اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

وظیفه اصلی سازمان سنجش مغفول مانده است

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: وظیفه اصلی سازمان سنجش آموزش کشور، نظارت بر کیفیت آموزش در وزارتخانه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است. سازمان سنجش به شدت درگیر کنکور بوده و این بخش رها شده است.

وظیفه اصلی سازمان سنجش مغفول مانده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جلسه یکصد و شصت و هشتم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر روز سه‌شنبه ۱۷ آبان ماه 1401 در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۶۸ این ستاد گفت: در ابتدای جلسه گزارش وضعیت علم و فناوری کشور ارائه و نتایج عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی در حوزه‌های ریاضیات، فیزیک و سواد خواندن به زبان ملی آن کشورها ارائه شد.

وی افزود: این آزمون‌ها همه ساله برگزار می‌شود، متاسفانه آمار و داده‌های ارائه شده نگران کننده بود و افت شدیدی را نشان می‌داد چرا که کشور ما جزو چند کشور آخر است، در این گزارش به عملکرد دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم دبیرستان اشاره شده است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: قرار شده از وزارت آموزش و پرورش تذکر و توضیح خواسته بشود تا گزارش بدهند که در دولت جدید چه برنامه‌هایی در خصوص رفع اشکالات موجود و تقویت سواد دانش‌آموزان دارند؟

کبگانیان تاکید کرد: ریاضیات بسیار مهم است. دستاوردهای کلیدی در حوزه فنی و مهندسی موشک‌ها، پهپادها و سانتریفیوژها نتیجه این رشته‌هاست. اگر این مشکل در دبستان و دبیرستان حل نشود ضربه آنرا صنعت و حوزه دانشگاهی کشور خواهد خورد. اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کردند هر چه سریعتر این نقیصه برطرف و برنامه‌های جدید ارائه شود.

وی ادامه داد: در ادامه جلسه، اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث کنکور تقدیر کردند. چراکه اثرسوابق تحصیلی در کنکور افزایش پیدا کرده است به طوری که امسال ۴۰ درصد اثرگذار است و سال آینده به ۵۰ درصد و در نهایت به ۶۰ درصد خواهد رسید. دانش آموزان باید خود را برای امتحانات تشریحی آماده کنند و کیفی‌تر درس بخوانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وظایف سازمان سنجش آموزش کشور و تاکیدات اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در این زمینه گفت: در جلسه تاکید شد که وظیفه اصلی سازمان سنجش آموزش کشور، نظارت بر کیفیت آموزش در وزارتخانه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است. سازمان سنجش به شدت درگیر کنکور بوده و این بخش رها شده است. اگر این موضوع در وظایف این سازمان وجود ندارد باید اصلاح شود چراکه سازمان سنجش آموزش زودتر از ستاد نقشه باید در این زمینه گزارش می‌داد. کم عمق شدن علوم در دبستان و دبیرستان خطر جدی است که نیاز به مراقبت دارد.

کبگانیان با اشاره به موضوع روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: نقشه جامع علمی کشور بیش از ۱۰ سال پیش تصویب شد و دستاوردهای بینهایتی داشت. به همین دلیل انسجام دستاوردهای علم و فناوری بیشتر از بخش‌های دیگر کشور دیده می‌شود. اگر هم اکنون آسیب‌هایی در حوزه اقتصاد و فرهنگ وجود دارد، این آسیب در علم و فناوری کمتر است و این مرهون سند نقشه جامع علمی است.

* نقشه جامع علمی کشور متناسب با علم و فناوری جهان و مسائل کشور باید روزآمد شود

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: نقشه جامع علمی کشور متناسب با علم و فناوری جهان و مسائل کشور باید روزآمد شود. اولویت‌هایی در زمان تصویب وجود داشت که در سند گنجانده شد. اما امروزه موضوعات دیگری نظیر هوش مصنوعی و کوانتوم مطرح است. برخی از شاخص‌ها باید تغییر کنند. باید روز آمدسازی انجام شود و این امر در نقشه پیش بینی شده است، پس از نهایی‌سازی به‌روزرسانی جزئیات آن، باید متن نهایی در صحن شورا به تصویب برسد.

کبگانیان گفت: روزآمدسازی به الزاماتی نیاز دارد که یکی از الزامات فرآیندی آینده پژوهی است، باید مشخص شود که جهان در ۱۰ سال و ۱۵ آینده به کدام سمت می‌رود و کشور ما باید به کدام سمت برویم. در عین حال آمایش سرزمینی نیز باید مدنظر قرار گیرد. الزامات نگارشی هم وجود دارد. البته قالبی کنونی باید حفظ شود، ‌زمانبندی و پیوست اجرایی باید گنجانده شود تا روزآمدسازی به خوبی اجرا شود و اعضای ستاد تاکید داشتند تا جایی که ممکن است زمان‌بندی روزآمدسازی را کوتاهتر کنیم.

وی با تاکید بر همراهی قوای سه گانه گفت: باید آسیب شناسی لازم صورت گیرد تا مشخص شود نقشه جامع علمی کشور کجاها موفق و کجا ناموفق بوده است. توجه به بیانیه گام دوم انقلاب کشور نیز در روزآمد سازی مورد تاکید است. چراکه منظور این بیانیه ۴۰ سال آینده است باید در نسخه جدید برای 10 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. کبگانیان با تاکید بر ورود نقشه جامع علمی به برنامه‌های توسعه ای کشور بیان داشت که احکام موجود در نقشه جامع علمی کشور باید در تنظیم برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در نسخه جدید نقشه همانند قبل باید از شبکه‌های نخبگانی کشور استفاده شود. در نسخه اول از چند هزار نخبه و دانشگاه ها و موسسات پژوهی مختلفی استفاده کردیم. اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکید کردند که با توجه به امکانات فضای مجازی، نشست‌ها و همایش‌های مختلفی در خصوص روزآمدسازی این نقشه برگزار شود. دانشگاه‌ها به این موضوع ورود پیدا کنند و طرح‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند. اگر مقاله یا تحقیقاتی درباره نقشه جامع داشتند اعلام کنند. امیدواریم که روزآمدسازی به سرعت پیش رود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول