اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

جهاد تبیین هیأتی‌ها برای پایان دادن به اغتشاشات اخیر+عکس و فیلم

در ماجرای فتنه و اغتشاشات اخیر کشور که فضای غبارآلودی مانع تشخیص حق از باطل برای بخشی از جمعه شده است، مداحان و هیأت‌های مذهبی در تلاش هستند تا در فضای مجازی و حقیقی، وظیفه جهاد تبیین خود را انجام دهند و بصیرت‌افزایی کنند.

جهاد تبیین هیأتی‌ها برای پایان دادن به اغتشاشات اخیر+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ پیام تیرانداز: کشور ما در برهه‌های زمانی مختلفی با تحریک دشمنان خارجی و وطن فروشی افرادی در داخل، درگیر اغتشاشات و فتنه‌هایی شده است که نمونه‌هایی از آن را در سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ شاهد بوده‌ایم. در این برهه‌های زمانی که حق و باطل در هم آمیخته می‌شود، نیاز است تا نخبگانی، عَلم روشنگری به دست گیرند و به کمک مردم بیایند. در جریان فتنه ۷۸، هیأت‌های مذهبی در کف خیابان با اغتشاشگران مقابله می‌کردند و در فضای هیأت روشنگری داشتند که می‌توانید ماجرای آن را اینجا بخوانید. در فتنه ۸ ماهه سال ۸۸ نیز هیأت‌های عزاداری با محوریت مداحان پرچمداران بصیرت‌افزایی بودند که مقام معظم رهبری در توصیف اقدامات آنان فرمودند: مداحان در فتنه ۸۸ خوش درخشیدند. گزارشی از فعالیت هیأت‌ها در فتنه ۸۸ را می‌توانید اینجا بخوانید.


شهادت ۱۵ تن از هموطنان در حمله تروریستی داعش به حرم شاهچراغ (ع)

مداحان و هیأت‌ها به میدان آمدند تا غائله فتنه ۱۴۰۱ را هم برچینند

از شهریورماه ۱۴۰۱ کشور با کلیدواژه مرگ مهسا امینی از سوی برخی عوامل داخلی و با حمایت ویژه دشمنان خارجی، درگیر اغتشاشاتی در کف خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و گاهی مدارس شده است. ناامنی که در سایه آن، شاهد هجوم داعشی‌ها به حرم مطهر شاهچراغ (ع) بودیم که منجر به شهادت ۱۵ تن از هموطنان شد. در  آزادراه کرج - قزوین نیز عده‌ای از اغتشاشگران به مردم عادی حمله‌ور شدند. در این مدت حدود ۲ ماه تعداد بسیاری از نیروی نظامی به عنوان مدافعان امنیت به شهادت رسیدند. در پی این ماجراها، برخی از هیأت‌های مذهبی و مداحان در سراسر کشور برای مقابله با فتنه ۱۴۰۱ به میدان آمده‌اند و با برپایی تجمعات اعتراضی به مناسبت‌های مختلف، برگزاری تریبون آزاد و مطالبه‌گری تلاش دارند تا در این روزها منفعل و ساکت نباشند.


برگزاری تریبون آزاد با عنوان من معترضم در هیأت رهپویان وصال شیراز

هیأت رهپویان وصال شیراز چراغ اول را روشن کرد

اولین گام برای مقابله با فتنه ۱۴۰۱ را که به اعتقاد برخی موجب ایجاد سؤالات، شبهات و اعتراضاتی برای بخشی از جامعه شده بود، هیأت رهپویان وصال شیراز برداشت. آنان اولین جلسه تریبون آزاد خود را با عنوان #من_معترضم ۱۹ مهرماه در حسینیه هیأت برگزار کردند که با استقبال بسیاری مواجه شد. احد پاریابی از خادمان هیأت رهپویان وصال شیراز در این خصوص می‌گوید: «از سال ۹۰ به دلیل گرانی‌ها و بی‌ثباتی قیمت ارز حجت‌الاسلام سید محمد انجوی نژاد سخنران و مسئول هیأت به دنبال ایجاد سازوکاری در حکمرانی برای اعتراض بود. این روند ادامه داشت و به نتیجه نرسید تا اینکه در سال ۹۸ به فرمانداری درخواست دادیم که فضایی را تعیین کند تا افراد برای اعتراض حضور پیدا کنند، ما امنیت داخل را تأمین می‌کنیم و آنان نیز امنیت خارج را تا مردم حرف بزنند و مسئولین پاسخ دهند. اینگونه برنامه‌ها موجب می‌شود که مردم تخلیه شوند و حس کنند که مسئولان پیگیر کار آن‌ها هستند و ما نیز مطالبه‌گری می‌کنیم که خواسته‌های مردم تأمین شود. با این درخواست ما در آن زمان موافقت نشد. در دوره اخیر تصمیم گرفتیم این اعتراضات را داخل حسینیه بیاوریم تا هرکس اعتراض دارد، به حسینیه بیاید و حرفش را بزند و مسئولان هم حضور پیدا کرده و پاسخ دهند.»

 

گزیده‌ای از جلسه اول تریبون آزاد، چرا من با این پوشش باید در لیست بدها بروم؟

مسئولان را پاسخگوی سوالات مردم می‌کنیم

جلسات پرسش‌و پاسخ این هیأت تاکنون هم ادامه داشته است و هرهفته این تریبون آزاد در هیأت رهپویان وصال شیراز برگزار می‌شود و استقبال بسیار خوبی هم از سوی مردم داشته است. پاریابی می‌گوید: «بنا داریم در هفته‌های بعدی جلسات را موضوعی پیش ببریم و تا پایان سال به مرور این جلسه را داشته باشیم. همچنین در این جلسات بنا داریم فضایی ایجاد کنیم تا مسئولین فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و ... شیراز هم حاضر شده و در بستر تریبون آزاد پاسخگوی سؤالات مردم باشند و اقدامات خود را تشریح کنند.»


برگزاری جشن بزرگ رسول مهربانی و لبخند در میدان ولیعصر (عج)

تجمع جشن بزرگ رسول مهربانی و لبخند به پیشنهاد حاج منصور ارضی

زمانی که آتش فتنه و اغتشاش برافروخته شد و اشرار به جان و مال و ناموس مردم کشور تعرض کردند و چادر از سر زنان کشیدند، حاج منصور ارضی پیشنهاد داد تا برای محکوم کردن این اقدامات، به مناسبت میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع)، تجمعی به همت هیأتی‌ها و نهادهای مرتبط در میدان ولیعصر (عج) برگزار شود تا جریان انقلابی و هیأتی از سکوت و انفعال خارج شده و پاسخ درخوری به این اقدامات دهند.


مداحان مشهور در این مراسم اشعاری برای روشنگری به مردم خواندند

جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفرصادق (ع) جمعه ۲۲ مهرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام مصطفی کرمی، مدیحه‌سرایی منصور ارضی، محمود کریمی، حسین سازور، سعید حدادیان، نریمان پناهی، محمدرضا طاهری، حسین طاهری و محمدحسین حدادیان برگزار شد. در این اجتماع، مردم که تصاویر شهدای اغتشاشات اخیر از جمله شهیدان سلمان امیر احمدی، پوریا احمدی و ... را در دست داشتند، با شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» و «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» از فتنه‌گران و آشوبگران اعلام انزجار کردند.

 

شعرخوانی - حسین طاهری - زن‌، زندگی‌، آزادی‌ اصلی‌ برکات‌ است

رفسنجانی‌ها هم پای کار تریبون آزاد آمدند

هیأت کربلا رفسنجان نیز ۳۰ مهرماه و درپی پخش اخبار برگزاری تریبون آزاد در هیأت رهپویان وصال شیراز پای کار این برنامه در رفسنجان آمد. مصطفی رمضانی مسئول فرهنگی هیأت کربلا رفسنجان در این خصوص می‌گوید: «به دلیل اتفاقات رخ داده در کشور که برپایه سوالات و اعتراضاتی رخ داد، تصمیم گرفتیم تا در هیأت، کرسی تریبون آزاد راه بیندازیم تا با حضور مسئولان، مردم بتوانند سوالات، شبهات و اعتراضات خود را مطرح کنند. امروز در برابر یک جنگ شناختی قرار گرفته‌ایم و رسانه‌های مختلف جهان درحال شبهه پراکنی علیه کشور هستند که نیاز است، مردم بدون واسطه با مسئولان مختلف صحبت کنند و مسائل و سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ بشنوند. این جلسات اصلاً فانتزی و صوری نیست و بنا هم نداریم رویکرد انتخاباتی بگیرد و افراد از آن بهره خود را ببرند.»


برگزاری تریبون آزاد من معرتضم در هیأت کربلا رفسنجان

برای خاتمه دادن به اغتشاشات، هیأت را کف خیابان برگزار کردیم

این هیأت دو تریبون آزاد با حضور نماینده مردم رفسنجان در مجلس و استاندار کرمان برگزار کرد و در تریبون آزاد این مسئولان پاسخگوی سوالات و شبهات مردم بودند. رمضانی می‌گوید: «برای اولین بار تریبون آزاد در هیأت ما برپا می‌شود و اطلاع‌رسانی و تبلیغ هم داشتیم تا ان شاء الله مردم از اقشار مختلف حضور پیدا کرده و نظرات خود را مطرح کنند. این ایام که شهرهای مختلف کشور شلوغ شد، رفسنجان هم شاهد اعتراضات و اغتشاشاتی بود که حتی به آتش زدن اتوبوس هم انجامیده شد. هیأت کربلا، مراسم عزاداری وفات پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) خود را در خیابان ۳۰ متری یا بلوار طالقانی رفسنجان برپا کرد که محل اصلی تجمعات و اعتراضات مردم بود. در این مراسم سخنران هیأت از سیره پیامبر(ص) در زمان چنین حوادثی سخن گفت و اشعار حماسی هم توسط مجتبی رمضانی مداح هیأت خوانده شد که فضای اعتراضات را کاهش داد و بعد از آن خرابکاری‌ها و اغتشاشات کاهش یافت.»

 

گوشه‌ای از برگزاری تریبون آزاد در هیأت کربلا رفسنجان

هیأت عبدالله بن الحسن هم تریبون آزاد گذاشت

هیأت عبدالله بن الحسن (ع) که هر هفته چهارشنبه‌ها مجلس هفتگی با نوای حنیف طاهری دارد، یک هفته روز جمعه و یک هفته روز شنبه با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و وحید یامین‌پور معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان تریبون آزاد برگزار کرد.


برگزاری تریبون آزاد در هیأت عبدالله بن الحسن

این برنامه‌ها با شعار «انفعال ممنوع» و «گفت‌وگو راه حل بسیاری از مشکلات» است، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مطالبه‌گری  از مسئولین و با توجه به اتفاقات اخیر در هیأت عبدالله بن الحسن (ع)  برگزار می‌شود که تاکنون با استقبال بالای مردم هم مواجه شده است.


حضور وحید یامین‌پور در دومین تریبون آزاد هیأت عبدالله بن الحسن (ع)

در این جلسات، هیأتی‌ها به موضوعاتی از قبیل معیشت مردم و کوچک شدن سفره آنان، تأثیر اصلاحات اقتصادی دولت بر معیشت مردم، فساد در برخی دستگاه‌ها و نهادها، وعده‌های دولت در خصوص فضای مجازی و تعطیلی کسب و کارها مردم، ساخت ۴ میلیون مسکن و گرانی مسکن، تفاوت نگاه رئیس جمهور به معترض و اغتشاشگر، اهمیت دولت به موضوع نخبگان و… پرداختند.

 

بخشی از تریبون آزاد هیأت عبدالله بن الحسن (ع) با حضور سخنگوی دولت

تریبون آزاد جای منبر هیأت‌ها را گرفت

در مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری (ع) هیأت ثارالله زنجان با مداحی مهدی رسولی، منبر خود را در قالب تریبون آزاد و با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت برگزار کرد. شب گذشته دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه نیز هیأت رزمندگان غرب تهران با مداحی سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان، منبر مجلس هفتگی خود را که همزمان با شب شهادت حضرت زهرا (س) به روایت ۴۵ روز برگزار شد، به تریبون آزاد و پرسش و پاسخ اختصاص داد. در این مجلس دکتر قاسمی استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی پاسخگوی سوالات مردم بود.


برگزاری تریبون آزاد در هیأت مهدی رسولی

مهدی رسولی به دانشگاه رفت

جدای از برگزاری این تریبون‌های آزاد، مهدی رسولی مداح اهل بیت (ع) که سال‌ها در دانشگاه سراسری زنجان تحصیل کرده بود و در این دانشگاه کار کرده بود، برای مرثیه‌خوانی در مراسم سوگواری و بزرگداشت شهدای شاهچراغ حضور پیدا کرد و علاوه بر شعرخوانی دقایقی نیز با دانشجویان صحبت کرد.

 

شعرخوانی مهدی رسولی در دانشگاه زنجان

روشنگری‌های مداحان پشت تریبون‌های رسمی

مداحان در راهپیمایی ۱۳ آبان و روز استکبارستیزی هم زمانی که پشت تریبون در شهرهای مختلف قرار گرفتند با خواندن اشعار روشنگرانه تلاش کردند تا وظیفه جهاد تبیین خود را عملیاتی کنند. نمونه آن سید محمود علوی که در تهران شعرخوانی جالبی داشت و طعنه‌ها و کنایه‌های بسیاری به سلبریتی‌ها و وطن‌فروشان داخلی زد.

 

شعرخوانی سید محمود علوی در روز ۱۳ آبان

او در بخشی از شعر خود خواند: «آهای ملعبه‌های پلید پول‌پرست!/ بدون دغدغه‌های همیشه سرخوش و مست!؛ شما آهای سلبریتیان بی‌هویت!/ وطن به سکه فروشان دور از آدمیت!؛ آهای شایعه‌پردازهای مسئله‌ساز!/ آهای خانه‌براندازهای شعبده‌باز!؛ شما که در وطن شیرها بزرگ شدید/ چه شد که همقدم و همصدای گرگ شدید؟»

موضع‌گیری‌های توئیتری مداحان

در فتنه اخیر یکی دیگر از روش‌های مداحان برای روشنگری و تبیین در جامعه استفاده از نرم‌افزار و شبکه اجتماعی توئیتر است. بسیاری از مداحان این روزها در توئیتر فعال هستند به مناسبت‌های مختلف به خصوص در فتنه اخیر موضع‌گیری دارند. یکی از پرمخاطب‌ترین موضع‌گیری‌های مداحان در توئیتر توسط مهدی سلحشور و خطاب به علی دایی ملی‌پوش سابق کشورمان رقم خورد که نوشت: «آن علی دایی که من می‌شناسم آن قَدَر مرد هست که اگر فهمید خبر اشتباهی را منتشر کرده که هیزم آتش دشمنان مردم ایران است، حرفش را پس بگیرد و عذر خواهی کند. آقامون علی (ع) فرموده: اشجع الناس من غلب هوی؛ نوبت مردانگی توست علی»


توئیت مهدی سلحشور خطاب به علی دایی

در مواقع دیگری مانند حمله تروریستی داعش به حرم مطهر شاهچراغ (ع)، برگزاری تجمع ضدانقلاب در برلین، کشته‌سازی‌های اخیر در فضای مجازی، ماجرای وحشیانه حمله اشرار در کرج، شهادت آرمان علی‌وردی، کشیدن چادر از سر زنان و ... هم شاهد موضع‌گیری‌های توئیتری مداحان بودیم.


موضع‌گیری‌های مداحان برای حمله تروریستی داعش به حرم شاهچراغ

آغاز مجالس و تجمعات هیأت‌ها در فاطمیه

همزمان با فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا (س)، هیأت‌ها و مداحان بنا دارند مجالس و عزاداری‌های فاطمیه را زودتر از روال هرسال که بیشتر مجالس در روایت‌های ۷۵ و ۹۵ روز برگزار می‌شد، از رویات ۴۵ روز آغاز کنند تا حال و هوای کشور را رنگ و بوی فاطمیه دهند و در مجالس هیأت روشنگری و تبیین به راه بیندازند.

شب گذشته اولین مجلس در مسجد ارک با سخنرانی آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری و حجت‌الاسلام مصطفی کرمی سخنرانی و مرثیه‌خوانی منصور ارضی، حسین سازور، سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، احمد واعظی و حسین طاهری برگزار شد. این مجالس بناست در هیأت‌های دیگر تهران و شهرهای مختلف و به خصوص مجالس کوچک و محلی ادامه داشته باشد.

فاطمیه‌ای فرصتی برای جهاد تبیین

حضرت زهرا (س) را شاید بتوان اولین فرد از اهل بیت (ع) دانست که در عرصه جهاد تبیین وارد میدان شدند. ایشان بعد از وفات پیامبر (ص) و به راه افتادن ماجرای سقیفه، یک تنه ایستادند تا حقانیت امیرالمومنین (ع) ثابت کنند. یکی از شیوه‌های ایشان این بود که شبانه به در خانه اصحاب می‌رفتند و رو در رو برای آنان حقایق را تبیین می‌کردند. در نهایت ایشان در همین راه نیز به شهادت رسیدند.

عزاداری فاطمیه فرصت بسیار مناسبی است که هیأت‌ها می‌توانند بساط جهاد تبیین به راه بیندازند و در این دوران غبارآلود فتنه، روشنگری و بصیرت‌افزایی داشته باشند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول