اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی «قربانقلی بردی محمداف» با روسای جمهور ازبکستان، قرقیزستان و ترکیه

رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان ضمن شرکت در نشست سران کشورهای ترک‌زبان، با مقامات ارشد ازبکستان، قرقیزستان و ترکیه دیدار و گفت وگو کرد.

رایزنی «قربانقلی بردی محمداف» با روسای جمهور ازبکستان، قرقیزستان و ترکیه

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس مجلس خلق مصلحتی به دعوت «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، به عنوان مهمان افتخاری در نشست شورای سران ترک‌زبان در شهر سمرقند شرکت کرد.

بردی محمداف در سخنان خود از مهمان نوازی رئیس جمهوری ازبکستان و فرصت کار مثمر ثمر قدردانی و تاکید کرد که اجلاس کنونی را رویدادی می‌داند که انگیزه مثبتی به سازمان کشورهای ترک در جهان خواهد داد. فرآیندهای بین المللی و منطقه‌ای، موجب تقویت تعاملات اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و فرهنگی و بشردوستانه بین کشورهای ما خواهد شد. 

رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان در سخنان خود در نشست یادآور شد: سال گذشته ترکمنستان به عنوان ناظر به سازمان کشورهای ترک‌زبان پیوست که نقطه عطف جدیدی را در همکاری‌های متنوع با کشورهای برادر رقم زد.

در حاشیه این نشست، با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، رهبر ازبکستان ضمن خوشامد گویی برای دریافت نشان «عالی‌ترین نشان جهان ترک» که یک جایزه عالی شایسته است، با در نظر گرفتن سهم عظیم وی در نزدیکی و شکوفایی کشورهای ترک، تبریک گفت.

در این دیدار خاطرنشان شد که ترکمنستان برای تقویت روابط با ازبکستان بر اساس پیوندهای قوی دوستی و حسن همجواری آزمون خود را پس داده است.

بردی محمداف با تاکید بر آمادگی طرف ترکمنی برای تقویت روابط بین پارلمان‌های دو کشور، صمیمانه برای رئیس جمهوری ازبکستان آرزوی سلامتی کرد.

همچنین بردی محمداف با «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز دیدار دو جانبه داشت.

در این دیدار بر سطح بالا روابط سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تاکید شد که بر اساس اصول برابری، احترام متقابل و حسن همجواری فعالانه در حال توسعه است و در سال‌های اخیر به سطح کیفی جدیدی رسیده است.

اشاره شد، توسعه موفقیت آمیز گفت‌وگوی چند جانبه ترکمنستان و قرقیزستان تا حد زیادی با مذاکرات و بازدیدهای منظم در سطوح ایالتی و دولتی تسهیل می‌شود که امکان بحث در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مورد علاقه دوجانبه را فراهم می‌کند. 

طرفین بر اهمیت تقویت روابط فرهنگی و بشردوستانه تاکید و ابراز اطمینان کردند که ترکمنستان و قرقیزستان فرصت‌های بسیاری برای کار مشترک و تبادل تجربیات در زمینه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و ورزشی دارند.

همچنین بردی محمداف با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار دو جانبه داشت.

در این دیدار اشاره شد، این رویداد تاریخی گام مهمی بود، زیرا مشارکت کشورمان در سازمان کشورهای ترک در این مقام، ماهیت سیاسی و دیپلماتیک دارد و با هدف تقویت بیشتر روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه با کشور بر اساس سنت‌های دوستی و برادری در حال توسعه هستند.

در این دیدار اشاره شد که همکاری‌های دوجانبه سودمند ترکمنستان و ترکیه، مبتنی بر اصول احترام، اعتماد و حمایت متقابل و همچنین فراهم بودن همه فرصت‌ها برای گسترش و تقویت بیشتر آن است.

 در این دیدار رئیس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان بر اهمیت توسعه بیشتر روابط پارلمانی بین دو کشور تاکید و آمادگی خود برای حمایت از طرح‌های با هدف ارتقای بیشتر روابط بین پارلمانی، غنی‌سازی بیشتر آنها  اعلام کرد.

طرفین برای یکدیگر آرزوی موفقیت و و برای دو ملت ترک و ترکمن آرزوی سربلندی کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول