود.

از این سیاه چادر خداحافظی می کنم و به دیگر بخش های نمایشگاه می روم.

فرآیند ثبت مجوز داروهای گیاهی را آسان‌تر کنید

در کنار محصولاتی که استان ها برای معرفی و فروش آورده اند، شرکت های بزرگ داروهای گیاهی نیز حضور دارند. یکی از این شرکت ها، شرکت دارویی زردبند است. علی اصغر ساعدی، مدیر بخش فروش این شرکت می گوید که این شرکت دارویی از سال 1372 فعالیت خودش را در روستای زردبند، شهر فشم با کشت گیاهان دارویی آغاز کرد. این شرکت ابتدا بذرهای گیاهان دارویی را می کاشت و در ادامه به تولید مواد اولیه مثل اسانس،‌عصاره و روغن ها که در صنعت دارو و بهداشت مورداستفاده قرار می گیرد،‌ کارخانه ای را در یاسوج احداث کرد. محصولاتی که اکنون این شرکت تولید می کند شامل داروهای طبیعی با اشکال دارویی مختلف مثل شربت، قطره و قرص است.

مدیر فروش این شرکت از حمایت هایی که معاونت علمی و ستاد فناوری از آنها داشتند هم صحبت کرد. او در این باره گفت: ما در بحث دریافت مجوزها و حمایت های مالی که شرکت را برای دریافت تسهیلات و تجهیز کارخانه به صندوق نوآوری معرفی کردند، از حمایت این دو نهاد برخوردار بودیم.

او چالش های پیش روی صنعت گیاهان دارویی را بحث دریافت مجوزها که یک تا دو سال زمان می برد، عنوان کرد و گفت بهتر است شرایطی را فراهم کنند که این روند برای مجوزدهی به گیاهان دارویی زودتر طی شود.

بازدید معاون اول رئیس جمهور لغو شد،‌ اما مردم در نمایشگاه بودند

به ما خبرنگاران از قبل گفته بودند که روز دوم نمایشگاه، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور قرار است برای بازدید به نمایشگاه بیاید. به ما گفته بودند بازدید قرار است ساعت 12:30 انجام شود. از ساعت 12 به مصلی رفتم اما هرچقدر صبر کردم خبری از معاون اول رئیس جمهور نشد. ساعت حول و حش 4 عصر بود که روابط عمومی به من اطلاع داد برنامه لغو شده و بازدید انجام نمی شود.

پس از لغو برنامه بازدید، به میان مردم رفتم تا درباره حضورشان در نمایشگاه بپرسم. جلوی در نمایشگاه چند خانم را دیدم که باهم به نمایشگاه آمده بودند. می گفتند طب سنتی را بیشتر از طب نوین می پسندند و برای درمان بیماری های شان از داروهای گیاهی استفاده می کنند. می گفتند گیاهان دارویی که برای درمان سرفه و مشکلات ریه مفید هستند را خریداری کرده اند.

ماروپله‌ای با عناب و پفک!

استقبال مردم از نمایشگاه خیلی خوب بود و حتی خانواده هایی را دیدم که با کودکان خودشان به مصلی آمده اند. امسال معاونت علمی فکری برای کودکان هم کرده و غرفه ای مخصوص آنها در بخشی از مصلی دست و پا کرده است. چند میز و صندلی کوچک با نقاشی های مختلف و جعبه های مدادرنگی در یک سمت و یک ماروپله بزرگ در سمت دیگر. صفحه مارو پله مانند همان بازی همیشگی است اما تفاوت محسوسی که به چشم می آید، تصویر گیاهان دارویی و خوراکی های مغذی برای کودکان است.

کودکی مشغول کشیدن نقاشی در غرفه کودک نمایشگاه

غرفه کودک با هدف آشنایی کودکان حاضر در نمایشگاه با حوزه گیاهان دارویی،سبزیجات و... ایجاد شده است. اطلاعاتی که در این  حوزه ها به کودکان می دهند در قالب نقاشی، کاردستی و بازی ماروپله است. روی صفحه ماروپله خوراکی هایی مثل مویز هست که وقتی کودک روی آن قرار می گیرد از نردبان بالا می رود و وقتی به خانه هایی که خوراکی های مضر قرار دارد می رسد،‌ مار او را نیش می زند.

ماروپله در غرفه کودک نمایشگاه

بازی ساده ای که کودکان را سخت مشغول خودش کرده بود و وقتی از آنها درباره تجربه حضورشان در این غرفه پرسیدم، احساس خوبی داشتند و می گفتند اطلاعات خوبی درباره سبزیجات و گیاهان دارویی کسب کردند و حالا می دانند چه چیزهایی برای شان مفید و چه چیزهایی مضر است.

دهه هشتادی‌هایی که دست پر آمده بودند

در گوشه دیگری از نمایشگاه جنب و جوش دانش آموزان را می بینم که به صورت تیمی به این نمایشگاه آمده اند. تیم هایی دانش آموزی که محصولاتی را در حوزه داروهای گیاهی و طب سنتی تولید کرده اند. با هلیا سلیم دانش آموز کلاس یازدهم، هم صحبت شدم. او و هم تیمی اش دارویی را برای درمان زخم های پوستی ساخته بودند. او درباره محصولاتشان گفت: ما 6 نوع زخم پوستی داریم که همگی در یک ویژگی با هم مشترک هستند که ما روی همین وجه اشتراک تمرکز کردیم. هلیا می گوید عواملی مثل سن، زمان زخم شدن، عفونت، اکسیژن و ... تاثیرگذار است. همه زخم ها برای بهبود به ویتامین ای و آ احتیاج دارند. اما این ویتامین را از گیاهان مختلف مثل آلوئه ورا،‌ اکالیپتوس، بابونه، گل محمدی پیدا کردیم. عصاره این گیاهان را استخراج کردیم و از پسماند آنها برای ساخت کرم استفاده کردیم.

غرفه دانش آموزان در ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی

او می گوید ما برای شرکت در این نمایشگاه ثبت کردیم و از طریق مدرسه بهمان گقتند برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شدیم و با حمایت معاونت علمی در این نمایشگاه حاضر شدیم.

اغلب غرفه داران و فعالان این حوزه انتظار دارند که دولت حمایت بیشتری از آنها داشته باشد. می خواهند از تولیداتشان در صنایع مختلف کشور استفاده شود، محصولاتشان به بازار مصرفی برسد، جلوی واردات نمونه های مشابه خارجی گرفته شود تا هم بتوان برای کشور سودآوری داشت و هم محصول دانش بنیان ایرانی که رهبر انقلاب نیر به آن تاکید دارند، به مصرف کننده داخلی برسد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول