اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

دانش‌آموز؛ عنصر اصلی مقاومت در برابر استکبار

کانون تربیت اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت ۱۳ آبان اعلام کرد: 13 آبان، بهانه‌ای است برای تأمل بیشتر در جایگاه بایسته ایران در جهان امروز و فردا؛ مفهوم ژرفی که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با فرزندان جوان دبیرستانی خود با فرزانگی روی آن انگشت گذاشت و جوانان را به تأمل هرچه بیشتر پیرامون آن فراخواندند.

دانش‌آموز؛ عنصر اصلی مقاومت در برابر استکبار

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت ۱۳ آبان آمده است: سیزده آبان روزی است که در نیم قرن گذشته، تأثیرات ژرف و ماندگاری در تحولات اجتماعی ملی و فراملی از خود برجای گذاشته و همچنان می‌گذارد؛ سیزده آبان به یک معنی روز خود آگاهی ملی، استقلال در مفهوم آزادی ملی ملت ایران است.

نامیده شدن این روز به روز دانش‌آموز بر ژرفای مفهومی آن افزوده است و با هوشمندی دانش آموز را به عنوان عنصر اصلی شدن ایران روزهای آتی با مقاومت و ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ که پنهان و آشکار در صدد گسستن رشته‌های مفهوم استقلال و نقش آفرینی منطقه‌ای و جهانی ایران هستند، گره زده است.

سیزده آبان بهانه‌ای است برای تأمل بیشتر در جایگاه بایسته ایران در جهان امروز و فردا، مفهوم ژرفی که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با فرزندان جوان دبیرستانی خود با فرزانگی روی آن انگشت گذاشته و جوانان را به تأمل هرچه بیشتر پیرامون آن فراخواندند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران کشوری است که از ایام باستان در غرب آسیا در استراتژیک‌ترین نقطه جهان، هزاران سال پیش‌تر از آنکه بسیاری از کشورهای پر مدعای امروزی متولد شده باشند، با فراز و نشیب‌هایی حضور داشته و خواهد داشت.

حضور با ظهور یا بی ظهور؟ مسأله این است؛ قدرت‌های بزرگ استکباری دیروز و امروز که در آمریکا مفهوم پیدا کرده در صدد خلع ظهور از این حضور بوده و هستند؛ خواهند توانست یا نه؟ بستگی به ما دارد؛ بستگی به فهم و درک عمیق شرایط پیچیده امروز جهان از سوی زن و مرد و پیر و جوان ایرانی دارد.

آیا زن و مرد و پیر و جوان ایرانی توانایی این را دارد که علی‌رغم خواست قدرت‌های جهانی، خود را بر نظم جهانی تحمیل کند؟ قطعا می‌تواند؛ این مردم که در اوج زمختی دو قطبی حاکم بر جهان، با امکانات عینی و ذهنی به مراتب کمتر از امروز توانستند خود را بر دو قطبی متصلب آن روز تحمیل کرده و بعد از فسردگی طولانی مدت، حیاتی دگر باره یابند، اکنون که از یک سو در شرایطی به مراتب بهتر از دیروز به سر می برند و از سویی نظم جهانیریال استحکام دیروزی را ندارد، قطعا می‌توانند.

امروز این حقیقت که نظم موجود به شدت ترک برداشته و جهان در آستانه تولد نظم جدید است، در بین متفکرین عالم، از حدس و گمان در آمده و به پارادایم غالب تبدیل شده است؛ معماران نظم دیروز از ظهور نظام سه قطبی سخن می‌گویند، بقایای نظم وستفالیایی یا غربی آمریکایی، اسلامی یا امت اسلامی و چینی.

متفکرین و فلاسفه سیاسی آمریکایی، با قاطعیت از تولد نظم اسلامی با محوریت ایران سخن می‌گویند؛ کسینجر در عین حالی که می‌کوشد با پیش کشیدن اینکه ایران بازسازی امپراطوری باستانی را در سر می پروراند و به سوی آن گام بر می دارد در شکل گیری آن خلل ایجاد نماید ، همگرایی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با متفکرینی مانند سید قطب، سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را از دلایل قریب الحدوث بودن نظم اسلامی در برابر نظم غربی آمریکایی بر می‌شمارد.

کانون تربیت اسلامی در راستای مفاهیم پیش گفته لازم می‌بیند نکاتی را یاد آوری نماید؛
بدون تردید همگرایی ملت‌های مسلمان از پیوست‌های تردید ناپذیر سر بر آوردن امت اسلامی در فردای جهان است؛ امری که اتاق‌های فکر استکبار جهانی بیش از ما بر آن وقوف دارند و در گسست درونی آن از هیچ کوششی فروگذار نیستند؛ راه انداختن کارناوال ایران هراسی، ایجاد و هدایت سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی، کوبیدن بر طبل عرب گریزی و ده‌ها مورد ریز و درشت دیگر از آن جمله‌اند؛ از این روی از متفکرین حوزه و دانشگاه صمیمانه می‌خواهد با تأمل دقیق در این معانی، گام‌هایی اساسی‌تر در این مهم بردارند.

با اذعان به این مهم که همگرایی و بردباری درون گفتمانی از جمله مهم‌ترین مولفه‌های قدرت ملی است، از همه جریانات و عناصر تأثیرگذار در این حوزه می‌خواهد عمیق‌تر از دیروز و با نگاهی فراتر از رقابت‌های موسمی در این مقوله اندیشه نمایند؛ بدون تردید لایه‌های مختلف اجتماعی از نوع گفتمان جاری در میان کنش‌گران سیاسی تأثیر می‌پذیرند و سطح نازل آن را در صحنه های مختلف بازتاب می‌دهند.

باز با اذعان به این مهم که اغلب کنش‌گران سیاسی پر ظهور، در عداد مصرف کنندگان اندیشه اند‌، این معنی رسالت تولید کنندگان اندیشه را صد چندان می‌کند ، از خردورزان مولد اندیشه اعم از حوزه و دانشگاه صمیمانه می خواهیم که بیش از پیش پا به میدان گذاشته و با افقی بالاتر فضای گفتمانی، لایه های میانی را حول محور تمدن ایرانی و اسلامی و منافع ملی رهبری و تعدیل نمایند. به نوبه خود از سختی های این راه با خبریم اما موضوع آن قدر عظیم است که بتواند سختی ها را قابل تحمل بکند.

در این بیانیه آمده است: در تحرکات اخیر، عموم ملت روزهای سختی را سپری کرد؛ روزهایی که دشمن توانست با حسن استفاده از کاستی‌های خود ساخته، با به کار انداختن ماشین دروغ و شبهه و بهره‌گیری از سازمان‌های پیش پرداخته و با در هم آمیختن راست و دروغ و با در دست گرفتن واژه‌های مورد احترام، مانند زن ، زندگی و آزادی، فتنه ای را سامان دهند و احساسات و عواطف بخشی از جوانان به تعبیر مقام معظم رهبری، فرزندان ما را گروگان بگیرند و با پنهان شدن در پشت آنها ،امنیت و آسایش مردم را به مخاطره اندازند، اما این روزها از جهاتی بر ما به عنوان بخشی از کاروان تعلیم و تربیت کشور سخت‌تر گذشت.

از این جهت که به تصور ما حداقل بخشی از آن چه که در کوچه و خیابان مشاهده گردید، تصویری بود از کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت اعم از مدرسه ، دانشگاه ، رسانه و ... ویژه‌تر، آن چیزی که از زبان گروهی ولو اندک در مقایسه با جمع عظیم دانشجویان جاری شد، این کاستی‌ها را عریان‌تر کرد.

کانون تربیت اسلامی بیش و پیش از آنکه این چنین گفتار و کردار را تقبیح کند بر خود لازم می داند به عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت از ساحت مقدس ملت پوزش بطلبد.
عنایت به آنچه ذکرش رفت کانون تربیت اسلامی را به این نکته رهنمون می شود که از مسؤولین مختلف در حوزه تعلیم و تربیت اعم از دانشگاه و مدرسه، فرهنگ و هنر، رسانه‌های گوناگون بخواهیم که نسبت به اصلاح رویکردهای معیوب اهتمام جدی و صد البته عالمانه بنمایند و از نهادهای بالادستی اعم از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که در این امر مهم و حیاتی، دست اندرکاران حوزه‌های مذکور را حمایت و نظارت راهبردی و عالمانه بنمایند.

اضافه می نماید کانون تربیت اسلامی توان و آمادگی این را دارد که در فهم و تحلیل مشکلات کانونی و نیز سازوکارهای اصلاح ، مسؤولین مختلف را یاری نماید؛ از همکاران گرامی در اقصی نقاط کشور به ویژه کسانی که سمت تعلیم و تربیت جوانان در دبیرستان‌ها را بر دوش دارند به ویژه از بانوان محترم و فرهیخته صمیمانه می خواهیم که به انتظار اصلاح رویکردها از سوی مسؤولین بالا دستی ننشسته و با تجهیز خود به لوازم امر، با جوانان گفت‌وگو کنند و آنان را به مطالعه عمیق و اندیشیدن ژرف در موضوعات مختلف تشویق نمایند.

در پایان کانون تربیت اسلامی وظیفه خود می‌داند از عموم مردم که با هوشمندی و متانت مثال زدنی و رفتار عاری از هیجان در خاموشی آتش فتنه کوشیدند و نیز از نیروهای انتظامی و امنیتی که با بردباری تمام فرصت تشدید آتش افروزی را از دشمن گرفتند و از جهاد اکبر سر افراز بیرون آمدند خاضعانه سپاسگزاری نماید.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول