اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آتلانتیک؛ «ایالات مُنقسمه آمریکا»

مجله آمریکایی «آتلانتیک» در مقاله‌ای تحت عنوان «ایالات مُنقسمه آمریکا» به درگیری‌های شدید حزبی و تغییر مداوم توازن قدرت به عنوان دلایل فروپاشی آمریکا از درون پرداخته است.

آتلانتیک؛ «ایالات مُنقسمه آمریکا»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجله آمریکایی «آتلانتیک» با انتشار مقاله‌ای تحلیلی که توسط «دیوید ای.گرام» نوشته شده، به موضوع تقسیمات سیاسی داخل ایالات متحده آمریکا پرداخته است. این مقاله تاکید دارد که درگیری‌های شدید حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و همچنین تغییر مداوم توازن قدرت، به وضع طبیعی جدید آمریکایی‌ها تبدیل شده و این کشور را به «ایالات منقسمه آمریکا» تبدیل کرده است.

جنجال‌های انتخابات؛ سیاستِ بدون روتوش آمریکا

نویسنده می‌گوید: انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر آمریکا ۲۰۲۲ اطلاعات بسیاری را در مورد سیاست‌های عریان، عمیقاً تقسیم‌کننده و نگران کننده آمریکا در چند سال گذشته نشان می‌دهد. باوجود آنکه موازنه نهایی قوا در کنگره و مجلس سنای ایالات متحده برای روزها یا در برخی موارد هفته‌ها مشخص نخواهد شد، نتایج اولیه به دست آمده حاکی از آن است که جمهوری خواهان به احتمال زیاد کنترل مجلس نمایندگان را دوباره به دست خواهند آورد، در حالی که هنوز برای پیش‌بینی شکل توازن قوا در سنا زود است. حالا دستاوردهای حزب جمهوری خواه در کنگره [کپیتال هیل] عنوان و خط اصلی برای سیاست‌ورزی فوری در شرایط کنونی است؛ چرا که پیشتازی جمهوری‌خواهان در آن بدین معناست که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند اولویت‌های خود را از سد کنگره عبور دهد و با تحقیقات و نظارت‌های جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

وقتی رقابت سیاسی در آمریکا از قاعده خارج می‌شود...

در ادامه این گزارش آمده است: اما دور اول نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به پیروزی کوچک‌تر از تصور و کمتر از انتظارات جمهوری‌ خواهان هم اشاره دارد؛ مطمئناً این آرا کسب شده کمتر از آن چیزی بوده که برخی از رهبران حزب جمهوری‌ خواه انتظار داشته‌اند. اما با این حال این ممکن است بهترین عملکرد میان دوره‌ای یک حزب، قبل از بایدن رئیس جمهور فعلی از سال ۲۰۰۲ تاکنون باشد. عوامل متعددی ممکن است عملکرد ضعیف جمهوری خواهان در این رقابت انتخاباتی را توضیح دهند؛ عواملی از جمله نامزدهای ضعیف و واکنش به تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در «پرونده دابز» در مورد لغو حق سقط جنین و ادامه خشم از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق. 

نویسنده افزود: تغییرات نسبتاً کوچک در آمریکا، با وجود تورم بالا، آشفتگی گسترده اقتصادی و داده‌های ضعیف داخلی در تأیید بایدن، نشان می‌دهد که سیاست آمریکا چقدر آهسته و کُند شده است و در برابر تغییرات بزرگ حتی در زمان آشوب و کینه مقاومت می‌کند. یکی از نشانه‌های این وضعیت جدید آن است که نتایج در مناطق مختلف کشور نسبت به انتخابات قبلی، تغییراتش متفاوت‌تر به نظر می‌رسد. «ران دسنتیس» فرماندار ایالت فلوریدا در حزب جمهوری‌خواه، «چارلی کریست» فرماندار سابق و نماینده فعلی ایالت در مجلس نمایندگان، با اختلاف دو رقمی، سال ۲۰۲۰ از ترامپ در این ایالت پیشی گرفتند؛ سناتور «مارکو روبیو» نیز یک پیروزی آسان مقابل «وال دمینگس» دموکرات به دست آورد.

با این حال، حتی زمانی که جمهوری‌خواهان در این ایالت آفتابی نتیجه خوبی را به دست آوردند، در جاهای دیگر دستاوردهایشان از سطح انتظارات دور بود. انتظار می‌رفت که «جنیفر وکستون» و «ابیگیل اسپانبرگر» هر دو دموکرات ویرجینیا، برنده شوند. سایر دموکرات‌هایی که انتظار داشتند با مشکل مواجه شوند، در مسیر پیروزی در رقابت‌های خود بودند. در اوهایو انتظار می‌رفت که «جی دی ونس» جمهوری خواه «تیم رایان» دموکرات را برای یک کرسی سنا شکست دهد؛ اما دموکرات‌ها در بسیاری از رقابتی‌ترین رقابت‌های مجلس نمایندگان در این ایالت پیروز شده‌اند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: کشور آمریکا از جهات مختلف تقسیم شده است و پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها نیز به بسیاری از این تقسمات داخلی اشاره دارند. از نظر تاریخی، انتخابات در رقابت‌های منصفانه عمدتاً در یک جهت تقسیم می‌شود، هر حزبی که شب بهتری داشته باشد اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها را برنده می‌شود؛ زیرا رای‌دهندگان در ایالت‌ها و مناطق مختلف به بسیاری از اصول و مطالبات اولیه به صورت یکسان پاسخ می‌دهند. با این حال، مشکلات و دشواری‌های ملی برای دو حزب تاکنون در سال ۲۰۲۲ تقسیم می‌شود و شکل متفاوتی به خود می‌گیرد؛ یک دلیل مهم این است که رای‌دهندگان هر دو حزب، انتخابات را نه تنها به عنوان فرصتی برای شکل دادن به جهت‌گیری‌های سیاسی دولت، بلکه به عنوان نبردهای وجودی می‌بینند.

رای به دیوانگان و استقبال از تعارض؛ آمریکا از جهات مختلف تقسیم شده است

وی ادامه می‌دهد: رئیس‌جمهور بایدن و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که سرنوشت دموکراسی در ایالات متحده در این انتخابات میان‌دوره‌ای به خطر افتاده است؛ ترامپ در گذشته هشدار داده بود که دموکرات‌ها می‌خواهند آمریکا را آنطور که ما می‌دانیم نابود کنند. علی‌رغم شباهت لفاظی این تهدیدات، تنها یک نفر - ترامپ - به دنبال براندازی نظام انتخاباتی و تحریک اوباش برای حمله خشونت‌آمیز به ساختمان کنگره بود. حمایت‌ها از ترامپ بدان معنا بود که رای‌دهندگان به جای اینکه به سمت یک افراطی دیگر متمایل شوند یا صرفاً در خانه بمانند، مایلند در کنار نامزدهایی قرار بگیرند که به وضوح واجد شرایط نیستند یا در سلامت آنان شکی وجود دارد. به همین خاطر است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حتی با توجه به میان دوره‌ای بودن این انتخابات، حضور مردم در این انتخابات بسیار بالا باشد.

اندیشمندان علوم سیاسی «جان سایدز»، «کریس توزانوویچ» و «لین واوریک» در آخرین کتاب خود به نام «پایان تلخ» می‌نویسند: «همانطور که کلسیفیکاسیون در بدن عمل می‌کندد و باعث سفتی و بی‌حرکتی می‌شود، افراد هم در مکان‌های خود ثابت‌تر هستند و دور شدن از تمایلات و عملکردها برای آن‌ها دشوارتر است؛ افزایش سختی و غیرقابل انعطاف شدن نتیجه منطقی افزایش قطبی شدن است. رویدادهای جدید نشان می‌دهند که افراد تمایل دارند در محور تعارض ادغام شوند، جایی که هویت، نقش اصلی را ایفا می‌کند. این به معنای نوسانات کمتری از سال به سال در نتایج انتخابات است.» 

تحلیلگر مجلسه آمریکایی در پایان خاطرنشان می‌کند: این اتفاقات عجیب و انتخاب‌های شگفت‌انگیز ناشی از ترجیح و اولویت‌بخشی رای‌دهندگان به همکاری دو قسمت دولت واشنگتن و یا دو حزب نیست؛ بلکه فراز و نشیب رقابت‌های سخت در کشوری است که عمیقاً و به طرق مختلف تقسیم شده است. در واقع، حمایت آمریکایی‌ها از سازش با طرف مقابل به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. احزاب و سیاسیون با هر انگیزه‌ای، که سر کار بیایند، آمریکا دارای یک دولت و ملت تقسیم شده در واشنگتن خواهد بود. بنابراین این انتخابات‌های آمریکا حتی اگر نتایج‌شان به شدت نزدیک و مشابه باشد، باز هم عواقبی مثل انقسام و تفرقه شدید را در پی خواهند داشت؛ تغییر و تحول نیز در چشم‌انداز این وضعیت بعید به نظر می‌رسد.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول