اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

20 درصد هزینه حج تمتع به تغذیه اختصاص دارد/ چگونه از اسراف غذا در حج جلوگیری کنیم؟

حدود 20 درصد هزینه حج تمتع به تغذیه زائران اختصاص دارد که برای کاهش هزینه حج تمتع در شرایط فعلی می‌توان با ارائه راهکارهایی همچون اصلاح وعده‌های غذایی یا طبخ غذا در هتل‌ها این هزینه‌ها را کاهش داد.

20 درصد هزینه حج تمتع به تغذیه اختصاص دارد/ چگونه از اسراف غذا در حج جلوگیری کنیم؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، هزینه حج تمتع در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها از سوی سعودی‌ها و از طرفی افزایش نرخ دلار، رشد قابل توجهی داشته و در حج تمتع آینده هم همانطور که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرده است، این هزینه‌ها از حدود سه هزار و ۵۰۰ دلار به پنج هزار دلار رسیده است.

بر همین اساس، خبرگزاری فارس در سلسله مطالبی، سعی در ارائه راهکارهایی به منظور کاهش هزینه حج تمتع دارد تا از این طریق هزینه‌های کم‌تری به زائران تحمیل شود و زائرانی که بیش از ۱۵ سال در انتظار تشرف به این سفر معنوی بودند و در آن سال‌ها سرمایه خود را برای حاجی شدن سپرده کرده بودند، بتوانند با هزینه مناسبی عازم سرزمین وحی شوند. (اینجا، اینجا و اینجا بخوانید)

حدود ۲۰ درصد هزینه حج تمتع مربوط به تغذیه است

یکی از هزینه‌هایی که زائران خانه خدا برای تشرف به حج تمتع باید بپردازند، مربوط به تغذیه یعنی سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام و همچنین میان‌وعده است که حدود ۲۰ درصد هزینه سفر به سرزمین وحی را شامل می‌شود. مسؤولان کشورمان برای وعده‌های غذایی مختلف برخی مواد غذایی را از ایران تهیه و به عربستان ارسال می‌کنند و بسیاری دیگر را نیز از کشورهای دیگر و عربستان تهیه می‌کنند. در هر هتل نیز انبار تغذیه وجود دارد که این مواد غذایی نگهداری شده و در زمان مقرر در اختیار مدیر و عوامل کاروان قرار می‌گیرد.

تأمین صبحانه زائران متناسب با استاندارد و نظارت ایران به مسؤولان هتل واگذار شود 

در سفر حج تمتع، صبحانه زائران نیز از سوی کاروان‌ها تأمین می‌شود. در حالی که در بسیاری از سفرها حتی سفرهای زیارتی، صبحانه همراه با اسکان است و مسؤولان می‌توانند به جای اینکه صبحانه را نیز خودشان تأمین کنند، با مبلغ کم‌تری از هتل محل اسکان بخواهند که منوی مناسبی به عنوان صبحانه در اختیار زائران قرار دهد و آنها نقش نظارتی داشته باشند. بر همین اساس، در صورتی که سازمان حج و زیارت اقدام به برون‌سپاری وظایف اجرایی و ستادی به شرکت‌ها و هتل‌های مورد اجاره در عربستان کند، بخشی از هزینه‌ها کاهش می‌یابد. 

جلوگیری از اسراف با تهیه غذای ساندویچی برای شام در مکه مکرمه

همچنین با توجه به اینکه در سال‌های آینده، حج تمتع در ایام گرم سال است و دمای هوا بالاست، بسیاری از زائران ظهرها در هتل هستند و عصر به بعد هنگام غروب به زیارت مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) مشرف می‌شوند. بر همین اساس هم وعده شام حداقل در مکه مکرمه طرفدار زیادی ندارد و بسیاری از زائران در وعده شام مشغول زیارت هستند و تجربه نشان داده وعده غذایی شام در مکه مکرمه در بیشتر اوقات به دلیل اینکه زائران در هتل نیستند، اسراف می‌شود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا این وعده غذایی با ناهار ادغام شده و غروب، غذایی سبک و البته مقوی بین زائران توزیع شود یا حتی به جای غذای برنج و خورشت و ... از یک ساندویچ ساده استفاده شود تا در کنار کاهش هزینه، امکان استفاده این وعده غذایی در خارج از هتل هم باشد.

ساعت توزیع ناهار اصلاح شود

علاوه بر این، می‌توان تنوع کاروان هم در نظر گرفت؛ به طوری که بر اساس تجربه برخی از زائران بعد از شام به مسجدالحرام می‌روند و تا صبح آنجا هستند و بعد نماز صبح  به هتل بازمی‌گردند. برخی هم بعد شام استراحت کرده و نصف شب به زیارت می‌روند. مدل دیگری هم هستند که به دلیل ضعف یا خستگی شب به مسجدالحرام نمی‌روند و بعد از ناهار به مسجدالحرام مشرف می‌شوند و بعد از نماز مغرب و عشا بازمی‌گردند. بر همین اساس، اگر بتوانیم ناهار را به جای اینکه از ساعت ۱۲ تا ۱۵ به زائران بدهیم، آن را از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در اختیار آنها قرار دهیم، می‌توان به نوعی غذای اصلی ناهار و شام را ادغام کرد و یک ساندویچ خشک هم به عنوان شام در اختیار زائران قرار داد.

کاروان حج برخی کشورها بدون وعده‌های غذایی ناهار و شام است

در بسیاری از کشورها، کاروان‌ها وعده‌های غذایی را تأمین نمی‌کنند و زائران خودشان غذای مورد نظر را تهیه می‌کنند. حتی کشوری مثل ترکیه که سهمیه آن‌ها تقریباً با ما یکی است، اصلا به زائران غذایی نمی‌دهند و در برخی کاروان‌های گران قیمت آنها فقط ناهار سرو می‌شود و به این ترتیب سعی کردند تا هزینه را کاهش دهند.

غذای زائران در هتل‌ها طبخ شود/ بستن آشپزخانه مرکزی هزینه حج را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از اقداماتی که موجب تحمیل هزینه به زائران می‌شود، آشپزخانه‌های مرکزی در عربستان است. در سال‌های گذشته که زائران ایرانی به حج تمتع مشرف شده بودند، غذای زائران در ۲ آشپزخانه «زین» و «الدخیل» در مدینه منوره و آشپزخانه «افندی» در مکه مکرمه طبخ می‌شد. درست است که شاید برخی مدعی شوند که غذای یکسان بهتر است بین زائران توزیع شود و از نظر بهداشتی هم باید هر روز مورد ارزیابی قرار گیرد، اما بر اساس گزارش‌ها فقط در ایامی که مسؤولان از آشپزخانه‌ها بازدید می‌کنند، بهداشت به صورت مناسبی رعایت می‌شود و در سایر روزها نحوه طبخ غذای زائران چندان از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. 

بر همین اساس، طبخ غذای زائران در هتل می‌تواند بر هزینه سفر حج تمتع بکاهد. علاوه بر این، می‌توان در چند هتل غذای زائران طبخ شود و حتی این غذا در اختیار هتل‌های اطراف هم قرار گیرد. یکی از مزایای این اقدام، طبخ غذا متناسب با ذائقه زائران است؛ به طوری که  زائران جنوب کشور غذایی با ادویه خاص را شاید بپسندند که زائران شمال کشور چندان رغبتی به آن نداشته باشند. به همین دلیل، شاید طبخ و توزیع غذای زائران در هتل‌ها به نوعی در کنار ایجاد تنوع غذایی متناسب با ذائقه زائران، در کاهش هزینه‌ها هم اثرگذار باشد.

با وجود اینکه در سال‌های گذشته غذای یکسان در آشپزخانه مرکزی با استاندارهای لازم طبخ شده است، اما برخی از زائران تمایلی به استفاده از بعضی غذاها ندارند و با این اقدام می‌توان در هر هتل غذای متناسب با زائران استان‌های مختلف را طبخ کرد و در  کنار رضایت حداکثری، از هزینه‌های تغذیه نیز کاست. اگر آشپزخانه مرکزی جمع شود، میلیاردها تومان در هزینه حج تمتع کاهش می‌‍‌یابد. اما چه دلیلی دارد که غذای زائران در هتل‌ها طبخ و توزیع نمی‌شود؟ چرا مسؤولان اصرار به طبخ غذا در آشپزخانه‌های مرکزی دارند؟

میوه‌هایی که در ایام حج خراب می‌شود/ لزوم توزیع میوه همراه با غذا

یکی دیگر از امور هزینه‌زا، میوه‌هایی است که در اختیار زائران قرار می‌‌گیرد. در بسیاری از سال‌ها مسؤولان اقدام به خرید میوه‌های گران قیمت می‌کنند که شاید بهتر باشد منویی در اختیار زائران قرار گیرد تا بر اساس علاقه و ذائقه و حتی وقتی که قصد مصرف میوه دارند، این میوه‌ها تهیه و توزیع شود. چرا که در برخی از سال‌ها زائران معتقدند که حجم غذا گاهی آنقدر بالاست که امکان مصرف میوه وجود ندارد و آن‌ها در طول یک ماه حضور در عربستان شاید فقط دو هفته میوه مصرف کرده باشند. بر همین اساس می‌توان دادن میوه را به هتل واگذار کرد و از طرفی میوه را کنار غذا در اختیار زائران قرار داد، نه اینکه در وعده جداگانه میوه به زائران داد تا زائران در طول حضور در عربستان دچار مشکل گوارشی نشوند. 

پایام پیام/ ت 11

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول