اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بازخوانی 10 دوره اخیر جشنواره فیلم رشد/ داوری 40 معلم در دوره چهلم «رشد»

چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در شرایطی کارش را آغاز کرد که دومین سال از فعالیت دولت دهم آغاز شده بود. در این دوره از جشنواره که از 7 تا 14 آبان ماه 1389 در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

بازخوانی 10 دوره اخیر جشنواره فیلم رشد/ داوری 40 معلم در دوره چهلم «رشد»

خبرگزاری فارس-گروه سینما-سجاد رضایی مقدم: چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در شرایطی کارش را آغاز کرد که دومین سال از فعالیت دولت دهم آغاز شده بود. در این دوره از جشنواره که از 7 تا 14 آبان ماه 1389 در سینما فلسطین تهران برگزار شد؛ تعداد 1001 فیلم ایرانی و 358 فیلم خارجی رسیده به دبیرخانه جشنواره، پس از عبور از فیلتر کمیته انتخاب، در گروه های علمی، مستند، انیمیشن، تربیتی، داستانی کوتاه، داستانی بلند و فرهنگیان و دانش آموزان فیلم‌ساز تقسیم بندی و داوری شدند.

از مجموع فیلم‌های انتخاب شده ایرانی، تعداد 121 فیلم در بخش مسابقه و تعداد 55 فیلم در بخش جنبی و از مجموع فیلم‌های انتخاب شده خارجی، تعداد 58 فیلم در بخش مسابقه و تعداد 42 فیلم در بخش جنبی شرکت داده شده است.

*از استاد علوم تجربی تا خالق «بارون میاد جَرجَر» در هیات داوران

دوره چهلم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شاهد حضور ترکیب متنوعی از اندیشه‌ها و سلایق به عنوان هیات داوران و در کنار هم بود. سید امیر هاشمی در این دوره مسئولیت ریاست هیات داوران و مسئول کمیته علمی جشنواره را برعهده داشت. او که سال‌ها به عنوان عضوی از هیات انتخاب جشواره بین‌المللی فیلم رشد در این رویداد حضور داشته، بیش از 4 سال مدیرکل دفتر تامین رسانه های آموزشی و معاونت جشنواره ها و امور بین‌الملل در دفتر تامین رسانه های آموزشی بوده است.

در کنار او، چهره هایی همچون بزرگمهر رفیعا، احمدرضا گرشاسبی و اسماعیل میرفخرایی که از جمله نویسندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون هستند؛ به عنوان هیات داوران در این دوره از جشنواره فیلم رشد حضور داشتند.

مهین جواهریان هم یکی دیگر از چهره‌های حاضر در جمع داوران این دوره از جشنواره بود. او عضو هیات مؤسس و دبیر انجمن آسیفا (انجمن انیمیشن سازان ایران) به مدت 21 سال بود. او که سابقه‌ای طولانی درعرصه ساخت و تولید فیلم های انیمیشن دارد، با اکران فیلم انیمیشن «بارون میاد جرجر» در سینماهای فرانسه و توزیع دی وی دی آن در این کشور، به شهرتی بین المللی رسید.

دکتر محمود امانی تهرانی که از مولفان کتاب علوم تجربی مدارس در سال های ابتدایی و راهنمایی بود و یکی از اساتید حوزه فیزیک در کشور است، از دیگر اعضای این تیم داوری بود. بهمن حبشی نیز به عنوان نماینده‌ای از میان مدیران سینمایی کشور در این ترکیب حضور داشت. زهرا رهنما هم نماینده بخش دانش آموزی درمیان هیات داوران این دوره بود.

رشدِ یک جشنواره به وسعت جهان!

اما این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در کنار حضور چهره‌هایی شناخته شده از ایران عزیزمان به عنوان داور، شاهد حضور چندین داور بین‌المللی نیز بود. محمد انور جمال از هند، ایوان گلونف از روسیه، دیوید آگوستین مونز لوپز از اسپانیا، آنتونلا دی نوسرا از ایتالیا، مریا ریتولا از فنلاند، الیزابتا کونسکا از مقدونیه، جک کومی از انگلیس، پاول اشتون از انگلیس داوران بین ا‌لمللی این دوره از جشنواره فیلم رشد بودند. نمانیا استانویویچ از صربستان و احمد القونمی از مصر هم نمایندگان بین‌المللی بخش دانش آموزی در ترکیب هیات داوران جشنواره بودند.

علاوه بر حضور چهره‌های بین‌المللی در ترکیب هیات داوران، فیلمسازان بسیاری نیز از سراسر جهان آثار خود را برای این جشنواره ارسال کردند. در این دوره فیلمسازانی از کشورهای مجارستان، هند، اتریش، آلمان، آمریکا، ژاپن، روسیه، چین، اسپانیا، آفریقای جنوبی، انگلیس، هلند، بلاروس، نیوزیلند، فرانسه، سوئیس، لبنان، ایتالیا، مکزیک، نروژ، صربستان، پرتغال، کانادا، لهستان، یونان، گرجستان، ونزوئلا، استرالیا، هنگ کنگ، سوئد، یونان، کره جنوبی، مالزی، آرژانتین و عراق متقاضی حضور و داوری آثارشان در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شدند.

*40 معلم در دوره چهلم «رشد»

معمولاً رسیدن به دوره‌های خاص در جشنواره‌های فرهنگی و هنری، باعث برگزاری رویدادهایی ویژه در آن دوره از جشنواره می‌شود. با توجه به اینکه این دوره، چهلمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم رشد بوده، برگزارکنندگان برنامه‌هایی ویژه برای آن در نظر گرفتند.

انتخاب فیلم‌های جشنواره چهلم از نگاه چهل معلم داور مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران یکی از ابتکارات این دوره بود که به مناسبت چهلمین دوره برگزاری جشنواره فیلم رشد انجام شد.

چاپ کتاب «40 پژوهش پیرامون استفاده از فیلم آموزشی در یادگیری بهتر دانش آموزان» از دیگر اتفاقات ویژه این دوره از جشنواره فیلم رشد بود. به این موضوع باید، چاپ کتاب دو زبانه فارسی و لاتین پیرامون «تاریخچه چهل دوره برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد» را هم اضافه کرد.

انتشار تمبر جشنواره چهلم هم از جمله اتفاقات ویژه در این سال است که برای پاسداشت چهل دوره برگزاری این رویداد بین‌المللی انجام شد.

*چهره‌های نامداری که برای چهلمین دوره «رشد» فیلم ساختند

در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، چهره‌های نام آشنایی با آثارشان حضور پیدا کردند. پوران درخشنده یکی از این چهره‌ها بود که با فیلم مستند «بلوغ» به بررسی مسائل و مشکلات نسل جوان پرداخت. نرگس آبیار هم که در آن دوره هنوز فیلمساز ناشناخته‌ای بود، با مستند کوتاه «چرخ، چوب، آتش» به قصه یک کارگاه نئوپان‌سازی پرداخت.

اسفندیار شهیدی دیگر فیلمسازی بود که با فیلم داستانی «چند پله بالاتر» به سراغ روایت قصه رقابت چند نوجوان در مدرسه رفته بود. وحید نیکخواه آزاد هم با اثر داستانی «دیو و دلبر» یک قصه عروسکی جذاب را برای تماشای مخاطبان چهلمین جشنواره فیلم رشد آورد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول