اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد شنبه در تهران

نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در سطح معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو شنبه ۱۴ آبان ماه و با حضور امیرعبداللهیان در تهران برگزار می‌شود.

نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد شنبه در تهران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در سطح معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو روز شنبه ۱۴ آبان ماه در تهران برگزار می‌شود.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این نشست حضور یافته و به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.  

وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» از برگزاری این نشست به میزبانی ایران خبر داد و گفته بود: با فیصل المقداد درباره نشست دوستان منشور سازمان ملل متحد که روز شنبه هفته آینده با مشارکت ۱۸ کشور در سطح معاونان وزرای خارجه در تهران گفت‌وگو کردیم. این نشست که به مدت یک روز در تهران برگزار خواهد شد، موضوعات مهمی همچون آثار تحریم‌ها و راه‌های برون رفت از آن، مقابله با یکجانبه گرایی و همکاری‌‌های متنوع کشورهای عضو را در بر خواهد گرفت. این فرمت بخشی از فرمت موجود در نشست سال جاری سازمان ملل در نیویورک است که میزبانی آن برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. (اینجا بخوانید)

فیصل المقداد نیز در این نشست و در دیدار با امیرعبداللهیان از نشست هماهنگ کنندگان ملی دوستان دفاع منشور ملل متحد در تهران استقبال کرد و گفت: قطب صاحب سلطه در جهان، منشور ملل متحد را به نفع خود به کار گرفته و آن را از اهداف حقیقی خود دور کرده است.

گروه دوستان منشور ملل متحد در سال ۲۰۲۱ با هدف حفظ، ارتقاء و دفاع از تفوق و اعتبار منشور سازمان ملل با مشارکت ۱۹ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، چین، کوبا، کره شمالی، گینه استوایی، اریتره، جمهوری اسلامی ایران، لائوس، نیکاراگوئه، دولت فلسطین، روسیه، سنت وینسنت و گرنادین، سوریه، ونزوئلا و زیمبابوه اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند. 

از جمله اهداف تشکیل این گروه ارتقای حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، هماهنگی در زمینه ابتکارات مشترک به منظور تقویت احترام به اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و نیز ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا، همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز بین ملت‌هاست.

بنیانگذاران گروه ضمن تصدیق دستاورهای قابل توجه سازمان ملل متحد در بیش از ۷۰ سال اخیر در زمینه‌های صلح و امنیت و همکاری‌های بین‌المللی به ویژه در حوزه‌های حقوق بشر، استعمارزدایی، اقتصاد پایدار و توسعه اجتماعی، ریشه کنی بیماری‌ها و خلع سلاح، بر ناتوانی سازمان ملل متحد در تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد و مقابله موثر با چالش‌های نوظهور بین‌المللی تأکید دارند.

در این راستا، توسل برخی قدرت‌های جهانی به یکجانبه گرایی با هدف پشبرد اهداف سیاسی خود، از جمله مهمترین عواملی است که به تضعیف منشور ملل متحد و چندجانبه گرایی به مثابه هسته اصلی منشور منجر شده است.

اعضای این گروه بر این باور هستند که تحمیل اقدامات یکجانبه قهرآمیز (UCMs) از جمله اعمال تحریم علیه کشورهای مستقل و مداخله در امور داخلی آنها نه تنها باعث نقض اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد شده، بلکه تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های مشترک و جهانی را با مشکل جدی مواجه کرده است. در همین راستا کشورهای عضو گروه مذکور بر ضرورت اجرا و ارتقای اصول مندرج در منشور ملل متحد از جمله احترام به برابری و حاکمیت ملی، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آنها، پرهیز از تهدید یا توسل به زور علیه سایر کشورها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین‌المللی تأکید دارند.

براساس این گزارش، نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد روز شنبه ۱۴ آبان ماه در سطح معاونان وزرای خارجه در تهران برگزار خواهد شد.

بررسی تحولات اخیر در صحنه جهانی از جمله ارزیابی چالش‌ها و تهدیدات مشترک و نوظهور بین‌المللی و هم اندیشی برای مقابله با این چالش‌ها، تأکید مجدد بر ضرورت تحقق کامل، دائمی و موثر اهداف و اصول منشور ملل متحد به عنوان سندی حقوقی با گسترده‌ترین میزان پذیرش و اعتبار بین‌المللی، ارتقای چندجانبه گرایی و همکاری بین‌المللی به عنوان هسته اصلی منشور ملل متحد و رد یکجانبه گرایی و بررسی راهکارهای مقابله با اقدامات یکجانبه قهرآمیز از جمله تحریم‌ها به عنوان اقدامی مغایر با حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد از مهمترین اهداف نشست یک روزه تهران است.

گفتنی است، نشست وزرای خارجه گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل متحد در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این نشست بر پاسداشت اصول منشور ملل متحد، رد تحریم‌های یکجانبه و غیر مشروع آمریکا علیه ایران، ضرورت همزیستی مسالمت آمیز کشورها با تأکید بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین‌المللی و سیاست حسن همجواری ایران با کشورهای منطقه تأکید کرد.

نجفی همچنین از کشورهای عضو گروه برای شرکت در نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران دعوت کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول