اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه و عراق تفاهمنامه همکاری هسته‌ای امضا می‌کنند

سفارت روسیه در عراق از آمادگی مسکو و بغداد برای امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای خبر داد.

روسیه و عراق تفاهمنامه همکاری هسته‌ای امضا می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ««ایلیا لوپوف» مشاور اقتصادی سفیر روسیه در عراق از آمادگی بغداد و مسکو برای امضای یادداشت تفاهم در حوزه انرژی و استفاده مسالمت‌آمیز از فناوری هسته‌ای خبر داد.

او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «مقدمات کار برای امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استفاده از فناوری‌های هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز در حال انجام است».

به گفته وی، عراق از دیرباز به انرژی هسته‌ای روسیه علاقه نشان داده است و اکنون دو طرف در چارچوب توافقنامه همکاری  ۱۹۷۵ در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای، روند مذاکرات برای مشارکت در این زمینه را از سر گرفته‌اند.

لوپوف گفت: «روس اتم و آژانس کنترل مواد رادیواکتیو عراق در حال بررسی امکان اجرای پروژه‌های کوچک در زمینه ساخت راکتورهای تحقیقاتی کم انرژی و همچنین استفاده از فناوری‌های هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز در پزشکی، کشاورزی و نمک‌زدایی آب دریا هستند».

او همچنین گفت که عراق و روسیه همچنین در حال بحث بر روی پذیرش دانشجویان عراقی در دانشگاههای روسیه در صورت قبولی در آزمون‌های ورودی هستند.

پیش از این نیز «الکساندر کینچاک»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه روسیه گفته بود که روسیه آماده است تا محصولات ایزوتوپی به عراق عرضه  و به بغداد در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای کمک کند.

این در حالی است که از چند سال گذشته، رسانه‌های روسی و عراقی خبرهایی مبنی بر فعالیت شرکت روس اتم روسیه در کشور عراق منتشر کرده و گزارش می‌هند که مسئولان این شرکت در امور بین‌الملل با سفیر عراق در مسکو، درخصوص از سرگیری  همکاری‌های علمی دو کشور در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند.

بغداد و مسکو، علاوه بر همکاری‌های علمی، در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی با هم همکاری داشته‌اند؛ به طوری که طی سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندی آمریکا به پیمان راهبردی امضا‌شده بین واشنگتن و بغداد، همکاری‌های عراق با روسیه افزایش پیدا کرده است.

پایان پیام /م/ ت 84

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول