اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزارت خارجه تلاش‌های آمریکا برای ایجاد بی ثباتی در ایران را قویا محکوم کرد

وزارت امور خارجه برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت توسط آمریکا و آلبانی را مصداق بارز سوءاستفاده دولت آمریکا از سازوکار‌های بین‌المللی خواند و تلاش‌های این کشور برای ایجاد بی ثباتی در ایران را قویا محکوم کرد.

وزارت خارجه تلاش‌های آمریکا برای ایجاد بی ثباتی در ایران را قویا محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۱۳ آبان در پی برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت موسوم به آریا فرمولا به درخواست آمریکا و آلبانی بیانیه‌ای صادر کرد. 

به گزارش فارس، چهارشنبه ۱۱ آبان ماه سالجاری نشست غیررسمی و ضد ایرانی (آریا فرمولا) به منظور بررسی اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران بنا به درخواست آمریکا و آلبانی در نیویورک برگزار شد. نشستی که بنا بر اعلام رویترز می‌خواست «سرکوب مستمر زنان و دختران و اعضای گروه‌های قومیتی و مذهبی در ایران را برجسته کند.» گفتنی است، مقامات آمریکایی از آغاز اغتشاشات اخیر در ایران نه تنها اظهارات مداخله جویانه‌ای مطرح کرده، بلکه تحریم‌هایی را نیز علیه مقامات و نهادهای ایران اعمال کردند و در آخرین تلاششان به همراه آلبانی بانی برگزاری این نشست شدند. نشستی که علیرغم همه سر و صداهایی که این مدت برایش به راه انداختند، ولی دستاوردی را برای برگزار کنندگانش به همراه نداشت. (اینجا بخوانید)

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد با ادعای بررسی حوادث اخیر در ایران، که به درخواست آمریکا و آلبانی به عنوان اعضای شورای مزبور، روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه جاری در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، را مصداق بارزی از سوءاستفاده دولت آمریکا از سازوکارهای بین‌المللی برای اغراض غیرقانونی و مداخله جویانه خود در امور داخلی کشورهای مستقل می‌داند. 

این بیانیه می‌افزاید: در این نشست که با استقبال چندانی از سوی کشورهای عضو سازمان ملل مواجه نشد، تنها سفرای آمریکا و آلبانی در سطح سفیر حضور داشتند. با این حال، آمریکا، با شیوه‌ای غیر متمدنانه و غیر دموکراتیک، و برخلاف روال متعارف به غیر از خود و چند مدعو معلوم الحال و چند کشور همپیمانش، اجازه سخنرانی به هیچ فرد یا کشور دیگر غیر عضو شورای امنیت را نداد!

گفتنی است در این نشست از نازنین بنیادی بازیگر ایرانی - بریتانیایی، شیرین عبادی و جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای سخنرانی دعوت به عمل آمده بود.

در بیانیه وزارت خارجه عنوان شده است: اقدام نماینده آمریکا در این جلسه در ممانعت از سخنرانی و قرائت بیانیه نماینده ۱۹ کشور عضو گروه موسوم به دوستان منشور ملل متحد، در حمایت از جمهوری اسلامی ایران، نشان داد که دولت آمریکا حتی در سازمان ملل متحد نیز از دیکتاتوری رسانه‌ای علیه دولت‌های مستقل استفاده می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این نشست بار دیگر اثبات کرد که سوءاستفاده مستمر آمریکا از سازوکارهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان ادامه دارد و تأسف بارتر اینکه، از مفاهیم متعالی مانند حقوق بشر به منظور اعمال فشار سیاسی علیه دولت‌های مستقل استفاده ابزاری شده و استانداردهای دوگانه، به صورت آشکاری اعمال می‌شود.

به گزارش فارس، در بیانیه مذکور اعلام شده است: جای تأسف بیشتر آنکه دولت آمریکا، مبنای اصلی تأسیس و فعالیت سازمان ملل متحد، یعنی چند جانبه گرایی و همکاری‌های بین‌المللی را مخدوش کرده و سازوکارهای موجود در سازمان ملل متحد را برای مطامع و منافع سیاسی زیاده خواهانه خود و مقابله با کشورهای مستقل به طور مفرط مورد سوءاستفاده قرار می‌دهد. 

این بیانیه می‌افزاید: با نگاهی گذرا به عملکرد دولت آمریکا در حوزه حقوق بشر، می‌توان مشاهده کرد که واشنگتن هیچگاه نگران حقوق بشر در جهان نبوده و همواره از آن برای پیگیری اهداف خاص سیاسی به استفاده کرده است. مصداق این سوءاستفاده و نگاه ابزاری آمریکا به حقوق بشر را، می‌توان در همین نشست غیررسمی شورای امنیت دید. 

* این نشست را مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل می‌دانیم

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: برغم آنکه آمریکا در دستیابی به اهداف نامشروع خود در برگزاری این نشست ضدایرانی ناکام مانده است، معهذا جمهوری اسلامی ایران، اقدام آمریکا در سازماندهی این نشست ضدایرانی را، مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد قلمداد کرده و بر این باور است که چنین اقداماتی نقض صریح منشور سازمان ملل و بر خلاف اصول حقوق بین‌الملل است. 

در این بیانیه عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن سوءاستفاده آمریکا از سازمان ملل متحد و مفهوم متعالی حقوق بشر و نگاه ابزاری به آن برای پیشبرد اهداف سیاسی و مداخله جویانه، تلاش‌های مستمر این کشور برای ایجاد بی ثباتی در ایران را قویا محکوم می‌کند.

این بیاینه می‌افزاید: دولت جمهوری اسلامی ایران، براساس قانون اساسی، تعالیم عالیه اسلام و ارزش‌های فرهنگی و تمدنی ایرانی، همواره متعهد به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات پذیرفته شده حقوق بشری خود در چارچوب حقوق بین‌الملل بوده و بر حق تشکیل تجمعات مسالمت‌آمیز وفق قوانین و مقررات داخلی تأکید می‌کند.

در پایان این بیانیه آمده است: در همین راستا مداخلات خارجی و کارزار رسانه‌ای بدخواهانه را که در مسیر تحریک و ترویج خشونت و تشویق به اغتشاش در ایران به کارگیری می‌شود، قویا تقبیح و محکوم می‌کند و نگرانی خود را در تاثیر سوء این اقدامات مروج خشونت و ترور، بر صلح و امنیت بین‌المللی ابراز می‌دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول