اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بازگشت بازار سهام به کانال 1.3 میلیون واحدی/ بالاترین رشد شاخص بورس در سال 1401 رقم خورد

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از بیست و چهار روز، مثبت و 322 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و شاخص بورس 44 هزار و 782 واحد رشد کرد.

بازگشت بازار سهام به کانال 1.3 میلیون واحدی/ بالاترین رشد شاخص بورس در سال 1401 رقم خورد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از هفته‌ها نزول، در هفته گذشته روند صعودی به خود گرفت و در پایان معاملات امروز نیز بیشترین رشد شاخص‌های عملکردی بازار سهام در سال 1401 رقم خورد.

در پایان هفته دوم آبان‌، شاخص کل به سطح یک میلیون و 283 هزار واحد رسید و توانست بالاتر از سطح حمایت بماند، برخی از کارشناسان رشد شاخص‌های بورس را به دلیل بسته 10 بندی حمایتی سازمان بورس می‌دانند و برخی دیگر نیز این رشد را به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم در کشور معرفی می‌کنند.

البته برخی دیگر از کارشناسان رشد قیمت دلار را به دلیل ورود پول های خارج شده از بورس در ماه های گذشته معرفی کرده و بازگشت سهامداران به بازار سرمایه را عامل آرام گرفتن نرخ ارز می دانند.

به عبارت دیگر، ورود شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز به کانال 1.3 میلیون واحدی می تواند موجب شکسته شدن مقاومت پیش روی شاخص در روزهای آینده شود؛ حمایت هایی که در هفته های گذشته یکی پس از دیگری شکسته می شد، این روزها تبدیل به مقاومت پیش رویِ رشد شاخص شده است.

در صورتی که رشد شاخص های عملکردی بازار سرمایه با ورود پول حقیقی به بازار همراه باشد، بورس می تواند روند صعودی خود را تا قله 1.6 میلیون واحدی ادامه دهد.

* بورس و دلار پس از مدت‌ها همسو شده اند

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند صعودی بازار سرمایه گفت: رشد قیمت دلار یکی از اصلی ترین دلایل رشد بورس در کنار بسته حمایتی سازمان بورس در هفته گذشته و امروز بوده است. در صورتی که بازار سهام با ورود پول همراه شود و ارزش معاملات خرد نیز مانند آنچه امروز رخ داد، افزایش پیدا کند، می‌توان امیدوار به ادامه روند صعودی در بورس بود.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد واگرایی شاخص بورس و نرخ دلار بازار آزاد بوده ‌ایم. شاخص بورس تهران تا اردیبهشت ماه سال جاری همچون سنت دیرینه خود با تغییر نرخ دلار همسو بود؛ اما از اردیبشهت‌ تا به امروز راه نزولی را در پیش گرفته است. در حالی که دلار مسیر صعودی را طی کرده است. این اتفاق البته برای همه بازارهای رقیب بورس در ماه های گذشته رخ داده است. شاخص بورس تهران از اریبهشت‌ سال جاری با افت بیش از 20 درصدی همراه شده است و این در حالی است که دلار در همین فاصله با رشد بیش از 16 درصدی همراه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: امکان خرید اوراق تبعی برای افراد حقیقی که پرتفوی زیر 100 میلیون تومانی دارند از امروز، یک سیگنال مثبت به بازار سرمایه بوده است. در صورتی که همه بندهای بسته حمایتی دولت اجرایی شود، می تواند بورس را در گارد صعودی نگه دارد. از سوی دیگر می توان پیش‌بینی کرد که شرکت‌های صادرات محور سود قابل توجهی را به دست خواهند آورد.

مومنی با اشاره به رشد نرخ بهره آمریکا به 4 درصد، تصریح کرد: نرخ فعلی بیشترین نرخ در 15 سال گذشته بوده است. افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی می تواند موجب رشد قیمت سهام شرکت های بورسی در ایران شود.

* رشد یکپارچه شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 44 هزار و 782 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 328 هزار و 324 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 3.49 درصد بوده است. این رشد شاخص کل بورس در سال 1401 بی سابقه بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد 9 هزار و 34 واحدی در سطح 374 هزار و 784 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 2.47 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 321واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 707 واحد قرار گرفت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 582 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 714 میلیارد تومان بود که 23 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 89 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 338 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 37 درصد بوده است.

* رشد خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از بیست و چهار روز، مثبت شد و 322 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و فملی (شرکت ملی مس ایران) اختصاص داشت و نمادهای بپاس (بیمه پاسارگاد)، شستا (سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف های خرید بازار سرمایه

در جریان معاملات امروز، 83 درصد سهم ها با رشد قیمت و 17 درصد نمادها با افت قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز چهارشنبه 160 نماد صف خرید داشتند و 40 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 135 درصدی به 317 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 30 درصد کاهش یافت و 78میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 271 میلیارد تومان ایستاد.

در پایان معاملات امروز، نمادهای فملی (شرکت ملی مس ایران)، خبنیان (بنیان دیزل) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات روز شنبه، نمادهای فنفت (صنایع تجهیزات نفت)، حبندر (دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر) و وگردش (بانک گردشگری) صف فروش داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول