اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

چرا برنامه رویانیوم مهم است؟

برنامه رویانیوم، یکی از برنامه­‌‍های جدید در جدول پخش شبکه سوم سیماست که هر روز در ساعت 19.30 پخش می­‌شود.

چرا برنامه رویانیوم مهم است؟

خبرگزاری فارس گروه هنر و رسانه: برنامه«رویانیوم» از نظر ساختار شبیه هیچ یک از برنامه‌­های علمی قبل از خود نیست. این برنامه قصد دارد تا جذابیت­‌های علم و فناوری را نشان داده و اختراعات و تولیدات عرصه­ دانش­بنیان را معرفی نماید تا اینجا با برنامه‌­هایی مثل «نسیم دانش» وجه اشتراک دارد اما رویانیوم سعی کرده این معرفی را در قالبی جذاب انجام دهد. یک صحنه­ نمایش بزرگ و تماشاچیان حاضر در سالن که گاهی از حضورشان به تناسب برنامه استفاده می­‌شود و حضور همیشه پر انرژی دکتر علی عبدالعالی با آزمایشات بزرگ و گاه خطرناک و هیجان­انگیز علمی، رویانیوم را از برنامه­‌های دیگر متمایز می­‌کند.

 

روی کاغذ گزینه دکتر سید بشیر حسینی به عنوان یک شخصیت دانشگاهی و رسانه‌­ای انتخاب خوبی برای اجرای چنین برنامه‌­ایست. او تمام تلاشش را کرده که ضمن رعایت قواعد رسانه و اضافه کردن الفاظ خودمانی و صمیمی به جملاتش، ذهنیت غالب نسبت به یک استاد دانشگاه و شخصیت علمی را عوض کند و بگوید که به طور کلی علم در عین جدی بودن، خشک و بی­‌روح نیست. گرچه اصرار او بر استفاده از کلمات صمیمی گاهی نامناسب است و ترکیب‌های نازیبایی می‌­سازد.

یک برنامه­ ی علمی بیش از آنکه برای اجرا به یک چهره­ تلویزیونی نیاز داشته­ باشد به یک کارشناس نیاز دارد که از رسانه هم سر در بیاورد و اهل معاشرت باشد.

تصور کنید اگر در حوزه‌­های ورزشی، سینمایی، علمی، سرگرمی و... یه جای یک الی دونفر، تعداد بیشتری مجری توانمند داشته ­باشیم، در این صورت شبکه‌­های تلویزیونی هرگز سلبریتی‌­زده نخواهند شد و هر قشری هم می‌­تواند مجری محبوب خود را دنبال کند؛ اتفاقی که صداوسیما زودتر از این‌ها باید به فکرش می­‌بود. تلویزیون نیاز به متخصصانی در علوم مختلف دارد که بلد باشند حرف‌ه­ای اجرا کنند.     

از نکات مثبت رویانیوم می­توان به حضور دکتر عبدالعالی اشاره کرد. بخش آزمایشات علمی در این برنامه با اجرای دو نفره­ بشیر حسینی و علی عبدالعالی و شرکت ­کنندگان، بسیار جذاب و مهیج است. عبدالعالی به مانند برنامه­‌های چیستا و دانشنما و مگه میشه و برپا و... در تلاش است تا با نشان­دادن وجه تازه­‌ای از علم، ظرفیت جدیدی از علم را به مخاطب یادآور شود. عبدالعالی که هم‌‍­اکنون به شایستگی مدیر شبکه آموزش است، از جمله افرادی‌ست که ضمن داشتن یک شخصیت دانشگاهی و تخصص، می‌­تواند به خوبی از پس جذابیت‌های رسانه‌­ای یک برنامه­ تلویزیونی بربیاید. او شوخی می­‌کند، بی‌­محابا قهقهه می‌­زند و کار علمی‌­اش را در کیفیت بالا ارائه می‌­دهد.

در بخش‌­های دیگر این برنامه، دستاوردهای مهم فرزندان ایران در حوزه‌­های سلامت و پزشکی، کشاورزی و صنعتی و...  با تکیه بر فناوری دانش­بنیان معرفی می­‌شود.

رویانیوم پیشرفت­‌های ایران و ایرانی را به رخ می‌­کشد و با نشان­دادن نیمه­ پر لیوان، به مخاطب انگیزه تزریق می­‌کند. احساس می­کنی که ایرانی­‌ جماعت چقدر توانمند و پرتلاش است و به پیشرفت و آینده‌­ای روشن، فکر  خواهی­‌کرد.

 و چه دستاوردی از این بالاتر؟!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول