اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

رئیس صندوق بین‌المللی پول: تقابل آمریکا و چین بلوک بندی جدیدی در جهان ایجاد می‌کند

رئیس صندوق بین المللی پول نسبت به خطر ناشی از رقابت میان چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی هشدار داد و از امکان بلوک‌بندی جدید در دور تازه جنگ سرد خبر داد.

رئیس صندوق بین‌المللی پول: تقابل آمریکا و چین بلوک بندی جدیدی در جهان ایجاد می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس صندوق بین المللی پول نسبت به خطر ناشی از رقابت میان چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی هشدار داد و تعرفه‌ های اعمال شده بر واردات کالاهای چینی در دوره ریاست ‌جمهوری دونالد ترامپ را زیان بخش توصیف کرد.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول با ابراز نگرانی در مورد از هم گسیختگی عمیق اقتصادی جهانی به روزنامه واشنگتن پست گفت: «در نتیجه، ما احتمالا به آرامی به جهانی فقیرتر و با امنیت کمتر وارد می شویم.»

جورجیوا که در بلغارستان متولد و بزرگ شده است در این مصاحبه گفت: «من در دوره جنگ سرد در آن پرده آهنین زندگی کرده ام؛ بله آنجا خیلی سرد است و وارد شدن به جنگ سرد دوم برای یک نسل دیگر... بسیار غیرمسئولانه است.»

پردهٔ آهنین نام بخش ‌بندی مرزی اروپای پس از جنگ جهانی دوم ۱۹۴۵ است و تقسیم بندی به دو بخش اروپای غربی و کشورهای عضو پیمان ورشو بود که با پایان جنگ سرد در ۱۹۹۱ پردهٔ آهنین نیز برچیده ‌شد.

به نوشته گلوبال تایمز، از نظر وی رویارویی چین و آمریکا، جهان را به بلوک ‌های مخالف تقسیم می کند و ما را به دور جدیدی از جنگ سرد بازمی ‌گرداند.

 جورجیوا  توضیح داد، در صورت تشدید این تقابل، اقتصاد جهانی 1.5 درصد یا بیش از 1.4 تریلیون دلار در سال کاهش خواهد یافت.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هنوز نتوانسته است موضوع سیاست کلیدی مربوط به تعرفه های گمرکی بر کالاهای چینی را که توسط دونالد ترامپ اعمال شد و میلیاردها دلار برای واردکنندگان آمریکایی هزینه به دنبال داشت را حل و فصل کند.

جورجیوا در مورد تعرفه های دوره ترامپ گفت: «مهم است که به اقدامات فکر کنید و آنچه آنها ممکن است به عنوان اقدامات متقابل انجام دهند زیرا کاری که انجام شده را دیگر نمی توان پاک کرد.»

دولت بایدن درحالی که تلاش می کرد نرخ تورم را کاهش دهد، ماه ها با روش های مختلف برای کاهش هزینه های ناشی از تعرفه های اعمالی بر واردات از چین دست در گربیان بود.

منابع آگاه در ماه آگوست به رویترز گفته بودند، دولت بایدن پس از رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان، نظر خود را در مورد لغو برخی از تعرفه ها یا اعمال تعرفه های دیگر تغییر داد.

روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان در سال‌ های اخیر بر سر موضوعاتی مانند تعرفه‌ها، تایوان، مالکیت معنوی، امنیت سایبری، لغو استقلال هنگ ‌کنگ و منشاء شیوع ویروس کرونا و موارد دیگر تیره شده است.

کریستالینا جورجیوا که 69 سال سن دارد، از سال 2019 در صندوق بین‌المللی پول شغل های مهمی بر عهده داشته است. وی قبلا استاد اقتصاده بوده و در بانک جهانی و کمیسیون اروپا پست های کلیدی داشته است.

صندوق بین المللی پول روز گذشته در یادداشتی از بدتر شدن وضعیت رشد اقتصادی در جهان به علت تشدید سیاست ‌های پولی به علت تورم همیشه بالا و گسترده، شتاب ضعیف رشد در چین و ادامه اختلالات عرضه و ناامنی غذایی در اثر درگیری نظامی روسیه با اوکراین خبر داد و اعلام کرد که شرایط اروپا بسیار بدتر است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول