اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

بکارگیری نیروهای کارگزار به جای عوامل ستادی و اجرایی، هزینه حج تمتع را کاهش می‌دهد

یکی از راه‌های کاهش هزینه حج تمتع، بکارگیری نیروهای داوطلب کارگزار به جای عوامل اجرایی و ستادی است. با این اقدام می‌توان با یک سوم حق مأموریت‌های حداقل 55 یورویی عوامل ستادی، نیروهای کارگزار را اعزام کرد.

بکارگیری نیروهای کارگزار به جای عوامل ستادی و اجرایی، هزینه حج تمتع را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با وجود اینکه هنوز وضعیت حج تمتع آینده از سوی عربستان مشخص نشده و حدود هفت ماه تا آغاز عملیات اعزام زائران به حج تمتع باقی مانده، افزایش هزینه حج تمتع موجب نگرانی برخی از مشمولان حج تمتع شده است.

با این وجود، خبرگزاری فارس سعی دارد تا به منظور کاهش هزینه‌های این سفر معنوی پیشنهاداتی ارائه دهد تا آرزوی حاجی شدن را برای ودیعه‌گذاران حج تمتع محقق سازد. 

در نخستین گزارش به پیشنهاد کاهش هزینه‌های حج تمتع در حوزه ستادی اشاره کردیم. (اینجا بخوانید) چرا که در سال‌های گذشته تعداد عوامل اجرایی و ستادی بیش از پیش‌بینی‌ها بود و حتی در حج تمتع امسال، در حالی که سهمیه کشورها نصف شده بود و باید عوامل اجرایی و ستادی نیز متناسب با آن کاهش پیدا می‌کرد، ۱.۵ درصد بیشتر از حج تمتع ۱۳۹۸ بود.

هزینه اعزام و حق مأموریت نیروهای اجرایی و ستادی از کجا تأمین می‌شود؟

کاهش تعداد عوامل اجرایی فقط به معنای اضافه شدن ظرفیت برای اعزام زائران به خانه خدا نیست. بلکه می‌تواند هزینه حج تمتع را نیز کاهش یابد. چرا که برخی از هزینه‌هایی را که برای اعزام نیروهای ستادی و اجرایی اخذ می‌شود، زائران تأمین می‌کنند.

بر همین اساس، اگر تعداد نیروهای ستادی و اجرایی کاهش یابد، هزینه نهایی حج تمتع نیز برای زائران کم‌تر خواهد شد و از طرفی هزینه‌های سازمان حج و زیارت نیز تعدیل می‌شود. برای این اقدام حتی می‌توان نیروهای داوطلب کارگزار را جایگزین نیروهای ستادی و اجرایی کرد و در برخی از مسؤولیت‌ها از نیروهای داوطلب توانمند و البته آموزش دیده بهره گرفت تا از این طریق حق مأموریت‌هایی که روزانه از ۵۵ یورو به بالا برای هر کدام از نیروهای ستادی و اجرایی در نظر گرفته می‌شود، حذف شود.

حق مأموریت حداقل ۵۵ یورویی برای عوامل ستادی و اجرایی حج/ چگونه می‌توان این مبلغ را کاهش داد؟

اکنون حق مأموریت‌ در برخی از مسؤولیت‌های سازمان حج و زیارت از ۵۵ یورو آغاز می‌شود و به طور متوسط اگر هر کدام از نیروهای ستادی و اجرایی ۳۰ روز هم در عربستان به زائران خانه خدا خدمت کنند، یک هزار و ۶۵۰ یورو بعد از بازگشت به کشور دریافت می‌کنند که البته این کم‌ترین مبلغ برای حق مأموریت است. در حالی که می‌توان به جای اعزام نیروهای ستادی و اجرایی، برخی از کارگزاران داوطلب را آموزش داد و با کم‌تر از نیمی از این مبلغ آنها را برای خدمت به زائران اعزام کرد.

البته نباید فراموش کرد که خدمت به زائران خانه خدا توفیقی است و خادمان ضیوف الرحمن هم به صورت رایگان عازم حج تمتع می‌شوند. سفری که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر همچنان در نوبت آن هستند و منتظرند تا بتوانند حاجی شوند.

بر همین اساس، تشرف به این سفر حتی به عنوان خادم زائران آرزوی بسیاری از ایرانیان است و کارگزاران حج هم که در این عرصه فعالیت دارند، حاضرند با یک سوم حق مأموریت نیروهای ستادی و اجرایی یا حتی به صورت رایگان در سفر حج تمتع به زائران خدمت کنند و عازم سرزمین وحی شوند.

همانطور که در اربعین امسال هم شاهد بودیم بیش از ۵۰۰ نفر از سوی سازمان حج و زیارت به صورت داوطلب برای راهنمایی زائران در شهرهای زیارتی عراق به ویژه کربلا حضور داشتند و حتی مسؤولان سازمان حج و زیارت مدعی بودند که هزینه ایاب و ذهاب آنها را نیز تقبل نکرده‌اند. اما در سفر حج در کنار اینکه هزینه اعزام و سایر امور را سازمان حج و زیارت می‌پردازد، مبلغی را نیز به عنوان حق مأموریت به نیروهای ستادی و اجرایی می‌دهد.

مسجدالحرام در حج تمتع ۱۴۴۳

لزوم بکارگیری نیروهای کارگزار به جای عوامل ستادی و اجرایی

به همین دلیل جایگزین کردن نیروهای کارگزار در جایگاه نیروهای ستادی می‌تواند هزینه ارزی را کاهش دهد و به جای اینکه مسؤولان روزانه حداقل ۵۵ یورو به عنوان حق مأموریت به نیروهای ستادی پرداخت کنند، در طول یک دوره اعزام کارگزاران یا افراد توانمند آموزش دیده، این هزینه را به ۱۵ میلیون تومان کاهش دهند. در حالی که اگر یورو را ۳۵ هزار تومان هم در نظر بگیریم، در طول یک ماه حدود ۶۰ میلیون تومان به هر نیروی ستادی و اجرایی حق مأموریت اختصاص پیدا می‌کند!

علاوه بر این، برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در ایام حج تمتع و لزوم استفاده از نیروهای باتجربه، می‌توان در مسؤولیت‌های مختلف مدیر و معاون را از نیروهای ستادی و اجرایی انتخاب کرد و سایر امور را به نیروهای داوطلب کارگزار سپرد. چرا که حتی از توصیه‌های مقام معظم رهبری و فرمایش امام خمینی (ره) در صحیفه حج این طور استنباط می‌شود که حج امر مردمی، ملی و عمومی است و دولت باید ناظر بر اجرای صحیح عملیات حج باشد، نه اینکه به عنوان مجری، هزینه‌هایی را نیز به زائر تحمیل کند.

به گزارش فارس، در یک دهه اخیر حدود ۵۰۰ هزار ایرانی به حج تمتع مشرف شدند که با توجه به برخی از موضوعات، بخش قابل توجهی از سهمیه ایران به عوامل اجرایی اختصاص داشت که این امر در سال جاری قرار بود اصلاح شود که به دلیل اینکه عربستان وضعیت حج تمتع را دیرهنگام مشخص کرد، حدود سه هزار نفر از سهمیه ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفری ایران به عوامل اجرایی اختصاص یافت!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول