اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تشخیص میکروب معده با مواد غیر رادیواکتیو/ تولید کربن 13 در مقیاس بالا انجام خواهد شد

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: کربن 14 یک ماده رادیو اکتیو است که در مقیاس بسیار کم برای تشخیص بیماری هلیکو باکتر پیلوری معده استفاده می‌شود اما امروز این تست در مجتمع آب سنگین اراک با استفاده از یک ایزوتوپ پایدار به نام کربن 13 در حال انجام است.

تشخیص میکروب معده با مواد غیر رادیواکتیو/ تولید کربن 13 در مقیاس بالا انجام خواهد شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از مشکلات امروز خیلی از هموطنان ما مشکلات معده تحت عنوان زخم معده، التهابات و تومورهای معده است و علت این مشکلات هم می‌تواند ناشی از رژیم غذایی، وجود میکروب‌های معده و یا ضربه باشد.

وی افزود: یکی از عوامل ایجاد مشکلات معده وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که در بین مردم رایج است بطوریکه بیش از 50 درصد مردم دنیا و مردم کشور ما درگیر این میکروب و بیماری هستند.

معاون سازمان انرژی اتمی در توضیح بیشتر اظهارکرد: هلیکوباکتر پیلوری از معدود باکتری‌هایی است که در محیط‌های اسیدی به راحتی تکثیر پیدا می‌کند و قاعدتاً موجب التهابات مزمن در معده و زخم‌های معده می‌شود و در زمان طولانی نیز باعث خونریزی‌های خاص و در شدیدترین حالت هم می‌تواند منجر به بیماری سرطان شود.

شیرمردی استفاده از روش UBC را یکی از روش‌های معروف و مرسوم دنیا در تشخیص این میکروب معده عنوان کرد و گفت: در کشور ما این میکروب با استفاده از رادیو ایزوتوپ کربن 14 قابل تشخیص است.

وی ادامه داد: کربن 14 یک ماده رادیو اکتیو است که در مقیاس بسیار کم برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شود اما امروز این تست در مجتمع آب سنگین اراک با استفاده از یک ایزوتوپ پایدار به نام کربن 13 انجام می‌شود. این تکنولوژی خیلی در دسترس کشورهای دنیا نیست و مراکز مختلف آزمایشگاهی کشور می‌توانند در آینده‌ای نزدیک از این تکنولوژی جدید استفاده کنند.

معاون سازمان انرژی اتمی در رادیو گفت وگو اظهارکرد: تولید کربن 13 در سازمان انرژی اتمی در آینده‌ای نزدیک در مقیاس بالا هم انجام خواهد شد. کربن 13 این مزیت را دارد که کربن غیررادیو اکتیو است و دقت بسیار بالایی هم برای تشخیص بیماری دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول