اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بررسی اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها/ برخی برای آشوب در دانشگاه آموزش دیده بودند

با حضور جمعی از اساتید دانشگاه اتفاقات و وقایع اخیر در دانشگاه‌ها در نشست مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی، تحلیل و بررسی شد.

بررسی  اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها/ برخی برای آشوب در دانشگاه آموزش دیده بودند

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس،  جمعی از اساتید، نماینده تشکل های دانشجویی، تحلیلگران سیاسی و فضای مجازی اتفاقا اخیر و پرخاشگری در دانشگاه ها را در نشست مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی مورد نقد و بررسی قرار دادند.

علیرضا رهایی استاد دانشگاه و مسئول نشست مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی با عرض تسلیت شهادت حادثه تروریستی به وقوع پیوسته در حرم حضرت احمدبن موسی کاظم (ع) ملقب به شاهچراغ خلاصه ای از وقایع به وقوع پیوسته در دو ماه اخیر را مطرح و پشتوانه آشوب های اخیر را بخشی بدلیل تحرکات و دخالت های بیگانگان و بخش دیگر ناشی از مشکلات اقتصادی، بیکاری و مشکلات مرتبط با جوانان دانست.  

وی افزود: دولت باید از روند کار جاری و معمولی خارج شده و ستاد مقابله با بحران تشکیل دهد و با اولویت بندی مشکلات یک کار جهادی در جهت رفع این موارد ازجمله اشتغال به مورد اجرا بگذارد.  

سیدی تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه این جلسه  با بیان اینکه سمت و سوی اعتراضات در روزهای اخیر به سمت اغتشاش سوق یافته است، گفت: در آشوب های اخیر شبکه ارتباطی فعالی در توئیتر تشکیل شد. محتواهای این جریانات از جبهه خودی یا انقلابیون، گروه های اصلاح طلب یا اعتدالیون، سلطنت طلبان، منافقین، رباتها، روزمره نویسان و برخی "کی پاپها" (علاقمندان به موسیقی کره) در توییتر قابل مشاهده بود.  

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با ارائه نمونه هایی از پیامهای ارائه شده گفت: برخی از پیامهای اصلاح طلبان در ضرورت گفتگو و تعامل بوده و حاکمیت را متهم به بر عدم تمایل به گفتگو کرده است.  

وی با بیان اینکه تنها راه گفتگو از زبان این دسته از فعالین، از طریق جریان اصلاح طلبی است، افزود: همچنین برخی از این فعالان فضای مجازی اعتراضات را تنها به گروه خاصی از جوانان تقلیل داده و برخی از روزنامه ها همچون اعتماد، نقش تندروها را در بروز بحران موردتاکید داشته اند. همچنین روزنامه جمهوری اسلامی ضرورت پرداختن به مطالبات و شنیدن صحبتها را مطرح نموده و نظر جریان اصلاحات در موضوع فضای مجازی به مخالفت با فیلترینگ را اعلام کرده است.

سیدی در ادامه با تاکید بر اهمیت رصد هوشمندانه فضای مجازی و تمرکز بر مطالب بیان شده در فضای مجازی گفت: از تاریخ 20 شهریور و بعد از محدودسازی اینستاگرام، 69 درصد از فعالین این اپلیکیشن کاهش یافته است و بخش زیادی از بدنه جامعه از اینستاگرام خارج شده اند.  

وی همچنین در ادامه به موضوعات مرتبط با جنگ اوکراین و فعالیتهای بین المللی پرداخته و بیانات وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه «ایران با ارائه سلاح به روسیه در کشتار غیرنظامیان در اوکراین نقش دارد» پرداخت.

وی در خصوص سخنان هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه « آمریکا نگران احتمال تلاش روسیه برای دستیابی به موشک های زمین به زمین ایران برای استفاده در جنگ اوکراین بوده» پرداخت و در ادامه نحوه انعکاس اخبار مقابله با خشونتها و آشوبهای اغتشاشات ایران را از زبان نخست وزیر اسرائیل و نیز نماینده سازمان ملل ارائه کرد.  

سیدی همچنین از تلاش مخالفین حاکمیت بر ادامه دار شدن اعتراضات در دانشگاهها سخن گفت که برخی از این افراد آموزش دیده اند.

وی عنوان کرد: متاسفانه وزارت علوم و غالب مدیران دانشگاه ها منفعلانه عمل کرده اند.

این تحلیلگر سیاسی افزود: با وجود محدود شدن اعتراضات در سطح خیابانها، این حرکات دانشجویی به سمت خشونت و فحاشی پیش رفته و تصویر مخدوشی از فعالیت های علمی دانشگاهها به دنیا مخابره می کند.  

اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه ضمن عرض تسلیت حادثه تروریستی به وقوع پیوسته در حرم شاهچراغ (ع)، با ضروری دانستن جهاد تبیین تاکید کرد و با بیان پیشنهادی افزود: گروه های مدافع نظام با تمام توان در صحنه حضور یابند.  

وی گفت: ضروری است جلساتی برای تحلیل های دقیق مسائل تشکیل داده شود و عرصه های اغتشاشات درون دانشگاهی را مدیریت کند.   

نوری خواه تحلیل گر فضای مجازی هم در ادامه با موضوع «نقش فضای مجازی در رخدادهای اخیر»، با نگاهی کلی به مفاهیم اساسی فضای مجازی و تاریخچه استفاده از پلتفرم‌های فناورانه مرتبط با فضای مجازی در کشور در دهه 90 شمسی به ارائه سخنرانی پرداخت.

نوری خواه در ادامه، آسیب‌ها و چالش‌های وضعیت فعلی فضای مجازی را دلیل تکیه بر استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای خارجی توصیف کرد.

وی موضوع «تنظیم مقررات در فضای مجازی» را با نگاهی بر راهکارهای ارائه شده در کشورهای مختلف جهان، مطرح کرد و گفت:مسیر پیشنهادی تکیه بر تولیدات داخلی و تقویت گزینه‌های داخلی موجود در قالب شبکه ملی اطلاعات است.

در ادامه جلسه احمدرضا رحیمی عضو هیات علمی و مسئول بسیج اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر
با ارائه تحلیلی بر جریانات به وقوع پیوسته اخیر در سطح دانشگاهها، خواستار ارائه تحلیلی جامع از سوی تحلیلگران شد.

 وی آسیب های وارده بر بیت المال و پرسنل انتظامی، دانشگاه ها و سایرین را مطرح کرد و ضرورت پیگیری و تحلیل جریانات را خواستار شد.  

وی با بیان اینکه شاید درک درستی از وضعیت کف خیابانها صورت نمی پذیرد، با اشاره به تجربیات متعدد خود در جریانات دانشجویی گذشته خاطر نشان کرد: عمل این افراد چگونه قابل تحلیل است.
وی گفت: با چنین رفتارها و اقدامات چگونه مذاکره و تفاهم امکانپذیر است.

وی ادامه داد: شیوه نامه موجود کمیته انضباطی در دوره اصلاحات به طور گسترده تغییر داده شده و کارائی خود را از دست داده است.

 وی تأکید کرد: متاسفانه آن انقلاب فرهنگی را که مدتها منتظر بودیم در دانشگاهها و جامعه علمی کشور رخ دهد، اکنون توسط جناح مخالف در مسیر غیراصولی در حال رخ دادن بوده و با سمت دهی به تفکرات و اقدامات دانشجویی سعی در انحراف شتاب علمی دانشگاه ها دارند.  

گفتنی است، در ادامه جلسه برخی نمایندگان از تشکل های دانشجویی و نیز برخی از اعضای هیات علمی گوشه هائی از اتفاقات صحنه دانشگاهها و پرخاشگری برخی از دانشجویان را مطرح کردند و عملکرد منفعلانه مسئولین آموزش عالی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

همچنین مسئله ارزیابی و بازنگری مستمر صلاحیت عمومی در بدنه معلمین و مدرسین مورد تأکید قرار گرفت.

در این جلسه موضوع گسترش شبکه‌های تلفن همراه در کشور، گسترش رمزنگاری و نیز توسعه برخی شرکت‌های داخلی در مسیری نادرست مورد بحث قرار گرفت.  

سپس دو موضوع مهم «فیلترینگ هوشمند» اینستاگرام و نیز «زمینه‌سازی برای فعالیت تلگرام در کشور» تحلیل و بررسی شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول