اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

۱۸۵ طرح صنعتی آذربایجان‌شرقی با ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری/ صادرات یخچال‌های تولیدی از استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌‌شرقی گفت: در استان بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی تولیدی داریم که یکی از همین واحدها روزی ۳۰۰ یخچال و آن هم نصف قیمت محصولات موجود در بازار داخلی را برای صادرات تولید می‌کند اما در آمار به مثابه یک سوپر مارکت محسوب می‌شود و ۱۸۵ طرح صنعتی با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه و ۲۸ مگاپروژه بخش دیگری از ظرفیت استان هستند.

۱۸۵ طرح صنعتی آذربایجان‌شرقی با ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری/ صادرات یخچال‌های تولیدی از استان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صابر پرنیان امروز دوشنبه در مراسم افتتاح مدرسه عالی مهارتی قالب‌سازی دانشگاه آزاد تبریز با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان و عدم ارتباط این بخش با حوزه دانشگاهی اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در دست اجرا داریم که ۸۰۰ مورد از آنها در مرحله نصب ماشین‌آلات قرار دارند.

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته در افتتاح کارخانجات جدید رتبه سوم کشور را بعد از تهران و اصفهان داشته‌ایم و در ایجاد واحدهای توسعه‌ای نیز حائز رتبه دوم هستیم و در همین مدت فقط در حوزه صنعت دو هزار و ۱۰۰ مجوز سرمایه‌گذاری صادر کرده‌ایم که میانگین هفت مجوز در روز را نشان می‌دهد و علاوه بر آن صدور چهار هزار پروانه صنوف خدماتی و تولیدی در این مدت نشان از امید و اشتیاق به تولید در استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌‌شرقی خاطرنشان کرد: در استان بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی تولیدی داریم که یکی از همین واحدها روزی ۳۰۰ یخچال و آن هم نصف قیمت محصولات موجود در بازار داخلی را برای صادرات تولید می‌کند اما در آمار به مثابه یک سوپر مارکت محسوب می‌شود و ۱۸۵ طرح صنعتی با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه و ۲۸ مگاپروژه بخش دیگری از ظرفیت استان هستند.

وی ادامه داد: تنها یکی از این ابرپروژه‌ها مربوط به استحصال یک‌هزار تن روغن خوراکی است  و در شرکت تراکتورسازی نیز شاهد افزایش چشمگیر تولید و دستیابی به دستاوردهای مهم صنعتی هستیم و ۹۰ درصد مراجعات به مجموعه صمت برای توسعه و سرمایه‌گذاری است و جمیع این موارد نشان می‌دهد دولت نتوانسته در استانی مانند آذربایجان‌شرقی پا به پای بخش خصوصی حرکت کند، استانی که اقتصاد آن مبتنی بر فعالیت بخش خصوصی است.

پرنیان گفت: وقتی رویداد و نمایشگاه فناورانه رینوتکس با حضور دانشگاه‌ها و دانش بنیان‌ها در استان برگزار می‌شود اما در آن خبری از حضور شرکت‌های بزرگ صنعتی نیست، یعنی با وجود همه ظرفیت و توانمندی‌ها نتوانسته‌ایم بدنه علمی و فناوری استان را به بدنه سنتی صنعت وصل کنیم.

وی بیان داشت: به دنبال ایجاد این ارتباط با کمک دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان هستیم و تحقق این مهم نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی و اصلاح رویه‌های معیوب است تا شاهد نه ارتباط بلکه آمیختگی صنعت و مجموعه دانشگاهی و علمی استان باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به رتبه نخست آذربایجان‌شرقی به لحاظ ذخایر معدنی اذعان کرد: با این وجود زیر ۱۰ درصد اکتشاف معادن کرده‌ایم در حالی که یکی از کشورهای همسایه ما هفت بار این کار را کرده و به همین دلیل تنها برای مس سونگون یکصد هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری برای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد می‌توانند با ورود در بخش معادن به خصوص از نوع پلی متان وارد چرخه اقتصادی  این بخش به عنوان راهکاری برای ایجاد منابع پایدار شوند.

پرنیان با اشاره به جایگاه ۵۰۰ سال پیش تبریز به عنوان منبع استعلام گشایش قیمت در منطقه متذکر شد: در بخش صادرات رتبه پنجم کشور را داریم و وقتی اسم صادرات می‌آید باز جای دانشگاه و دانشجو برای فعالیت در چنین حوزه‌ای خالی دیده می‌شود و می‌توانند وارد بحث آموزش شوند چون این حوزه نیز می‌تواند جز مباحث دانش بنیان مطرح شود و با توجه به ظرفیت‌های صنعتی، تولیدی و معدنی متعدد استان، آمادگی خود را برای تسهیل و تقویت ارتباط بین مجموعه دانشگاهی و این بخش ها اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول