اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

برگزاری آزمون سردفتری در 25 آذر/فرش های نفیس بزودی ثبت مالکیت می شوند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به برگزاری هفتمین دوره انتخابات این کانون گفت: انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد.

برگزاری آزمون سردفتری در 25 آذر/فرش های نفیس بزودی ثبت مالکیت می شوند

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس، علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران صبح امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: انتخابات هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران هر سه سال، یک بار برگزار می شود.  

وی ادامه داد: تا کنون ۶ دوره انتخابی هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شده، متولی برگزاری این انتخابات سازمان ثبت اسناد است. 

خندانی بیان کرد: انتخابات هفتمین دوره هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران به صورت الکترونیکی برگزار شد. احراز هویت در این دوره انتخابات به صورت چشمی و آنلاین بود. 

وی افزود: یک‌ساعت  پس از برگزاری این دوره از انتخابات، نتیجه آن مشخص شد. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: تا کنون ۶ دوره انتخابی را  پشت سر گذاشته ایم و هفتمین دوره آن در ۲۸ مرداد سال جاری با ۴۴ سردفتر و ۱۵ دفتریار و به صورت الکترونیکی برگزار شد. 

خندانی بیان کرد: مراسم تودیع معارفه هیات مدیره جدید سه شنبه هفته گذشته ۱۷ برگزار شد و رسما هیات مدیره هفتم ما شروع به کار کرد.

وی افزود: در دوره گذشته با چالش های سنگینی مواجه بودیم از جمله سند خودرو. و قانون اصلاح فضای کسب و کار. متاسفانه چالش اسناد خودرو دفاتر اسناد را تحت تاثیر خود قرار داد. همچنین  قانون اصلاح فضای کسب و کار نیز در دوره قبلی این قانون مصوب شد و امسال عملیاتی می شود. اجرای این قانون اخلال جدی ایجاد خواهد کرد ولی به هرحال تصویب شد. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: جای مرکز پژوهشی در کانون خالی بود لذا تشکیل پژوهشگاه را شروع کردیم و در حال انجام است و ظرف چندماه و قبل از پایان سال،  پژوهشگاه کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل خواهد شد. 

خندانی درباره بحث تصاویر از دفاتر اسناد رسمی گفت: خدمات و اسناد ما از سال ۹۲ به بعد  به صورت الکترونیکی بوده اما قبل از آن به صورت سنتی این خدمات ارائه می شد.

وی افزود: ممکن است تخلفاتی در دفاتر دست نویس محقق شود و بحث جعل و اتفاقاتی مثل سیل، زلزله و... اسناد  از بین برود، از همین رو از اواخر بهمن سال گذشته به صورت سراسری این کار آغاز شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خاطرنشان کرد: در ۱۳ استان تصویربرداری دفاتر  تکمیل شده است و   قریب به ۹۰ درصد تصویربرداری  و اسکن دفاتر دست نویس انجام شده است. 

وی با بیان اینکه ثبت نام در آزمون سردفتری تمام شده است، درباره تعداد ثبت نام کنندگان در این آزمون گفت: آمار قطعی ثبت نام کنندگان اعلام نشده است اما یکی دو روز آینده تعداد نهایی اعلام می شود. 

رییس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: ملاک جذب در آزمون نمره تراز است  و هر کس که تراز نمره را کسب کرده باشد به عنوان پذیرفته شده آزمون کتبی به سازمان ثبت معرفی می شود و بعد از آن فرایندهای اختبار و کارآموزی و تعیین صلاحیت و ... طی می شود. 

وی درباره برگزاری همایش روز سند رسمی به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی گفت: همایش ۶ دی  برگزار می شود. دو سال به دلیل کرونا آزمون را برگزار نکردیم، امسال احتمالا بین بازه زمانی اول تا ۴ دی  برگزار می شود. 

وی ادامه داد:  اکنون حدود ۱۸۰۰ دفتر اسناد رسمی در شهر تهران، ۲۲۰۰ دفتر در استان تهران و در مجموع ۸۴۱۶ دفتر اسناد رسمی فعال در سراسر کشور فعال است. البته تعداد دفاتر اسناد رسمی حدود ۹ هزار دفتر است که برخی از آنها غیرفعال هستند. طبق  قانون قبلی ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر باید جذب می‌شدند که اجرا و عملیاتی نشد. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها با توجه به سابقه تاریخی و از زمانی که در شورای رقابت مطرح و سال گذشته تصویب شد و اکنون در حال اجرا است، آثار و پیامدهایی دارد که حاکمیت نظام حقوقی کشور را دچار اخلال جدی خواهد کرد.

وی ادامه داد: نحوه کار و جذب سران دفاتر طبق قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها خواهد بود اما در مورد کم و کیف آن باید ببینیم به چه شکل پیش خواهد رفت. 

خندانی در پاسخ به سوال دیگری گفت: بحث تعیین سقف درآمدی دفاتر از اقدامات دوره گذشته کانون بود. این سقف تا الان به یک پنجم هم نرسیده و بیش از ۸۰ درصد دفاتر نتوانستند سقف درآمدی را پر کنند، تا کنون افزایش سقف در کشور نداشتیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: بیش از ۶۰ دفتر ما در دهک‌های پایینی هستند و دفاتری هستند که از حد استاندارد پایین ترند و ضررده هستند. از همین رو مسئله توزیع اسناد غیر دولتی مطرح است که به دنبال تأیید مصوبه از سوی هیأت دولت هستیم تا اسناد رهنی بانک‌ها در قالب تنظیم اسناد قرار گیرند تا به صورت یکنواخت بین دفاتر توزیع شود. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: بر اساس قانون دفاتر هر چهار سال یک بار حق التحریر ها تغییر کند. درحال حاضر حق ثبت‌ها متعلق به سال ۹۹ است و با توجه به میزان تورم سال ۹۹ در نظر گرفته شده است‌. 

وی با اشاره به تورم چند سال اخیر افزود: دفاتر اسناد رسمی متأثر از این تورم‌ها است اما حق ثبت‌ها برای سه سال گذشته است این در حالی است که سردفتران مشکلاتی را در رابطه با پرداخت هزینه‌ها و حقوق به کارمندان دارند. 

خندانی افزود: هزینه تحریری یک وکالت در سال ۹۹، صد هزار تومان بود، اکنون نیز در سال ۱۴۰۱ همین اندازه است، در این خصوص جلساتی با سازمان ثبت برگزار کرده ایم، و ریاست قوه قضاییه نیز اعلام کرده که این موضوع قابل تجدید نظر است.
وی افزود: در خصوص افزایش تحریرها در دفاتر اسناد منتظر تصویب و اجرای امضای رئیس قوه قضائیه هستیم. خواسته ما از رئیس قوه قضائیه این هست که سرعت عملی در این رابطه به خرج دهند چرا که مشکل تمامی همکاران ما است‌. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار بود خدمات جدید از جمله ثبت فرش‌های دستباف و طلا به دفاتر واگذار شود؟ گفت: یک سری برون سپاری‌هایی داریم که در حال انجام است و یک سری مسائل خارج از قوه قضائیه در حال پیگیری است.

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: برخی از فرش ها همانند فرش های دستباف به اندازه یک ماشین و یا یک آپارتمان ارزش دارد. از همین رو لازم است  مسئله تثبیت مالکیت آنها پیگیری شود که این موضوع در حال پیگیری است. 

خندانی گفت: ثبت برخی اموال از جمله سهام، طلا و جواهرات و فرش در مرحله اقدام است و در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود. در مرحله اول بحث ثبت فرش‌های نفیس پیگیری و اجرا خواهد شد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول