اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی خطاب به الهام علی‌اف: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزافه گویی الهام علی‌اف گفت: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. سکوت ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و یا اظهارات ناشی از محاسبات غلط به معنای ناتوانی نیست.

کنعانی خطاب به الهام علی‌اف: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

* هفته پرکار دستگاه دیپلماسی/ امیدواری به حضور پراقتدار تیم ملی در قطر

وی درباره تحولات یک هفته گذشته بیان کرد: دستگاه دیپلماسی هفته پرکاری را پشت سر گذاشته است. در هفته گذشته میزبان نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران بودیم. دومین نشست هماهنگی وزرا و مسئولان دستگاه‌های ذیربط درباره حضور تیم ملی ایران در جام جهانی قطر نیز برگزار شد. امیدواریم تیم ملی ایران هم با اقتدار در بازی‌های جام جهانی قطر وارد شود و ان‌شاءالله نتایج درخشان و پیروزمندانه‌ای کسب کرده و موجبات شادی و خرسندی دل همه ایرانیان را فراهم کند. حتما برای تیم ملی جمهوری اسلامی ایران، بهترین‌ها و نتایج درخشان را آرزو و برای موفقیت‌شان دعا می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: تیم ملی ما پرچم ما در آنجاست و مردان جوان ایران زمین در مستطیل سبز هستند. ان‌شاءالله بازی‌های خوب روحیه ایرانیان را تقویت و دل همه ایرانیان را شاد کند. دستگاه دیپلماسی کما فی السابق برای اینکه نقش برجسته خودش را برای کمک به برگزاری هر چه موفق‌تر مسابقات ایفا و امکان حضور مناسب و مقتدرانه تیم را فراهم کند، در ظرفیت‌های خودش همکاری‌های نزدیکی با وزارت ورزش و جوانان و همه دستگاه‌های ذیربط داخلی داشته است.

* استقرار کمیته کنسولی در سفارت ایران در قطر

کنعانی افزود: سفارت ایران در قطر با تمام قوا در این ارتباط فعال است و از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و کمیته خاصی نیز در آنجا مستقر شده و ان‌شاءالله با کمک هم و در مسیر تحقق شعار همه با هم برای پیروزی تیم ملی بتوانیم کمک کنیم که تیم ملی هم مقتدرانه حضور یافته و هم نتایج درخشانی کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای هم در سفارت ایران به عنوان کمیته کنسولی مستقر است و کانال‌های اطلاع رسانی و شماره‌های تماس اطلاع رسانی شده است و اگر هموطنان ایرانی از ایران و اقصی نقاط جهان نیازمند خدمات کنسولی هستند و مشکلاتی دارند می‌توانند با این کمیته ارتباط برقرار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه به گفت‌وگوی برخط وزیر خارجه با سفرا و سرکنسول‌های ایران در اروپا و همچنین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با برخی همتایان و دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت: اینه در راستای دیپلماسی فعال ایران صورت گرفت و امیدواریم در تحقق اهداف دیپلماتیک ایران نتایج اثرگذار خودش را داشته باشد.

* رصد و پایش رفتار و گفتار کشورها و مقامات آنها در ارتباط با تحولات داخلی ایران

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه اسناد برخی عوامل خشونت طلب در اغتشاشات اخیر را به مجامع بین‌المللی ارائه کرده است؟ گفت: رفتار و حتی گفتار کشورها و مقامات آنها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد و پایش و عکس العمل و واکنش دستگاه دیپلماسی ایران بوده و در این ارتباط عمل کرده و همچنان عمل می‌کند.

وی ادامه داد: در ارتباط با مداخلاتی که منجر به ایجاد خسارت در جمهوری اسلامی ایران شده و یا در ارتباط با عملکرد اتباع آن دسته از کشورهایی که شهروندانشان در ایران مرتکب جرایم شده‌اند یا به نحوی از انحاء در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده و بازداشت شده‌اند، هم مشخصا در ارتباط با این شهروندان اقدام قضایی لازم صورت گرفته و ادامه دارد و هم دستگاه دیپلماسی با توجه به وظایف ذاتی خودش در تماس‌ها و گفت‌وگوها با این کشورها اقدام لازم را انجام داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: هم نمایندگی‌های ایران و سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در ارتباط با وزارت خارجه‌های کشورهای حوزه ماموریت، در چارچوب ملاقات‌های دیپلماتیک موارد را منتقل کرده‌اند و مواردی که نیاز به ارائه شواهد داشت، ارائه داده و مواردی که نیاز به صدور یادداشت رسمی و ثبت موارد داشت، این اقدام صورت گرفت و دستگاه دیپلماسی در مرکز و در تهران همین مسئولیت را در ارتباط با سفارتخانه‌های مقیم و کشورهایی که این اقدامات ساختارشکنانه و غیرقانونی را صورت دادند، انجام داد. سفرای برخی کشورها احضار و در احضارها شواهد و در مواردی اسناد لازم به آنها ارائه شده و در این ارتباط هم اعتراض و هم درخواست پیگیری شده و از آنها خواسته شده پاسخ مراکز خود را بگیرند.

وی گفت: در تعدادی ملاقات‌ها و احضارها در ارتباط با شهروندان تعدادی از کشورها که اقدام به رفتارهای مجرمانه کرده و منجر به دستگیری و بازداشت آنها شده، اطلاعات لازم داده و شواهد و مدارک نیز ارائه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بخش دیگری از اقدامات هم در چارچوب ارتباطات، تماس‌ها و همکاری‌های دستگاه‌ها و سرویس‌های امنیتی بین نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران با همتایان کشورهای ذیربط انجام شده است.  

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب دیپلماسی و هم در چارچوب وظایف دستگاه‌ها و سرویس‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده و به پیگیری‌های لازم ادامه خواهد داد و حتما در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی در این زمینه اقدامات لازم در زمان مقتضی انجام خواهد شد و به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهیم کرد.

* سفر هیأتی از ایران به وین/ گفت‌وگوها با آژانس ادامه دارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر هیأتی از ایران به وین و دیدار با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارنظر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه هیأت ایرانی چیزی ارائه نداده است و اینکه قرار است قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام صادر شود، گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و مشخصا سازمان انرژی اتمی ایران با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد. هیأتی از جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفت‌وگو و تبادل نظر داشت.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های سازنده خودش در ارتباط با آژانس به منظور حل و فصل سؤالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوها با آژانس صورت گرفته و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی توافقاتی را انجام داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توافق صورت گرفته هیأتی از آژانس به جمهوی اسلامی ایران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با هم ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: چون بخشی از مسائل مرتبط با آژانس به موضوعات مذاکرات رفع تحریم‌ ارتباط دارد، متاسفانه کما فی السابق برخی طرف‌هایی هستند که تلاش می‌کنند بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیرات منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. این رفتار غیرسازنده، جدید نیست و قبلا هم شاهد چنین رفتارهایی بودیم.

* اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام کمکی به حل و فصل مسائل پادمانی نمی‌کند

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با آمریکا و سه کشور اروپایی، به‌رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس، متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که مجددا در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر ایران هستند. جای تعجب و تاسف است که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیأت عالی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیأت ایران به وین انجام شده و قرار است سفر هیأت آژانس به تهران برای ادامه مذاکرات انجام شود، شاهد رویکرد سیاسی این چهار کشور در چارچوب آژانس مواجه هستیم.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نخواهد کرد و صرفا در روند همکاری‌های فنی اخلال ایجاد می‌کند و ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم. این کشورها نیز قبلا دست به چنین اقدام غیرسازنده‌ای زدند و قطعنامه‌ای را در آژانس و در خرداد ماه گذشته صادر کردند و در همان چارچوب جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قانون مجلس شورای اسلامی اقدامات واکنش متقابل را نشان داد. طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم، نه حرکت به سمت رفتارهای غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه و مشکل خواهد کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای ادامه فعالیت‌های سازنده به منظور حل و فصل مسائل تکنیکی و فنی استفاده خواهد کرد و در این مسیر تلاش لازم انجام خواهد گرفت.

* نسبت به فعالیت گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حمله امروز سپاه به اقلیم کردستان عراق و اینکه این حمله در پاسخ به چه تهدیدی بوده و آیا دولت عراق مطلع بوده است؟ اظهار داشت: خبری منتشر شده و بنده هم از طریق منابع رسانه‌ای در جریان آن قرار گرفتم و نمی‌توانم الان جزییات را ارائه دهم و مطمئنا دستگا‌ه‌های ذیربط در این خصوص اطلاع رسانی خواهند کرد.

وی در عین حال یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این تأکید کرده بود که نسبت به امنیت سرزمینی خودش به ویژه در مناطق و شهرها و روستاهای مرزی و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و همچنین در قبال فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی از امنیت خودش حمایت و از امنیت شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

*  ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای نشریه پولیتکیو مبنی بر تحرکات ایران برای حمله به عربستان و وضعیت مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: ما ادعاهای رسانه‌ای که با اهداف سیاسی در مسیر ایران هراسی صورت می‌گیرد، رد می‌کنیم. امنیت همسایگان مرزی و منطقه‌ای امنیت ایران است. جمهوری اسلامی ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب در خصوص مسائل مورد نظر خودش با طرف‌های منطقه‌ای و حتی بین‌المللی عمل می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و رفتارهای مسئولانه‌ای در راستای ثبات و امنیت منطقه‌ای داشته است و در همین مسیر عمل می‌کند. در مسیر مذاکره با عربستان هم به توافقاتی که در مذاکرات قبلی صورت گرفته، پایبند است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که صورت گرفته زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند.

وی ادامه داد: طبیعتا در ارتباط با رفتارهای غیردوستانه‌ای که صورت می‌گیرد، ایران تلاش می‌کند در مسیر دیپلماسی رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند و هم تذکر و توجه لازم را بدهد. این گونه اخبار را تایید نمی‌کنیم. متاسفانه دولت آمریکا در راستای ایران هراسی و ایجاد تنش در منطقه و ایجاد خلل در روند گفت‌وگوهای سازنده ایران و کشورهای منطقه، مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب همان سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکاست و برخی از رسانه‌ها متاسفانه به این چارچوب دامن می‌زنند.

* تکذیب خبر قطع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان

وی در پاسخ به پرسشی درباره خبر قطع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان و پیشنهاد روسیه برای میانجیگری در این خصوص، قطع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان را تأیید نکرد و افزود: دولت عراق همواره در مسیر مذاکرات دو کشور نقش سازنده‌ و مثبتی داشته است و دولت عراق آمادگی خود را برای ادامه کمک و ایفای نقش مثبت اعلام کرده است.

کنعانی بیان کرد: در ارتباط با دولت روسیه،‌ از نقش سازنده‌ هر کشوری که در چارچوب حسن نیت برای ایجاد فضای مثبت در مناسبات بین کشورهای منطقه ایفای نقش کند، استقبال می‌کنیم و به هر تلاشی واکنش مثبت نشان می‌دهیم.

* در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بیطرفی فعال هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای مقامات اوکراین در خصوص ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت:‌ در خصوص اوکراین ایران بارها مواضع خودش را در سطوح مختلف صریح و واضح بیان کرده است. در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بیطرفی فعال هستیم. بیطرف به این معنا که یک طرف جنگ نیستیم و فعال به این معنا که از ابتدای بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه، خوب و نزدیک با دو طرف بحران تلاش کنیم، طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ادعاهایی که در این خصوص مطرح شده، ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و اساسا یک طرف جنگ نیستیم. همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع این جنگ بوده است. همکاری‌های دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران اصل را بر روابط دوستانه با کشورها می‌گذارد و اوکراین از این قاعده و اصل مستثنا نیست. رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران حتی در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک کاملا حکیمانه و مدبرانه عمل و با خویشتنداری عمل کرد تا مبتنی بر حسن نیت به حفظ چارچوب‌های دیپلماتیک در روابط دوجانبه کمک کند.

* ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد خدشه قرار دهد، با قاطعیت و اقتدار عمل می‌کند

کنعانی ادامه داد: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ علیه طرف‌های دیگر منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای نیستیم. در ارتباط با تهدیدهایی که علیه ایران صورت می‌گیرد، همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد خدشه قرار دهد، با قاطعیت و اقتدار عمل می‌کند و سوابق نیز این را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و چارچوب‌های دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند، باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از اتخاذ این مواضع و رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند. در ارتباط با اوکراین همواره تلاش کردیم نقش مثبتی در مسیر کمک به حل و فصل بحران و ممانعت از جنگ ایفا کنیم و تلاش‌های جدی انجام دادیم و به این چارچوب اعتقاد داریم و در این مسیر عمل خواهیم کرد و امیدواریم اوکراین تحت تاثیر مطالبات و انتظارات و فشارهای خارجی و در بازی طراحی شده طرف‌های دیگر قرار نگیرند و بازی نکنند. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب عمل خواهد کرد.

* برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم 

سخنگوی وزارت خارجه درباره رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فلسطین اظهار داشت: در بحث فلسطین همواره جزو حامیان درجه یک موضوع فلسطین بودیم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و در ارتباط با حمایت از حقوق قانونی این ملت همواره از همه فرصت‌ها به ویژه در مجامع بین‌المللی استفاده کردیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در هر موضوع و چارچوبی که منفعت و منافع ملت فلسطین و احقاق حقوق قانونی این مردم مظلوم اقدامی انجام شود و طرحی باشد، ایران حتما در چارچوب حمایت از حقوق قانونی این ملت عمل کرده و همچنان در این ارتباط عمل خواهد کرد. ایران هزینه‌های سنگین حمایت از فلسطین در طول سالیان متمادی پرداخت کرده، چون معتقد است مسئله فلسطین مسئله جهانی و مصداق بارز نقض حقوق فاحش بشر است و در این ارتباط ایران همواره در کنار ملت فلسطین بوده و خواهد بود.

* دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک

به گزارش فارس، وی درباره ابلاغ قانون انتقال محکومان بین ایران و بلژیک به وزارت دادگستری از سوی رئیس جمهور کشورمان و اینکه می‌توانیم شاهد آزادی اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک باشیم، گفت: آزادی دیپلمات ایرانی از مطالبات جدی مورد پیگیری ما از دولت بلژیک بوده و از مطالبات صریح و واضح ما بوده است.

وی گفت: معتقدیم بازداشت، دستگیری و محاکمه و زندانی کردن ایشان خلاف مقررات و به بهانه‌های واهی و در چارچوب طراحی ساخته شده از یک جریان تروریستی بوده است و نفس بازداشت ایشان را غیرقانونی و خلاف کنوانسیون وین می‌دانستیم و معتقد بودیم که در این چارچوب باید آزاد شود و آزادی ایشان مرتبط با هیچ شرط و شروط دیگری نبوده است. امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های انجام شده شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی باشیم.  

* کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند/  ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات غیردوستانه و گزافه گویی الهام علی اف درباره هموطنان آذربایجانی و رسانه‌های جمهوری آذربایجان گفت: مطلع هستید که موضع دستگاه دیپلماسی به صورت رسمی اتخاذ شد و در این ارتباط واکنش رسمی نشان دادیم و سفیر جمهوری آذربایجان در تهران بلافاصله به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این مواضع و همچنین مواضع غیرسازنده رسانه‌های این کشور به وی ابلاغ شد.

وی بیان کرد: تأکید می‌کنم که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان از این قاعده مستثنی نیست. اما کسی حق ندارد از این سیاست حکیمانه و مسئولانه ایران سوءبرداشت کند. سکوت جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و یا اظهارات ناشی از محاسبات غلط و عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی نیست، برآمده از سیاست اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. برآمده از رفتار مسئولانه یک کشور مقتدر و بزرگ و دارای احساس مسئولیت نسبت به همسایگان است. جمهوری اسلامی ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. تاریخ کشورهای منطقه شفاف، روشن و گویاست و قابل تحریف هم نیست و بهتر است تاریخ را درست خوانده و قرائت کنیم. طبیعتا سیاست ما در ارتباط با همسایگان همچنان توأم با سیاست حسن همسایگی و حفظ حرمت‌ها و پیوندهای برادرانه بین ایران و همسایگان به ویژه با کشور و مردم آذربایجان است. تأکید داریم مواضع خودمان را مدیریت کنیم، اعلام مواضع و حتی اعلام گله‌گی‌ها و انتقادات در پشت تریبون‌ها و در چارچوب رسانه‌ها برای مناسبات دو کشور به ویژه دو کشور همسایه مرزی باشند، کمک کننده نیست.

کنعانی اضافه کرد: چارچوب‌های مختلف گفت‌وگو با دولت آذربایجان داریم و مناسبات ما در سطوح مختلف با این کشور وجود داشته و ادامه دارد و می‌توانیم در چارچوب دیپلماتیک با هم گفت‌وگو کنیم.

* توصیه به دوستان در منطقه: در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرید

وی تأکید کرد: قطعا دست‌هایی از خارج از منطقه که نقش آنها همواره در مناسبات بین همسایگان مخرب بود و منافع خودشان را در ایجاد خلل و  آشوب و بی ثباتی در مناسبات کشورهای منطقه جستجو می‌کنند طبیعتا برای تخریب روابط ایران با برخی همسایگان تلاش می‌کنند. به دوستان در منطقه توصیه می‌کنیم در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات و سو‌ءتفاهمات پایبند باشند و در این چارچوب عمل کنند.

وی گفت: ما بر سیاست حسن همسایگی تأکید موکد داریم و در این چارچوب تلاش لازم را خواهیم کرد و امیدواریم دوستان ما در منطقه مبتنی بر سیاست حسن همسایگی و رعایت احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگران عمل کنند.

* تحویل سوخو ۲۵ از روسیه به ایران؟

تحویل سوخو ۲۵ از سوی روسیه به ایران سؤال دیگری بود که در نشست مطرح شد که کنعانی گفت: در این موضوع ورود نمی‌کنم، موضوع خاص نظامی است و در صلاحیت من برای اظهارنظر نیست.

* جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد

وی در ارتباط با مواضع کشورهای اروپایی و مشخصا چند کشور اروپایی و بسته تحریمی جدید علیه ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه چند کشور اروپایی در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوء استفاده می‌کنند و لزوما مواضع این چند کشور بیانگر مواضع و رویکردهای تمامی کشورهای اروپایی نیست. چند کشور معدود به صورت غیرمسئولانه خارج از چارچوب و موازین شناخته شده بین‌المللی در ارتباط با مسائل داخلی ایران با تمسک به شعارهایی نظیر حقوق بشر و حقوق زنان تند و افراطی عمل می‌کنند. کاملا مشخص است رفتارهای سیاسی و مبتنی بر بهانه‌های واهی است.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد. به کشورهای محور در حوزه اروپا که از همه ابزارهای غیرسازنده برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم به منافع مناسبات سازنده مشترک توجه کنند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی اجتناب کنند و منافع بلندمدت کشورهای خود را با منافع کوتاه مدت برای برخی اهداف خاص قربانی نکنند و به چارچوب دیپلماتیک توجه کنند و از روش‌های سازنده در مناسبات دوجانبه استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تحریم‌ها اگر کارساز بود حتما با تحریم‌هایی که در طول چند دهه گذشته بر ایران اعمال کردند، نتیجه لازم را به دست می‌آوردند. نتیجه آن تحریم‌ها کجاست و چه دستاوردی برای آنها داشت؟

به گفته کنعانی تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته‌ای است که کارایی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت.

به گزارش فارس، وی یادآور شد: این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود، ولی برای این کشورها نیز هزینه خواهد داشت. ایران کشور مقتدر و توانمندی در منطقه است. ظرفیت‌ها و توانایی اقتصادی عظیمی دارد و هم توانایی و جایگاه ممتاز ایران در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه بر کسی پوشیده نیست. ایران همواره شریک سازنده برای طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور کمک به ایجاد صلح، ثبات و آرامش و امنیت در منطقه بوده است. رویکرد این چند کشور که به صورت افراطی از ابزارهای غیردیپلماتیک علیه ایران استفاده می‌کنند، نه کمکی به این کشورها و ملت‌هایشان و نه کمکی به جایگاه آنها در منطقه خواهد کرد. این کشورها را به دیپلماسی، حکمت و تدبیر دعوت می‌کنیم.

کنعانی تصریح کرد: اینکه تحریم‌های جدیدی اعمال کنند پاسخ ایران متناسب و متقابل خواهد بود و واکنش مقتضی را نشان خواهد داد.

وی در ارتباط با دولت آلمان گفت: چه مقامات دولتی آلمان و چه اعضای پارلمان این کشور هم به گذشته دور خودشان و کشورشان و سابقه طولانی نقض حقوق بشر و هم به نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران در ارتباط با تسلیح یک رژیم متجاوز به سلاح‌های شیمیایی و به کارگیری علیه شهروندان ایرانی نگاه کنند. کشوری که سابقه تاریک نقض فاحش حقوق بشر به ویژه علیه ملت ایران دارد، در جایگاهی نیست که ما را در موضوعات حقوق بشری مواخذه کرده یا مورد تحریم قرار دهد.

* مبنای مناسبات ایران با افغانستان

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کمک‌های انساندوستانه ایران به افغانستان گفت: مبنای مناسبات ما با افغانستان کمک به صلح، ثبات، امنیت و آرامش در این کشور و هم ایجاد شرایط بهتر و مناسب‌تر برای زندگی شهروندان افغانستان است که برادران و خواهران همسایه ما هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از هر کمک و تلاشی که بتواند آلام و مشکلات مردم افغانستان را در حوزه‌های مختلف کم کند متناسب با نیاز این کشور و متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران دریغ نخواهد کرد و کمک‌های لازم را خواهد کرد.

* تبادل پیام و بده بستان ایده‌ها و نظرات همچنان ادامه دارد/ گفت‌وگوی تلفنی دیروز امیرعبداللهیان و بورل

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص ابتکاراتی که اخیرا با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات از سوی ایران ارسال شد و اینکه آیا پاسخ آمریکا را دریافت کرده‌اید؟ گفت: در ارتباط با مذاکرات، کانال‌های ارتباطی همچنان فعال است. تبادل پیام بین ایران با طرف‌های مقابل از جمله آمریکا از کانال گفت‌وگو کننده ارشد اروپایی همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد روند گفت‌وگوها و دستیابی به جمع بندی توافق، ابتکارات جدید و سازنده‌ای ارائه کرده و از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی، پیام‌ها منتقل شده و در مجموع تبادل پیام و بده بستان ایده‌ها و نظرات همچنان ادامه دارد. در این زمینه از ظرفیت‌های موجود مبتنی بر اصل پایبندی ایران به مسیر مذاکرات و میز مذاکرات استفاده خواهیم کرد و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد. مسیر بازی است.

کنعانی همچنین اعلام کرد که گفت‌وگویی دیروز بین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. بخشی از گفت‌‌وگوها ناظر بر همین موضوعات است و تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات و دستیابی به نتیجه و جمع بندی و مسیر مذاکرات ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

*  ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و مناسبات و همکاری‌های خود را با دولت لبنان ادامه می‌دهد

خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تهدید تحریم لبنان از سوی آمریکا در صورت دریافت سوخت از ایران حتی سوخت رایگان سؤال کرد که کنعانی پاسخ داد: رابطه ایران و لبنان یک رابطه دوستانه و توأم با همکای مبتنی بر منافع متقابل و کمک به مردم لبنان است. اینکه آمریکا سیاست‌های یکجانبه خودش را بر دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل کند، مبنای قانونی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:‌ تحریم سوخت در شرایطی که به سمت فصل سرما پیش می‌رویم و لبنان به سوخت برای تامین برق و هم نیازهای گرمایشی مردم نیاز دارد نه تحریم دولت لبنان بلکه تحریم ملت لبنان است. متاسفانه دولت آمریکا از این رفتارهای ضد بشری همیشه داشته و متاسفانه رژیم آمریکا از ابزار تحریم به عنوان ابزار غیرقانونی همواره در مناسبات خود در ارتباط با کشورها استفاده می‌کند. ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا را قطعا به رسمیت نمی‌شناسد و مناسبات و همکاری‌های خودش را با کشورهای مختلف به ویژه دولت لبنان مبتنی بر منافع و مصالح متقابل ادامه می‌دهد و برای کمک به دولت و ملت لبنان، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: اقدامات آمریکا بعضا راهزنانه است و مبنای قانونی ندارد و نوعی راهزنی بین‌المللی است و معتقدیم کشورهای دنیا باید راجع به این رفتارهای غیرقانونی دولت آمریکا واکنش جدی نشان دهند.

* خط قرمز ایران در قفقاز جنوبی

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای ایجاد کریدور زنگنه‌زور و اینکه اگر دو کشور برای ایجاد این کریدور به توافق برسند موضع ایران چه خواهد بود؟ گفت که جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگوهای دیپلماتیک و راهکار سیاسی بین آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل اختلافات حتما استقبال می‌کند و این جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی است که اختلافات منطقه‌ای به ویژه بین کشورهای منطقه‌ای در چارچوب‌های سیاسی حل و فصل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: خط قرمز جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل قفقاز جنوبی و بحث قره باغ در عین اینکه اعتقاد داشت سرزمین‌های اشغالی باید آزاد و به دولت آذربایجان برگردد و این را در عالی‌ترین سطح اعلام کرد، جزو تأکیدات اصولی و مبنایی ایران بود که با تغییر ژئوپولتیک و مرزهای بین‌المللی که نحوه ارتباطات سرزمینی ایران را با همسایگان مخدوش کند، مخالف است و این همچنان موضع اصولی ایران است و در همین چارچوب عمل می‌کند.

* مسیحی که ماکرون در کنار آن قرار گرفته کور می‌کند، شفا نمی‌دهد

خبرنگاری با اشاره به اظهارات ماکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه حوادث در ایران بر برجام اثر گذاشته است و احتمال توافق را ضعیف‌تر کرده است و در چند روز اخیر دیدارهایی را با برخی معاندان داشته است، از کنعانی پرسید آیا برجام تحت تاثیر این موضوعات قرار می‌گیرد؟ و اینکه با توجه به گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل آیا این موضوع برای امتیازگیری بیشتر است؟ که وی پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران مسیر مذاکرات را مرتبط با هیچ تحول دیگری نمی‌داند. اگر کشورهایی هستند که مسیر مذاکرات را به تحولات داخلی ایران گره زدند بر اسب بازنده شرط بندی کردند. ایران کشور مقتدر و باثباتی است و این را تجربه کردند و تجارب غلط گذشته را تکرار نکنند و برای خودشان و دیگران هزینه نکنند.

وی ادامه داد: اینکه در کنار مخالفانی قرار بگیرند که ماهیت آنها برای ملت ایران روشن است، سیاست غلط و کوته بینانه‌ای است. این مسیحی که رئیس این کشور (فرانسه) که اشاره کردید، در کنار آن قرار گرفته، کور می‌کند، شفا نمی‌دهد. نشان می‌دهد دستشان خالی است. بیایند در کنار ملت بزرگ ایران قرار بگیرند و به منافع بلندمدت خودشان توجه کنند. توجه داشته باشند تخریب روابط تاریخی و بلندمدت منافع ناشی از مناسبات دوجانبه را تخریب می‌کند و به منافع بلندمدت و به مناسباتی که ایران با این کشورها می‌تواند در حوزه‌های مختلف داشته باشد، توجه کنند.

کنعانی همچنین بیان کرد: هیچگونه ارتباطی بین مذاکرات رفع تحریم‌ها با هیچ تحول دیگری قائل نیستیم و بهتر است این کشورها به روند مذاکرات اهتمام جدی نشان دهند و از همراهی با دولت آمریکا و رفتارهای غیرسازنده‌ای که این کشور در ارتباط با برجام داشته تبعیت نکنند. حمایت از اغتشاشگران برای این کشورها مسئولیت بین‌المللی دارد و باید به این مسئولیت توجه جدی کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به مواضع تند فرانسه و آلمان در ارتباط با اغتشاشات اخیر اظهار داشت: این‌ها در کنار دولت آمریکا مسئول شرایط جاری برجام هستند. اینها به تعهداتشان عمل می‌کردند برجام شاهد این روند طولانی نبود. در جایگاهی نیستند که ایران را متهم کنند و باید به مسئولیت خود در قبال تعهدات به صورت جدی عمل کنند.

* واکنش به صدور قطعنامه احتمالی در نشست شورای حقوق بشر

سخنگوی وزارت خارجه درباره درخواست آلمان و ایسلند برای برگزاری نشست ویژه حقوق بشر علیه ایران و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست و واکنش ایران گفت: استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورها را شدیدا محکوم و رد می‌کنیم. حقوق بشر موضوع مقدسی است و بسیار جای تاسف و تاثر دارد کشورهایی با ادعای طرفداری از حقوق بشر از این موضوع مقدس برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورهای مستقل استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: ما این موضوع را مشخصا استفاده ابزاری دولت آلمان و برخی از کشورهای همسوی این کشور تلقی می‌کنیم برای اعمال فشار سیاسی علیه ایران به منظور دستیابی به منافع سیاسی خاص. رابطه ایران و آلمان رابطه‌ای طولانی است ولی ایران گذشته‌های مربوط به اقدام دولت آلمان در نقض حقوق بشر ملت ایران را فراموش نکرده است.

کنعانی با اشاره به مقامات دولت آلمان و به ویژه مقاماتی که با منافع حزبی و سیاسی گروهی اقدامات تندی را علیه ایران رقم می‌زنند، به عقلا و حکمای آلمان توجه و تذکر می‌دهیم که در مقابل این تندروی‌ها بایستند و منافع بلندمدت روابط ایران و آلمان را قربانی منافع حزبی و کوتاه مدت نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هرگونه اقدام در ارتباط با صدور هر قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حقوق بشر را رد می‌کنیم و از ظرفیت‌های دیپلماتیک خودمان در این ارتباط استفاده و مذاکرات مختلفی را با کشورهای عضو شورای حقوق بشر ادامه می‌دهیم. امیدواریم کشورهای مختلف اجازه سیاسی کردن موضوع حقوق بشر و استفاده از شورای حقوق بشر را برای استفاده ابزاری کشورهای مشخص به منظور اعمال فشار بر کشورهای مستقل را ندهند.

* سفر غریب آبادی به نیویورک

وی درباره سفر کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به نیویورک هم گفت: با توجه به اهمیت مسائل مطروحه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل همه ساله هیأتی از ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس‌های این کمیته سفر می‌کند تا مواضع و دیدگاه‌های اصولی ایران را در ارتباط با موضوعات حقوق بشر و مسائل مورد نظر در این کمیته تبیین کند و از این تریبون برای بیان مواضع ایران استفاده کند. هر نشست بین‌المللی فرصت خوبی برای رایزنی‌ها در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و چندجانبه است و این سفر هم در همین چارچوب انجام شده است.

* هیچ شهروندی برای سفر و بازگشت به ایران با ممنوعیت مواجه نیست

خبرنگاری با بیان اینکه اگر رعنا رحیم پور خبرنگار بی.بی.سی فارسی یا افراد دیگر بخواهند به ایران بازگردد اجازه ورود به کشور را دارند؟ که کنعانی بیان کرد: شهروندان ایرانی برای بازگشت به ایران هیچ ممنوعیتی ندارند. ایران اجازه سفر به اتباع خود از هر کشوری را خواهد داد و هر فردی که علاقه‌مند به سفر به ایران است، این تسهیلات برایش فراهم است، مگر آنهایی که جرمی در ارتباط با ایران مرتکب شده باشند که باید پاسخگوی جرم خود باشند.

وی یادآور شد: به طور عام هیچ شهروندی برای سفر و بازگشت به ایران با ممنوعیت مواجه نیست.

* اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلب قانونی است

خبرنگار شبکه «گلی کردستان» در این نشست گفت که گروه‌های اپوزیسیون ایران و احزاب مستقر در اقلیم کردستان عراق عنوان می‌کنند که غیر از فعالیت‌های رسانه‌ای اقدام نظامی علیه ایران انجام نداده‌اند و اینکه بر اساس چه اسنادی ایران اقدام به بمباران اقلیم کردستان عراق می‌کند و آیا این نقض حاکمیت کشور عراق نیست؟ که کنعانی پاسخ داد: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران، نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است. دولت عراق برای جلوگیری از اینگونه اقدامات مسلحانه و تروریستی مسئولیت قانونی دارد هم در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و هم در چارچوب مناسبات دوجانبه که از خاک هیچ کشوری نباید علیه امنیت و ثبات کشورهای همسایه استفاده شود.

 وی عنوان کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در سرکوب این گروه‌ها پس از آن صورت گرفت که همه مسیرهای قانونی هم در چارچوب دوجانبه و هم در چارچوب سازمان ملل طی شد. یادداشت‌های رسمی ایران به طرف عراقی که همه این سوابق در سازمان ملل هم ارائه و به ثبت رسید و اسناد و شواهد متقنی که به دولت عراق داده شد و توافقاتی که در چارچوب‌های دوجانبه با دولت مرکزی عراق صورت گرفت که حاکمیت خود را توسعه دهد و مناطق مرزی را کنترل کند و نیروهایش را مستقر کند و توافقات دوجانبه‌ای که با مقامات کردستان عراق صورت گرفت که متعهد شد اقدامات مسلحانه از خاک اقلیم علیه ایران صورت نگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقدام ایران پس از آن صورت گرفت که دولت عراق و اقلیم در انجام تعهداتشان موفق و ملتزم نبودند.

کنعانی گفت:‌ اقدام جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از امنیت خودش و امنیت شهروندانش یک اقدام کاملا مشروع،‌ شناخته شده، قانونی و مبتنی بر مقررات و قوانین بین‌المللی است.

خبرنگار پرسید آیا این گروه‌ها عملیات نظامی در خاک ایران صورت داده‌اند که کنعانی پاسخ داد: بله. 

*  گره زدن توافق به موضوعات فنی و تکنیکی بین ایران و آژانس اقدام غیرسازنده‌ای است

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص مکان‌های مورد ادعای آژانس نیز بیان کرد: ادعاهای مطرح شده عمدتا به مسائل گذشته و موضوعاتی که در سال ۲۰۰۳ و قبل از آن مطرح شده، برمی‌گردد و قبلا گزارشات فنی لازم توسط جمهوری اسلامی ایران داده شد و بازرسی‌های لازم و همکاری حداکثری بین ایران و آژانس انجام و بر مبنای آن توافق برجام امضا شد. طرح مباحث گذشته، بهانه‌جویی برای ایجاد خلل در روند اجرای برجام است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه همکاری‌های فنی ایران با آژانس را به موضوع مذاکرات برجامی و توافق برجامی گره زدند، کاملا روشن است آژانس بیش از ۱۵ بار گزارش بازرسی‌های خود در ایران را منتشر و بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرده است. طرح ادعاهایی از این دست، بهانه‌ای برای عدم اجرای توافقات در چارچوب برجام است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه گره زدن توافق به موضوعات فنی و تکنیکی بین ایران و آژانس اقدام غیرسازنده‌ای است.

کنعانی گفت: ایران در ادامه رفتا سازنده برای اینکه این موانع را پشت سر بگذارد، همکاری و مذاکرات فنی‌اش با آژانس ادامه دارد و امیدوار است آژانس فارغ از فشارهای تعداد معدودی از کشورها که از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند، در چارچوب مذاکرات فنی مسائل مورد نظر خود را با ایران حل و فصل کند و زمینه برای جمع بندی مذاکرات و توافق فراهم شود.

* تهدیدات نتانیاهو/ از کوزه همان تراود که در اوست

وی درباره تهدیدات اخیر بنیامین نتانیاهو علیه ایران گفت: تهدید و اقدامات ثبات زدا جزو ماهیت رژیم صهیونیستی است. از کوزه همان تراود که در اوست. در ماهیت تهدیدزدا و تهدید آفرین این رژیم تردیدی نیست. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این رژیم موضوع جدیدی نمی‌بیند که راجع به آن واکنش نشان دهد الا اینکه ایران معتقد است بزرگ‌ترین عنصر و عامل بی ثباتی در منطقه و در بسیاری از مناطق جهان، این رژیم است و ماهیت رژیمی که بر اشغال و ترور بنا شده همین است که محصول وجود و بقای آن تهدید و ترور و اقدامات ثبات زدا خواهد بود.

* توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه در پایان و درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: نگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی کاملا روشن و واضح است. ایران این رژیم را رژیم اشغالگر و نامشروع می‌داند و هیچ اصالت و مشروعیتی برای آن قائل نیست، ولی از هرگونه رخدادی که منجر به احقاق حقوق مردم لبنان شود، استقبال کرده و از آن حمایت می‌‌کند.

وی ادامه داد: توافق در ارتباط با ترسیم مرزهای دریایی و منابع نفت و گازی که اخیرا در مذاکرات با واسطه بین لبنان و رژیم صهیونیستی رخ داد، موضع ما همان است که این رژیم یک رژیم نامشروع و غیرقانونی است و اساسا هیچ حقی برای این رژیم در منطقه قائل نیستیم، ولی از احقاق حقوق مردم لبنان و اینکه امکانی فراهم شود ملت لبنان از منابع در اختیار اقتصادی نفتی و گازی خود استفاده کنند، استقبال و حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این تحول اخیر یک بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی صرفا به زبان مقاومت تمکین می‌کند. رژیمی است که زبان مقاومت را می‌فهمد، مقاومت لبنان و مقاومت ملت بزرگ لبنان همانطور که سرزمین لبنان را در سال ۲۰۰۰ از اشغال اشغالگران صهیونیست خارج کرد و در مقاطع مختلف پس از آن حاکمیت و اعتبار لبنان، عزت و کرامت مردم لبنان را حفظ کرد و این کشور را از طمع ورزی‌های این رژیم نجات داد، در این موضوع هم نشان داد توان و زبان مقاومت ظرفیت بسیار خوبی را برای لبنان ایجاد کرده که حقوق حق خود را اثبات کند و آن را در قرارداد تحدید حدود برای ملت لبنان به ثبت برساند. 

وی گفت: به دولت و ملت لبنان برای آنچه در پرتو رویکرد مبتنی بر مقاومت و ایستادگی به دست آوردند، تبریک گفته و از احقاق حقوق آنها حمایت می‌‌کنیم. این موضع ما خللی در ارتباط با ماهیت غیرمشروع و غیرقانونی رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول